Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies taisteli hengestään tuntikausia autossa keskellä tietä Hätäkeskus ei ollut uskoa Annen avunpyyntöä

Vierailija
07.07.2023 |

Valkoinen pakettiauto oli pysähtynyt keskelle tietä Mikkelin Otavassa keskellä yötä. Anne sitkeästi yritti saada ambulanssia paikalle, vaikka hätäkeskuksesta sitä ei meinattu lähettää.

Paavilainen kertoi tilannetta hätäkeskukseen, mihin sieltä sanottiin, että autosta oli tullut jo monta ilmoitusta yön aikana, ja että mies varmasti vain nukkuu.

Siis Häken mielestä on ihan ok että joku nukkuu autossaan keskikaistan päällä, ei tarvitse lähettää apua tarkistamaan tai siirtämään autoa!?!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61378402-4c9d-4975-b68e-243c04feb7c4

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelurinteessä näin kun tyyppi kaatui lumilautahyppyrin alastulossa ja jäi siihen makaamaan.

Menin paikalle ja tyyppi valitti kipua selässään.

Hätäkeskuksessa kyllästyneen kuuloinen henkilö kyseli ensin että "mitä sitten? Eikö se pääse itse ylös? Ettekö ite voi kantaa sitä siitä sivuun?"

Kun selitin uudelleen että valittaa selkäänsä, kaatunut lumilaudalla hyppyrin alastulossa, ei tosiaankaan ole itse ylös nousemassa, niin häke toteaa kyllästyneen oloisena että "no kaipa se vissiin pitää se ambulanssi sinne lähettää"

Laskettelukeskuksissa on sellaiset moottorikelkalla ajelevat ensiapupartiot, joille tällaiset tapaukset ensisijaisesti kuuluvat. Sellaiselle on jokaisessa keskuksessa oma hälytysnumeronsa, sitä ei kutsuta hätäkeskuksen kautta.

Tämän minäkin tiedän. Mutta itse asiassa en tiedä miten sellainen hälytetään paikalle. Vai seuraako ne niin aktiivisesti kaikkia sivussa oleviakin rinteitä kaikkialta kameroilla, että tulevat hälyttämättä?

Eri

Vierailija
62/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa muistuttamaan ihan terveyskeskuslääkäreiden toimintaa jo hätäkeskuksenkin meininki. Maksais liikaa tutkia joten ei se mitään vakavaa varmasti ole, menehän kotiin siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelurinteessä näin kun tyyppi kaatui lumilautahyppyrin alastulossa ja jäi siihen makaamaan.

Hätäkeskuksessa kyllästyneen kuuloinen henkilö kyseli ensin että "mitä sitten? Eikö se pääse itse ylös? Ettekö ite voi kantaa sitä siitä sivuun?"

Kun selitin uudelleen että valittaa selkäänsä, kaatunut lumilaudalla hyppyrin alastulossa, ei tosiaankaan ole itse ylös nousemassa, niin häke toteaa kyllästyneen oloisena että "no kaipa se vissiin pitää se ambulanssi sinne lähettää"

Laskettelukeskuksissa on sellaiset moottorikelkalla ajelevat ensiapupartiot, joille tällaiset tapaukset ensisijaisesti kuuluvat. Sellaiselle on jokaisessa keskuksessa oma hälytysnumeronsa, sitä ei kutsuta hätäkeskuksen kautta.

Tämän minäkin tiedän. Mutta itse asiassa en tiedä miten sellainen hälytetään paikalle. Vai seuraako ne niin aktiivisesti kaikkia sivussa oleviakin rinteitä kaikkialta kameroilla, että tulevat hälyttämättä?

Eri

Sellainen kutsutaan paikalle soittamalla. Hiihtokeskukseen mennessä kannattaa selvittää että miten juuri siinä keskuksessa toimitaan.

Vierailija
64/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Sellainen kutsutaan paikalle soittamalla. Hiihtokeskukseen mennessä kannattaa selvittää että miten juuri siinä keskuksessa toimitaan.

Luulisi nyt että tiedotettaisiin selvästi. En ala etsimään kyllä tietoja valmiiksi mistään. Ehkä sitten pakon edessä rinteessä googletellaan. Voisi tuon nyt paremmin rinteissä tiedottaa. Vaikka hissimainoksissa.

Vierailija
65/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun sanotaan, että kaikkien velvollisuus on pysähtyä auttamaan (kuten onkin), mutta Häken tehtävä ei olekaan näköjään avun lähettäminen..Eli mikä se sitten on?

Ja outo on käsitys ihmisten nukkumapaikasta🤔. Itselleni ei ole koskaan tullut kyllä mieleen pysähtyä unille keskelle tietä, vaikka kuinka on väsyttänyt. Häken mielestä ilmeisesti kuitenkin ihan normaali nukkumapaikka?!

Ja outo on häken käsitys siitäkin, että keskellä tietä poikittain seisovasta autosta ei ole tarvis ilmoittaa edes poliisipartiolle vaikka siitä soittaa useampikin tielläliikkuja vaan se voi seisoa hyvin siinä siihen asti, että joku oikeasti ajaa päin.

Eikös muuten jossain ollut vastikään vastaava tilanne, että keskellä pimeää tietä oli julmettu kasa multaa/sepeliä/maata ja siitä kun ekat paikalle osuneet soitti häkeen niin asenne oli, että no niin varmaan on juu ja jos onkin, niin siirtäkää se kasa sitten tien sivuun. Tuolloinhan ne soittajat ymmärsi vissiin nauhoittaa sen puhelun vai oliko niitäkin peräti useampia missä häkepäivystäjä vaan uppiniskaisesti jankkasi ettei lähetä apua paikalle.

Vierailija
66/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kun oli käsitys että poliisit herkästi saapuvat puhalluttamaan jos vaikka nukkuu autossa jossain tien levikkeellä.

Perskeko lakkautti liikkuvan poliisin.

Ei lakkauttanut vaan se lakkauttaja oli jo se edellinen sixpack-hallitus. Sisäministeri oli tuolloin Räsänen.

Siinä hallituksessa ei ollut persuja eikä keskustaa.

Vierailija
67/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin 112 SOVELLUKSEN kautta muutama viikko sitten ja kerroin myös kaksi kadunnimeä jotka maantieltä havaitsin niin ne kysyivät sen maantien numeroa!

Kuka ensinnäkään seuraa että nytpäs käännyinkin seututielle numero 3691?

Vierailija
68/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin luottamus yhteiskunnan turvaverkkoihin on niillä jotka ei niitä ole koskaan käyttänyt.

Ja näillä ihmisillä on yleensä se suurin tarve nimitellä ja haukkua niitä ihmisiä salaliittoteoreetikoiksi (ja persuiksi) joilla on omakohtaista kokemusta siitä kuinka yhteiskunnan turvaverkot ei todellisuudessa toimi tai kuinka esim postinkulkuun ei enää nykypäivänä parane luottaa pätkän vertaa.

Mitä ihmeessä Suomen kaltainen hyvinvointivaltio on voitu säästää ja tehostaa tähän jamaan? Oikeastiko poliitikot kuvittelee, että se hyvinvointi ja luotettavuus säteilee jotenkin maaperästä eikä minkään eteen tarvitse olla saatavilla riittäviä resursseja? Tai ettei työtään tekeviä ihmisiä tarvitse arvostaa vaan yhdellä ihmisellä voi surutta teettää kolmen tai viiden ihmisen työt eikä se vaikuta työn laatuun mitenkään? Ja kun vaikuttaa niin se onkin yksinomaan sen suomalaisen työntekijän vika, joka ei vaan osaa eikä ole motivoitunut ja kuluiltaan vielä niin kalliskin..

Vierailija
69/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin 112 SOVELLUKSEN kautta muutama viikko sitten ja kerroin myös kaksi kadunnimeä jotka maantieltä havaitsin niin ne kysyivät sen maantien numeroa!

Kuka ensinnäkään seuraa että nytpäs käännyinkin seututielle numero 3691?

Ei varmasti kukaan, en itsekään, mutta sellainen muistikuva kyllä on että autokoulussa tuollaisen asian seuraaminen mainittiin..

Tosin silloin ei ollut sovelluksia eikä edes kännyköitä joista häke saa paikkatiedot ihan tarkalleen ja taatusti.

Oma sotkunsa on tietenkin nämä kuntien (pakko)liitokset jonka jälkeen samassa kaupungissa voikin olla kolme samannimistä tietä.

Minusta tuntuu että tämä kaikki säästäminen ja tehostaminen digiloikkineen ja sähköisine järjestelmineen on saanut aikaan vaan vahinkoa ja tuhonnut (tai ainakin monimutkaistanut) monia aiemmin takuuvarmasti toimineita asioita. Just kuuntelin apteekissa (missä muuten on asiakkaiden yksityisyyden suoja?) kuinka lääkkeitään noutamaan tulleen leikkauspotilaan reseptejä ei oltukaan laitettu/vahvistettu omakantaan vaan se farmaseutti joutui soittamaan jonnekin husin päivystykseen ja sieltä sitten luvattiin korjata tämä virhe viimeistään huomenna.. Kuulemma on ihan normia että reseptit jää lääkäriltä laittamatta/vahvistamatta ja usein kuulemma tuosta päivystysnumerostakaan ei saa ketään kiinni.

Ei ollut tällaisia(kaan) ongelmia niiden paperisten reseptien kanssa. Kuten ei ollut paperisten matkalippujenkaan kanssa eikä silloin lentänyt kukaan junasta siksi, että kännykästä loppui akku..

Vierailija
70/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin kerran pyörätuolissa ilman ulkovaattieta olevan sekavan naisen kerrostalon käytävältä (tammikuu). Nainen ei ymmärtänyt missä on tai missä asuu. Soitin hätänumeroon. Hätänumeron mukaan ei ole heidän ongelma, soita muualle.

Että aika yleistä tuo.

Luulisi, että se häkepäivystäjä voisi sen suurempaa numeroa tekemättä vain yhdistää sen puhelun sille taholle jolle se kuuluu.

Ja jos tuollaista toimintoa ei siinä järjestelmässä ole niin kipinkapin sitten sellaista lisäämään.

Tuohon omahyväiseen ylimielisyyteen, vähättelyyn ja vänkäämiseen menee vaan ihan turhaan aikaan ja energiaa jonka voisi käyttää niihin "parempien" hätäpuheluiden hoitamiseen. Eikä sitten kukaan soittaisi samasta asiasta toista eikä kymmenettäkään kertaa kun saisi kerralla avun ja/tai viranomaiset alkaisi hoitaa asiaa.

Vierailija
71/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tunareita siellä on töissä? Nää pitää saada käräjille ja jotain tuomiota heitteillejätöstä tai virkavelvollisuuden laiminlyönnistä tai mitä ikinä keksivät. Jotain seuraamuksia, että loppuu tollanen hölmöily. On se nyt ihme hommaa, ettei ihminen saa apua edes hädän hetkellä koska joku jästipää ei osaa työtehtäviään hoitaa.

Tällaisten psykopaattien varassa on ihmisen henki!

Vierailija
72/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin luottamus yhteiskunnan turvaverkkoihin on niillä jotka ei niitä ole koskaan käyttänyt.

Ja näillä ihmisillä on yleensä se suurin tarve nimitellä ja haukkua niitä ihmisiä salaliittoteoreetikoiksi (ja persuiksi) joilla on omakohtaista kokemusta siitä kuinka yhteiskunnan turvaverkot ei todellisuudessa toimi tai kuinka esim postinkulkuun ei enää nykypäivänä parane luottaa pätkän vertaa.

Mitä ihmeessä Suomen kaltainen hyvinvointivaltio on voitu säästää ja tehostaa tähän jamaan? Oikeastiko poliitikot kuvittelee, että se hyvinvointi ja luotettavuus säteilee jotenkin maaperästä eikä minkään eteen tarvitse olla saatavilla riittäviä resursseja? Tai ettei työtään tekeviä ihmisiä tarvitse arvostaa vaan yhdellä ihmisellä voi surutta teettää kolmen tai viiden ihmisen työt eikä se vaikuta työn laatuun mitenkään? Ja kun vaikuttaa niin se onkin yksinomaan sen suomalaisen työntekijän vika, joka ei vaan osaa eikä ole motivoitunut ja kuluiltaan vielä niin kalliskin..

Hyväveli kerho ja EU

Vierailija
73/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häke ei kommentoi.

Häke käräjille siitä ettei lähettänyt apua ajoissa!

Ilmeisesti tuo henkilö ei tule toipumaan, joten kukaan ei nosta syytettä.

Yleisen syytteen alainen rikos, syyttäjä voi nostaa syytteen.

Vierailija
74/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ollut ensiapupartioita kyseisessä rinteessä. Juu ei ollut mikään Ylläs, vaan pienen paikkakunnan paikallinen rinne. Ja juurikin tuollaiset tapaukset kuuluivat hätäkeskukselle ja ammattipalastajille.

Vierailija
75/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan väkivaltainen ex-mies uhkaili minua aseella, ja soitin hätäkeskukseen. Siellä oltiin sitä mieltä, että kyseessä on pilapuhelu, koska "kukaan ei pysty soittamaan hätäkeskukseen jos häntä uhataan aseella".

Vierailija
76/85 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kun oli käsitys että poliisit herkästi saapuvat puhalluttamaan jos vaikka nukkuu autossa jossain tien levikkeellä.

Perskeko lakkautti liikkuvan poliisin.

Ei lakkauttanut vaan se lakkauttaja oli jo se edellinen sixpack-hallitus. Sisäministeri oli tuolloin Räsänen.

Siinä hallituksessa ei ollut persuja eikä keskustaa.

Juuri näin.

Ohis

Vierailija
77/85 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon soittanut häkeen 5 kertaa ja 4 kertaa niistä puhelut ovat menneet tätä luokkaa. Yhdellä kertaa oli tuntematon humalainen kaatunut kadulla ja lyönyt päänsä, joka vuosi verta, häke pyysi että enkä minä voisi häntä heittää päivystykseen (mulle ei ole edes ajokorttia) tai maksaa hänelle taksia. Yhdellä kertaa olin niin pahassa ruokamyrkytyksessä etten saanut laitettua housuja jalkaan, kävelystä puhumattakaan (nivelet lakkasivat toimimasta), enkä saanut ambulanssia (mene taksilla oli vastaus, vaikka tuskin kukaan kuski olisi edes ottanut kyytiin jos edes olisin päässyt jotenkin rappukäytävästä ulos), vaikka muut samasta ruoasta saman myrkytyksen saaneet olivat jo sairaalassa tiputuksessa.

Onneks ei ole tarvinnut sinne soittaa kun näitä juttuja lukee. Ihan uskomatonta. Onko siellä noin piittaamattomia ihmisiä töissä vai onko se taas rahan takia kun ei ihmiset saa apua? Kuinkahan monta on kotiinsa kuollut tämän takia? Infarktipotilas käsketään menemään lähimpään ostoskeskukseen kun siellä on defibfillaattori niin saa itse rytminsä kohilleen?

Luulenpa että siellä on sama kuin päivystyksen työntekijöilläkin, eli jumaluusharha hiipii kun pääsee päättämään toisten elämästä ja kuolemasta. Joillekin tulee siinä semmoinen harhakuvitelma että itse tietää jopa ihan vain toisen äänensävystä puhelimen päässä että ei voi olla kyseessä hengenvaarallinen tilanne. Tätä ei tietenkään tule kaikille, mutta ne jotka harhaiseksi muuttuvat, tulisi poistaa henkilövahvuudesta. Ovat nimittäin hengenvaarallisia, eikä vastuuta kuitenkaan nimeksikään.

Vierailija
78/85 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon soittanut häkeen 5 kertaa ja 4 kertaa niistä puhelut ovat menneet tätä luokkaa. Yhdellä kertaa oli tuntematon humalainen kaatunut kadulla ja lyönyt päänsä, joka vuosi verta, häke pyysi että enkä minä voisi häntä heittää päivystykseen (mulle ei ole edes ajokorttia) tai maksaa hänelle taksia. Yhdellä kertaa olin niin pahassa ruokamyrkytyksessä etten saanut laitettua housuja jalkaan, kävelystä puhumattakaan (nivelet lakkasivat toimimasta), enkä saanut ambulanssia (mene taksilla oli vastaus, vaikka tuskin kukaan kuski olisi edes ottanut kyytiin jos edes olisin päässyt jotenkin rappukäytävästä ulos), vaikka muut samasta ruoasta saman myrkytyksen saaneet olivat jo sairaalassa tiputuksessa.

Onneks ei ole tarvinnut sinne soittaa kun näitä juttuja lukee. Ihan uskomatonta. Onko siellä noin piittaamattomia ihmisiä töissä vai onko se taas rahan takia kun ei ihmiset saa apua? Kuinkahan monta on kotiinsa kuollut tämän takia? Infarktipotilas käsketään menemään lähimpään ostoskeskukseen kun siellä on defibfillaattori niin saa itse rytminsä kohilleen?

Luulenpa että siellä on sama kuin päivystyksen työntekijöilläkin, eli jumaluusharha hiipii kun pääsee päättämään toisten elämästä ja kuolemasta. Joillekin tulee siinä semmoinen harhakuvitelma että itse tietää jopa ihan vain toisen äänensävystä puhelimen päässä että ei voi olla kyseessä hengenvaarallinen tilanne. Tätä ei tietenkään tule kaikille, mutta ne jotka harhaiseksi muuttuvat, tulisi poistaa henkilövahvuudesta. Ovat nimittäin hengenvaarallisia, eikä vastuuta kuitenkaan nimeksikään.

Juuri siksi näistä pitää tehdä rikosilmoitus aina.

Vierailija
79/85 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta selvitti 3.7.2023 Mikkelin Otavassa tapahtuneen hätätilanteen käsittelyn - Hätäkeskuslaitos (112.fi)

Vierailija
80/85 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa lähetetään apu heti kun sinne soitetaan, osavaltiosta riippumatta. Jopa "pizzan tilaus" ymmärrettiin oikein eli apua lähetettiin hakatulle naiselle, jota pidettiin vankina.

Suomessa usein suurin uutinen on ettei pidä turhaan soitella meille 🙄

Minulle jostain syystä youtube suosittelee jenkkien epäonnistuneita hätäpuheluita. En lähtisi kehumaan. Tossa pizza tapauksessa sattui olemaan oikea mies linjalla mutta kyllä osa puheluista on ihan hirveitä. Lyödään luuri korvaan jopa lapsille.