Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi että meinas mennä hermo teineihin lomalla. Matka maksanut 800 € per teini

Vierailija
06.07.2023 |

Mutta mikään ei tahtonut kiinnostaa! Paitsi hotellin wifi (joka sattui olemaan turhan hyvä).
Yhden opastetun kierroksenkin ne oli naama kiinni ruudussa.

Ja nämä itse oli valittaneet miksei me koskaan käydä ulkomailla!

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla vanhemmatkin lukevat kännykkää koko ajan. Tai sitten esimerkiksi. Seiskaa aurinkotuolissa. Ihan yhtä kännykkäriippuvaisia on aikuisetkin. En tiedä onko vauvapalstailu tms nyt sen älyllisempää toimintaa. Nuoret ei välttämättä tykkää ottaa aurinkoa ja sehän on vain hyvä asia....

Vierailija
162/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko yli eesrin suojaikärajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhden opastetun kierroksenkin ne oli naama kiinni ruudussa."

Ja niillä oli ne puhelimet mukana syystä että...? 

Jos kerran teinit ovat noin typeriä niin heitä voi ja pitää suojella omalta typeryydeltään. Opastetun kierroksen alussa keräät puhelimet pois ja laitat käsilaukkuusi. Tai parempi vielä, ne jätetään hotellin kassakaappiin.

Tämä tietysti vaatii sitten sen että näytät itse esimerkkiä etkä itse selaille puhelintasi koko ajan.

Meillä teineillä oli puhelimet syystä että opastettu kierros ei ollut englanniksi, mutta puhelimeen sen sai vaikka millä kielellä, myös nuorison ymmärtämillä.

Vierailija
164/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
165/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli täydellinen loma, koko perhe viihtyi ja kaikille löytyi tekemistä. Toki älylaitteiden käyttöä jotui rajoittamaan, koska itse olin myös sitä mieltä ettei kallista viikon matkaa kannata tuhlata ruutua katsoen. Sitä ehtii tehdä kotonakin.

Vierailija
166/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän keskustelun porukan kanssa kun lähtis lomalle tulis hermoromahdus  ; )

Vierailija
167/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. En lähde teinien kanssa ainakaan pitkille lomamatkoille. Menee hermot niin meillä vanhemmilla kuin teineillä. Teinit voi lähteä omille reissuille, ja vanhemmat omillensa. Lasten teini-iän jälkeen on taas mukava matkustella aikuisten lasten kanssa. Nyt 22v tytär oli ihan mahdoton 15-18 välillä, nyt tosi mukavaa matkaseuraa.

Vierailija
168/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhden opastetun kierroksenkin ne oli naama kiinni ruudussa."

Ja niillä oli ne puhelimet mukana syystä että...? 

Jos kerran teinit ovat noin typeriä niin heitä voi ja pitää suojella omalta typeryydeltään. Opastetun kierroksen alussa keräät puhelimet pois ja laitat käsilaukkuusi. Tai parempi vielä, ne jätetään hotellin kassakaappiin.

Tämä tietysti vaatii sitten sen että näytät itse esimerkkiä etkä itse selaille puhelintasi koko ajan.

Tämäpä. Jos lapsi/teini elää kotona puhelimelleen unohdettuna, ei voi lomalla muuta odottaa.

Vierailija
169/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lomaa kirjoitti:

Tuli mieleen, että nykyään otetaan liian raskaasti kaikki, ei elämää voi elää niin ettei välillä tympäise se lapsikin,  jota niin rakastaa puhumattakaan puolisosta. Malttaakaa nuoret, please. Samaa toivon omille aikuisille lapsilleni, elämässä vaan sattuu. Omalle lapselleni kymmenen vuotta sitten totesin, että nyt on rankkaa mutta jossakin vaiheessa huomaat,  että näin asioiden tulikin mennä. Hyvä näin.

Monen mielestä tosi typerää, arvaan.

Omassa lapsuuden perheessani ei osattu puhua, kuten lapseni  kymmenen vuotta sitten perinnöjaon aikaan nätisti totesi. Me osataan nyt puhua ja olen siitä erittäin otettu. Onneksi lapseni myös sanoo,  jos pälätän liikaa että onko taas puheripuli ja maltan antaa tilaa muille. Lieneekö muna viisaampi kuin kana

Vierailija
170/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensi kesänä ette sitten enää lähde teinien kanssa mihinkään. Kotonakin se wi-fi kerran toimii. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
171/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, meillä jää kyllä lapsilta puhelimet Suomeen kun lähdetään ulkomaille

Kuulostaapa turvalliselta

Mitä tarkoitat? -eri

No esim. joku voi eksyä. Olen itsekin vahingossa lapsena eksynyt vanhempieni seurasta ulkomailla. Kieltä osaamattomana tilanne oli todella ikävä. Olisi kännykkä ollut tarpeen.

Meidän perheen eksyjä on eksynyt melkein joka ulkomaanmatkalle ehkä jotain 14-vuotiaaksi asti, jolloin teki katoamistemppunsa jo täysin harkiten. Siinä kivasti karaistuu, kun on eksynyt (lue, häipynyt omille teilleen, kun muiden tiet ei jaksaneet kiinnostaa) joka mantereella 2-vuotiaasta lähtien. On kyllä sen verran katu-uskottava tyyppi muutenkin, että ollaan joskus todettu hänen häivyttyä taas takavasemmalle jossain museossa tai vesipuistossa, että eipä kidnappaaja tiedä minkälaisen tyypin on napannut, jos siis on jäänyt satimeen.

No nyt oli valkoroskaiset kehuskelut :D Apua

Juu, ei ihan osunut. Meillä vanhemmilla on kuusi korkeakoulututkintoa, joista korkein tohtori. :) Ei se tee ihmislasta immuuniksi eksyilytendenssille. Ja naurettiin tuolle lapselle vuosikaudet, koska vaihtoehto oli itkeä. Tosin kun jätkä palaili kuitenkin aina itse reissuiltaan, vaikka mamma oli juossut huolesta harmaana ympäri pitäjää häntä etsimässä, ajan oloon siihen tottui. Eli ei se eksyminen nyt aina niin vaarallista ole, voi mennä lomaseikkailuna sellaiselle lapselle, joka siitä tykkää. Täytyy tosin sanoa, että vähän itseänikin hämmensi, kun kyseinen lapsonen katosi huvipuistossa ehkä 5-vuotiaana (juu, oli jallittanut veljensä, joka vahti) ja kun muutaman tunnin päästä löysin hänet huvipuiston valvomosta, niin vartija totesi, että kivaa seuraa tämä lapsi, kun yleensä nämä eksyneet ovat ihan hädissään. Ja tälläkin kertaa lapsi oli siis itse lopulta tarpeeksi seikkailtuaan mennyt jonkun laitteenhoitajan puheille, että mistäs teillä kadonneet lapset noudetaan...

Mutta asiaan, teinit nyt on täysin tuulella käyviä. Yhtenä päivänä kaikki on mahtavaa, toisena ei kelpaa mikään, ei siitä kannata mieltään pahoittaa. Kukin tekee matkoilla mitä parhaaksi näkee.

Ihmiset näyttävät luottavan siihen, että juuri heille ei tapahdu mitään pahaa. Olin vuosituhannen alussa turistimatkalla, jossa opas varoitti meitä vaaroista,kun oltiin bussissa matkalla lentokentältä hotelliin. Hän mm korosti moneen kertaan, että alaikäisten lasten pitää ulkona liikkuessa pysyä koko ajan vanhempien lähellä. Kyseisestä maasta onkin välillä ollut ikäviä uutisia alaikäisiin kohdistuneista rikoksista, samoin sen naapurimaasta. Pienet lapset taas joutuvat helposti onnettomuuksiin vieraassa paikassa. Tästäkin on joskus uutisia.

Vierailija
172/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poltin lomarahani kotimaan matkailuun ja nyt kaduttaa. Satoi vettä ja oli kylmää sekä tylsää ja nyt on tilillä 80€ jäljellä ens perjantaihin asti.

Vierailija
173/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme nyt kaksi kertaa käyneet ulkomailla reissussa kun esikoinen on teini ja raskasta on. Koko ajan pitäisi ottaa epämääräisiä kuvia jostain lattiasta ja laittaa snäppiin ja täysin eleettömänä ja ilmeettömänä menee koko reissun. Tapahtuu vaikka mitä hauskaa ja siistiä ja nähdään jotain uskomattoman hienoa tai maistellaan herkullisempia ruokia. Niin ei. Syö kyllä, katselee kyllä, mutta sen jälkeen naama meinaa taas hakeutua ruutuun. Jatkuvasti joutuu komentamaan että puhelin pois ja jos sen kieltäisi teiniltä kokonaan, joutuisi raahaamaan perässään kiukuttelevaa teiniä. Sanomattakin selvää, tyttäreni teinivuodet ovat rankat.

Onneksi on kaksi nuorempaa jotka ovat innoissaan vielä kaikesta ja nauttivat elämyksistä. On toi teini-ikä vaan toisille perseestä.

Itse olet lapsesi kasvattanut tuollaiseksi, että puhelinriippuvuus on ok. Tulee olemaan rankka aikuisuus kun oppii, ettei töissä voi koko ajan olla luurilla, vaan se luuri pysyy työpäivän ajan siellä laukussa. Tosin ei varmaan pysty menemään töihin, kun sen luurin töllöttäminen on elämän tärkein asia. Kauheaa. 

Ei nyt pelkästään mollata vanhempia. Tähän asti on suorastaan palvottu dgilaitteita ja puhelimia. vasta viime aikoina on alettu puhua niiden haitoista käyttäjille.

Vierailija
174/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan oikeasti jaksa ymmärtää näitä jotka itkee miten nuoriso on liimautunut naama kiinni puhelimeen. Kukahan sen käytöksen on opettanut helpon lapsenvahdin muodossa ja mahdollistanut jatkossakin todnäk sitä tehden samalla itse? Pysähtyminen hetkeen, toiseen ihmiseen ja läsnäoloon niin katoava luonnonvara, että ihan hävettää. Jokainen joka tuntee pistoksen itsessään, antakaa vaan alapeukkuja - ei se teistä parempia vanhempia silti tee. 

Vierailija
175/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nykyään se, että lapset johtaa perheitä, mihin heillä ei ole kognitiivista valmiutta. Aikaisemmin aikuiset ottivat aikuisen roolin ja lapset oppivat normaalin kuuntelemisen ja kunnioituksen jo hyvin pieninä.

Just joo, jossain sun unessasi varmaan olikin noin :D ainakin omassa lapsuudessani oli tavallista että vanhemmat ei viettäneet aikaa lastensa kanssa tai oikein vahtineetkaan niin ei tarvinnut lastensa käytöksestä stressata. Kyllä silloinkin oli riehuvia lapsia ja mököttäviä teinejä.

Tuollainen epämääräinen nykyään-aikaisemmin vertailu on muutenkin ihan turhaa jos ei voi määritellä että milloin sitten tarkalleen ottaen oltiin muka niin kunnollisia, ja milloin taas perheet meni pilalle.

Turhaa? Ei kenenkään panos näihin keskusteluihin ole turhaa, älytöntä alaskatsomista. Kyllä jokainen tietää, että tämä on tapahtunut n. 10-20 vuoden aikana. Vanhemmuus on monella aika hukassa.

Vierailija
176/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyläloma maukkailla ruokailuilla on aina ok.

Vierailija
177/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lomaa kirjoitti:

Mieti, kun joutuis jollekin seuramatkalle sellaisten "sinäpäs olet itse" ja "sinähän olet viisi vuotta täällä lorvinut palstalla...." tai "taas miesvihaa" -avtyyppien kanssa. En juo, mutta olis pakko vetää perseet jo taksissa lentokentälle.

Vierailija
178/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne oppii viimeistään siinä kohtaa kun pitää itse alkaa maksaa puhelin/nettimaksut. Meillä teinit pääsi matkoille niin kauan kuin kiinnosti. Nyt kun asuvat omillaan, ovat ymmärtäneet että eläminen /syöminen /wc-paperit jne maksaa. Kyllähän ne oppii jos antaa oppia.