Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten asioiden hoito vaikeassa yhteishuollossa

Vierailija
06.07.2023 |

Onko palstalaisilla antaa neuvoja miten hoitaa kahden lapsen asioita, kun isä ei vastaa viesteihin ja riitauttaa jokaisen asian? Yksinhuolto ei ole mahdollisuus, yritetty on oikeusteitse.

Esimerkkejä haasteista viimeisen kolmen vuoden ajalta:

-lapsen yksityinen päiväkoti lopetti, eikä isä vastannut kolmeen viestiini sopia uudesta päiväkodista. Lopulta päätin itse päiväkodin ja oikeuden mukaan toimin väärin, sillä olisi pitänyt sopia isän kanssa. Isä kertoi ettei pitkän sairauslomansa takia lukenut sähköpostia ja oikeus uskoi isän kertoman.
-vanhempi lapsi halusi toiseen yläkouluun kuin mikä postinumeron perusteella määräytyi, sillä hänen kaverit menivät siihen kouluun. Isä sanoi ei. Oikeuden mielestä vanhemmilla saa olla eri näkemys.
-toisen lapsen passi oli uusimatta, ei verkkopankista käynyt hyväksymässä sähköistä pyyntöä. Oikeudessa kertoi, ettei ollut nähnyt pyyntöä vaikka olin lähettänyt sähköpostin.
-isä ei hyväksy että lapsia rokotetaan. Oikeuden mielestä vanhemmat voivat olla eri mieltä.
-harrastusten aloittamiseen ei suostu. Isä ei vastaa viesteihin.
-isä siirsi isomman lapsen tililtä rahat omalle tilille. Oikeus uskoi, että kyseessä oli vahinko eikä isä työttömyytensä takia pysty vielä maksamaan käytettyjä rahoja takaisin. Isompi lapsi ei ole saanut Visa electronia, sillä isä ei vastaa yhteydenottoihin..

Isä muutti eromme jälkeen ulkomaille, mutta on edelleen kirjoilla vanhempiensa luona Suomessa. Tapaa lapsia muutaman kerran vuodessa täällä ollessaan. Oikeus ei uskonut, että isä asuu oikeasti ulkomailla ja isä väitti tapaavansa lapsia kerran kuukaudessa, koska en anna tavata enempää. Tapaamissopimusta hän ei kuitenkaan halunnut.

Isä on tehnyt minusta kolme rikosilmoitusta ja kaksi lastensuojeluilmoitusta, joista osa on jo todettu perättömäksi ja kahta uusinta vielä tutkitaan, mutta ovat turhia. Olen erittäin väsynyt tilanteeseen ja pettynyt hovioikeuden tuomioon, en jaksa enää oikeudenkäyntejä. Sanottakoon vielä, että isä ei maksa työttömyytensä takia kuin minimielarit eikä tosiaan ole lasten elämässä. Pienempi lapsi on nähnyt isäänsä 7 kertaa. Vanhempi lapsi kärsii tilanteesta enemmän koska isä puhuu minusta pahaa hänelle eikä lapsi saa esimerkiksi haluamaansa pankkikorttia ja valita koulua jne. Yritän niellä yhteishuollon mutta vanhemman lapsen pahan olon takia surettaa ihan liikaa ja haluaisin jaksaa vielä taistella. Pienemmän kanssa on vielä pitkä yhteishuoltomatka edessä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä tapaa lapsia tosiaan vain muutaman kerran vuodessa, mitä sanomista hänellä on lapsen päiväkodin valintaan? Miksi edes kyselet häneltä tuollaisia? Sen kun ilmoitat lapsen päiväkotiin ja isä riitauttaa sitten, jos riitauttaa, eli pallo on hänellä, ja vasta sitten aletaan ruotia.

Se jatkuva asioiden riitauttaja katsotaan ongelmaksi ja hän on oikeudessa sitten yleensä heikoilla, näin ainakin pitäisi olla. Mitä ihmeen lupaa tarvitset isältä myöskään harrastusten aloittamiseen? Sen kun ilmoitat lapsen harrastukseen, mitä isä siihen voi tehdä? Isompi lapsi päättää itse rokotuksistaan. Miksi kyselet joka asiaa isältä, kun se johtaa ongelmiin. Toimi vähin äänin.

Millä perusteella isä kielsi uuden koulun? Passia ei kyllä saa hankaloittaa, sen YKSIN jo pitäisi riittää yksinhuoltajuuteen, joten tuossa on oikeus toiminut väärin. Myös tuo lapsen tilin kavaltaminen on vakava juttu. 

Missä isä on kirjoilla, kuinka lähellä teitä? 

Vierailija
2/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyitä.

Kumpi osapuoli ks luuserivanhemmista olitkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isä tapaa lapsia tosiaan vain muutaman kerran vuodessa, mitä sanomista hänellä on lapsen päiväkodin valintaan? Miksi edes kyselet häneltä tuollaisia? Sen kun ilmoitat lapsen päiväkotiin ja isä riitauttaa sitten, jos riitauttaa, eli pallo on hänellä, ja vasta sitten aletaan ruotia.

Se jatkuva asioiden riitauttaja katsotaan ongelmaksi ja hän on oikeudessa sitten yleensä heikoilla, näin ainakin pitäisi olla. Mitä ihmeen lupaa tarvitset isältä myöskään harrastusten aloittamiseen? Sen kun ilmoitat lapsen harrastukseen, mitä isä siihen voi tehdä? Isompi lapsi päättää itse rokotuksistaan. Miksi kyselet joka asiaa isältä, kun se johtaa ongelmiin. Toimi vähin äänin.

Millä perusteella isä kielsi uuden koulun? Passia ei kyllä saa hankaloittaa, sen YKSIN jo pitäisi riittää yksinhuoltajuuteen, joten tuossa on oikeus toiminut väärin. Myös tuo lapsen tilin kavaltaminen on vakava juttu. 

Missä isä on kirjoilla, kuinka lähellä teitä? 

Yhteishuollossa vanhemmat päättävät yhdessä lapsen asioista, ei sillä ole väliä miten usein etävanhempi tapaa. Isä haastoi minut oikeuteen, sillä olin toiminut vastoin yhteishuollon pelisääntöjä ja siksi sain oikeudesta pyyhkeitä. Tuomari vielä totesi isällä olevan perusteita yksinhuollolle, mikäli jatkan yksin asioista päättämistä. En todellakaan uskalla omin päin tehdä enään mitään!

Isän vanhemmat (ja isä väestötietojärjestelmissä) asuvat muutaman kilometrin päässä.

AP

Vierailija
4/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Kumpi osapuoli ks luuserivanhemmista olitkaan?

En koe itseäni luuserivanhemmaksi eikä minua häiritse, vaikka sinä minut sellaisena näkisitkin.

AP

Vierailija
5/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sähköposti sovittu yhteydenpitokanavaksi? Kun isä ei lue sähköpostia (tai väittää, ettei tule), soita isälle ja ilmoita, että olet laittanut sähköpostia lapseen liittyvästä asiasta. Kirjaa se. Toinen vaihtoehto on whatsapp, josta näkee, onko viesti luettu.

Välinne eivät ole sellaiset, että yhteishuolto toimisi. Hae uudelleen yksinhuoltajuutta ja peruste: isä asuu ulkomailla. Hanki todisteet ja pätevä (vaikka kallis) asianajaja.

6/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on tuo mitä kuvaat, haet ilman muuta yksinhuoltajuutta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
7/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hyvä perheoikeuteen erikoistunut asianajaja? Tarvitset kirjoituksesi perusteella jo yksinhuoltajuuden tai vähintäänkin asianajajan, joka voi säikäyttää lasten isän järkevämmäksi. Passiin pitää toisen huoltajan suostua, jos ei ole pelkoa lapsen kaappaamisesta ulkomaille - vaikea käsittää miten oikeus on tuota pyörittänyt, ellet ole nyt jättänyt jotain kertomatta.

Vierailija
8/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sähköposti sovittu yhteydenpitokanavaksi? Kun isä ei lue sähköpostia (tai väittää, ettei tule), soita isälle ja ilmoita, että olet laittanut sähköpostia lapseen liittyvästä asiasta. Kirjaa se. Toinen vaihtoehto on whatsapp, josta näkee, onko viesti luettu.

Välinne eivät ole sellaiset, että yhteishuolto toimisi. Hae uudelleen yksinhuoltajuutta ja peruste: isä asuu ulkomailla. Hanki todisteet ja pätevä (vaikka kallis) asianajaja.

Tiedän ja oikeuskin tietää, ettei välimme ole sellaiset. Isä alkoi oikeudessakin haukkumaan minua niin että tuomari pyysi häntä lopettamaan. Lasten etu on kuitenkin kaksi huoltajaa. Päätöksessä lukee isän viettävän paljon aikaa ulkomailla eikä sillä ole merkitystä asian ratkaisun kannalta, koska asialla ei ole vaikutusta huoltoon. Hain yksinhuoltoa, enkä saanut. En jaksa enää, haluan lasten vuoksi mennä eteenpäin ja hyväksyä lopputuleman, mutta miten?

Vierailija
9/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla hyvä perheoikeuteen erikoistunut asianajaja? Tarvitset kirjoituksesi perusteella jo yksinhuoltajuuden tai vähintäänkin asianajajan, joka voi säikäyttää lasten isän järkevämmäksi. Passiin pitää toisen huoltajan suostua, jos ei ole pelkoa lapsen kaappaamisesta ulkomaille - vaikea käsittää miten oikeus on tuota pyörittänyt, ellet ole nyt jättänyt jotain kertomatta.

En ole jättänyt mitään olennaista kertomatta, oikeudessa en saanut valitusta kuin siitä, että olen toiminut omin päin päiväkodissa ja vienyt lapset koronarokotukseen ilman isän suostumusta. Lasut ja rikosilmoituksetkin todettiin perättömiksi, paitsi nämä uudet vielä tutkimatta.

Minulla oli ihan hyvä asianajaja, joka hoitaa lapsiasioita. Moni kertomastani on kuitenkin sana sanaa vastaan (esim. asuuko isä ulkomailla) ja monet asiat isä sai käännettyä syykseni (päiväkoti, rokotus, tapaamiset jne) Isä esitti hyvää ja läsnäolevaa isää ja minusta tehtiin hirviö joka toimii ominpäin, isällä oli hyväksyttävät ja perustellut syyt olla lukematta äidin viestejä, kun taas äiti on tästä johtuen toiminut omin päin

Vierailija
10/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen oikeuden päätöksiä.

Yhteishuoltajuudessa olennaista on, että huoltajuus yhdessä onnistuu. Jos lasten asioiden hoito takkuaa, kun isä ei hyväksy passihakemuksia eikä ole yhteydessä päiväkoti tai kouluasioista, niin se ei toimi. Kai näytit nuo sähköpostit, missä olet ottanut yhteyttä mutta isä ei ole vastannut? Ethän sinä sille mitään voi jos isä ei vastaa.

Kyös tuo rokotusten vastustaminen kuulostaa oudolta. Yleensä oikeus katsoo, että suositellut rokotukset on lapsen etu.

Vierailija
11/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen oikeuden päätöksiä.

Yhteishuoltajuudessa olennaista on, että huoltajuus yhdessä onnistuu. Jos lasten asioiden hoito takkuaa, kun isä ei hyväksy passihakemuksia eikä ole yhteydessä päiväkoti tai kouluasioista, niin se ei toimi. Kai näytit nuo sähköpostit, missä olet ottanut yhteyttä mutta isä ei ole vastannut? Ethän sinä sille mitään voi jos isä ei vastaa.

Kyös tuo rokotusten vastustaminen kuulostaa oudolta. Yleensä oikeus katsoo, että suositellut rokotukset on lapsen etu.

Oudolta kuulostaa minustakin. Myös isomman lapsen sana tulisi ottaa huomioon kouluasiassa. Millä isä on perustellut koulun vaihdon vastustamista? Mistä syystä rikosilmoitukset ja lasut on tehty? Jätät aika paljon kertomatta tässä.

Vierailija
12/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla selvää, että lapsen päiväkoti ja koulu on lähellä sitä paikkaa, jossa lapsi on kirjoilla ja jossa hän tosiasiallisesti asuu. Jos isä on kirjoilla vanhemmillaan useamman kilometrin päässä ja oikeasti asuu vieläpä ulkomailla, ei hänen sanallaan pitäisi olla paljon merkitystä koulun valintaan. Mikä on ollut syy vastustaa uutta koulua?

Vierailija
13/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa vanhemmilla olla eri näkemys, mutta se, miten toimitaan, siihen pitää olla perusteita. Ei toisen vanhemman kielto automaattisesti estä esim. rokotuksia tai koulun vaihtoa. Mitkä ne perusteet isällä oli?

Vierailija
14/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli luonnollisesti todisteet mukana oikeudessa ja oikeus totesikin, että isästä johtuen lasten asioiden hoito on viivästynyt ja estynyt. Isällä oli kuitenkin todetut syyt, kuten sairastuminen (eikö sairaana kotona ole helpompi lukea meilejä?) ja siksi minun ei olisi pitänyt yksin toimia. Asioiden hoito ei myöskään oikeuden mielestä ole jäänyt tekemättä, koska olen kuitenkin hoitanut ominpäin (no aijaa!).

Rikosilmoitukset liittyvät muka pahoinpitelyihin ja laittomiin uhkauksiin. Toisen pahoinpitelyn aikaan olin todistettavasti ulkomailla joten se kumoutui sillä. Uhkauksista ei ollut muuta todistetta kuin nauhoite jossa sanon lopeta meidän jatkuva kuvaaminen ja hanki oma elämä, kun isä seisoi automme edessä eikä päästänyt minua riidan seurauksena lähtemään.

Isä on kääntänyt kaikki tekoni vieraannuttamiseksi ja syytti, etten anna tavata lapsia. Oikeuden päätöksen jälkeen varasin heti lastenvalvojan ja ehdotin, että isä tapaa vanhempaa lasta yhden viikon kuussa ja pienempää saman viikon viikonlopun, se sopi isälle, mutta eipä ole tavannut enää oikeudenkäynnin jälkeen.

Vierailija
15/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli luonnollisesti todisteet mukana oikeudessa ja oikeus totesikin, että isästä johtuen lasten asioiden hoito on viivästynyt ja estynyt. Isällä oli kuitenkin todetut syyt, kuten sairastuminen (eikö sairaana kotona ole helpompi lukea meilejä?) ja siksi minun ei olisi pitänyt yksin toimia. Asioiden hoito ei myöskään oikeuden mielestä ole jäänyt tekemättä, koska olen kuitenkin hoitanut ominpäin (no aijaa!).

Rikosilmoitukset liittyvät muka pahoinpitelyihin ja laittomiin uhkauksiin. Toisen pahoinpitelyn aikaan olin todistettavasti ulkomailla joten se kumoutui sillä. Uhkauksista ei ollut muuta todistetta kuin nauhoite jossa sanon lopeta meidän jatkuva kuvaaminen ja hanki oma elämä, kun isä seisoi automme edessä eikä päästänyt minua riidan seurauksena lähtemään.

Isä on kääntänyt kaikki tekoni vieraannuttamiseksi ja syytti, etten anna tavata lapsia. Oikeuden päätöksen jälkeen varasin heti lastenvalvojan ja ehdotin, että isä tapaa vanhempaa lasta yhden viikon kuussa ja pienempää saman viikon viikonlopun, se sopi isälle, mutta eipä ole tavannut enää oikeudenkäynnin jälkeen.

Jos isä ei noudata lastenvalvojalla sovittua tapaamissopimusta, niin eikös silloin saa yksinhuoltajuuden? Kaverini ainakin sai. Eihän nyt joka kerta voi jäädä odottamaan, ilmestyykö isä hakemaan.

Vierailija
16/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isä ei noudata lastenvalvojalla sovittua tapaamissopimusta, niin eikös silloin saa yksinhuoltajuuden? Kaverini ainakin sai. Eihän nyt joka kerta voi jäädä odottamaan, ilmestyykö isä hakemaan.

Näin asianajajani sanoi myös. Jaksanko uudelleen kallista oikeudenkäyntirumbaa? Kumpa olisin tajunnut vaatia tapaamissopimuksen ennen kuin lähdimme oikeuteen

Vierailija
17/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan helpottavaa kuitenkin että asuu ulkomailla.

Yhteydenpitoon on nykyisin myös mahdollisuus käyttää sähköpostia tai jotain sovellusta, vaikka näkisin että isän itsensä on etänä tehtävä sopia tapaamiset, kun ei asu edes maassa ja sopimusta ei voine tehdä tietyille ajoille.

Miten kouluasian kävi?

Vierailija
18/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm kirjoitti:

Onhan helpottavaa kuitenkin että asuu ulkomailla.

Yhteydenpitoon on nykyisin myös mahdollisuus käyttää sähköpostia tai jotain sovellusta, vaikka näkisin että isän itsensä on etänä tehtävä sopia tapaamiset, kun ei asu edes maassa ja sopimusta ei voine tehdä tietyille ajoille.

Miten kouluasian kävi?

Eikös se ole jo rauennut koko tapaamissopimus, kun isä ei ole sitä noudattanut. 

Vierailija
19/19 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näyttöä isällä on ollut siitä, että olisit estänyt tapaamisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän