En käsitä miten vielä vuonna 2023 tupakoitsijan oikeus tupakoida menee savuttomien oikeuksien edelle!
Ei vaan käy järkeen, että oikeus polttaa on tärkeämpi kuin muiden oikeus raittiiseen ilmaan. Suututtaa, kun uusi naapuri käy tunnin välein tupakalla ja kaikki savut nousee mun parvekkeen ovesta sisään. Ja asiasta ei voi edes valittaa, koska muiden hengitysilman pilaaminen on ihan sallittua!
Kommentit (265)
Allekirjoittakaa kansalaisaloite "Tupakointikielto kerrostaloihin". Huom. Vastaavanlainen aloite oli viime vuonna, mutta tämä on uusi aloite. Luotu: 23.4.2023 .
Mitä useampi allekirjoittaa aloitteen, sitä vakavammin tupakansavuongelma aletaan ottamaan. Allekirjoittamalla osoitat tukesi aloitteen tekijöille. Kun he näkevät, että asialle on kannatusta, niin he todennäköisemmin jaksavat taistella asian puolesta jatkossakin. Mainosta aloitetta (somessa, ilmoitustauluilla ... ).
Kiitos <3
Tupakointi on typerä tapa sietäisi joutaa kieltolistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita isännöitsijälle valitus sähköpostitse. Ei naapurin savut saa tulla sun asuntoon. Samasta syystä kerrostalon parvekkeella ei saa myöskään polttaa roskia tai grillata. Jos isännöitsijä ei ole halukas puuttumaan asiaan, niin pyydä, että ongelma otetaan puheeksi yhtiökokouksessa. Meidän taloyhtiössä tupakointi kiellettiin kokonaan.
https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/lainsaadanno….
Nykyään niin harvat polttavat röökiä, että enemmistön päätös on helppo saada hakemukselle.
Suomessa on edelleen 900 000 tupakoitsijaa.
Yleensä kerrostalossa reilu enemmistö ei polta, vaikka asuisit missä räkälähiössä. Ja yleensä tupakoimattomat eivät pidä siitä, että jonkun muun röökin hajut tulevat asuinhuoneistoihin. On siis erittäin helppo saada taloyhtiöön tupakointikielto.
Muutenkin ihmiset eivät näytä tykkäävän tupakoimisesta asuintaloissa, koska näin siitä lakialoitteenkin. Se on selkeä asennemuutos, joka on tapahtunut uuden tupakointilain myötä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tupakointi on parvekkeilla sallittua, niin se on sallittua. Yksinkertaista. Amen.
Tu on teidän leirin aivopesulause, uskottelette itsellenne, että se on noin yksinkertaista. Se ei kuitenkaan ole sitä, jos parvekkeella on esimerkiksi ilmanvaihdon tuloventtiili, tai jos tupakansavua tulee parvekkeen kauttaa toisen ihmisen asuntoon sisälle. Amen.
terkuin yksi, joka sai alakerran tyypille/hänen asuntoonsa parveketupakointikiellon asumisterveystarkastajan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Parveketupakointihullu on aktivoitunut, lääkkeensä ovat siis taas loppuneet.
Kuole syöpään, idi ootti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä tuulee, kyllä tuuli vie nopeaa savun poissa. Haju" on eri asia, puhu sille suoraan!! Voisiko käydä ulkona ? Kyllähän myrkkyjä on kun kadulla kävelee, se menee keuhkoon kunnolla. Suodattimet ikkuna luukkuun ehdottomasti, varsinkin kaupunki alueella!
Huomaatte mitä pas**kaa liikenne tuottaa.
Älä tuhlaa aikaasi puhumalla itsekkäälle naapurille, vaan laita kirjallinen valitus suoraan isännöitsijälle sähköpostitse. Isännöitsijä sitten ottaa yhteyttä naapuriisi tai hänen vuokranantajaansa. Vain kirjallisilla valituksilla on merkitystä.
Mun alakerran juoppo sai häädön, kun valitin isännöitsijälle hänen aiheuttamastaan tupakansavusta huoneistossani. Hän ei noudattanut varoitusta, joten sai sitten häädön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tupakointi on parvekkeilla sallittua, niin se on sallittua. Yksinkertaista. Amen.
Tu on teidän leirin aivopesulause, uskottelette itsellenne, että se on noin yksinkertaista. Se ei kuitenkaan ole sitä, jos parvekkeella on esimerkiksi ilmanvaihdon tuloventtiili, tai jos tupakansavua tulee parvekkeen kauttaa toisen ihmisen asuntoon sisälle. Amen.
terkuin yksi, joka sai alakerran tyypille/hänen asuntoonsa parveketupakointikiellon asumisterveystarkastajan toimesta.
Juuri näin, teit asialle jotain ja homma hoitui. Miksi täällä vaan uhriudutaan eikä tehdä asialle jotain jos asia oikeasti haittaa.
Mutta niin kauan kuin asialle ei tehdä jotain virallista, niin se on sallittua.
miten kukaan voi ylipäätään jatkaa parvekkeella tupakointiaan sen jlkeen, kun on saanut tietoonsa, että se häiritsee muita ja saa aikaan heille terveysriskin. Siis eikö omatunto yhtään kolkuta, että tuhoaa tahallaan toisen ihmisen terveyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parveketupakointihullu on aktivoitunut, lääkkeensä ovat siis taas loppuneet.
Kuole syöpään, idi ootti.
Joka toiselle pahaa toivoo, saakin sen pahan itse. Et ehkä keuhkosyöpää, mutta jonkun syövän kuitenkin.
No ei saa grillata parvekkeella. Meillä ainakin järjestyssääntö kieltää selkeästi.
Ja tupakansavut nousee ylempänä asuvien parvekkeille ja imeytyy sisälle asuntoihin. Oli lasitukset tai ei. Valitettavasti.
Koomisinta tässä on se, että itse en saisi edes polttaa omalla parvekkeella, mutta naapuri saa vapaasti savuttaa mun kämpän.
Ap
Kannattaa asua vuokralla ja uudessa kerrostalossa. Nämä on kaikki nykyään savuttomia taloja, röökipaikka on pihalla. Ihanaa kun ei tarvi haistella enää röökinkatkua!
Vierailija kirjoitti:
Tuo asia pitää ymmärtää jo ennen kuin muuttaa taloon joka ei ole savuton. Turha kitistä enää sitten kun on kämpän valinnut.
Vaikka olisi savuton taloyhtiö, niin siellä tupakoidaan.
Tupakoitsijalle ei auta nätti puhe, ei isännöitsijän sanominen tms.
Savuttomassa taloyhtiössä ei ole erikseen osoitettua tupakointipaikkaa, joten tupakointi tapahtuu pihalla, ulko-oven edustalla, parvella, takapihalla.
Lisäksi ne tupakantumpit jäävät pihalle pyörimään.
Tavallisena palkkatyöläisenä minulla ei ole varaa ostaa Helsingistä omakotitaloa (omakotitalo asuminen ilmeisesti olisi ainoa tapa elää ilman nortin katkua)
Samaa ihmettelen, tupakoitsijat polttavat mm kauppakeskuksiin ovien välittömässä läheisyydessä ja savut menee suoraan sinne kauppakeskuksen sisälle kun asiasta sanoo tulee haistattelua vaan. Sama homma kerrostalo alueella,tupakoidaan ulko ovien läheisyydessä ja parvekkeella niin että savut leijailee yläkerran naapurin huoneistoon. En käsitä joidenkin tupakoitsijoiden itsekkyyttä. Se yskäkin kuulostaa siltä kuin kuolemaa tekis. Minulla on tupakoiva kaveri joka on just sellainen että tupakkaan riittäää rahat muttei ruokaan,hammaslääkäri sanoi jo reilu vuosi hänelle että tupakointi pitää lopettaa tai ainakin vähentää,hammaskalusto huonossa kunnossa,on jouduttu poistamaan jo 2 hammasta,ei huolehdi hygieniasta kunnolla saattaa johtua masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Koomisinta tässä on se, että itse en saisi edes polttaa omalla parvekkeella, mutta naapuri saa vapaasti savuttaa mun kämpän.
Ap
Näinhän se meneekin monesti,tupakoitsijoilla kaikki oikeudet myrkyttää ympäristöä, se menee kaiken edelle,äiditkin polttavat lastenrattaiden yllä,muistan 90 luvulla että isä poltti sisällä ei välitetty savuhaitoista. Passiivinen tupakointi jopa polttamista vaarallisempaa koska puhtaat ja terveet keuhkot altistuu sille savulle.
Hyvä vaan jos tupakkaaskin hinta nousee,sais nousta alkoholinkin!
"Tupakointi" määritellään väärin. Sehän ei ole pistemäinen tapahtuma vaan kymmenien metrien laajuinen.
Eihän omalla parvekkeella saa ammuskellakaan.
Asuin kerran pienessä parvekkeettomassa yksiössä, jossa oli iso ikkuna etelään. Oli pakko pitää ikkunaa auki yötä päivää kesän helteillä.
No raitista ilmaa ei sieltä tullut kun alakerran nuori nainen poltti tupakkaa oman avoimen tuuletusikkunan edessä nojautuen ulos. Tupakansavut nousivat suoraan minun asuntooni.
Todella itsekästä toimintaa mutta mitä olisi voinut tehdä. Tupakoitsijoiden oikeudet ovat tosiaan niin vahvat. Tilanne oli sietämätön. Muutinkin asunnosta mahdollisimman nopeasti pois.
Tässä on kyse siitä, että omassa kodissa on 24/7/365 tupakansavua. Polta sinä parvekkeella, minä yskin ja syljen siellä räkää.