Vatsa toipuu IBS kohtauksesta. Nälkä on, mutta mitä
Uskallan syödä, että vatsa edelleen rauhoittuisi? Onko kokemusta jostain tähän tilanteeseen?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Liha on ainut turvallinen ruoka. Jopa Annimari Korte pystyy sitä syömään.
Liha ja peruna, kaikki muu aiheuttaa oireita. Salaatit tulee samanlaisena ulos kuin menee sisään.
Vierailija kirjoitti:
Jugurtit
Piimä
Puuro ehkä
Ei mitään maitotuotteita. Kaurapuuro kyllä. Ei neljänviljanpuuroa tms.
Oma turvaruokani on riisi.
Usein syön riisiä neutraalilla lisukkeella tai sushia.
Löysää puuroa, apteekin nutridrink juomat sopii myös, (yks purkki vastaa yhtä ruoka annosta), varovasti sitten pikku hiljaa.. Ei mitään huonosti sulavaa ikinä muutenkaan. Juo vettä. Visiblin aamuisin rauhoitti vatsan ja tasapainoittaa suolen toiminnan, se pitää vaan ottaa JOKA AAMU, ite laitan viiliin. (Reseptillä halpaa.) Gefilustabletti iltaisin viimeiseksi auttaa myös, koska suolistostahan kaikki lähtee. Sain myös zolt reseptillä iltaisin otettavaksi. Joskus syön viikon kuurina 2 per pv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ainut turvallinen ruoka. Jopa Annimari Korte pystyy sitä syömään.
Liha ja peruna, kaikki muu aiheuttaa oireita. Salaatit tulee samanlaisena ulos kuin menee sisään.
Muistaakseni IBS on sitä että suolisto tekee ylimääräistä liikettä eli ei osaa sykkiä oikein kun käsittelee ruokaa. Siksi raskaat isot määrät ruokaa menee paremmin. Esim. minulla raskas liharuoka ei aiheuta mitään mutta tyhjään mahaan joku venhäpulla yksistään on kaikkein pahin.
Ei maissia, soijaa, inuliinia, ei fruktoosia, sorbitolia, ei mitään makeutusaineita, ei keinotekoisia protskuherkkuja. Ei soija, ei maissisiirappi, kasviöljyt.... Puhdas perinteinen, neutraali eli täysin mielikuvitukseton ruokavalio. Yrtit mausteeksi.
IBS on siitä vattumainen, että se on yksilöllinen. Olen testannut ties mitkä ruokavaliot ja niiden yhdistelmiä; fodmap, IBS, sokeriton, SCIS eli kaikki sokeria sisältävä pois kuten hedelmät ja marjat, tärkkelyksetön, viljaton, soijaton, maidoton, kasvis, vegaani, luomu, gluteeniton, candida hiivaa ehkäisevän ruokavalion jne.
Minulla parhaiten on auttanut keto ja sieltäkin jouduin karsimaan osan pois ja SILTI tuli ajoittain oireita.
Mulla pahin IBS:n aiheuttaja oli endometrioosi ja sekaisin oleva hormonitoiminta. Kun sain lääkityksen, helpotti tosi paljon, mutta edelleen IBS tulee kylään.
Ei visiblin, ei mitään apteekkilitkuja! Ei zolt, tai muitakaan mahasuojalääkkeitä, ne sekoittaa mahahapot!!!!! Kalkkitabletti tasoittaa mahaoireita, lääkkeet ruuan kanssa, jos lääkkeitä otettava.
Vierailija kirjoitti:
Oma turvaruokani on riisi.
Usein syön riisiä neutraalilla lisukkeella tai sushia.
Japanissa syödään sairastaessa keitettyä riisiä, johon rikotaan raaka kananmuna (tamago kake gohan). Kananmuna kypsyy kuumassa riisissä, kun sen lisää heti, kun riisi on valmis ja valutettu. Itse sotken kananmunan suoraan kattilaan valmiiseen riisiin, mutta sen voi sotkea myös omaan riisiannokseen. Mausteeksi suolaa. Suosittelen, auttaa minua! Ehkä auttaisi ap:takin? :)
On kyllä "hauska" tunne, kun on ripulipaskonut pari pv niin tuntuu kuin olisi tehnyt helvetisti vatsalihaksi, koko vatsan alue sisältäpäin ihan hellänä.
Olen katsellut useita tuubivideoita IBS:iin liittyen. Ainakin 70 prosentissa IBS-tapauksia perussyy on SIBO eli ohutsuolen bakteeriston liikakasvu. Yksinkertaisin metodi tuon vähentämiseksi lienee täydellinen hiilareitten välttäminen ainakin parin viikon ajaksi:
Kaurapuuro on hyvä vatsalle. Beetaglukaania. Veteen tehtynä.