Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi että meinas mennä hermo teineihin lomalla. Matka maksanut 800 € per teini

Vierailija
06.07.2023 |

Mutta mikään ei tahtonut kiinnostaa! Paitsi hotellin wifi (joka sattui olemaan turhan hyvä).
Yhden opastetun kierroksenkin ne oli naama kiinni ruudussa.

Ja nämä itse oli valittaneet miksei me koskaan käydä ulkomailla!

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vanhemmuus? Ovat siis alaikäisiä, joten sinä päätät mitä heillä on, mitä tekevät ja mihin mennään. Ette etukäteen keskustelleet lomasta? Mitä siellä tehdään ja mitä heiltä odotetaan? Yllätyit, että teinit on lomalla puhelimessa kiinni, koska muuten eivät ole? Niin niin. Kannattaisko siihen arkeenkin puuttua, jos puhelin rajoittaa oikean elämän elämistä? En itse katselisi tuollaista sekuntiakaan ja vanhemman tehtävä on tarvittaessa opettaa, jos lapsi ei sitä itse tajua, milloin on sopivaa käyttää puhelinta ja milloin ei. On ok iltasella googlailla ja katsella videoita, tai lepohetkenä joskus, mutta jos koko elämä ja kaikki päivät menee puhelimella, on asiaan puututtava välittömästi. Otat puhelimet pois ja laitat kirjat käteen. Tuollaisille ongelmateineille olisin ilmoittanut, että puhelimella voi ainoastaan ottaa kuvia, netti pysyy pois päältä, nyt on loma. Tosin taidat itse myös olla vanhempi, joka roikkuu puhelimella. 

Luulen, ettet ehkä ihan täysin ymmärrä mitä sillä kännykällä tehdään.

Nuoret ottaa koko ajan kuvia. Mutta ei sellaisia mitä sommitellaan ja filtteröidään tunti, että saadaan täydellinen otos ja itse kuvaamisen kohde jää toisarvoiseksi. He näppäävät nopeita otoksia itsestään vaikka jossain hississä ja lähettää kuvan snäpissä kavereille. Kymmeniä kertoja päivässä. en tosiaan ala rajoittaa nuorten yhteydenpitoa ystäviin. Mutta silloin ei puhelin ole kädessä kun joku esiintyy tai keskustellaan.

Siis mitä ymmärrettävää tässä on? Enemmänkin kyse on siitä, miksi tällainen on hyväksyttävää käytöstä? Tässä on syy siihen, miksi nuoret ei enää pärjää elämässä, eivätkä osaa mitään, kun tämä on se mitä tekevät päivät pitkät ja vanhemmat täällä kilpaa puolustelee, että tämä on nykyaikaa, kun sen ei tarvitse olla. Puhelin on loistoväline, mutta ei sen pitäisi olla koko elämän sisältö. 

Sivusta sellainen huomio, että on tutkittu, että mobiililaitteiden yleistyminen on lisännyt ihmisen kykyä tehdä monta asiaa saman aikaisesti. Eli ei huolta, se teini kyllä haistaa, näkee, kuulee ja tuntee vaikka välillä olisikin naama puhelimessa kiinni. Varjopuolena se kyllä kuormittaa eli hyvä olis välillä myös ihan vaan olla.

Ei ole totta. Juuri tutkijat kertoivat, että multitaskaus on myytti ja pahinta, mitä voit aivoillesi tehdä. (Prisma: Aivojen arvoitus, älykkyys 2/4)

Sanoin että se kuormittaa ja vaatii vastapainokseen lepoa.

Hyvä olisi opetella sitä moniajoa itse kunkin, koska niin moni työnkuva sitä nyt vaan valitettavasti vaatii. Itselläkin juuri nyt yksi sopimus kääntymässä pdf.ksi, lisäksi vastasin puheluun ja kävin toiminnanohjausjärjestelmässä korjaamassa jutun, ja kirjoitan tätä. Tiedostan silti, että ulkona sataa, sade tuoksuu avoimesta ikkunasta, koira kuorsaa ja mulla on vähän nälkä.

Vierailija
122/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vanhemmuus? Ovat siis alaikäisiä, joten sinä päätät mitä heillä on, mitä tekevät ja mihin mennään. Ette etukäteen keskustelleet lomasta? Mitä siellä tehdään ja mitä heiltä odotetaan? Yllätyit, että teinit on lomalla puhelimessa kiinni, koska muuten eivät ole? Niin niin. Kannattaisko siihen arkeenkin puuttua, jos puhelin rajoittaa oikean elämän elämistä? En itse katselisi tuollaista sekuntiakaan ja vanhemman tehtävä on tarvittaessa opettaa, jos lapsi ei sitä itse tajua, milloin on sopivaa käyttää puhelinta ja milloin ei. On ok iltasella googlailla ja katsella videoita, tai lepohetkenä joskus, mutta jos koko elämä ja kaikki päivät menee puhelimella, on asiaan puututtava välittömästi. Otat puhelimet pois ja laitat kirjat käteen. Tuollaisille ongelmateineille olisin ilmoittanut, että puhelimella voi ainoastaan ottaa kuvia, netti pysyy pois päältä, nyt on loma. Tosin taidat itse myös olla vanhempi, joka roikkuu puhelimella. 

Nuoret ottaa koko ajan kuvia. Mutta ei sellaisia mitä sommitellaan ja filtteröidään tunti, että saadaan täydellinen otos ja itse kuvaamisen kohde jää toisarvoiseksi. He näppäävät nopeita otoksia itsestään vaikka jossain hississä ja lähettää kuvan snäpissä kavereille. Kymmeniä kertoja päivässä. en tosiaan ala rajoittaa nuorten yhteydenpitoa ystäviin. Mutta silloin ei puhelin ole kädessä kun joku esiintyy tai keskustellaan.

Onko mitään turhempaa kuin snapchat? Kyllä kyseenalaistan ihmisen elämänlaadun, jos koko ajan täytyy näpsäillä itsestään kuvia minä hississä, minä pissalla, kahvin kuva, kenkien kuva jne jne jne. Elä sitä elämää, opi ja katso, kuuntele. Tuollaisella p a ska sisällöllä ei ole maailmassa mitään väliä. 

Nuorisohan on ollut aina pilalla.

Snap ei mielestäni ole turha, se on vuorovaikutusta. Moni on kirjoittanut huolissaan kun nuori on koko ajan kotona, eikö sillä ole kavereita. Usein on, mutta yhteydenpito on siellä snapissa, esim.

Oma nuoreni etsii salamannopeasti tietoa netistä, esim kun olimme eräässä suurkaupungissa korkean rakennuksen hississä ja ihmettelimme hissin nopeutta, hän googletti rakennuksen - ja sen hissin elevation and speed. Toisaalta hän voi olla hyvin tyytyväinen kun käy netistä toteamassa mikä on Valamon luostari, eikä sitten enää pidä tarpeellisena nähdä sitä omin silmin. Siitä voi johtua mökötys jossain nähtävyydessä -kävin katsomassa netistä, tuommonenhan tuo. Pyrin valitsemaan kohteet sillä tavalla, että niihin liittyisi jotain elämyksellisyyttä, jota ei ruudun välityksellä saa. Joskus ei mene nappiin ja joskus taas joku ihan ihme juttu saattaa olla sen reissun must. Nurjasta naamasta huolimatta aina jää jotain kivaa muistoa, mutta se on meidän nyt vain hyväksyttävä, että vielä joku päivä on se nuoriso joka ei enää lennä saastuttavalla lentokoneella vaan pääasiallisesti hakee elämyksensä ja oppinsa virtuaalisesti.

Voi luoja, "nuoreni osasi googlata" vau. Kerros nyt ihan tarkalleen mitä se huippulaadukas yhteydenpito ja kommunikaatio siellä snapchatissä on? Mirkku lähettää kaveriryhmälle kuvan, päivän look. Lissu vastaa ja tässä mun. Mirkku: lounas. Lissu: lounas. Kyllä nyt on hyvää kamaa, oikeen älykkyyden riemuvoitto. Kannattaa tosiaan mielummin snäppäillä kengänkuvia, kuin esim. oikeasti puhua. Puhua perheensä kanssa lomalla lounaalla. Oppia museossa. Katsella ihmisiä ja oikeasti ajatella asioita. 

Nyt on pakko ihan kysyä, että keskustelitko sinä 13-vuotiaana kavereiden kanssa museoista vai enemmän meikeistä tai mopoista? Musta on melkein edistyksellistä jos ne pennut nykyään jakaa toisilleen sivistystä ihan vahingossa päivittämällä näkymiä jostain vieraasta maasta tai ruuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ei osata kasvattaa ja sitten motkotetaan tuloksesta. Kyllä ainakin länsinaapurissa osataan kasvattaa vielä kännykkää kroonisesti tuijottelevia nuoria. Täällä varmaan halutaan vain vetää lonkkaa (eli viettää "laatuaikaa") ja ollaan tyytyväisiä kun arkena kersat ovat pois jaloista kännykän tai tabletin kimpussa.

Vierailija
124/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ei osata kasvattaa ja sitten motkotetaan tuloksesta. Kyllä ainakin länsinaapurissa osataan kasvattaa vielä kännykkää kroonisesti tuijottelevia nuoria. Täällä varmaan halutaan vain vetää lonkkaa (eli viettää "laatuaikaa") ja ollaan tyytyväisiä kun arkena kersat ovat pois jaloista kännykän tai tabletin kimpussa.

Ja heti typo, *osataan kasvattaa vielä kännykkää kroonisesti tuijottelemattomia nuoria. Tsk.

Vierailija
125/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla lomalla teinit esim mummolaan. Helppo hoitaa kun eivät tee muuta kuin kökkii puhelimella.  Lämmin ruoka kerran päivässä...

Vierailija
126/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko jotenkin yllätyksenä kännykkäriippuvuus, et ole sitä kakaroistasi aikaisemmin havainnut? Onneksi asia ratkeaa tänne kirjoittamalla.

Vierailija
127/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään turhempaa kuin snapchat? Kyllä kyseenalaistan ihmisen elämänlaadun, jos koko ajan täytyy näpsäillä itsestään kuvia minä hississä, minä pissalla, kahvin kuva, kenkien kuva jne jne jne. Elä sitä elämää, opi ja katso, kuuntele. Tuollaisella p a ska sisällöllä ei ole maailmassa mitään väliä. 

Nuorisohan on ollut aina pilalla.

Snap ei mielestäni ole turha, se on vuorovaikutusta. Moni on kirjoittanut huolissaan kun nuori on koko ajan kotona, eikö sillä ole kavereita. Usein on, mutta yhteydenpito on siellä snapissa, esim.

Oma nuoreni etsii salamannopeasti tietoa netistä, esim kun olimme eräässä suurkaupungissa korkean rakennuksen hississä ja ihmettelimme hissin nopeutta, hän googletti rakennuksen - ja sen hissin elevation and speed. Toisaalta hän voi olla hyvin tyytyväinen kun käy netistä toteamassa mikä on Valamon luostari, eikä sitten enää pidä tarpeellisena nähdä sitä omin silmin. Siitä voi johtua mökötys jossain nähtävyydessä -kävin katsomassa netistä, tuommonenhan tuo. Pyrin valitsemaan kohteet sillä tavalla, että niihin liittyisi jotain elämyksellisyyttä, jota ei ruudun välityksellä saa. Joskus ei mene nappiin ja joskus taas joku ihan ihme juttu saattaa olla sen reissun must. Nurjasta naamasta huolimatta aina jää jotain kivaa muistoa, mutta se on meidän nyt vain hyväksyttävä, että vielä joku päivä on se nuoriso joka ei enää lennä saastuttavalla lentokoneella vaan pääasiallisesti hakee elämyksensä ja oppinsa virtuaalisesti.

Voi luoja, "nuoreni osasi googlata" vau. Kerros nyt ihan tarkalleen mitä se huippulaadukas yhteydenpito ja kommunikaatio siellä snapchatissä on? Mirkku lähettää kaveriryhmälle kuvan, päivän look. Lissu vastaa ja tässä mun. Mirkku: lounas. Lissu: lounas. Kyllä nyt on hyvää kamaa, oikeen älykkyyden riemuvoitto. Kannattaa tosiaan mielummin snäppäillä kengänkuvia, kuin esim. oikeasti puhua. Puhua perheensä kanssa lomalla lounaalla. Oppia museossa. Katsella ihmisiä ja oikeasti ajatella asioita. 

miksi sinä koet tarvetta puuttua siihen mitä lapsesi vuorovaikutus ystäviensä kanssa on? Miten se on sulta pois, että sen sijaan (tai sen lisäksi), että se lapsi sanoisi sulle "katso äiti, huvittavan näköinen liiskattu purkka", hän laittaa kuvan siitä purkasta kavereilleen? Mun nuoreni osaa tehdä niitä kaikkia rinnakkain; pitää yhteyttä kavereihin, katsella ympärilleen ja jutella seurueensa kanssa. Sen verran kun nyt yleensä juttelee, siihen ei kännykän läsnäolo tai -olemattomuus, vaikuta, vaan mieliala, vireystila jne.

Lisään vielä jotain täysin mullistavaa tietoa. Kun teini on kavereiden kanssa mopoilemassa, hän ei edes muista, että jätti puhelimen kaverin autotalliin ja hätääntyy onko se pudonnut taskusta. Sama kun ollaan jigaamassa, puhelin pysyy enemmän taskussa kuin vaikkapa grillaillessa mökillä. Nuoren aivot eivät ole aikuisen aivot, keskittymisjänne ei ole aikuisen tasolla. Nuori on neuropsykologisesti vielä enemmän tekemisorientoitunut, vähemmän ajattelemisorientoitunut.

Vierailija
128/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö jo suunnitellessa kysynyt, mitä tehdään!

Jos vaihtoehtona on maata hotellin uima-altaalla tai tuijottaa netistä juttuja, en yhtään ihmettele!

Haaskasit rahasi, oisit vieny puuhamaahan tai lintsille, saman ois ajanu

Olihan heillä oikein opastettu kierroskin, joten ei ollut pelkkää altaalla makailua tarjolla.

Kenen mielestä parasta ajanvietettä teini-ikäiselle on joku OPASTETTU KIERROS? En tiedä ketään teiniä, joka nauttisi mistään tuollaisesta.

Kun minä olin teini, niin lomien toiseksi parasta antia olivat museot! Parasta metsä mummon luona.

T: se erilainen teini, nykyinen aikuinen

Vierailija
129/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

800€  per teini.... okei ? miten olet tuon laskenut, matka maksanut 800€, vai ootko laskenut kaikki teinien syömät ruoat sun muut laskimella vielä tarkasti  yhteen

Vierailija
130/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaan kännykkää aikuinen vanhahtava nainen maaseudulla lomilla. Häppeehän nyt.

Lapseni aikuinen työssä Hgissä.

Vierailija
131/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on nykyään se, että lapset johtaa perheitä, mihin heillä ei ole kognitiivista valmiutta. Aikaisemmin aikuiset ottivat aikuisen roolin ja lapset oppivat normaalin kuuntelemisen ja kunnioituksen jo hyvin pieninä.

Vierailija
132/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtoehtona on maata hotellin uima-altaalla tai tuijottaa netistä juttuja, en yhtään ihmettele!

Olihan heillä oikein opastettu kierroskin, joten ei ollut pelkkää altaalla makailua tarjolla.

Kenen mielestä parasta ajanvietettä teini-ikäiselle on joku OPASTETTU KIERROS? En tiedä ketään teiniä, joka nauttisi mistään tuollaisesta.

Et tunne monta teiniä?

Vierailija
133/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on normaalia, että teinit tarvitsevat matkallakin paljon omaa aikaa, ja toisaalta jonkin verran selkeää ohjlemaa, jossa on huomioitu heidän ki8nnostuksenkohteensa. Kannattaa satsata hyvään hotelliin. Semmoista se nyt vielä sen hetken aikaa kun nuortesi kanssa reissaat. Rahaa on turha laskea tuosta näkökulmasta. Älä oleta heidän olevan vielä aikuisia käytökseltään, ja sun kavereita. Tulee vielävuodet, että saat matkustaa itseksesi. Silloin kaipaat kaikesta huolimatta yhteisiä matkoja nuorten kanssa. Tai sitten et. You never know.

Vierailija
134/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaas jokotai. Joko nuori on sellainen vähän erilainen fiksumpi tyyppi ja nauttii museoista, nähtävyyksistä ja keskusteluista aikuisten seurassa. tai sitten puhelintaan aivan koko ajan neur oottisesti tuijottava v a t ipää.

Jos haluat lapsestasi mieluummin ensimmäisen kuin toisen, niin kännykät kerätään pois kotoa lähtiessä. Kaikki fiksuthan tämän tietää, että tää on varma resepti sellaisiin vähän parempiin nuoriin, jotka nauttii vanhempien järjestämästä, kehittävästä ohjelmasta, ja myös näyttävät sen innostuneilla kasvonilmeillä ja ter ävillä keskustelunaloituksilla :D

Vierailija
135/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opena sanoisin, että elämä menee nykynuorilta ohi. Kaikki autenttiset ja voimakkaat kohtaamiset ja elämykset ovat heillä harvinaisia, koska kännykkä ryöstää huomion. Ohimennen vilkaistaan ruudun äärestä, mitä vieressä tapahtuu, oli se mitä tahansa.

Mikään muu ei pysty saamaan nuorten huomiota paremmin kuin se, mitä heidän somessaan tapahtuu.

Älypuhelin ja some ovat tappava yhdistelmä, joka näyttäisi orjuuttavan mielen tehokkaammin kuin mikään muu huume, oli se piikitettävää, nuuskattavaa tai syötävää. Some-sisällöt pyörivät monen nuoren mielessä myös silloin, kun kännykän joutuu panemaan syrjään vaikkapa oppitunnilla. Odotetaan vain, että kännyn saa ottaa taas esiin.

Ei ihme, että masennusta on niin paljon diginuorilla. Heidän elämänsä on hyvin tunneköyhää, se sisältää lähinnä tunteiden jäljitelmiä.

Vierailija
136/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

opastettu kierros ja museot ei välttämättä teineille maistu :D käykää eläintarhassa ja akvaariossa saavat räpsiä kuvia rakkailla luureillaan.

Vierailija
137/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä me ollaan vaan vanhoja ja se puhelin tulee oleen jossain muodossa osa ihmisen elämää tästä eteenpäin. tää on nuorison maailma, tehköön omallaan mitä tekee.

Vierailija
138/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulkaas jokotai. Joko nuori on sellainen vähän erilainen fiksumpi tyyppi ja nauttii museoista, nähtävyyksistä ja keskusteluista aikuisten seurassa. tai sitten puhelintaan aivan koko ajan neur oottisesti tuijottava v a t ipää.

Jos haluat lapsestasi mieluummin ensimmäisen kuin toisen, niin kännykät kerätään pois kotoa lähtiessä. Kaikki fiksuthan tämän tietää, että tää on varma resepti sellaisiin vähän parempiin nuoriin, jotka nauttii vanhempien järjestämästä, kehittävästä ohjelmasta, ja myös näyttävät sen innostuneilla kasvonilmeillä ja ter ävillä keskustelunaloituksilla :D

Moni ihan aikuinenkin on ihan samalla tapaa kännykkäriippuvainen ja huonokäytöksinen esim tuijottaa kännykkää ollessaan ystävän kanssa. Outoa kikattaa jotain tiktok videota kun on ystävän kanssa.

Vierailija
139/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat penskoille selkään oikein kunnolla ja seuraavalla kerralla pakotat ne opastetulle kierrokselle.

Vierailija
140/178 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opastetut kierrokset ovat hyviä paikoissa, joissa ei ehkä puhuta englantia tai paikoissa, joissa muutoin olisi jopa vaarallista liikkua omatoimisesti.

Jos seudulla on kuuluisia nähtävyyksiä, jotka on suht kaukanakin toisistaan, opastettu retki on käytännöllinen.

On myös nähtävyyksiä, joihin ei edes pääse ilman opasta.