Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja ositus. Sen voi siis itse päättää miten omaisuus jaetaan?

Avioero
05.07.2023 |

Talo ja laina ovat miehen nimissä, mutta avioehtoa meillä ei ole. Talosta kuitenkin otettu sellainen laina, että siihen yhdistettiin remonttilaina. Lainaa on nyt maksettu vasta se remontin osuus eli eipä tässä ole mitään jakamista kun talosta velkaa sen arvon verran. Eikä talosta välttämättä edes saisi sen vertaa kuin sen arvo on kiinteistövälittäjän mukaan. Muuttotappiokunta ja vanha talo niin hinta jäisi varmaan alle.

Tämän lisäksi molemmilla useamman vuoden vanhat auto, mun 10 vuotta vanhempi kuin miehen. Mitään muuta erikoista omaisuutta ei ole. Huonekalut osa niin, että kumpikin ottaa sen mitä tuonut. Osa on mun vanhempien meille tuparilahjaksi ostamia, niin mies sanoi, että mä saan ne.

Eli jos me sovussa itse päätetään miten ositus tehdään, kirjataan se paperille niin eikö se ole sillä selvä? Ei mitään puolet kuuluu mulle ajatusta siis. Ja miten voisikaan olla kun velkainen talo.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on iso jälkiriitelyn aihe. Mies tietenkin vastaa talostaan ja sen veloista. Ottakaa yhteyttä sen pankin lakimieheen, josta velka on otettu. Ottakaa mukaan luettelo kaikista tavaroista mitä teillä on, autot, veneet ym. lusikoita ei tarvitse luetella. Osituskirja on siis tehtävä ja pankin lakimies huolehtii, että se menee oikein.Homma kestää noin 2 tuntia, eikä hirveitä maksa, ehkä tonnin lasku tulee, 500 kummallekin.

Vierailija
42/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette ns. toteavan osituksen kirjallisena, jossa sovitte miten jaatte omaisuuden. Molempien allekirjoitukset ja kaksi esteetöntä todistajaa allekirjoituksen todentamassa. 

Tätä paperia ei tallenneta minnekään viralliselle taholle tai rekisteröidä niinkun avioehto, mutta sen olemassaolo on merkityksellinen esim. perunkirjoituksessa aikanaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me löydettiin netistä malli, josta itsekin ymmärrettiin mitä se tarkoitti. Pidimme siis omat omaisuutemme ja selvästi luki, että ositus on tehty. Päiväys, allekirjoitus ja kaksi todistajaa. 

Vierailija
44/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yhdessä voitte sopia mitä haluatte.

Okei. Ajateltiin, että saa ihan lakimies tehdä paperin, niin tulee sitten kaikki oikein. Pyysin Minilexistä tarjouspyynnön asiasta.

Turha siitä on maksaa, malleja löytyy netistä. Ei ole rakettitiedettä, etenkään silloin kun sovussa jaetaan.

Vierailija
45/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlata rahaa? Riittää kun teette itse, ei se sen kummoinen paperi ole, vai mitä pelkäät ?

No millainen paperi se pitää olla? Todistajia pitää olla kaksi eikä ne saa olla esim. omat vanhemmat tai lapset. Pitääkö se paperi ilmoittaa johonkin, että on virallinen? Vai riittääkö, että kummallakin on kyseinen paperi olemassa?

Minkä ihmeen takia ihmiset kyselee täällä? Ja jengi vastailee vaikkei ymmärrä asiasta mitään? Kaikki tarpeellinen tieto löytyy nykyään helposti googlaamalla ihan virallisista lähteistä.

Vierailija
46/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin aikoinaan lista ja ositus irtaimistosta keskenämme. Käytännössä otin omat ja lasten tavarat ja loput jäi miehelle. Asunto myytiin, velat maksettiin pois ja loppusumma jaettiin tileille. Siitä ei ole sen kummemmin osituspaperia kun kuitenkin oli kauppakirjat ja pankin tositteet.

Huonompi homma sitten kun joku kuolee ja perilliset alkaa mahdollisesti riidellä perinnöstä.

Vierailija
47/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, jos miehesi nimissä on laina ja talo, et saa niistä mitään, jos ei ole osoittaa että olet myös jotain niistä maksanut.

Ja myös avioliitossa irtain omaisuus on sen joka sen on maksanut.

Höpö höpö itsellesi. Menee 50/50 jos menee riitelyksi, ei mitään merkitystä kuka maksanut jos avioehtoa ei ole olemassa. Jos lainoja vaan toisen nimellä niin se ei jakaannu, eli kurjassa tapauksessa toinen voi vaatia puolet talon arvosta osallistumatta lainanmaksuun. Jos pystyvät keskenään sopimaan ja allekirjoittamaan osituspaperin niin menee yhteisesti sovitusti. Eli tehkää se avioehto hyvät ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän