Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoisitko hautajaisissa vainajan omaiselle: kevyet mullat?

Vierailija
05.07.2023 |

Sehän on suosittu tapa ilmaista osanottonsa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en tykkää tuosta sanonnasta.

Vierailija
2/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sanota vainajalle, senhän päällä ne mullat on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta suoleen kun vanha kuolee.

Vierailija
4/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla omaiselle noin toivotat hänelle pikaista kuolemaa.

Vierailija
5/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, muutenkin todella outo sanonta.

Vierailija
6/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi mitään noin typerää. Jos ei muuta sanottavaa kannattaa olla hiljaa

Vierailija
7/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin keväällä läheisen hautajaisissa ja parasta oli ehkä se, kun hänen hyvä ystävä haudalta lähtiessään kävi kuopan luona , nosti hattuaan ja sanoi " No niin, morjens "Touko"  " .

En pitänyt aiemmin tuosta kevyet  mullat ilmaisusta, mutta sehän tarkoittaa ihan samaa, kuin lepää rauhassa. 

Vierailija
8/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin keväällä läheisen hautajaisissa ja parasta oli ehkä se, kun hänen hyvä ystävä haudalta lähtiessään kävi kuopan luona , nosti hattuaan ja sanoi " No niin, morjens "Touko"  " .

En pitänyt aiemmin tuosta kevyet  mullat ilmaisusta, mutta sehän tarkoittaa ihan samaa, kuin lepää rauhassa. 

Itse asiassa näiden sanontojen sisältö on keskenään lähes päinvastainen. Rauhassa lepäämistä toivottaa lepääjälle rauhaa (perinteisesti) pahoilta hengiltä, mutta ei esitä toivomusta menehtyneen siirtymisestä minnekään. Kun taas kevyitä multia toivottaminen taas sisältää ajatuksen "sielun" mahdollisimman helposta siirtymisestä ylös arkusta ja tästä ulottuvuudesta.

Vierailija
9/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin typerä tapa !

Vierailija
10/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa näiden sanontojen sisältö on keskenään lähes päinvastainen. Rauhassa lepäämistä toivottaa lepääjälle rauhaa (perinteisesti) pahoilta hengiltä, mutta ei esitä toivomusta menehtyneen siirtymisestä minnekään. Kun taas kevyitä multia toivottaminen taas sisältää ajatuksen "sielun" mahdollisimman helposta siirtymisestä ylös arkusta ja tästä ulottuvuudesta.

Okei, kuulostaa järkevältä. Mutta molemmat sanonnat kuitenkin ovat hyvän tahtoisia, eivät millään tavalla vainaajaa pilkkaavia .

Vierailija
11/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan että r.i.p.sut.

Vierailija
12/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan toivotan hyvää taivasmatkaa.. oon varmaan nolo, mutten mä usko siihenkään, että sinne multiin jää, oli ne sitten kevyet, tai painavammatkin 🙄

Vierailija
13/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaisille, mutta muuten tärkeiden ihmisten kuollessa, joiden hautajaisiin ei olla edes menossa, se on mielestäni hyväksyttävä tapa ilmaista osanotto.

Vierailija
14/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se multa ole yhtä painavaa aina?

Vierailija
15/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi multien pitäisi olla kevyet, ei kai sillä ole mitään väliä vainajalle tai muutenkaan?

Vierailija
16/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan tuota sanontaa, en käytä ikinä enkä sanoisi kenenkään kuolemasta.

Vierailija
17/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää että sanonta on alunperin latinasta ja laajalti käytössä muinaisen Rooman hautajaisriiteissä, esim. hautakivissä. Eikä todellakaan ollut mitenkään loukkaavaa silloin.

Jotenkin siitä on suomeksi nykyään muotoutunut sanonta josta voi pahoittaa mielensä.

Vierailija
18/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää että sanonta on alunperin latinasta ja laajalti käytössä muinaisen Rooman hautajaisriiteissä, esim. hautakivissä. Eikä todellakaan ollut mitenkään loukkaavaa silloin.

Jotenkin siitä on suomeksi nykyään muotoutunut sanonta josta voi pahoittaa mielensä.

Juuri tätä ketjua lukiessani mietin, että on se nyt hemmetti, että ihmiset kokee olevansa oikeutettuja tuomitsemaan toisen tavan osoittaa kunnioitusta vainajaa kohtaan.

Vierailija
19/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna lausui noin u u s n a s s e n hautajaisissa ja lisäsi että parhaat lähtevät ensimmäisenä.

Vierailija
20/45 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai se on nyt noin!?

aiemmin sitä selitettiin että on kevyt maata kun on multa pehmeää. Näin ainakin iltapäivä lehtien kommentoinnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi