Nykyään tuntuu, että aina on rahat loppu
Vaikka ostaisi vaan halvinta ruokaa, ostaa vaan tarpeelliset hygieniatarvikkeet, eikä käy ravintoloissa. Onko muilla samanlaista tilannetta? Kauppaan menee joka kerta se 70 euroa vähintään, vaikka ostaisi vaan perustarvikkeita.
Kommentit (88)
Sama tilanne itsellä. Kaikki säästöt meni syksyn ja talven aikana, kun vihreä siirtymä nosti hintoja.
Ryhdy sossupummiksi, niin rahasi riittävät. Rahaa tulee kuin rännistä.
Olen kaupassa töissä ja olen hippasen huvittunut kun puhutaan miten ruuanhinta on noussut ja rahat ei oikein tahdo riittää mihinkään ja ihmiset ostaa enemmän herkkuja kuin koskaan ennen.
Pakkoko sinne kauppaan niin perkeleesti viedä rahojaan. Opettele itse tekemään ruokaa halvimmista raaka-aineista ja mieti syötkö liikaa. Jotain limuja ja valmiseineksiä ei ollenkaan tarvitse. Ei sinne ruokakauppaan mene yhtään enempää jos vähentää ostelua ja jättää kilohinnaltaan kalliit tuoteet hyllyyn miljonäärikauppiaan riesaksi.
Meidän perheellä on ollu jo kohta 10 vuotta viikon ruokabudjettiraja 200e. Vieläkään ei ylity. Nykyään vaan tarkemmin katson juustojen ja leikkeleiden hintoja. Alesta ostan niitä suosikki juustoja. Esim. pikkukaupassa eräs juusto yli 4e ja ostan vain alesta alle 3e. Tiettyä lihaa ostan vain kun on alessa. En varsinaisesti juokse metsästämässä onko alessa, mut ohimennen aina katson onko ale lappu. Yli vuoteen en ole ostanu sitä.
Sit vertailen vaikka kalapuikkoja, joskus maksaa vähemmän kun ostaa 3 pakettia missä on 10kpl,taas iso 30kpl kalapuikkoja maksaa enemmän. Enkä tartu sellaisiin alennuksiin missä saa vaikka 3 purkkia pesuainetta 10e. Ostan yhden ja menee rahaa vaikka 4e. Mulla jää silti lompakkoon siitäkin se 6e.
En ole huomannut tätä. Aina on rahaa ja tilille kertyy ylimääräistä.
Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä lähihoitajana enkä lähtenyt mukaan elämän kilpavarusteluun.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta
ps. ostin 90-luvun laman aikaan itselleni rivitalo kaksion noin 25000 eurolla.
Kauppaan menee viikottain max. 30 euroa, joten en ymmärrät mistä puhut.
Johtuu inflaatiosta, joka on viime aikoina laukannut nopeammin kuin hevonen. Keskuspankit saa inflaation kuriin vasta ens vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä on ollu jo kohta 10 vuotta viikon ruokabudjettiraja 200e. Vieläkään ei ylity. Nykyään vaan tarkemmin katson juustojen ja leikkeleiden hintoja. Alesta ostan niitä suosikki juustoja. Esim. pikkukaupassa eräs juusto yli 4e ja ostan vain alesta alle 3e. Tiettyä lihaa ostan vain kun on alessa. En varsinaisesti juokse metsästämässä onko alessa, mut ohimennen aina katson onko ale lappu. Yli vuoteen en ole ostanu sitä.
Sit vertailen vaikka kalapuikkoja, joskus maksaa vähemmän kun ostaa 3 pakettia missä on 10kpl,taas iso 30kpl kalapuikkoja maksaa enemmän. Enkä tartu sellaisiin alennuksiin missä saa vaikka 3 purkkia pesuainetta 10e. Ostan yhden ja menee rahaa vaikka 4e. Mulla jää silti lompakkoon siitäkin se 6e.
Se monen talouden ongelma onkin kun popsitaan välipaloiksi juustoja, leipää, leikkeleitä, jne. Turhan puputtamisen kun jättää pois säästää pitkän pennin. Ja nuo pesuaineet. On keittiö, vessa, jne ties mitä suihketta, värillisille pyykeille, valkoisille pyykeille, jne. Miesten, naisten, lasten suihkusaippua, jne
Ja tilanne tulee vaan pahenemaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut tätä. Aina on rahaa ja tilille kertyy ylimääräistä.
Sama täällå, mistä näitä valittajia aina sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Johtuu inflaatiosta, joka on viime aikoina laukannut nopeammin kuin hevonen. Keskuspankit saa inflaation kuriin vasta ens vuonna.
Ihmisellä itsellään ei ole mitään roolia asiassa? Hän ei ole elänyt luullen hyvin aikojen olevan ikuiseksi ajoiksi ansaittuja? Tätä samaa nurinaa oli jo pitkälti ennen koronaan, ukrainaa, jne...Suomalaisilla on esim ollut jo vuosia velkaa enemmän kuin tuloja eli on eletty yli varojen.
Olisikin pelkkä tunne, muttakun ei wnää tiedä mistä kiristäisi ja silti aina vain kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tilanne tulee vaan pahenemaan.
Mikään ei ole enää niin halpaa kuin tänään.
ps. tänäkin vuonna tulee talvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vertailen vaikka kalapuikkoja, joskus maksaa vähemmän kun ostaa 3 pakettia missä on 10kpl,taas iso 30kpl kalapuikkoja maksaa enemmän. Enkä tartu sellaisiin alennuksiin missä saa vaikka 3 purkkia pesuainetta 10e. Ostan yhden ja menee rahaa vaikka 4e. Mulla jää silti lompakkoon siitäkin se 6e.Se monen talouden ongelma onkin kun popsitaan välipaloiksi juustoja, leipää, leikkeleitä, jne. Turhan puputtamisen kun jättää pois säästää pitkän pennin. Ja nuo pesuaineet. On keittiö, vessa, jne ties mitä suihketta, värillisille pyykeille, valkoisille pyykeille, jne. Miesten, naisten, lasten suihkusaippua, jne
Niin, arvon naiset...avatkaa ne kylpyhuoneenne kaapit ja laskekaa kuinka monta erilaista tuotetta sieltä löytyy.
Mulla ihan sama tilanne, vaikka palkka on jopa noussut vuosien myötä. En oikeasti ymmärrä tätä, koska kulutustottumukset ovat samat mutta luulen että ainoa syy on vain kaiken kallistuminen.