Mies taisteli hengestään tuntikausia autossa keskellä tietä Hätäkeskus ei ollut uskoa Annen avunpyyntöä
Valkoinen pakettiauto oli pysähtynyt keskelle tietä Mikkelin Otavassa keskellä yötä. Anne sitkeästi yritti saada ambulanssia paikalle, vaikka hätäkeskuksesta sitä ei meinattu lähettää.
Paavilainen kertoi tilannetta hätäkeskukseen, mihin sieltä sanottiin, että autosta oli tullut jo monta ilmoitusta yön aikana, ja että mies varmasti vain nukkuu.
Siis Häken mielestä on ihan ok että joku nukkuu autossaan keskikaistan päällä, ei tarvitse lähettää apua tarkistamaan tai siirtämään autoa!?!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61378402-4c9d-4975-b68e-243c04feb7c4
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Soitin eräälle jalan katkaisseelle lanssia. Häke käski soittaa hänelle taksin, jolla pääsee kotiin. Soitin taksin, taksi kävi ja käski soittaa häkeen. Soitin häkeen, joka käski taas soittaa taksin. Soitin uudestaan taksin. Taksikuski soitti puolestani häkeen, ettei tätä näin huonokuntoista kyllä taksilla viedä kotiin, että se lanssi tänne niin kuin olis jo. Sitten saatiin kaatuneelle kyyti, noin kaksi tuntia meni siihen vetkutteluun.
Miksei voinut mennä sillä taksilla päivystykseen?
Mies sai sairauskohtauksen kaupassa ja myyjä soitti häkeen. Häke ilmoitti että ei voi lähettää ambulanssia koska ei voinut puhua sairauskohtauksen saaneen kanssa. No sitten minä soitin ja sain saman vastauksen. Lopulta paikalle tuli vartija joka sai taivuteltua häken lähettämään ambulanssin.
Mielestäni kysyeinen häken päivystäjä pitäisi haastaa oikeuteen heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos soittaa tosi tilanteeseen humalaiselle, ei välttämättä kannata mainita että on humalassa. Muuten ne laittaa kaiken sen piikkiin.
Kerran löydettiin humalassa kaatunut, pää auki, verta paljon ja sekava ja tajunnan rajamailla. Sekavuus voi hyvinkin johtua päävammasta, vaikka olisi humalassa. Ja se pitää sitten arvioida sairaalassa, ei ohikulkijan.
Häken kanssa väännettiin, ambulansiin eivät suostuneet. Lopulta pitkän väännön jälkeen suostuivat poliisit lähettämään, jotka sitten veivät sairaalaan. Tuumasivat, ettei olisi ollut heidän homma, vaan ambulanssin. Veivät sairaalaan, kun kerrottiin, ettei häke siihen suostunut. Ja ei siis ollut agressiivinen tms.
Ja humala ei ole syy jättää päävammaa hoitamatta.
Sellaisia tilanteita on nähty, että hätäkeskus on lähettänyt poliisin katsomaan humalaista ja paikalle saavuttuaan virkavalta on todennut että ei ole heidän asiakas ja sitten on viranomais radioon ärjäisty, että ambulanssi tänne.
USAssa lähetetään apu heti kun sinne soitetaan, osavaltiosta riippumatta. Jopa "pizzan tilaus" ymmärrettiin oikein eli apua lähetettiin hakatulle naiselle, jota pidettiin vankina.
Suomessa usein suurin uutinen on ettei pidä turhaan soitella meille 🙄
ikävä kyllä samanlaisia kokemuksia, vaikka ymmärränkin sen valtavan työmäärän mikä heillä on ja toivoisin että saisivat lisätyövoimaa. Meillä kerran sepelvaltimotautia sairastava, mutta työikäinen, perheellinen hyväkuntoinen tuttava , ei-juoppo mies sai sydänkohtauksen ja kaatui tajuttomana taloyhtiön pihaan kesken talkoiden . Talkoissa oli pihalla muutama olutpurkki esillä, ensimmäinen kysymys oli , paljonko täällä on juotu. Mies oli umpitajuton , tuskin hengitti. Ensin seurasi tiukka kuulustelu mitä ja paljonko on juotu. Olin itse valmistautunut elvyttämään (olen alan ihmisiä) mutta kesti tosi kauan ennenkuin häke/ambulanssi oli valmis ottamaan hänet sairaalaan. Onneksi sitten pääsi suoraan varjoainekuvaukseen ja pallolaajennukseen ja on edellen hyvä perheenisä ja 4 lapsenlapsen vaari. Ehkä väki on sitten vaan todella kyynistynyt, mutta hyvin surullista ja pelottavaa on silti.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, ettei oltu häkessä pyydetty tarkastamaan miehen hengitystä tai reagointia ravisteluun/puhutteluun...
Näillä hätäkeskuspäivystät tienaavat keskimäärin n. 3500 e / kk, mutta heiltä ei edellytetä minkäänlaista terveydenhuoltoalan koulutusta. Koulutus on 1,5 vuoden mittainen. Tämä on täysin riittämätön koulutustausta.
Kun esim. soittaja kuvailee läheisensä oireet, jotka ammattilaisen näkökulmasta vastaavat aivoinfarktia, käsketään hätäkeskuksen toimesta mennä seuraavana aamuna omaan terveyskeskukseen omalla kyydeillä.
Tai kun terveyskeskukseen on päätynyt pahasti päänsä kaatuessaan loukannut potilas, joka on sekava ja oksentelee, ja terveyskeskuksen henkilökunta soittaa ambulanssin paikalle, jotta potilas saataisiin pikaisesti keskussairaalaan. Hätäkeskuspäivystäjä ei ole millään uskoa, että tarvitaan kiireellistä kuljetusta, vaikka sh toistelee hänelle, että kyseessä on pään vamma, vaan tilaa kiireettömän kuljetuksen, joka saapuu paikalle joskus sen jälkeen, kun terveyskeskuspäivystys on sulkeutunut.
Vierailija kirjoitti:
ikävä kyllä samanlaisia kokemuksia, vaikka ymmärränkin sen valtavan työmäärän mikä heillä on ja toivoisin että saisivat lisätyövoimaa. Meillä kerran sepelvaltimotautia sairastava, mutta työikäinen, perheellinen hyväkuntoinen tuttava , ei-juoppo mies sai sydänkohtauksen ja kaatui tajuttomana taloyhtiön pihaan kesken talkoiden . Talkoissa oli pihalla muutama olutpurkki esillä, ensimmäinen kysymys oli , paljonko täällä on juotu. Mies oli umpitajuton , tuskin hengitti. Ensin seurasi tiukka kuulustelu mitä ja paljonko on juotu. Olin itse valmistautunut elvyttämään (olen alan ihmisiä) mutta kesti tosi kauan ennenkuin häke/ambulanssi oli valmis ottamaan hänet sairaalaan. Onneksi sitten pääsi suoraan varjoainekuvaukseen ja pallolaajennukseen ja on edellen hyvä perheenisä ja 4 lapsenlapsen vaari. Ehkä väki on sitten vaan todella kyynistynyt, mutta hyvin surullista ja pelottavaa on silti.
Mikään työmäärä ei selitä sitä että ei lähetetä ambulanssia potilaalle joka on sairaskohtauksen vuoksi puhekyvytön/tajuton. Tai että paku seisoo keskellä tietä ja kuski valunut ratin alle.
Näistä pitää alkaa tekemään rikosilmoituksia joka ikisestä heitteillejätöstä. Kysykää virkailijan nimi ja sanokaa suoraan että syyllistyy heitteillejättöön ja teet rikosilmoituksen.
Joskus häke toimiikin. Perheenjäsen sai ensimmäistä kertaa yllättäen anafylaktisen reaktion ampiaisen pistosta. Hän ei itse kyennyt enää siinä vaiheessa puhumaan, joten soitin ambulanssin. Meni 5 min, niin pihassa oli ambulanssi ja häntä alettiin hoitamaan. 10 minuutin kuluttua hätäkeskukseen soitosta pihassa oli jo kolme ambulanssia. Ehkä yksi niistä oli lääkäriambulanssi, ei tullut tietooni. Perheenjäsen selvisi tilanteesta hengissä, kuljettivat jopa ambulanssilla sairaalaan, eivätkä jostain syystä edes vaatineet, että olisi pitänyt taksilla tai omalla kyydillä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin eräälle jalan katkaisseelle lanssia. Häke käski soittaa hänelle taksin, jolla pääsee kotiin. Soitin taksin, taksi kävi ja käski soittaa häkeen. Soitin häkeen, joka käski taas soittaa taksin. Soitin uudestaan taksin. Taksikuski soitti puolestani häkeen, ettei tätä näin huonokuntoista kyllä taksilla viedä kotiin, että se lanssi tänne niin kuin olis jo. Sitten saatiin kaatuneelle kyyti, noin kaksi tuntia meni siihen vetkutteluun.
Miksei voinut mennä sillä taksilla päivystykseen?
Tuskin taksikuski haluaa verta ja kaikkea ihmisestä ulosvaluvaa mönjää ja luunsirjua autoonsa.
Siinä menettää tulevat asiakkaat ja oman yritystoiminnan tulot jos alkaa koitamaan ambulanssien työtä, ja entä sitten jo potilas menee tajuttomaksi tai kuolee autossa. Aika iso vastuu taksikuskille. Joka ei ole hoitotyötä tekevä henkilö muiden kuin häken mielestä.
Sukulaiseni soitti häkeen kaatuneen vanhuksen takia. Häken työntekijä väitti, että tuo vanhus on humalainen ja sukulaiseni meni hiljaiseksi tuon väitteen takia. Poliisi tuli paikalle ja totesi häken työntekijän väitteet perättömiksi. Poliisi soitti häkeen ja vasta siinä vaiheessa häkestä lähetettiin ambulanssi paikalle. Sukulaiseni ja poliisi olivat yrittäneet pelastaa vanhusta. Onneksi anbulanssin henkilökunta sai pelastettua vanhuksen ja veivät hänet kotiinsa. Vanhus saa kiittää onneaan ettei hänelle käynyt tilanteessa pahemmin.
Laskettelurinteessä näin kun tyyppi kaatui lumilautahyppyrin alastulossa ja jäi siihen makaamaan.
Menin paikalle ja tyyppi valitti kipua selässään.
Hätäkeskuksessa kyllästyneen kuuloinen henkilö kyseli ensin että "mitä sitten? Eikö se pääse itse ylös? Ettekö ite voi kantaa sitä siitä sivuun?"
Kun selitin uudelleen että valittaa selkäänsä, kaatunut lumilaudalla hyppyrin alastulossa, ei tosiaankaan ole itse ylös nousemassa, niin häke toteaa kyllästyneen oloisena että "no kaipa se vissiin pitää se ambulanssi sinne lähettää"
Mitä tunareita siellä on töissä? Nää pitää saada käräjille ja jotain tuomiota heitteillejätöstä tai virkavelvollisuuden laiminlyönnistä tai mitä ikinä keksivät. Jotain seuraamuksia, että loppuu tollanen hölmöily. On se nyt ihme hommaa, ettei ihminen saa apua edes hädän hetkellä koska joku jästipää ei osaa työtehtäviään hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei se työmäärä sillä vähene että vängätään ja vängätään ja ihmiset joutuu soittamaan heille monta kertaa. Mikä stna siinä ambulanssin lähettämisessäkin on niin vaikeaa. Potilashan joutuu itse siitä vielä maksamaankin.
Vierailija kirjoitti:
Häke ei kommentoi.
Häke käräjille siitä ettei lähettänyt apua ajoissa!
Ilmeisesti tuo henkilö ei tule toipumaan, joten kukaan ei nosta syytettä.
Soitin kerran asuntoon tunkeutumisesta ja oli viety vain yhtä tuotetta niin häkestä:
Epäilevä ääni:
-Kuulostaapa todellakin OUDOLTA ellei olla pengottu mitään vaan viety YHTÄ tuotetta!
Joo, soittajanhan sitä pitäisi osata lukea sen varkaan ideat ja ajatukset.
Jotain on tuolla pielessä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus häke toimiikin. Perheenjäsen sai ensimmäistä kertaa yllättäen anafylaktisen reaktion ampiaisen pistosta. Hän ei itse kyennyt enää siinä vaiheessa puhumaan, joten soitin ambulanssin. Meni 5 min, niin pihassa oli ambulanssi ja häntä alettiin hoitamaan. 10 minuutin kuluttua hätäkeskukseen soitosta pihassa oli jo kolme ambulanssia. Ehkä yksi niistä oli lääkäriambulanssi, ei tullut tietooni. Perheenjäsen selvisi tilanteesta hengissä, kuljettivat jopa ambulanssilla sairaalaan, eivätkä jostain syystä edes vaatineet, että olisi pitänyt taksilla tai omalla kyydillä mennä.
Eli välillä överi-hoidetaan, jos sijainti on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
112 sovelluksesta kun soittaa, niin saa häke tarkat sijaintitiedot
Minä olen soittanut ilman sovellusta ja hyvin tuli poliisit ja ambulanssi paikalle. Olin silloin vieraassa kaupungissa, en tiennyt sijaintia, eikä puhelimessakaan ole sijaintia päällä. Niin se häke vaan selvitti mun paikan ja äkkiä tuli poliisit. Ambulanssilla kesti enemmän aikaa.
Puhelimen sijainti saadaan selville puhelinverkon tukiasemista. Se taitaa olla hieman hitaampi tapa kuin häkesovellus. Mut on niin harvinaista, että tarvii häkeen soittaa, joten en sen harvinaisen soiton vuoksi lataa sovellusta ja pidä sijaintia puhelimessa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni soitti häkeen kaatuneen vanhuksen takia. Häken työntekijä väitti, että tuo vanhus on humalainen ja sukulaiseni meni hiljaiseksi tuon väitteen takia. Poliisi tuli paikalle ja totesi häken työntekijän väitteet perättömiksi. Poliisi soitti häkeen ja vasta siinä vaiheessa häkestä lähetettiin ambulanssi paikalle. Sukulaiseni ja poliisi olivat yrittäneet pelastaa vanhusta. Onneksi anbulanssin henkilökunta sai pelastettua vanhuksen ja veivät hänet kotiinsa. Vanhus saa kiittää onneaan ettei hänelle käynyt tilanteessa pahemmin.
Jos kaatunut vanhus oli ensihoidon jälkeen kotikuntoinen, eli varsin lievästi loukkaantunut oli ambulanssi todennäköisesti paikalla hieman turhaan mutta koska kyseessä oli poliisin pyyntö, niin hätäkeskus hyväksyi sen.
Vierailija kirjoitti:
Laskettelurinteessä näin kun tyyppi kaatui lumilautahyppyrin alastulossa ja jäi siihen makaamaan.
Menin paikalle ja tyyppi valitti kipua selässään.
Hätäkeskuksessa kyllästyneen kuuloinen henkilö kyseli ensin että "mitä sitten? Eikö se pääse itse ylös? Ettekö ite voi kantaa sitä siitä sivuun?"
Kun selitin uudelleen että valittaa selkäänsä, kaatunut lumilaudalla hyppyrin alastulossa, ei tosiaankaan ole itse ylös nousemassa, niin häke toteaa kyllästyneen oloisena että "no kaipa se vissiin pitää se ambulanssi sinne lähettää"
Laskettelukeskuksissa on sellaiset moottorikelkalla ajelevat ensiapupartiot, joille tällaiset tapaukset ensisijaisesti kuuluvat. Sellaiselle on jokaisessa keskuksessa oma hälytysnumeronsa, sitä ei kutsuta hätäkeskuksen kautta.
Täytyy kyllä sanoa että varsin erikoisia neuvoja hätäkeskukselta jos jalan murtaneelle suositellaan kotiin menoa. Se on ihan totta että aina ei ambulanssi ole oikea kyyti sairaalaankaan, mutta tällaista virhettä ei kuitenkaan saisi tapahtua.