Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja ositus. Sen voi siis itse päättää miten omaisuus jaetaan?

Avioero
05.07.2023 |

Talo ja laina ovat miehen nimissä, mutta avioehtoa meillä ei ole. Talosta kuitenkin otettu sellainen laina, että siihen yhdistettiin remonttilaina. Lainaa on nyt maksettu vasta se remontin osuus eli eipä tässä ole mitään jakamista kun talosta velkaa sen arvon verran. Eikä talosta välttämättä edes saisi sen vertaa kuin sen arvo on kiinteistövälittäjän mukaan. Muuttotappiokunta ja vanha talo niin hinta jäisi varmaan alle.

Tämän lisäksi molemmilla useamman vuoden vanhat auto, mun 10 vuotta vanhempi kuin miehen. Mitään muuta erikoista omaisuutta ei ole. Huonekalut osa niin, että kumpikin ottaa sen mitä tuonut. Osa on mun vanhempien meille tuparilahjaksi ostamia, niin mies sanoi, että mä saan ne.

Eli jos me sovussa itse päätetään miten ositus tehdään, kirjataan se paperille niin eikö se ole sillä selvä? Ei mitään puolet kuuluu mulle ajatusta siis. Ja miten voisikaan olla kun velkainen talo.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytätte lakimiestä jaossa niin hän tietää myös mahdolliset veroseuraamukset paremmin kuin me maallikot.

Mitkä ihmeen veroseuraamukset? Ei osituksesta mitään veroseuraamuksia tule.

Vierailija
22/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tehdä se paperi,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Siitähän tässä mun aloituksessa nimenomaan on kyse. Ei tarvitse erikseen muistutella.

Vierailija
24/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käytätte lakimiestä jaossa niin hän tietää myös mahdolliset veroseuraamukset paremmin kuin me maallikot.

Mikäli toinen osapuoli maksaa toiselle tasinkoa esim. siitä, että lunastaa yhteisen kiinteistön itselleen, tulee varainsiirtovero maksettavaksi siitä summasta mistä raha liikkuu.

Vierailija
25/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli toinen osapuoli maksaa toiselle tasinkoa esim. siitä, että lunastaa yhteisen kiinteistön itselleen, tulee varainsiirtovero maksettavaksi siitä summasta mistä raha liikkuu.

Niin tulee, mutta ei meillä ole tällaisesta kyse. Mitään muuta veroseuraamuksia ei tule.

Vierailija
26/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasingosta? Sehän on periaatteessa "omaa" omaisuutta myös kuoleman jälkeen. Miten se poikkeaisi avioerossa?

Vierailija
27/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kyllä. Mutta oletko varma, ettei mies peittele jotain omaisuuttaan? Esim. jotain piilotiliä tai perintöä? Minun puolisoni ei tiedä, kuinka paljon minulla on rahaa pankissa. Sitä on kymmenkertainen määrä kuin mitä hän luulee.

Vierailija
28/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin aikoinaan lista ja ositus irtaimistosta keskenämme. Käytännössä otin omat ja lasten tavarat ja loput jäi miehelle. Asunto myytiin, velat maksettiin pois ja loppusumma jaettiin tileille. Siitä ei ole sen kummemmin osituspaperia kun kuitenkin oli kauppakirjat ja pankin tositteet.

Vierailija
29/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlata rahaa? Riittää kun teette itse, ei se sen kummoinen paperi ole, vai mitä pelkäät ?

No millainen paperi se pitää olla? Todistajia pitää olla kaksi eikä ne saa olla esim. omat vanhemmat tai lapset. Pitääkö se paperi ilmoittaa johonkin, että on virallinen? Vai riittääkö, että kummallakin on kyseinen paperi olemassa?

Ottakaa yhteyttä pankkiin. Pankin lakimies neuvoo paperin teossa, ettekä tarvitse muita lakimiehiä, jos pystytte sovussa sopimaan järjestelyistä

Vierailija
30/47 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kyllä. Mutta oletko varma, ettei mies peittele jotain omaisuuttaan? Esim. jotain piilotiliä tai perintöä? Minun puolisoni ei tiedä, kuinka paljon minulla on rahaa pankissa. Sitä on kymmenkertainen määrä kuin mitä hän luulee.

No olen varma. Ei miehellä mitään ylimääräistä omaisuutta ole. 

Vierailija
31/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, jos miehesi nimissä on laina ja talo, et saa niistä mitään, jos ei ole osoittaa että olet myös jotain niistä maksanut.

Ja myös avioliitossa irtain omaisuus on sen joka sen on maksanut.

Ei mene niin. Lähtökohtaisesti kaikki 50/50, vaikka toisella olisi kuinka paljon suurempi omaisuus 

Vierailija
32/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin itse. Paperilla lueteltiin kaikki oleellinen, kuten talo, auto jne. Lopussa maininta, että näiden lisäksi kumpikin saa pitää omissa nimissä olevan omaisuuden. Ajateltiin, että tämä käsitti pankkitilin jne. Ainakin verottaja ja pankki hyväksyivät asiakirjan (taloa varten tarvittiin).Tästä nyt yli 15 vuotta aikaa.

Vierailija
33/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, jos miehesi nimissä on laina ja talo, et saa niistä mitään, jos ei ole osoittaa että olet myös jotain niistä maksanut.

Ja myös avioliitossa irtain omaisuus on sen joka sen on maksanut.

Omaisuus on sen, joka maksoi, mutta erossa ei jaeta varsinaista omaisuutta, ainoastaan omaisuuden arvo. Et siis voi vaatia miehen moottoripyörää, vain puolet sen arvosta (jos muuta jaettavaa ei ole).

Vierailija
34/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristinuskon edustajana pappi määrää miten jaotelllaan omaisuus

Vierailija
35/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ny mitään lakimiestä sen takia ottako jos sovussa erootte ne vie vaan 1/3osan potista.

Vierailija
36/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ositus kannattaa tehdä heti avioeron yhteydessä. Voi sen tietenkin jättää tekemättä, mutta se sitten tulee eteen tehtäväksi, kun jompikumpi kuolee. Siinä vaiheessa voi olla aikaa kulunut jo paljonkin ja jos ositusta ei ole tehty, niin kenellä tahansa kuolinpesän osakkaalla on oikeus tulla siihen väliin ja esittää mielipiteitään perunkirjoitukseen. Ja ositus koskee vain avioliiton aikaista omaisuutta, mutta jos aikaa kuluu, niin on aina vaan haastavampaa selvittää, että mikä kuuluu ja mikä ei. 

No totta kai me se tehdään mahdollisimman pian! Miksi ihmeessä se jätettäisiin tekemättä?? Senhän voi tehdä heti kun avioerohakemus on vireillä.

Tarkoitti varmaan että paperi oltava että Ositus tämä ja tämä ja päiväys ja kuittaukset.

Vierailija
37/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://dvv.fi/osituskirjan-rekisterointi

Just tuolta sivustolla löytyy kattava ohje osituksesta.

Ositista ei tarvitse rekisteröidä, mutta se voi rekisteröidä 

maksusta DVB:oon.

Vierailija
38/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.  

Muutoin se ositus eli omaisuuden jako, jää roikkumaan,

ja joudutaan tekemään sitten, kun jompi kumpi eronneista 

puolisoista kuolee.

Vierailija
39/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yhdessä voitte sopia mitä haluatte.

Okei. Ajateltiin, että saa ihan lakimies tehdä paperin, niin tulee sitten kaikki oikein. Pyysin Minilexistä tarjouspyynnön asiasta.

Joo näin mekin tehtiin, eli jaettiin jotakuinkin tasan, mutta ei nyt ihan 50/50 ja lakimies teki osituspaperit. Sovittiin siis keskenämme jako ja lakimies ne sitten kirjasi. Tosin talon myynnistä meille jäi rahaa käteen, se jaettiin 50/50. Mutta esim. autojen arvot katsottiin sinne päin ja kumpikin piti sen, mikä oli omissa nimissä. Huonekalut ja muu irtaimisto jaettiin lähinnä siten, että minä otin ne, mitä haluan ja ex-mies teki lopuilla mitä halusi, varmaan myi ison osan. Ja siis mä varmasti otin vähemmän kuin puolet. Kumpikin piti sijoituksensa (tyyliin rahastot / eläkerahastot) ja omien sukujen kuolipesistä tulleen / tulevan omaisuuden. Tosin yhdelle kuolipesä-osuudelle meillä olikin avioehto jo alusta lähtien.

Vierailija
40/47 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystytte sovussa ja itsenäisesti jakamaan ei ole pakko olla 50/50 jos tarvitsette toisen tahon jakamaan ja päättämään on 50/50 ja osassa tapauksissa myös lainat menee 50/50

Kyllä pystytään sovussa jakamaan. Ja kun mitä jakamista on talossa mistä velkaa sen arvon verran.

No ne velathan jää sille, joka talon pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi