NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Mulla on ollut viimeiset 4 vuotta 5.9 snt/kWh kiinteä. Loppuu vasta elokuussa. Päätän vasta silloin millaisella sopimuksella jatkan
Ehkä ne sähköyhtiöt haluaa näiillä huippuhinnoilla ajaa loputkin asiakkaat pois pörssisähköstä. Muuta selitystä en keksi näin tolkuttomille hinnoille.
Sähkön tuotannossa on ollut koko viikon tuhannen megawatin vajaus kulutukseen nähden, mutta yllättäen silti vasta tänään se sähkön hinta pomppaa omiin atmosfääreihinsä. Yllättäen Suomesta silti riittää sähköä myytäväksi ulkomaille asti. Aamupäivällä yhteys Viroon katkesi useammaksi tunniksi. Nyt on kuulemma kunnossa ja siirto Viroon pelittää taas kivasti
Siksi kiinteähintainen koska kwh hinta on 8,17 c, eli noin sentin kalliimpi kuin keskihinta eikä tarvitse vahdata pörssihintaa kuin joku imbesilli idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut viimeiset 4 vuotta 5.9 snt/kWh kiinteä. Loppuu vasta elokuussa. Päätän vasta silloin millaisella sopimuksella jatkan
Eikä ole. Mikä sähköyhtiö?
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi olisi minulla tullut tuon hintainen kiinteä sopimus pörssisähköön verrattuna. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asun ja tuo hinta neljän vuoden ajalta on melkein kaksinkertainen pörssisähköön verrattuna vaikka vuonna 2022 hinnat olivatkin vähän korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan valehtele nimettömässä nettikeskustelussa? Se viittaisi vahvasti MT-ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi olisi minulla tullut tuon hintainen kiinteä sopimus pörssisähköön verrattuna. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asun ja tuo hinta neljän vuoden ajalta on melkein kaksinkertainen pörssisähköön verrattuna vaikka vuonna 2022 hinnat olivatkin vähän korkeammat.
Sähköfirman pörssisähkölobbari täällä taas valehtelmassa.
Vedin koko 22-23 5snt sopparilla. Nyt on 8snt luulen olevani ihan hyvässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vedin koko 22-23 5snt sopparilla. Nyt on 8snt luulen olevani ihan hyvässä tilanteessa.
Helenillä
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä 👍
Vierailija kirjoitti:
Siksi kiinteähintainen koska kwh hinta on 8,17 c, eli noin sentin kalliimpi kuin keskihinta eikä tarvitse vahdata pörssihintaa kuin joku imbesilli idiootti.
Mikä ihmeen keskihinta?
Olisi hyvä tietää aina se, puhutaanko keskihinnasta
1. Tuntihintojen keskiarvona vai
2. Maksettujen tuntihintojen keskiarvona
Kuluttajan hinta on todellisuudessa painotettu keskiarvo.
Jos ehtii ja pystyy käyttämään vain tai lähes ainoastaan halpoja tunteja niin sitten kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää aina se, puhutaanko keskihinnasta
1. Tuntihintojen keskiarvona vai
2. Maksettujen tuntihintojen keskiarvona
Kuluttajan hinta on todellisuudessa painotettu keskiarvo.
Jos ehtii ja pystyy käyttämään vain tai lähes ainoastaan halpoja tunteja niin sitten kannattaa.
Näyttäs olevan maksettujen tuntihintojen keskiarvo, mutta tuntihintojen keskiarvo on kuitenkin melkein samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Mikä sähköyhtiö?
Meillä on ollut pari vuotta vähän alle 7 snt ja kolmen viikon päästä loppuu ja vaihtuu 8snt. Joku besserwisswr tietää koko Suomen sopimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköfirman pörssisähkölobbari täällä taas valehtelmassa.
Pörssisähköhullu hilluu taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tullut pyytämään sulta rahaa sähkölaskuun vai mikä sinua noin kiihottaa. Pitääkin laskea viimeinen sentti, jos asuu sähkölämmitysmörskässä. Sorry normaalit sähkölämmittäjät.
Suomalaiset alistuvat ihan kaikkeen, kuten tähän sähköyhtiöiden vedätykseen. Sen sijaan, että väki polttaisi autoja Helsingin kaduilla ja rynnisi eduskuntataloon, ihmiset jankkaavat täällä omien sopimustensa ja toisten sopimusten eduista ja haitoista ihan niin kuin nämä sähkömarkkinat olisivat jokin Jumalan luomus, jolle ei voi tehdä mitään. Joko on unohtunut, että vielä pari vuotta sitten juuri ketään ei kiinnostanut seurata sähkön hintoja?
Meilllä on ollut kiinteähintaisia sopimuksia siitä lähtien kun sähkömarkkinat muuttuivat. Aina on ollut sopivan hintaista. Marraskuussa 2023 tehty 2v sopimus 8,17 senttiä/kwh. Kesällä kulutus hyvin pientä ja talvikuukausina isompaa. Kokonaisuutena näyttää olevan sähkön vuosilasku pörssisähköä huomattavasti edullisempaa. Toki sähkönhinnan noususta johtuen on ehty myös energian säästöä. Pörssi sijoitukset kannattaa varmaan tehdä muualla kuin sähköpörssissä.
Säästetty raha ei korvaa mielenrauhaa. En ole niin köyhä, etten voisi maksaa kiinteähintaisesta sopimuksesta. Ahdistaisi jatkuva hintojen kyttäys ja kotitöiden tekeminen tai tekemättä jättäminen ja senttien laskeminen joka vuosi tuolla sektorilla. Mutta Onnea valitsemallanne tiellä, tykkään elää säästeliäästi, mutta en tosiaan niin että kodin ylläpidon perustoimintoja ja niiden ajoitusta joudun pohtimaan muutenkin kiireisen arjen keskellä.
Ihmetyttää tuo sikahintaisen kiinteähintaisen sähkön käyttäjät, koska he luulevat että pörssisähköä käyttävän pitää jotenkin kummallisesti juosta ja säätää sähkön käytön kanssa. Meillä on ollut pörssisähkö useamman vuoden ja olemme eläneet sähkön osalta ihan niin kuin kiinteähintaisen sopparienkin aikaan. Silti sähkölaskulla hinta on todella hyvin lähellä pörssisähkön keskihintaa, jotain sentin murto-osien eroja.
Sähkön käyttöä ajastamalla pystyy tietysti pudottamaan sähkön hintaa, mutta onko sillä sitten enää väliä tuleeko keskihinnaksi 5 vai 6 senttiä kilowattitunnilta? Fiksumpaa on ostaa nykyaikainen, energiatehokas asunto tai talo.
Ihan kivan pieni oli sähkölaskut sen jälkeen, kun pääsimme pörssisähkölle. 😀Ihan kauhulla luen näitä juttuja, kun joku maksaa ympäri vuoden yli 10 senttiä kilowattitunnilta eli tuplahintaa siihen mitä sähkö maksaa.