Miten olette saaneet puolison mukaan elämäntapamuutokseen? Täällä motivaatio ei kestä niin kauan, että tuloksia näkyisi. ?
Aina sortuu suklaaseen, santsaamaan aterialla. Piti liikkua yhdessä 5x vkoa,ny jaksaa lähteä ehkä kerran viikossa. Ja senkin liikunnan kalorit syödään tuplaten takaisin.
Kommentit (28)
En tiiä. Mun mies valittaa mulle että ei voi syödä terveellisesti jos mulla on herkkuja. Jos mulla ei ole herkkuja, niin syö sit karkkia ja jätskiä yksin. Eikä koskaan vahingossakaan yhtään vihannesta. Motivaatio kuitenkin lähtee ihmisestä itsestä.
Alussa on motivaatiota, mutta kummasti se katoaa kun tulee vähänkin epämukava olo.
Ap
Mä raitistuin. Mies ei ole sen kummemmin tukenut. Ei kyllä asuta yhdessä. Tää on mun oma projekti, miksi tehdä siitä yhteinen?
Vierailija kirjoitti:
Mä raitistuin. Mies ei ole sen kummemmin tukenut. Ei kyllä asuta yhdessä. Tää on mun oma projekti, miksi tehdä siitä yhteinen?
Asumme yhdessä,on lapsia, yhdellä lapsella jo ylipainoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi toisen puolesta päättää. Ihmisen on itse hoksattava.
On hoksannut usein. Miksi se ei pysy se muutos?ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun sä höngit niskaan.
Tehkää positiivisen kautta. Ja hyväksy ettet voi toista muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun sä höngit niskaan.
Tehkää positiivisen kautta. Ja hyväksy ettet voi toista muuttaa.
Positiivisen kautta on "itselleen armollinen" ja sortuu syömään.
Ennen häntä ei edes kiinnostanut syöminen,nyt se on elämän tarkoitus.
Ap
80% elintavoista on ruokavalio ja loput 20% lepo ja liikunta eli lepokin on liikuntaa tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutos lähtee itsestä ja usein tilanteessa jossa on oikeasti saanut tarpeekseen tai muuten elämä on mullistunut jollain tavalla. Joskus myös auttaa että jos parisuhteessa toinen muuttuu. Jos vain itse jatkat muutosta niin voi olla et se toinen tulee perässä kun huomaa sinun muutoksesi. Toisen puolesta ei silti voi päättää. Ja sitten lisäksi kuulostaa aika rajoittavalta tuo tapa miten olette lähteneet tähän, onko vähän liikaa kerralla? Jos keksitte jonkin paremman tavan aloittaa muutos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on tehty nippuvirheitä. Esim liikunta 5 kertaa viikossa. Sano vielä, että syötte salaattia?
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille. Projektille pitää antaa aikaa ja tehdä pieniä muutoksia askel kerrallaan, eikä koko elämää muuttaa kerralla.
Kokeeko puolisosi tilanteen suorittamiseksi jonka tasoa sinä kyttäät?
Vosiko liikkeelle lähtöä aloitella jollain muulla kuin varsinaisella liikunnalla. Esim leijan lennätys, leikkipuistossa käynti, frisbiigolf, pihatyöt, suursiivous, linturetki, marjastus, hautasumaalla käynti, ulkoilmatapahtuma jne?
Mä olen itse huomannut, että mitä huonompilaatuista ruokaa syö, sen vähemmän tekee mieli korkealaatuista ruokaa. Sen vuoksi mässy maistuu pitkin päivää.
Jos aloittaa heti aamusta kunnon täyttävällä sapuskalla, esim kananmunat, kokolihapihvi jne, niin vähemmän tekee mieli leipää, makaroonia ja muuta höttöä.
Mä suosittelen keskittymään omaan tekemiseen ja syömiseen. Puoliso lähtee halutessaan mukaan. Älä nyt ainakaan pilaa omaa motivaatiota puolison tekemisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on tehty nippuvirheitä. Esim liikunta 5 kertaa viikossa. Sano vielä, että syötte salaattia?
Luulen kanssa, että on tehty se yleisin virhe. Vedetty kalorit ihan minimiin ja ruvettu liikkumaan yli sen oman tason.
Jos puolisosi on nainen, niin kuukautiskierto vaikuttaa yllättävän paljon siihen millainen ruokahalu missäkin vaiheessa kiertoa on. Naisten pitää syödä ja levätä hormonitasojen mukaan ja toimia niiden kanssa yhteistyössä, ei niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen kanssa, että on tehty se yleisin virhe. Vedetty kalorit ihan minimiin ja ruvettu liikkumaan yli sen oman tason.
Laskettu kalorit 2000 per päivä,ennen saattoi olla lähellä 4000.
Kävelyä 30min 5x viikossa. Eli pieniä muutoksia.
Nekin liikaa.
Ap
Voisiko geokätköily innostaa liikkumiseen? Koko perheelle mukavaa, riippuen tietenkin lasten iästä.
Monia ulkoilureittejä on kätkötetty mukavasti ja helposti. Liikuntaa saa ihan huomaamattaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän yrittää liian monta muutosta samaan aikaan? Ihminen muuttuu todella hitaasti. Sitä pitää toistaa kymmeniä kertoja uusia asioita, jotta ne vakiintuu. Tehkää pienempiä muutoksia ja mieluusti yksi asia kerrallaan. Esim liikunnan lisääminen ja kun se on vakiintunut tavaksi, niin ruokavalion muuttaminen. Sekin pikkuhiljaa, esim jättää pois jotain ja vakiinnuttaa sen, sitten lisää jotain terveellistä ja harjoittelee sitä 2-4 viikkoa.
Hidasta se näin on, mutta pysyvämpää.
Vierailija kirjoitti:
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille. Projektille pitää antaa aikaa ja tehdä pieniä muutoksia askel kerrallaan, eikä koko elämää muuttaa kerralla.
Tämä ei päde kaikkiin. Mulla kävi sillein, että mieheni oli sairastanut pitkään ja toivoa paranemisesta ei enää ollut. Koin, että olin huonossa kunnossa ja omakin terveys alkoi rakoilemaan, ylipainoa oli kertynyt 30 kg. Jotain piti tehdä ja nopeasti. Tein kertaheitolla suuren muutoksen ruokavaliossa. Laihduin 22 kg 5 kuukaudessa. Vuoden päästä olin saanut 35 kg pois ja vointi erinomainen. Miksi hidastella jollain pienillä muutoksilla jos asian voi laittaa kerralla kuntoon suurilla siirroilla.