Mies taisteli hengestään tuntikausia autossa keskellä tietä Hätäkeskus ei ollut uskoa Annen avunpyyntöä
Valkoinen pakettiauto oli pysähtynyt keskelle tietä Mikkelin Otavassa keskellä yötä. Anne sitkeästi yritti saada ambulanssia paikalle, vaikka hätäkeskuksesta sitä ei meinattu lähettää.
Paavilainen kertoi tilannetta hätäkeskukseen, mihin sieltä sanottiin, että autosta oli tullut jo monta ilmoitusta yön aikana, ja että mies varmasti vain nukkuu.
Siis Häken mielestä on ihan ok että joku nukkuu autossaan keskikaistan päällä, ei tarvitse lähettää apua tarkistamaan tai siirtämään autoa!?!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61378402-4c9d-4975-b68e-243c04feb7c4
Kommentit (85)
Edesvastuutonta käytöstä häkeltä, pitäisi ehdottomasti tulla seuraukset. Mä oon ollut tilanteessa, jossa en meinannut saada lanssia paikalle, vaikka ihmisellä oli pää auki. Käskettiin painamaan paidalla verta valuvaa päätä ja taluttamaan ihminen päivystykseen, jos ei itse pysty kävelemään (no ei kai se nyt pysty kävelemään ku taju on poissa). 🤦🏻 Asia ratkesi ja lanssi saatiin paikalle sillä, että sanoin häkepäivystäjälle suoraan että hän syyllistyy heitteillejättöön jos ei auta tätä ihmistä. Kyllä pitää mennä vänkäämiseksi että saa apua 🤦🏻.
On itselle sattunut vastaavaa muutaman kerran. Häkepäivystäjä vttuili minulle langan päässä.
Jatkossa mietin kaksi tai jopa kolme kertaa, että soitanko ylipäätään Häkeen.
Tässä tapauksessa ihmettelen, että.eivät edes lähetä ketään katsomaan- jos auto on kahdella kaistalla,niin onhan se turvallisuusriski,ja voi aiheuttaa autokolarin,jos ihmisen vointi ei kerta huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Soitin eräälle jalan katkaisseelle lanssia. Häke käski soittaa hänelle taksin, jolla pääsee kotiin. Soitin taksin, taksi kävi ja käski soittaa häkeen. Soitin häkeen, joka käski taas soittaa taksin. Soitin uudestaan taksin. Taksikuski soitti puolestani häkeen, ettei tätä näin huonokuntoista kyllä taksilla viedä kotiin, että se lanssi tänne niin kuin olis jo. Sitten saatiin kaatuneelle kyyti, noin kaksi tuntia meni siihen vetkutteluun.
Äärimmäisen poikkeuksellista, että ambulanssi veisi ketään kotiin koska se tosiaan ei ole taksi. Ilmeisestihän kyseinen henkilö oli jo ollut lääkärin hoidossa kun kerran matka oli kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon soittanut häkeen 5 kertaa ja 4 kertaa niistä puhelut ovat menneet tätä luokkaa. Yhdellä kertaa oli tuntematon humalainen kaatunut kadulla ja lyönyt päänsä, joka vuosi verta, häke pyysi että enkä minä voisi häntä heittää päivystykseen (mulle ei ole edes ajokorttia) tai maksaa hänelle taksia. Yhdellä kertaa olin niin pahassa ruokamyrkytyksessä etten saanut laitettua housuja jalkaan, kävelystä puhumattakaan (nivelet lakkasivat toimimasta), enkä saanut ambulanssia (mene taksilla oli vastaus, vaikka tuskin kukaan kuski olisi edes ottanut kyytiin jos edes olisin päässyt jotenkin rappukäytävästä ulos), vaikka muut samasta ruoasta saman myrkytyksen saaneet olivat jo sairaalassa tiputuksessa.
Onneks ei ole tarvinnut sinne soittaa kun näitä juttuja lukee. Ihan uskomatonta. Onko siellä noin piittaamattomia ihmisiä töissä vai onko se taas rahan takia kun ei ihmiset saa apua? Kuinkahan monta on kotiinsa kuollut tämän takia? Infarktipotilas käsketään menemään lähimpään ostoskeskukseen kun siellä on defibfillaattori niin saa itse rytminsä kohilleen?
Kaveri kompastui pikku hutikassa ja löi pahasti päänsä, niin että meni taju enkä saanut hereille ja pääkin veressä. Häkestä käskettiin kääntää kyljelleen. Sain oikein raivostua että nyt se lanssi tänne kun ei ollut todellakaan mikään sammuminen kyseessä vaan se että löi pään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun oli käsitys että poliisit herkästi saapuvat puhalluttamaan jos vaikka nukkuu autossa jossain tien levikkeellä.
Perskeko lakkautti liikkuvan poliisin.
Häkeen ei voi luottaa nykyään. Tässä korostuu terveydenhoidon alasajo, kaikesta säästetään. Itse jouduin soittamaan ambulanssin iäkkäälle isälleni, kun hän meinasi tukehtua yskään keväällä. Limaa tuli hirvittäviä määriä. Ambulanssi tuli, pitkän odottelun jälkeen, eivät ottaneet isääni kyytiin, keuhkoissa ei kuulemma mitään vikaa, vaikka rohina kuului 2 metrin päähän. Seuraavana päivänä yksityisen lääkäriaseman lääkäri lähetti isäni suoraan sairaalaan, koska tulehdusarvot olivat todella korkeat. Diagnoosi: Korona ja keuhkokuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun oli käsitys että poliisit herkästi saapuvat puhalluttamaan jos vaikka nukkuu autossa jossain tien levikkeellä.
Poliisista lakkautettiin ainoastaan turhaa hallintoa. Yhtään autoa tai virkamiestä ei vähennetty vaan jokainen löysi itselleen uuden paikan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin apua henkilölle Helsingin lähiöön, niin kerroin että henkilö on kaupunginosan R-kioskin edessä. Hätäkeskus ei voinut millään lähettää apua, kun en tiennyt paikan tarkkoja koordinaatteja. Vakuutteli heille, että paikalliset viranomaiset kyllä löytävät ostarin R-kioskin ilmankin tarkkoja koordinaatteja, mutta hätäkeskusvirkailija ei uskonut. En tiedä mitä toheloita ja torveloita siellä on töissä, mutta kauhistuttaa, että se on paikka minne pitää vaara- ja hätätilanteissa soittaa.
Täsmälleen sama kokemus. Tiesin tarkkaan missä olen, ja niin olisi tiennyt puolesta sanasta paikkakuntalainen poliisikin, mutta ei, häkestä sanottiin veemäiseen äänensävyyn että nyt jää apu kyllä tulematta kun et koordinaatteja tiedä. Tuolloin ei edes ollut älypuhelimet niin yleisiä kuin nyt, ettei sitä tarkkaa sijaintia pystynyt mistään saamaankaan.
Puhelu loppui siihen että apua ei tule. Vartin päästä soitti kyllästynyt poliisimies ja ihmetteli että missä ihmeessä oikein olen. Sanoin että olan paikassa x, kyltissä lukee y, ja poliisit sanoivat että kyllä he nyt tuon paikan tietävät (niin kuin kaikki täällä asuvat) . Häkestä oli kyllästynyt virkailija ottanut yhteyttä ja sanonut minun olevan jossain ihan muualla.
En ollut itse vaarassa, joten en tehnyt mitään ilmoitusta tuosta, mutta olisi pitänyt tehdä.
Läheiseni on myös jätetty ambulanssin toimesta kuolemaan verenmyrkytykseen saatesanoilla ota rauhoittavia lääkkeitäsi ja mene vain nukkumaan. Sai kuitenkin soitettua taksin ja taksikuski oli kauhusta soikeana ajanut ylinopeutta ensiapuun ja vielä tukenut sisälle enpoon kun läheinen ei ollut enää tolpillaan pysynyt. Kysyi mikset soittanut ambulanssia, läheisnen sanoi ettei uskaltanut, koska aavisteli ettei pysty soittamaan enää voimillaan kuin yhden puhelun, ja lanssi oli jo käynyt muttei ollut ottanut kyytiin.
Sairaalassa meni sitten pari viikkoa, mutta onneksi henki säästyi!
Tää oli paha. Eikö ne puhelut nauhoiteta aina, ja muutenkin tuossa todistajia riittää, olisi pitänyt saada kyllä häken virkailija vastuuseen tuostakin.
Suurin luottamus yhteiskunnan turvaverkkoihin on niillä jotka ei niitä ole koskaan käyttänyt.
Kerran tarvittiin poliisia kun naapurit riehui ja se häken sitruunan niellyt muija sanoi ettei tällaista osoitetta ole olemassakaan! Oli aika wtf-hetki. Aika kauan sai vängätä ja tuli ne poliisit sitten lopulta mutta jäin vaan miettimään että mitä jos saisi vaikka sairaskohtauksen ja puhelimen toisessa päässä väitetään että ei tämmöistä osoitetta ole täällä meidän kartassa 😬
112 sovelluksesta kun soittaa, niin saa häke tarkat sijaintitiedot
Jos soittaa tosi tilanteeseen humalaiselle, ei välttämättä kannata mainita että on humalassa. Muuten ne laittaa kaiken sen piikkiin.
Kerran löydettiin humalassa kaatunut, pää auki, verta paljon ja sekava ja tajunnan rajamailla. Sekavuus voi hyvinkin johtua päävammasta, vaikka olisi humalassa. Ja se pitää sitten arvioida sairaalassa, ei ohikulkijan.
Häken kanssa väännettiin, ambulansiin eivät suostuneet. Lopulta pitkän väännön jälkeen suostuivat poliisit lähettämään, jotka sitten veivät sairaalaan. Tuumasivat, ettei olisi ollut heidän homma, vaan ambulanssin. Veivät sairaalaan, kun kerrottiin, ettei häke siihen suostunut. Ja ei siis ollut agressiivinen tms.
Ja humala ei ole syy jättää päävammaa hoitamatta.
Petterin säästöt kun on sotepuolelle tehty, niin seuraavan kerran kun soittaa häkeen alkaa puhelu näin; soitit häkeen, jos tarvitset apua paina 1, jos edelleen tarvitset apua paina 2, jos vieläkin tarvitset apua paina 3, jonossa on 68 puhelua, jos haluat että soitamme sinulle takaisin paina #. Sitten tuonpuoleisessa voit vain todeta ettei ne koskaan soittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin eräälle jalan katkaisseelle lanssia. Häke käski soittaa hänelle taksin, jolla pääsee kotiin. Soitin taksin, taksi kävi ja käski soittaa häkeen. Soitin häkeen, joka käski taas soittaa taksin. Soitin uudestaan taksin. Taksikuski soitti puolestani häkeen, ettei tätä näin huonokuntoista kyllä taksilla viedä kotiin, että se lanssi tänne niin kuin olis jo. Sitten saatiin kaatuneelle kyyti, noin kaksi tuntia meni siihen vetkutteluun.
Äärimmäisen poikkeuksellista, että ambulanssi veisi ketään kotiin koska se tosiaan ei ole taksi. Ilmeisestihän kyseinen henkilö oli jo ollut lääkärin hoidossa kun kerran matka oli kotiin.
Henkilöllä oli jalka katkennut siinä kun oli kaatunut. Häken mielestä ei ollut syytä viedä häntä lanssilla sairaalaan vaan taksilla kotiin. Kun lanssi vihdoin saatiin, niin häntä lähdettiin viemään sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo erikoista, että tullut yön aikana muitakin ilmotuksia KESKELLÄ TIETÄ pysähdyksissä olevasta autosta ja häke sanoo, että siellä varmaan vaan kuski nukkuu. 😳 Että anteeksi mitä??? On siis ok parkkeerata autoa keskelle tietä ja ottaa tirsat? Mikään pykälä ei tällaisessa toiminnassa tule vastaan? Vaaran aiheuttaminen tmv? Ei edes poliisia laitettu paikalle, että siellä nyt jollain on auto parkissa keskellä maantietä.
Noh, ei siinä mitään...
No tuota olin minäkin tulossa kummastelemaan, että jos sitä ambulanssia ei häkepäivystäjä nähnyt tarpeelliseksi niin luulisi edes poliiseille ilmoittaneen..
Melkoinen vitsi tämä meidän hyvinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisista lakkautettiin ainoastaan turhaa hallintoa. Yhtään autoa tai virkamiestä ei vähennetty vaan jokainen löysi itselleen uuden paikan..
Ei ollut perskeko vaan sitä edeltävä Stubbin hallitus:
Liikkuvan poliisin lakkautus vuonna 2014 vähensi Suomesta noin 400 poliisia. Suomessa on väkilukuun suhteutettuna vähiten poliiseja EU-maissa. Nykymäärä on noin 7400. Tavoittena on nostaa sitä vajaalla tuhannella 8200:aan.
https://demokraatti.fi/ensimmaiseksi-korotettiin-hallinnon-palkat-sen-t…
Sisäministeri Orpo lakkautti krp:n talousrikosyksikön lähes täysin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häke ei kommentoi.
Häke käräjille siitä ettei lähettänyt apua ajoissa!
Ei häke vaan yksi saapas, joka on häkellä töissä
Useat ihmiset soittaneet samasta tapauksesta. Eli luulis, että usea on myös siellä vastaamassa. Eihän siellä vain yksi voi olla koko suomesta töissä, vai voiko olla?
Jännä juttu, kun sanotaan, että kaikkien velvollisuus on pysähtyä auttamaan (kuten onkin), mutta Häken tehtävä ei olekaan näköjään avun lähettäminen..Eli mikä se sitten on?
Ja outo on käsitys ihmisten nukkumapaikasta🤔. Itselleni ei ole koskaan tullut kyllä mieleen pysähtyä unille keskelle tietä, vaikka kuinka on väsyttänyt. Häken mielestä ilmeisesti kuitenkin ihan normaali nukkumapaikka?!