Miten tämä nykyaika on niin synkkää?
Vettä sataa ja huonot fiilikset tuosta Miki Liukkosen kuolemasta. Surullista. Myös tulee mieleen kuollut Jasmin Voutilainen. Nuoria, lahjakkaita ihmisiä lähtee liian aikaisin. Kunpa he olisivat saaneet oikeaa apua. Tuttavapiirissä kaksi ihmistä tänä vuonna kuollut oman käden kautta, aivan yllättäen. Jotenkin ihmiset voivat todella huonosti. Tässä ajassa on jotain pahasti vialla.
Kommentit (48)
Silt se voi vaikuttaa jos koko ajan pitää plärätä nettiä ja pysyä kärryillä kaikesta turhasta.
Ihan syksylle tuntuu jo nyt, kun vettä sataa ja hämärää. Tämä kesä tuntuu super lyhyeltä. Aika kuluu ihan silmänräpäyksessä. Kesäkuuta ei ehtinyt edes tajuta, heinäkuu on jo menossa. Pian elokuu ja alkaa arki, syksy.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhat eivät todellakaan ole uusi asia Suomessa! Niitä on tehty aina ja paljon !
On, mutta niitä on ollut joka vuosi vähemmän. Trendi on ollut laskeva jo 30 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi hallitus tuo synkät pilvet taivaalle. Onneksi on kesä. Muuten tätä ei kestäisi.
Kesä ei kauan kestä ja marraskuun ankeassa räntäsateessakin on vaan sinniteltävä.
Hyvä, ettet anna periksi kuitenkaan. Usko antaa tulevaisuuden ja toivon.
Saatana kolkuttelee nurkan takana. Karku laskettiin jo irti, "mene, syö paljon lihaa". Saatana pääsee kohta riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä sanoin että te elitte kuplassa. Maailma alkoi murentua jo 2004 vuoden aikana ja jälkeen.
Eikä alkanut, 2004-2007 olivat elämäni parhaimmat vuodet ikinä.
Vihervasemmisto on mädättänyt tämän maan
synkkää? suomihan on maailman onnellisin maa.
Vierailija kirjoitti:
Uusi hallitus tuo synkät pilvet taivaalle. Onneksi on kesä. Muuten tätä ei kestäisi.
Mua ahdisti edellinen hallitus tosi paljon. Uusi hallitus ja uudet ihmiset toi vähän toivoa paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2019 kaikki oli melko hyvin. Se oli hyvä vuosi muutenkin itselleni. Ja tuntuu, että se oli viimeinen hyvä vuosi ennen tämän nykyisen maailman ajan alkamista. Kaiholla muistelen tuota vuotta, joka on jo nostalginen ajatuksissa. Ensin tuli korona, sen jälkeen sota. Kaikki on tuntunut niiden myötä muuttuneen pysyvästi huonompaan suuntaan ja ihmiset voivat huonosti.
Joo. Mullakin oli silloin vielä semmonen normaali fiilis. Vaikka oli ikäviäkin asioita, niin ne oli kuitenkin normaalin rajoissa. Ja mulla oli paljon suunnitelmia seuraavalle vuodelle, jotka sitten jaikki romuttui eikä niitä ole takaisin saanut.
Nyt on kaikki jotenkin päin seiniä. Ahdistaa ja masentaa ja on tosi vaikeaa olla ja pitää oikein pakottaa itseään elämään ja olemaan normaalisti. Ilo ja toiveikkuus on ihan kadonnut.
Siis täällä aivan tismalleen samat tunnelmat! Vaikka ei silloinkaan ollut helppoa varsinaisesti, oli mieli valoisampi, uskoa tulevaan ja enemmän voimavaroja. Nyt on pysyvä ahdistus ja kaikki menee koko ajan pieleen mitä moninaisimmilla tavoilla. Synkkyys valtaa yhä enemmän pinta-alaa mielestä, vaikka kuinka yrittää laittaa kampoihin.
Vierailija kirjoitti:
synkkää? suomihan on maailman onnellisin maa.
Keneltäköhän tuota on suomessa kysytty vai onko tutkimus tehty ennen kuin vihreä siirtymä kurjisti ja köyhdytti kansan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan syksylle tuntuu jo nyt, kun vettä sataa ja hämärää. Tämä kesä tuntuu super lyhyeltä. Aika kuluu ihan silmänräpäyksessä. Kesäkuuta ei ehtinyt edes tajuta, heinäkuu on jo menossa. Pian elokuu ja alkaa arki, syksy.
Syksy alkaa vasta syyskuussa, höpsö. Kesää on vielä enemmän jäljellä kuin mitä tähän asti on kulunut. Aurinkoisiakin päiviä tulee varmasti vielä. :)
Todella pahalta tuntuu tuo Miki Liukkosen kuolema. Kyllä häntä ihan varmasti olisi voitu j o t e n k i n auttaa ja hänen elämä jatkua. Ehkä hän olisi vielä voinut tulla jopa tyytyväiseksi elämään. Oli nuori ihminen vielä. Tiedän kokemuksesta mitä on vakava/psykoottinen masennus, varsinkin eron jälkeen ja itsetuhoiset ajatukset ym. Myös olen itse epävakaa diagnoosilla. Mikin kirjoittamat tuntemukset tunnistin täysin. Itse ollut samassa tilassa. Saman ikäisenä. Oli todella kauheat fiilikset ja ahdistus, masennus. I-M pyöri mielessä kuukausi tolkulla 24/7. Osastohoito ja uusi hyvä parisuhde pelasti. Vei vuosia toipua, mutta selvisin. Nykyään kaikki hyvin. Mikille o l i s i voinut käydä ihan samalla lailla. Surullista.
Niin ettei ennen osattu vai? Mummo tappoi itsensä morfiinilla jatkosodan jälkeen, kun sairaanhoitajana jäi putki päälle. Isotäti pani silmukan kaulaan ja hyppäsi ladossa vuonna -51. Viimeisin oli eno, joka vuonna -83 ajoi autonsa keskelle metsää ja veti haulikolla suuhunsa. Että sellainen perhe mulla. Mutta kyllä ennenkin osattiin ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhat eivät todellakaan ole uusi asia Suomessa! Niitä on tehty aina ja paljon !
On, mutta niitä on ollut joka vuosi vähemmän. Trendi on ollut laskeva jo 30 vuotta
"
Vuonna 2021 itsemurhan teki 747 suomalaista
Vuonna 2021 itsemurhan teki Suomessa 747 henkilöä, mikä on 30 enemmän kuin edellisenä vuonna (717 vuonna 2020). 70% itsemurhan tehneistä oli miehiä. Tilastokeskus vahvistaa ja julkistaa tiedot edellisvuoden kuolemansyistä aina kuluvan vuoden lopulla. Nyt tiedossa on vuoden 2021 luvut. Vuoden 2022 luvut vahvistetaan ja julkistetaan vuoden 2023 lopussa. (Lähteet: Tilastokeskus / Kuolemansyyt)"
No ei se ysärilläkään nyt mitään riemua ollut.
Ensin teki itsarin Cobain, sitten Walli, sitten delasi Claude. Kaikki alle 30vee, Claude ehti just täyttää.
Miki eli sentään reilusti yli kolmikymppiseksi.
Itselleni normaali Suomi loppui siinä 1993.
Elämä ja olemassaolo on aina ollut tuollaista. Onhan se karua
Mitä odotitte vasemmiston kauden aikana tapahtuvan?
Ennen se synkkyys tuntui vain omalle synkkyydelleni. Nyt se synkkyys on ulkopuolellani vaikka minulla on asiat hyvin.