Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En käsitä miten vielä vuonna 2023 tupakoitsijan oikeus tupakoida menee savuttomien oikeuksien edelle!

Vierailija
06.07.2023 |

Ei vaan käy järkeen, että oikeus polttaa on tärkeämpi kuin muiden oikeus raittiiseen ilmaan. Suututtaa, kun uusi naapuri käy tunnin välein tupakalla ja kaikki savut nousee mun parvekkeen ovesta sisään. Ja asiasta ei voi edes valittaa, koska muiden hengitysilman pilaaminen on ihan sallittua!

Kommentit (265)

Vierailija
21/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit valittaa. Ensin koitat taloyhtiön kokouksessa saada aikaan äänestystä parveketupakointikiellon asettamisesta taloyhtiöön. jos/kun se ei toimi, alat tekemään häiriöilmoituksia häiritsevästä tupakoinnista taloyhtiön hallitukselle.  jos se ei tuota asiaan helpotusta, lähdet asumisterveystarkastajalle asiasi kanssa. sinulla on oikeus terveelliseen sisäilmaan ja jos omaan kotiisi tulee yhtään tupakansavua, etkä sitä halua, niin sinulla on oikeus valittaa asiasta ja saada aikaan parvekekohtainen tupakointikielto. tässä välissä muistat valittaa asiasta koko ajan ja muistutella taloyhtiötä, että sinulla on oikeus terveelliseen sisäilmaan. Jossain välissä taloyhtiö tekee asunnossasi ilmanvaihdon tarkistumittauksia ja toteaa, että ilmanvaihtosi on kunnossa, mutta asialle ei oikein voi tehdä mitään (tuokin vaihe tarvitaan tässä prosessissa, sillä jos asialle voi tehdä mitään, niin taloyhtiön pitää sitten korjata ongelma)

Parveketupakointia ei tarvitse sietää! Sinulla ei ole mitään velvollisuutta sietää sitä, eikä tupakoitsijalla ole mitään oikeutta päättää sinun puolestasi, että sinä tupakoit. Kyse on SINUN terveydestäsi. Tupakka on lisäksi myrkky, se on kirjattu tupakkalakiin. Muillakaan aineilla ei saa muita myrkyttää, ei siis myöskään tupakalla.

Tupakoitsijalle ei ole mikään ongelma mennä ulos tupakoimaan. Jos on, niin lopettakoon tupakoinnin tai pitäkööt 100 % huolta siitä ettei yhden yhtäkään savukiehkuraa mene sinun parvekkeellesi.

prosessi vie aikaa, mutta kannattaa tehdä.

jos olet vuokralla, niin taloyhtiön tilalle tietenkin sitten vuokranantaja.

Vierailija
22/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittava juttu. Kerrostalo asuminen vaan on yhteiseloa muiden kanssa ja joitakin asioita on siedettävä. Tai sitten säästettävä ja muutettava omakotitaloon missä ei naapureita lähettyvillä.

Yhteiseloon ei kuulu toisten asumisviihtyvyyden tuhoaminen mm. tupakoimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ovat aggressiivisia ja lyhytpinnaisia.

Ihme luulot sulla.

Vierailija
24/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ei ymmärrä tai halua ymmärtää, miten karsea asia tuo on naapurille.

Mulla meni vuosia ketjupolttajan naapurissa ja lopulta ainoa vaihtoehto oli muuttaa savuttomaan taloon. Tuntuu nyt ihan uskomattomalta, kun voi OLLA omalla parvekkeella ja pitää ikkunaa auki. Olen jopa kuivattanut pyykkiä siellä. Aiemman asunnon parveke oli vaan suksivarastona :-(

Suosittelen lämpimästi muuttoa, jos se vaan on mahdollista.

Niin, eikös tuo olekin juuri fiksu ja kaikkien kannalta toimiva ratkaisu, että taloyhtiö tai vuokratalon tapauksessa vuokranantaja voi päättää, että tässä talossa ei parvekkeilla tupakoida, ja siihen taloon sitten sijoittuvat sellaiset, jotka tätä sääntöä kaipaavat. Ja sitten taas taloissa, joissa tällaista sääntöä ei ole, voivat asua parveketupakoijat ja muut, joita parveketupakointi ei haittaa. Sopimallahan asioita yleensäkin on fiksua hoitaa.

Vierailija
25/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ei ymmärrä tai halua ymmärtää, miten karsea asia tuo on naapurille.

Mulla meni vuosia ketjupolttajan naapurissa ja lopulta ainoa vaihtoehto oli muuttaa savuttomaan taloon. Tuntuu nyt ihan uskomattomalta, kun voi OLLA omalla parvekkeella ja pitää ikkunaa auki. Olen jopa kuivattanut pyykkiä siellä. Aiemman asunnon parveke oli vaan suksivarastona :-(

ei kenenkään pidä muuttaa tupakoitsijan takia pois. Tupakoitsija on se, jonka täytyy joko muuttaa tupakointitapojaan tai muuttaa pois muita pahoinpitelemästä.

Vierailija
26/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittava juttu. Kerrostalo asuminen vaan on yhteiseloa muiden kanssa ja joitakin asioita on siedettävä. Tai sitten säästettävä ja muutettava omakotitaloon missä ei naapureita lähettyvillä.

Tupakointi ei ole millään muotoa asia, jota muiden pitäisi - aivan - sietää.  Meillekin laki, että tiettynä vuonna ja sen jälkeen syntyneet eivät saa tupakoida. Nyt heti:  asunnoissa ja kaikkialla muualla, missä tupakoimaton voi altistua savulle, täysi tupakointikielto.

Vierailija
27/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuun on pesiytynyt ketjupolttaja, jolta on tupakat loppu. Voi tuota raivon määrää.

Vierailija
28/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen parveketuapkointikieltoa alakerran tupakoitsija yski aina tovin ennen tupakan sytyttämistä ja sitten sen jälkeen. Parveketupakintikiellon jälkeen hänen täytyi alkaa mennä ulos tupakoimaan (hissitön talo, hän asui 2. kerroksessa).Noin puolessa vuodessa näkyi muutos: yskimisensä oli vähentynyt. Hänen terveytensä koheni parvejetupakointikiellon seurauksena.

Vierailija
29/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kenenkään pidä muuttaa tupakoitsijan takia pois. Tupakoitsija on se, jonka täytyy joko muuttaa tupakointitapojaan tai muuttaa pois muita pahoinpitelemästä.

Ei pitäisikään, mutta kannattaa laittaa oma terveys ja mielenterveys etusijalle. Itse yritin vuosia saada naapurini kanssa jonkinlaista sopua/kompromissia aikaiseksi. Olisi pitänyt muuttaa aikaisemmin.

Vierailija
30/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Mä saan jostakin syystä teennäistä yskimistä ja mulkoilua, vaikka en edes polta parvekkeella vaan virallisella ja merkityllä tupakointipaikalla kerrostalomme pihassa. Pakkoko sinne tupakointipaikalle on tarkoituksella tuppautua vain sen tähden, että pääsee jeesustelemaan omalla paremmalla ihmisyydellään.

Ja joo, tiedän että tupakanpoltto on epäterveellistä, vie kaikki rahat ja haisee tosi p*skalle. Ei kuitenkaan pitäisi olla kenenkään ongelma, jos mä ulkona tupakoin sallitussa paikassa mikä ei edes sijaitse ovien, ikkunoiden yms lähettyvillä. Ulkona tupakansavu haihtuu nopeasti pois eikä sen haistaminen parin sekunnin ajan sivullisen nenässä nostata keuhkosyöpäriskiä yhtään sen enempää kuin muunkaan saastan hengittäminen ulkoilmasta.

Luulen, että suurinta osaa ei haittaa tupakointi silloin kun se tehdään kaukana parvekkeista ja ilmanottopaikoista yms. kuten sinä toimit. Käsittääkseni läheskään kaikki tupakoitsijatkaan eivät halua naapurin savuja sisään kotiinsa, osa kun ei halua omiakaan.

Vierailija
31/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap asunnon omistaja? Jos kyllä, niin sinulla on oikeus tehdä aloite yhtiökokoukseen parveketupakoinkin kieltämiseksi. https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/lainsaadanno…

Vierailija
32/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole läheskään ainoa asia mitä et käsitä.Keskity omaan elämääsi ja anna muiden elää omaansa

No, olipa ajattelematon vastaus!

Vierailija
33/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, mä taas en ymmärrä miten tupakoinnista on saatu niin suuri rikos ja sitä vaan koko ajan vaikeutetaan. Samalla viinaa pitää ihmisille saada lisää, hulluimmat vaatii jopa huumeita.

Vierailija
34/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosta kannattaisi isännöitsijälle ilmoittaa, että tupakkapaikka siirrettäisiin muualle? Muistan edellisessä asunnossani että isännöitsijältä tuli tällaista viestiä kun uuden naapurin muutettua oli ilmestynyt tupakka-astia ulko-oven viereen vaikka "virallinen" paikka oli talon kulmassa :D

Polttaa omalla parvekkeellaan, ei millään virallisella tupakkapaikalla.

Ap

Aatteleppa kun joku vetää kukkaa sisällä. Ja tuo ne kaverinsa kylään.

Sanoisin että laillisen tupakan käyttäjä on sun pienin murheesi.

Parveke tupakointia ei ole talon järjestyssännöissä kiellettyä.

Vierailija
35/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään tupakka ja sallitaan nuuska.

Vierailija
36/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosta kannattaisi isännöitsijälle ilmoittaa, että tupakkapaikka siirrettäisiin muualle? Muistan edellisessä asunnossani että isännöitsijältä tuli tällaista viestiä kun uuden naapurin muutettua oli ilmestynyt tupakka-astia ulko-oven viereen vaikka "virallinen" paikka oli talon kulmassa :D

Polttaa omalla parvekkeellaan, ei millään virallisella tupakkapaikalla.

Ap

Aatteleppa kun joku vetää kukkaa sisällä. Ja tuo ne kaverinsa kylään.

Sanoisin että laillisen tupakan käyttäjä on sun pienin murheesi.

Parveke tupakointia ei ole talon järjestyssännöissä kiellettyä.

Järjestyssäännöissä sallitaan sellaista, mistä tupakoitsijat eivät tykkää.

Vierailija
37/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, mä taas en ymmärrä miten tupakoinnista on saatu niin suuri rikos ja sitä vaan koko ajan vaikeutetaan. Samalla viinaa pitää ihmisille saada lisää, hulluimmat vaatii jopa huumeita.

koska tupakka t ap pa a sivullisia. Jos se tupakka ta ppaisi vain tupakoitsijan, kukaan ei välittäisi. Mutta kun ei, se vie sivullisetkin mukanaan. Siksi on kiellettävä kaikki sellainen tupakointi, jossa altistetaan sivullisetkin niille myrkyille.

Vierailija
38/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun tästä aiheesta on keskustelua, niin tupakoivat paljastavat oman typeryytensä kommenteissaan. 

Vierailija
39/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska tupakka t ap pa a sivullisia. Jos se tupakka ta ppaisi vain tupakoitsijan, kukaan ei välittäisi. Mutta kun ei, se vie sivullisetkin mukanaan. Siksi on kiellettävä kaikki sellainen tupakointi, jossa altistetaan sivullisetkin niille myrkyille.

No höpö höpö, se on ihan marginaalinen asia.

Vierailija
40/265 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisikään, mutta kannattaa laittaa oma terveys ja mielenterveys etusijalle. Itse yritin vuosia saada naapurini kanssa jonkinlaista sopua/kompromissia aikaiseksi. Olisi pitänyt muuttaa aikaisemmin.

kaikista surullisinta on se miten tupakoitsijat eivät vain tunnu tajuavan - tai haluavan tajuta - miten vaarallisesta aineesta on kyse. Miltähän heistä tuntuisi jos joku tulisi kerran tunnissa röyhyttämään savunsa tupakoitsijan lapsen naamalle. Sitten vain sanoisi, että pakkoko täällä on asua. Mene omakotitaloon syrjäseudulle, jos tupakointi häiritsee.