Ymmärtääkö ihmiset, että monet työttömät ovat vaikkapa työttömyyskassan jäseniä, eli kustantavat itse osittain työttömyytensä?
Ihmiset huutelevat täällä jatkuvasti siitä, miten epäreilua on, että työssäkäyvät "joutuvat" kustantamaan työttömien elämää. Onko oikeasti niin, että ihmiset eivät ole kuulleet vaikkapa työttömyyskassasta? Johon siis itse työuran aikana maksetaan rahaa, jotta on sitten paremmat rahat, jos joutuu työttömäksi? Ihme propagandaa. Lisäksi jotkut ovat olleet töissä pitkään ennen työttömyyttä, ja maksaneet isojakin veroja, ja voivat taas nousta työttömyydestä siihen samaan asemaan.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisesta ainoastaan 5 prosenttia tulee liittojen kassasta. Veronmaksaja kustantaa loput. Yllättävän moni näyttää kuvittelevan, että jollain muutaman sadan vuosimaksulla pystyisi kustantamaan ansiosidonnaisen kymmenille tuhansille. Eli ihan sama veronmaksajan elätti on kyseessä myös tässä tapauksessa.
LOPETA VALEHTELU!
Osaatko googlettaa.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta on säädetty oma laki (555/1998). Lain mukaan valtio rahoittaa palkansaajan ansiopäivärahasta perusosan, työttömyyskassat 5,5 % ja työttömyysvakuutusrahasto (TVR) loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärtääkö ihmiset, että ei se raha työttömyyskassoilta tule vaan työssäkäyviltä veronmaksajilta. se kassa on vaan yksi byrokraattilaitos siinä välissä.
Jokainen ansiosidonnaista saava on myös tehnyt töitä. Työssäoloehtokaan ei noin vaan täyty. Oletko työllisyysrahastosta koskaan kuullut?
kiva kun vastasit ihan johonkin muuhun asiaan kuin edellinen viesti, mutta edelleenkään se raha ei tule työttömyyskassoilta
Työttömyysetuuksien rahoituksesta on säädetty oma laki (555/1998). Lain mukaan valtio rahoittaa palkansaajan ansiopäivärahasta perusosan, työttömyyskassat 5,5 % ja työttömyysvakuutusrahasto (TVR) loput.
Ymmärrätkö edelleenkään miten tämä asia on?
ja se tvr maksu on veroluontoisesti palkansaajilta kerättyä rahaa. se ei tule työttömyyskassalta
Niin. Eli aika pitkälti työttömäksi jääneet palkansaajat ovat itse rahoittaneet ansiosidonnaisen päivärahansa.
kaikki palkansaajat rahoittavat työnvälttelijöiden elämää riippumatta siitä kuuluuko kassaan vai ei. sitä enemmän työntekijöille jää palkastaan käteen, mitä vähemmän on elätettävänä työttömiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärtääkö ihmiset, että ei se raha työttömyyskassoilta tule vaan työssäkäyviltä veronmaksajilta. se kassa on vaan yksi byrokraattilaitos siinä välissä.
Jokainen ansiosidonnaista saava on myös tehnyt töitä. Työssäoloehtokaan ei noin vaan täyty. Oletko työllisyysrahastosta koskaan kuullut?
kiva kun vastasit ihan johonkin muuhun asiaan kuin edellinen viesti, mutta edelleenkään se raha ei tule työttömyyskassoilta
ymmärrätkö itse edes omaa tekstiäsi. juuri itsekin totesit, että kassat maksavat vain 5,5% ja loput tulee yhteiskunnalta
Sä olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Työttömyysvakuutusmaksuista toki kertyy iso osa, mutta ansiosidonnaista saavat ovat pitkälti muiden taskulla. Moni kuvittelee kassan jäsenyyden kustantavan ko. vakuutuksen, mutta kassan jäsenmaksuilla katetaan vain 5% ansiosidonnaisen kustannuksista, loput 95% tulevat muulta yhteiskunnalta. Siksi onkin hyvä kysyä miten reilu on järjestelmä, jota kaikki maksavat ja rahoittavat, mutta vain osa saa hyötyä korkeammasta ansiosidonnaisesta. Selkeämpää olisi yksi systeemi ja yksi vakuutus, ja maksut sen mukaan että siitä voidaan rahoittaa koko lysti.
Maksan minäkin monta asiaa toisten puolesta vaikka en hyödy siitä itse mitään tai en kyseisiä palveluja käytä. Miksi henkilö joka ei ole työelämässä ollut tai on vain satunnaisesti, olisi oikeutettu samaan korvaukseen työttömänä ollessaan kuin 30 vuotta töitä tehnyt ja kassalle maksanut? Kysehän on juuri ansiosidonnaisesta etuudesta jota minä maksan joka tilistäni. Minä rahoitan myös niiden kelan rahoja saavien korvaukset vaikka eivät olisi koskaan töitä tehneet. Se on kuitenkin oikein? Elämässä tehdään jotain ja saadaan vastineeksi jotain. Ongelmana ovat nämä vastikkeetta toimeentulonsa saavat, eivät ne jotka maksavat turvaa itselleen tilapäisen työttömyyden ajaksi.
LOPETA VALEHTELU!
Vierailija kirjoitti:
AY-liike on jakanut työttömätkin eliittiin ja kurjalistoon. Eliitti saa pitkään palkan suuruista rahaa ja tavan työton vain paljon pienmpää korvausta. Molemmet maksetaa verotuloista, paitsi se 5 prosenttia ansiosidonnaisesta tulee liitolta.
mikään ei estä liittymästä ammattiliittoon tai työttömyyskassaan jolloin ansiosidonnaiselle pääsee tarvittaessa. Turha siitä ammattiliittoja on syyttää. Kyllähän liitot ovat myös saaneet ihmisten työoloja paremmiksi vai haluatko sadan vuoden takaiseen piikayhteiskuntaan jossa olet kellon ympäri käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykyisistä työtä vailla olevista ovat maksaneet veroja ollessaan töissä siitä hyvästä että tukiverkosto pelaa syyllistämättä ja sujuvasti , jos työttömäksi tippuu!!!
suurin osa loisista ei ole ollut päivääkään töissä. elämäntapapummit maksattavat koko elämänsä työssäkäyviltä riistetyillä rahoilla.
LOPETA VALEHTELU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa ansiosidonnaisesta perusosan 37,21 e/pv eli aika ison osan.
Jos ihminen on työttömyyskassassa hän on myös ollut työelämässä, eli on myös maksanut veroja.
Kyllähän työttömyyspäivärahastakin maksetaan veroa, ei se ole verotonta tuloa. Vero on suhteessa korkeampi kuin työtulosta, koska siitä ei tule vähennyksiä kuten työtulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas typerä aloitus!
SItä varten maksellaan LIITON maksuja, jotta SAA ansiosidonnaista jos joutuu työttömäksi/lomautetuksi jnejne...tai sitte pelkän kassan maksut
Ei ne jäsenmaksut riitä tuohon ansiosidonnaiseen, veronmaksajien pussista se raha tulee.
Ei tule, vaan työttömyysvakuutusmaksuista.
Nuo työttömyysvakuutusmaksut eivät riitä, osa tulee veronmaksajien pussista.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen koostuu valtion perusosasta, työllisyysrahastolle kerätyistä työttömyysvakuutusmaksuista ja liiton jäsenmaksuista (5,5%)
Ansiosidonnaiseni on bruttona noin 1200e/kk. Tästä perusosuus, jonka veromaksajat maksaa, on se noin 500e. Loput 700e tulee työllisyysrahastolta ja jäsenmaksuista. Itse olen joka kuukausi palkastani työllisyysrahastoa kerryttänyt.
Nyt kysyn onko reilua, että työllä ansaitsemani rahat viedään? Miksette ole toimeentulotukiasiakkaiden tai Kelan asiakkaiden kimpussa? Yhtä kalliita he yhteiskunnalle ovat?
Tämä ansiosidonnaisen leikkaus ei siis ole mikään säästötoimenpide. Sillä yritetään vaan saada ihmiset nopeammin uuteen työhön.
LOPETA VALEHTELU!
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas typerä aloitus!
SItä varten maksellaan LIITON maksuja, jotta SAA ansiosidonnaista jos joutuu työttömäksi/lomautetuksi jnejne...tai sitte pelkän kassan maksut
Ei ne jäsenmaksut riitä tuohon ansiosidonnaiseen, veronmaksajien pussista se raha tulee.
Ei tule, vaan työttömyysvakuutusmaksuista.
Nuo työttömyysvakuutusmaksut eivät riitä, osa tulee veronmaksajien pussista.
Niin, kyllä minä olen veroja maksanut, mikä ongelma sulla on? :D
Vierailija kirjoitti:
Kassa ei rahoita ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia. Verovaroista ne menee! Liitot ja vasurit vaan valehtelee tosta. Ihan tosi. Ota selvää asiasta.
LOPETA VALEHTELU!
Veroja olemme maksaneet myös kaikki mekin, jotka emme heittäydy työttömiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja se tvr maksu on veroluontoisesti palkansaajilta kerättyä rahaa. se ei tule työttömyyskassalta
LOPETA VALEHTELU!
Persuille tämä ansiosidonnainen on vaikea asia ymmärtää. Joko eivät ole koskaan tehneet töitä tai sitten dokaavat mieluummin sen summan, joka työttömyyskassaan pitäisi kerran vuodessa pulittaa. Luotto on kova, että oma raksaduuni on ikuinen ja hoituu ne velatkin kai pyhällä hengellä, jos raksaduuni menee.
Sitten ollaankin taas ulosotossa ja se on tietenkin Sanna Marinin syy 😄
Kassat nostakoot vakuutusmaksunsa 20-kertaisiksi. Sitten niistä voidaan maksaa ansiosidonnaiset käymättä ahkerien veronmaksajien kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa ei rahoita ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia. Verovaroista ne menee! Liitot ja vasurit vaan valehtelee tosta. Ihan tosi. Ota selvää asiasta.
Ei mene ja sinä olet idiootti
Kyllä idiootti muuten menee. Ei eläkeläiskään ole maksaneet omaa eläkettään vaan työssäkäyvät sen maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa ansiosidonnaisesta perusosan 37,21 e/pv eli aika ison osan.
Jos ihminen on työttömyyskassassa hän on myös ollut työelämässä, eli on myös maksanut veroja.
Niin?
Ei silti tarkoita että jos 40 v joudut työttömäksi, saat jatkaa työttömänä eläkeikään asti. Ei kai kukaan ketään lyhyistä työttömyysjaksoista tuomitse. He ovat eri asia, joiden elämäntehtävä on työttömyys... heitäkin valitettavasti on.
Jaha. Siis saunan taa?
Vierailija kirjoitti:
Veroja olemme maksaneet myös kaikki mekin, jotka emme heittäydy työttömiksi!
Vai että ihan työttömäksi "heittäydytään". Sä oletkin sitten sellainen oikein kunnon kusipää näköjään :D
Mikään ei elämässä ole varmaa. Jos on vakituinen työpaikka, ei siihen voi luottaa, että se aina on ja pysyy. Firma voi mennä nurin.
Ansiosidonnainen on loistava turva tällaisen onnettomuuden sattuessa. Uskallat ottaa asuntolainaa yms, kun tiedät ettet heti tipahda toimeentulotulotuelle.
Kun ansiosidonnainen poistetaan, tulevaisuus on epävarma kaikille. Osa YT-neuvotteluissa potkituista ajautuvat ulosottoon. Ei omaisuuskaan heti aina kaupaksi mene.