Työministeri teettänyt palkatonta työtä työttömillä yristen hyväksi
Näin kunta myy työttömiä firmojen alihankkijoiksi Sastamalassa – Hikipajan hengessä voi tienata yhdeksän euroa päivässä
https://seura.fi/asiat/tutkivat/nain-kunta-myy-tyottomia-firmojen-aliha…
Satonen CV:
Sastamalan (ennen Vammalan) seudun työvoiman palvelukeskus, Työteekki ohjausryhmän puheenjohtaja
Missä tutkiva journalismi?
Kommentit (188)
Ei kuitenkaan ole Seura-lehden jutussa nykyistä työministeriä mainittu ollenkaan. Eiköhän siinä ohjausryhmässä ollut edustaja vähän joka puolueesta/ryhmästä.
seura jutussa ei ollut kaikkia taustoja. mutta paikallislehdissä ollut kaikki kerrottuna. myös paikalliset tietää lisää juttuja.
Vierailija kirjoitti:
seura jutussa ei ollut kaikkia taustoja. mutta paikallislehdissä ollut kaikki kerrottuna. myös paikalliset tietää lisää juttuja.
No niitähän olisi hyvä valtakunnan lehtiinkin kertoilla. Pöytä puhtaaksi persujen viitoittamalla tiellä.
työteekillä on omia julkaisuja ja myös poliitikkojen haastatteluja jossa tätä työteekkiä kehutaan. todellisuus jotain muuta.
yksi hauska juttu oli ,kun paikallisen työkkärin työt(ilmoituksissa hakemus piti jättää työkkäriin eikä itse työpaikalle) meni työkkärin ja te-palvelujen omille lapsille ja sukulaisille. yllättyikö ketään paikallinen, niin ei
Suomi on täynnä näitä säätiöitä, pajoja, kuntia ja yhdistyksiä joilla vain 9 eurolaisia tai palkkatukilaisia.
Levitellään käsiä ettei oo ketään varaa palkata oikealla rahalla vaikka saadaan satoja tonneja valtion tukia.
Siihen päälle koulujen ilmaistyöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Minä en näihin orjatöihin suostu. Otan suosiolla karenssin. Teen pimeätä työtä. Pimeän työn tekeminen lisääntyy Orpon hallituksen aikana. Pimeitä töitä kyllä riittää. Olen tehnyt pimeitä töitä jo vuosia. 😂
Siivousta ja hiustenleikkuuta löytyy aina 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuo 9 euroa siis työttömyyskorvauksen päälle?
Joo, eli työmarkkinatuen (josta maksetaan veroa 16 %) lisäksi maksetaan tuo kulukorvaus 9€. Sillä on siis tarkoitus kattaa matkakulut työtoimintapaikkaan.
16%? Mitä h.ittoa? Mulla menee 20 ja meni myös silloin, kun olin kokonaan työtön, eikä tullut palautusta.
Nykyään osa-aikatyössä. Palkasta menee muutama prossa, mutta täydentävästä työmarkkinatuesta edelleen se 20 pinnaa.
Veroprosenttiin voi vaikuttaa työttömänä. Pitää ottaa uusi verokortti uudella tulorajalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten se suunnitelma työttömien vuokrafirmasta etenee? Kunta välittäisi siis työttömiä 9€ päiväpalkalla yksityisille yrityksille, mutta tuossa saattaa jokin lakitekninen juttu vielä olla, että ei ole edennyt.
En tiedä tuosta, mutta työttömiä on ainakin yrityksissä työkokeilussa.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Työtön myydään orjaksi yrityksiin eikä työtön saa palkkaa vaikka tekee samoja töitä kuin palkatut työntekijät. Se on sitä nykyajan orjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuo 9 euroa siis työttömyyskorvauksen päälle?
Joo, eli työmarkkinatuen (josta maksetaan veroa 16 %) lisäksi maksetaan tuo kulukorvaus 9€. Sillä on siis tarkoitus kattaa matkakulut työtoimintapaikkaan.
16%? Mitä h.ittoa? Mulla menee 20 ja meni myös silloin, kun olin kokonaan työtön, eikä tullut palautusta.
Nykyään osa-aikatyössä. Palkasta menee muutama prossa, mutta täydentävästä työmarkkinatuesta edelleen se 20 pinnaa.
Työttömältä menee 20 % veroa automaattisesti, se pitää verotoimistossa korjata kohdilleen (n. 16-17 % itsellä). En voi saada yhtään veronpalautusta, koska toimeentulotukea saavalle sekin lasketaan tuloksi (mikä on järjetöntä).
Näinpääon kirjoitti:
Suomi on täynnä näitä säätiöitä, pajoja, kuntia ja yhdistyksiä joilla vain 9 eurolaisia tai palkkatukilaisia.
Levitellään käsiä ettei oo ketään varaa palkata oikealla rahalla vaikka saadaan satoja tonneja valtion tukia.
Siihen päälle koulujen ilmaistyöntekijät.
Tämä!!
Ihan turha tulla huutelemaan loisista, jos et itse ole päivääkään tehnyt ilmaistyötä. Mielestäni kaikille pitäisi maksaa palkkaa työstään!
Vierailija kirjoitti:
Kävin työttömäksi jäätyä kyselemässä palkkatukipaikkaa paikalliselta kierrätyskeskukselta.
Pomolta kyselin ja sanoi että ei voida sua (edes 50% palkkatuella) palkata, mutta otettais sut kyllä tähän 9 euron kuntouttavaan tai työkokeiluun.
Kyselin lisää ja sain tiedon, että 30 työntekijästä 3 on vakituisia oikeaa palkkaa nostavia ja loput "on näitä 9 eurolaisia" 😳
Siis laissahan sanotaan, että näiden ei tule korvata palkallista työvoimaa?!?
Mitä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä nämä ilmaishommat tulevat jatkossa vain lisääntymään, sitähän tämä nykyhallitus ajaa. Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että järjestettäisiin oikeita työpaikkoja, vaan että että ilmaiseksi laitetaan työttömät tekemään töitä.
Iso osa yhdistyksistä ja järjestöistä pyörii tällä systeemillä, on ehkä 1-2 palkallista työntekijää ja loput tekee näitä 9€/pv hommia työkokeilujoina, työharjoittelijoina tai kuntouttavan työtoiminnan kautta. Mielestäni on todella törkeää pakottaa koulutetut ihmiset tällaiseen pakkotyöhön. Kiina 2 on kuvaava nimi näille.
9€ tuntipalka. On yhtäkuin 0€ ?
72€ /päivä.
N. 2000€ / kk.
Mitä hel**vetin soopaa nämä työttömät täällä oikein valehtelee ?
LUKUTAITO HOI?
9 euroa PÄIVÄSSÄ.
tuo voi mennä jo pelkästään matkoihin,
Käytäntöä laajennetaan kun toimeentulotuesta tehdään vastikkeellista ja pakotetaan ihmiset "kuntoutumaan" kun ei töitä riitä kaikille. Ja yhä vähemmän riittää kun ilmaiseksikin saadaan tekijät, mutta työttömyystilastot saadaan laskuun.
Kun orjatyö on kielletty niin henkilöt, joille työt teetettään, täytty pitää "virallisesti työttöminä", näin ollen palkkaa ei tarvitse maksaa.
Varskinki yritykset eivät näille maksa mitään, tuon pienen korvauksenhan maksaa valtio, eli tavallaan tässä tuet vain siirretään jonkun menestyneen yrittäjän taskuun, sama kaava kuin asuntosijoittajat - asumistuet.
Meillä leikattiin palkkoja kilpailutuksen yhteydessä (nimikkeitä ja toimenkuvia muuttamalla) ja myös työtunteja leikattiin, nyt melkein kaikki joutuivat täällä tukien varaan ja yritys tekee entistä parempaa voittoa, kun osa palkanmaksusta on siirretty tukien muodossa valtiolle.
Tässä tehdään aika lailla samaa, mutta työttömien kohdalla, eli ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolelle, eli siellä töissä, itsellekin jäi tässä leikkausten jälkeen nyt noin 900e/kk nettopalkka, eli aika paljon vähemmän mitä monella työttömällä.