Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
1261/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viilentäminen ilpillä on tosi halpaa, ei aiheuta merkittäniä kuluja muutenkaan halvan sähkön aikaan."

Niin - halvan sähkön aikaan - viime kesänä ei ollut mitään järkyttäviä hintapiikkejä (oli joku reilu 30c/kWh vuorokauden keskihintana maksimi?), mutta aiempina kesinä on ollut ajoittain kalliinpaa. Minulla on aiemmin ollut pörssihintaan sidottuja sopimuksia ja olen siksi seurannut asiaa - käytännössä on täytynyt todeta, ettei omalla kohdalla pörssisähkössä ole mitään järkeä.

Nyt on käytössä "joustosopimus" 7,99 c/kWh hintaan ja ero ennustettuun pörssisähkö keskihintaan on sen verran pieni, että maksan sen mielläni välttyäkseni karuilta yllätyksiltä. Käytännössä varsinkin talvella laskut jäävät piemmiksi kuin pörssisähköllä.

Ylen ja Paanasen tutkimuksen mukaan olet väärässä.

Vierailija
1262/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viilentäminen ilpillä on tosi halpaa, ei aiheuta merkittäniä kuluja muutenkaan halvan sähkön aikaan."

Niin - halvan sähkön aikaan - viime kesänä ei ollut mitään järkyttäviä hintapiikkejä (oli joku reilu 30c/kWh vuorokauden keskihintana maksimi?), mutta aiempina kesinä on ollut ajoittain kalliinpaa. Minulla on aiemmin ollut pörssihintaan sidottuja sopimuksia ja olen siksi seurannut asiaa - käytännössä on täytynyt todeta, ettei omalla kohdalla pörssisähkössä ole mitään järkeä.

Nyt on käytössä "joustosopimus" 7,99 c/kWh hintaan ja ero ennustettuun pörssisähkö keskihintaan on sen verran pieni, että maksan sen mielläni välttyäkseni karuilta yllätyksiltä. Käytännössä varsinkin talvella laskut jäävät piemmiksi kuin pörssisähköllä.

Ei tuollaisia keskihintoja todellakaan ollut. Saattoi olla tuollaisia tuntihintoja, muttei keskihintoja. Käytännössä se ilppi vie noin sen keskihinnan verran, koska käy jatkuvasti. Toki yöllä vähemmällä kulutuksella. Mutta kuten sanottua, viilentäminen on todella paljoin edullisempaa kuin lämmitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia keskihintoja todellakaan ollut. Saattoi olla tuollaisi

Katsoin väärää saraketta - tuntikohtainen maksimi oli tosiaan 37 c/kWh ja saman päivän keskihinta 15 c/kWh.

Viimeisen vuoden sisään suurin päiväkulutus on ollut heinäkuussa 24 kWh ja talvella 23 kWh, kuukausikulutus on talvella ollut enimmillään 480 kWh/kk, kun keväällä ja syksyllä pärjää jollain 200 kWh kulutuksella - kesällä menee enimmillään 330 kWh.

Kun pörssisähkön keskihinta oli 2023 7,02 c/kWh (+ sähköyhtiön maksu, Helenillä 0,49 c/kWh) ja talveksi on ennusteltu 7,96 - 10,81 c/kWh kuukausittaisia keskihintoja, niin 7,99 c/kWh joustosoppari on todellakin järkevä - varsinkin, kun omalla kohdalla 10 kWh päivät osuvat yleensä pörssisähkön halvimpiin päiviin ja vastaavasti yli 20 kWh päivät kalleimpiin päiviin.

Jollain muulla tilanne voi toki olla aivan toinen, mutta turha tulla selittämään etten tietäisi mikä minulle on järkevin sähkösopimus.

Vierailija
1264/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen ja Paanasen tutkimuksen mukaan olet vääräss

Eli yleisluontoiset katsaukset yhdeltä vertailuväliltä kumoaa henkilökohtaisesti kerätyn datan omasta taloudesta? Oletko ihan järjissäsi? 

Vierailija
1265/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paananen potkaisi luun määristen peräsuoleen poikittain ja sitten ottisen sen ulos sieltä ja potkaisi sen uudestaan sisään poikittain.

Pösätrollli laittaa parastaan! 

Vierailija
1266/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kiinteä 8 snt/KWh 100% ryssyvapaa tuulisähkö  ja olen siihen tyytyväinen. Enemmän vatuttaa siirtomaksu, joka on 66% sähkön kokonaishinnasta.

Kokoomusta joutuu siitäkin riesasta kiittämään. Kataisen idioottia.

Vierailija
1267/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paananen potkaisi luun määristen peräsuoleen poikittain ja sitten ottisen sen ulos sieltä ja potkaisi sen uudestaan sisään poikittain.

Määriksethän on muutenkin homoja niin varmasti tykkäävät tuosta.

Vierailija
1268/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko päähän kun on tuollainen idiootti?

Vierailija
1269/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Uskotaan kyllä vähemmälläkin että sun jutut on ihan puutaheinää muutenkin. Sitähän minäkin, Olishan se ollut ihan hauskaa jos edes jollekin pörssisähkö olis kannattavaa. Mutta ei näköjään.

Vierailija
1270/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan  tietää sähkölaskuni suuruuden ennakkoon. Nykyinen määräaikainen jotain 8 sentin soppari on ihan ok kahdeksi vuodeksi. En halua hyppäystä johonkin 30 sentin hintaan talvella. Haluan budjetoida tarkasti ihan kaiken ja tietää kuukauden menot etukäteen . Epämääräisillä pörssisähkösoppareilla ei onnistu. Maksoin pahimmillaan Fortumille taannoin  jotain järjetöntä eli melkein 50 senttiä kWh . En muuten maksa enää, ei koskaan eikä ikinä pörssisähkösopimuksia minulle

Vierailija
1271/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7,1 sentin keskihintakin on silti vähän kalliinpuoleinen, vaikka määräaikaiset se voittaakin. Sitten kun putoaa 5 senttiin, niin alkaa olla hyvä. On jo pitkään lupailtu sellaisia tai jopa alle sen, kun Suomesta tuli tai piti tulla sähköomavarainen, mutta eipä ole sellaisia hintoja näkynyt! Itse asiassa onko yksikään määräaikainen palautunut edes alle 8 sentin?

Vierailija
1272/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7,1 sentin keskihintakin on silti vähän kalliinpuoleinen, vaikka määräaikaiset se voittaakin. Sitten kun putoaa 5 senttiin, niin alkaa olla hyvä. On jo pitkään lupailtu sellaisia tai jopa alle sen, kun Suomesta tuli tai piti tulla sähköomavarainen, mutta eipä ole sellaisia hintoja näkynyt! Itse asiassa onko yksikään määräaikainen palautunut edes alle 8 sentin?

Keväällä tai alkukesästä taisi käydä.

Vierailija
1273/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirsk😂

Vierailija
1274/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk😂

Pösätrollilta ei paljoa enää irtoa. Vtuttaako kun sun tarinoita ei usko kukaan?

Vierailija
1275/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai varaava sähkölämmitys ja releohjattu automatiikka :D Mikä lie itsarikuutiossa kärvistelevä incel hakkaamassa tattia. 

Vierailija
1276/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkö me jo sovittu trolli että noi omien paskojen provojen peukuttelu on noloa? Vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
1277/2287 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötrolli suuttui niin että muuttui naamaltaan ihan punaiseksi :D Ja tattn hakkaamiseksi meni taas tämäkin ilta. :D On se fiksu, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
1278/2287 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden vuoden vakkari, 8,7 kwh, kolmiossa sähkölasku 10 -12 e/kk, päälle tulee siirto.

Saa pyykätä milloin vain ja tehdä uuniruokia, saunoa. Olen todistus tyytyväinen.

Vierailija
1279/2287 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden vuoden vakkari, 8,7 kwh, kolmiossa sähkölasku 10 -12 e/kk, päälle tulee siirto.

Saa pyykätä milloin vain ja tehdä uuniruokia, saunoa. Olen todistus tyytyväinen.

Aika minimalistinen kukutus ihan sama vaikka olisi mikä sähkösopimus teillä.

Vierailija
1280/2287 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama keskihinta se on kun mun "kalliissa" kiinteässä. Hommassa on vaan se kiva puoli, että tietää aina maksavansa saman summan eikä tyyliin kesällä 2 euroa, talvella 200 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä