Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä että koko ajan on ruoka loppu ja pitää ravata kaupoilla?

Vierailija
07.07.2023 |

Tai sitten joku loppuu esim maito, wc paperi tai leipä? Ja sitten pitää taas lähteä kauppaan. No hyvä että sinne pääsee... mutta miten sitä osaisi ostaa että kaapit olisi pullollaan? Tai no ei mulle mahdukaan paljon kun asun yksiössä

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni alapeukuttaa jonkinlaisen muistilistan tekemistä? Mitä te alapeukuttajat ehdottaisitte sijaan, jotta ei tarvitsisi ravata yhtenään kaupassa?

Vierailija
22/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, inhoan kaupassa käyntiä. Nyt kun lapset ovat kesällä isällään pitempiä aikoja, käyn kaupassa suunnilleen vain jos kahvi, kahvimaito tai vessapaperi loppuu. Muuten syön vaikka jotain ryynejä kaapista mielummin kuin lähden kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vihaan shoppailua.

Jos vihaat shoppailua, niin miksi ihmeessä sitten ravaat siellä kaupassa yhtenään? Luulisi tekevän kaikkensa, ettei siellä kaupassa tarvitse ravata? 

Vierailija
24/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt se kynä ja paperi esiin ja laita ylös mitä tarvitset ja mitkä tuotteet ovat loppumaisillaan. Onko niin vaikeaa? Pistä sinne kännykän muistilistaan, jos ei ole kynää ja paperia. 

Vierailija
25/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuessa oli helpompaa hallita sitä mitä kaapeissa on ja samalla kaupassakäyntiä. Perheellisenä aina joku voi päättää syödä kaapista sen minkä itse oli ajatellut käytettävän vasta seuraavana päivänä. Joutuu joustamaan enemmän ja käymään kaupassa useammin kuin sinkkuna.

Vierailija
26/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jonkun mielestä hamstraaja. Haluan, että mulla on noin vähintään 2vk-1kk tarvittavat kotona. Joo, kahden viikon jälkeen pitäisi käyttää luovuutta, mutta kyllä selvittäisiin. No, tuoretuotteita ei ole, mutta pakasteina kyllä on. Tämä koskee vessapaperia, kosmetiikkaa, pesuaineita, ruokaa, erityisesti lääkkeitä.

Olen yksinhuoltaja ja vuodet ovat opettaneet, että esim. noro voi olla samaan aikaan myös turvaverkolla, korona vie kaikki kaupan kotiin kuljetusajat jne.

Noin 4 kertaa vuodessa käyn kaikki tarvikkeet läpi ja teen kauppatilauksen kotiin. Näin mun ei tarvitse kantaa painavia kasseja niin usein. Tuossa tilataan pesuaineita hygieniaa kuivakaapin tuotteita, pakastevihanneksia noin 2 kuukaudeksi.

Vierailija
27/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään kauppaan tarvitse lähteä, kun voi tilata kuljetuksen kotiin.

Vierailija
28/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kyllä pitkään, jos jollain on jääkaappi tupaten täynnä. Se on maanista.

Vierailija
29/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun mielestä siinä ei ole sitä keskiväliä vaan joko täynnä tai ihan tyhjä? Tosin, jos joku on just käynyt kaupassa, niin totta kai se on täynnä. Miten yleensäkään tietäisit kenen jääkaappi on tupaten täynnä? Onko sulla tapana kurkistella toisten jääkaappeihin? 

Vierailija
30/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään kauppaan tarvitse lähteä, kun voi tilata kuljetuksen kotiin.

Ei tänne meille voi tilata mtn kotiin kuljetuksia. Matkaa k-marketiin 32 km /suunta. Lisäksi yhteyslautan matka 30 min ja sen aikataulut otettava huomioon.

Käyn kaupassa n 2 viikon välein. Minkään kaupan kauppiaan ei ole kannattavaa eikä aikaakaan lähteä mulle tänne ostoksia kuljettamaan.

Vierailija
31/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan siellä tavaraa kauppareissun jälkeen. Minä laitan hedelmätkin sinne, että säilyvät pitempään. Onko tämä sinusta maanista?

Vierailija
32/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, kaupan ovi on alle 100 metrin päässä ja sinne on tullut itsepalvelukassat, niin ei tarvii edes kassalle jonottaa.

Vierailija
33/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kauppa kotia vastapäätä eikä siellä käyminen olisi muuten rasite, mutta rahat tuppaavat loppumaan joka kuukausi kesken ja saa miettiä moneen kertaan mitä ostaa.

Vierailija
34/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sä ap noita tuotteita kulutat jos vähänväliä joudut lisää ostamaan? Minusta oli helppoa hoitaa talous ollessani yksin ilman muita perhemuuttujia. Vessapaperiakaan en hakenut viikoittain ja suunnilleen kulutuksen mukaan ostin leipää yms. Myös pakastin oli apuna että en ollut vain kaupan varassa. Kyllähän sen näkee kun paperi alkaa olla vähissä ja siis seuraavalla kauppareissulla lisää.

Vierailija
35/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n puolen vuoden kotivara, joten mikään oleellinen ei loppuisi vaikkei mentäisi kauppaan puoleen vuoteen.

Vierailija
36/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jonkun mielestä hamstraaja. Haluan, että mulla on noin vähintään 2vk-1kk tarvittavat kotona. Joo, kahden viikon jälkeen pitäisi käyttää luovuutta, mutta kyllä selvittäisiin. No, tuoretuotteita ei ole, mutta pakasteina kyllä on. Tämä koskee vessapaperia, kosmetiikkaa, pesuaineita, ruokaa, erityisesti lääkkeitä.

Olen yksinhuoltaja ja vuodet ovat opettaneet, että esim. noro voi olla samaan aikaan myös turvaverkolla, korona vie kaikki kaupan kotiin kuljetusajat jne.

Noin 4 kertaa vuodessa käyn kaikki tarvikkeet läpi ja teen kauppatilauksen kotiin. Näin mun ei tarvitse kantaa painavia kasseja niin usein. Tuossa tilataan pesuaineita hygieniaa kuivakaapin tuotteita, pakastevihanneksia noin 2 kuukaudeksi.

Mä olen varmaan vielä "pahempi". Tuoretuotteita varmaan on vain pariksi viikoksi, lähinnä jotain leivänpäällisleikkeleitä ja kurkkua sekä banaaneja. Kaikki muut säilyy pidempään, jopa tomaatit ja maito.  Tai no nyt on vesimelonia jääkaapissa, se ei kyllä säily kauaa, joten se täytyy syödä ihan parin seuraavan päivän aikana. Kuiva-aineita, säilykkeitä ja pakastetuotteita on niin paljon, että selvittäisiin koko kesä ilman kauppareissua, vaikka syksyä kohti mennessä saattaisi olla jo hieman eksoottisia aterioita, perunaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja herniksen kera tms. Tosin kesäaikaan ravintoa riittää liki loputtomasti tuolla ulkona, kasvimaalla ja metsässäkin. Tänään löytyi ensimmäinen punikkitatti. Just laskin verannalla (kuiva-ainevarastona) että meillä on noin 10 l ruokaöljyä/paistinrasvaa. Kolmisen litraa laadukasta ja hyvänmakuista oliiviöljyä, tavallista ruokaöljyä pari litraa, kookosrasvaa kolmisen kiloa, munkkirasvaa pari kiloa...

Joskus 15 sitten, kun lapset olivat pieniä, mulla tuli eteen tilanne, että viikon kauppavälillä kotoa ei löytynyt mitään pastaa eikä edes riisiä, kun olin alunperin ajatellut tehdä makaronilaatikkoa. Se suututti, miten olin päästänyt kaapit tyhjiksi. (oli perunaa, ja siitä sitten tein ruokaa, mutta eihän se ole makaronilaatikkoa)

Opiskeluaikana, kun ostettiin talo ja maksettiin 19% korkoa lainasta, oli jääkaapissa pahimmillaan ruokaöljypullo ja mehupullo. Onneksi perunaa sai mun vanhemmilta. Silloin ei ollut lapsia.

Noi ajat mielessä olen nyt 15 vuotta rakentanut kotivaraa, aina sen mukaan, miten on varaa ja miten on tilaa. Nyt on kaupoista makaronit loppu. Teinipoika pohti kotona, että voidaanko tehdä makaronilaatikkoa, jos ei ole makaronia. Totesin, että ei sellaista toimituskatkosta ole, etteikö meillä jotain pastaa löytyisi, ja joo, meillä on vielä 4-5 pussia Myllyn Paras- sarvimakaronia sillä turvallisella päiväyksellä. Nyt olisi se hetki, kun ostaisin lisää, mutta ei tällä kertaa ole mahdollista. Nyt syödään perunaa, spagettia, riisiä, ei sarvimakaronia (paitsi teen sen makaronilaatikon parin viikon sisällä, kun sitä on toivottu; tänään on pitsapäivä).

Jääkaapin ovessa on post it-lappuvihko, johon jokainen kotona oleva voi kirjoittaa havaitsemansa puutteet. Osa niistä on sellaisia, että käsienpesuainetta ; silloin käyn nostamassa vessan kaapista uuden pullon altaan laidalle ja täytän pari pulloa lisää kanisterista. Vessapaperia ostan aina ison säkillisen kerrallaan, ja silloin, kun avaan edellisen uuden säkillisen, eli käytännössä meillä on aina kotona yksi avaamaton iso säkillinen vessapaperia.

Maito säilyy monta viikoa, kananmunat monta kuukautta. Ostan punalaputettuja munia aina kun löydän, ja niin paljon kuin pystyn kuljettamaan, 6-10 kennollista. Ei ole koskaan menneet pilalle.

Nyt oli eilen lapulla soijaa, kermavaahtoa ja perunasalaattia. Soijakastiketta, edellisestä pullosta oli jäljellä 3-4cm pullon pohjalla. Kermavaahdolla teinit tarkoittivat sitä pullo"kerma"vaahtoa, käyttävät sitä kaakaossa ja vohvelien päällä. Oli loppunut, kun viimeksi tein vohveleita. Perunasalaatti on miehelle, tykkää x'tran halpissalaatista, se on saksalaista kuten se Lidlin perunasalaattikin, kai niissä on jotain eroa kotimaisiin? En tiedä, kun en voi syödä kumpiakaan, teen itse omat perunasalaattini.

Mitään muuta ei kaupasta tarvinnut ostaa, ja seuraavaan kauppareissuun on viikko.

Vierailija
37/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ensi kerralla kaikkea mitä tarvitset ja käytätte kaksi kappaletta.

Vierailija
38/38 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse 3 kertaakin päivän aikana kaupassa koska ostan moneksi päiväksi ruokaa ja pakastimeen ostan myös paljon ruokaa. Ja fillarilla käyn kaupassa joten siinä tulee helposti 20 km polkemista. Kun ostaa parikin vesimelonia niin ne painaa aika paljon, Sitten haen kopan vichya tai jaffaa niin ne pitää hakea erikseen koska ne painaa. Tulee monta kertaa käytyä sen takia kaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi