Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus: Jatkossa työntekijän irtisanomiseen riittää "asiallinen syy". Kohta työnantaja voi irtisanoa työntekijöitä paljon kevytkenkäisemmin. Mitä mieltä olette muutoksesta?

Vierailija
06.07.2023 |

https://www.ts.fi/uutiset/6026692

Esimerkiksi työnantajan mielestä työntekijä ei kykene hänelle asetettuihin tavoitteisiin = potkut.

Mun mielestä on kiva, että firmasta voidaan vihdoinkin siivota kaikki epäkelvot saikuttajat ja ottaa tilalle motivoituneita työntekijöitä. Varmasti työmotivaatio muillakin nousee, kun tietää että potkut ovat realistinen uhka joka päivä.

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muutos. Pienet firmat uskaltavat herkemmin palkata uusia työntekijöitä, koska uudistuksen jälkeen virherekrytointi ei kaada koko puljua.

Vierailija
2/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen työntekijä on sellainen, jonka pitämiseksi työnantaja tekee kaikkensa. AP taas käy töissä korkeintaan Vauva-palstalla, ja silloinkin vain jos kalja on loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen voi kai mennä läpi jollakin alalla jossa ei ole TES:iä ollenkaan. Ja niitä ei montaa ole ja niissä voi jo muutenkin käyttää ihmisiä hyväkseen nii kuin lystää. Aika turha haaveilla muuten.

Vierailija
4/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä heikennys koskee valtaosaa suomalaisista. Käytännössä millä tahansa syyllä voidaan potkia työntekijä pois töistä. Tällä tavalla saadaan vaihdettua mm. pätevät kalliimmat työntekijät halvempiin työntekijöihin. Jotka hekin voidaan vaihtaa 9€/päivässä oleviin työttömiin.

Vierailija
5/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muutos. Pienet firmat uskaltavat herkemmin palkata uusia työntekijöitä, koska uudistuksen jälkeen virherekrytointi ei kaada koko puljua.

Samma här. On jotenkin outoa että vallankin pienessä firmassa jossa ollaan melkein kun perhettä jokainen tuntee jokaisen ja toivoo firman parasta se palkanmaksaja ei voi pitää sitä työvoimaa jonka tahtoo pysyvän.

Olen aina ihmetellyt tuota SAK v 1950 luvulla lanseeraamaa ns ""jos naama ei miellytä/pärstäkerroin"" ei voi antaa potkuja. Miksi ihmeessä ei?

Vierailija
6/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Suomestahan on tulossa kunnon kehitysmaa tätä vauhtia. Huhhuh.

Vierailija
7/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koskee kaikki työntekijöitä, myös valtion ja kaupungin. Työlainsäädäntö on sama kaikille, kun se muutetaan.

Vierailija
8/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe. Kiva kun ei oo jätetty yhtään tulkinnanvaraa tuohon. Kyllähän työnantaja saa sen muotoiltua niin että asiatonkin syy saadaan kuulostamaan asialliseslta. Ja ketäköhän riitatilanteissa sitten uskotaan? No vahvempaa tietenkin.

Vierailija
9/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestin vuosikausia surkeaa esihenkilöä, jota ei saatu pois hommastaan vaikka hänenkin pomonsa oli hyvin tietoinen siitä että minä olin se joka firmaa oikeasti piti pystyssä. Minun lisäkseni tuosta ihmisestä kärsi kahdeksan muutakin alaista. Toivotan siis muutoksen äärimmäisen tervetulleeksi vaikka lopulta pääsinkin muihin työtehtäviin.

Vierailija
10/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaisi olla työpaikassa jossa hänelle ei ole käyttöä?

Vierailija
11/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä heikennys koskee valtaosaa suomalaisista. Käytännössä millä tahansa syyllä voidaan potkia työntekijä pois töistä. Tällä tavalla saadaan vaihdettua mm. pätevät kalliimmat työntekijät halvempiin työntekijöihin. Jotka hekin voidaan vaihtaa 9€/päivässä oleviin työttömiin.

Jos minut voi korvata toistaitoisella työttömällä, olen väärässä paikassa.

Vierailija
12/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan meillä sitten työkokeilu.

"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000004999432.html

Vierailija
13/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Suomestahan on tulossa kunnon kehitysmaa tätä vauhtia. Huhhuh.

Etkö jaksa sinnitellä asiallisesti kuin koeajan?

Vierailija
14/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä sitten tullaan puimaan myös oikeudessa oliko syy irtisanomiseen asiallinen.

Hommia riittää liittojen lakimiehille.

Vierailija
15/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitäänpä asiallinen syy erottaa hallitus. Veronmaksajathan on faktuaalisesti näiden tyyppien työnantajia. Hmm, miten pitkä lista keksitään. Aloitan. Nimittävät epäiltyjä nassifaneja ministerinvirkoihin.

Vierailija
16/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minut voi korvata toistaitoisella työttömällä, olen väärässä paikassa.

Just tämä. Jos mä teen jotain duunia johon pystyy entry level trainee niin sit mä lähden muualle ihan omatoimisesti.

Ei ihme että porukka valittelee liksaansa. Ne tekee jotain aloittelijan hommia ja luulee et niistä maksetaan vain työvuosien mukaan. Onks ne jollain julkisella hommissa?

Vierailija
17/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä sitten tullaan puimaan myös oikeudessa oliko syy irtisanomiseen asiallinen.

Jos on enää liittoja, suurin osa eroaa niistä, koska ei saa enää ansiosidonnaista. Palkkatuki ei enää kerrytä ansiosidonnaista ja keräämiseen vaaditaan 12 kuukautta. Ja muutenkin ansiosidonnainen leikataan olemattomaksi.

Vierailija
18/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaisi olla työpaikassa jossa hänelle ei ole käyttöä?

Monikin, kunhan vaan palkka juoksee. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
19/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskaltaa enää ottaa pankkilainaa.

Vierailija
20/130 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon päätöksen jälkeen. Bussit lakkaa kulkemasta. Sitten satamat kiinni. Menee muutama viikko lentokenttien sulkemista odotellessa, surkutellaan että kun vientiteollisuus seisoo että miten kalliiksi tämä tulee. Tämän jälkeen päätös perutaan yllättäen ja tulee hallituksen uhriutumisen vuoro.