NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Mulla on kiinteä sopimus 5,9c/kwh ja ympäristö vuoden pysyy laskut tasaisina. Millä ap perustelee kalliimman sopimuksen järkevyyttä? Miksi ap ei ole tajunnut otta ajoissa halvempaa kiinteähintaista sähkösopimusta?
Mulla oli 2 vuoden määräaikainen - päivä 7,55 ja yö 6,05. Loppuu kohta. Otin pörssisähkön jatkoksi, mutta tälläiset päivät kuin tänään jo hirvittää. Alan ehkä aika nopeasti katselemaan tuota kiinteähintaista. Kivempi olla se tasainen lasku talvet 250e ja kesät 80e kuin että olisi talvella +500e ja kesällä sitten 20e tms isoja vaihteluita...
Meillä kuluu joulu-helmikuussa sähköä enemmän kuin koko muuna vuonna niin nuo keskihinnat ei kerro mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 2 vuoden määräaikainen - päivä 7,55 ja yö 6,05. Loppuu kohta. Otin pörssisähkön jatkoksi, mutta tälläiset päivät kuin tänään jo hirvittää. Alan ehkä aika nopeasti katselemaan tuota kiinteähintaista. Kivempi olla se tasainen lasku talvet 250e ja kesät 80e kuin että olisi talvella +500e ja kesällä sitten 20e tms isoja vaihteluita...
Nämä hullut hinnat kestävät maksimissaan sunnuntaihin saakka. Sitten laskee taas. Ihan sama juttu viime vuonna.
Itse säästän pörssisahkolla kun katsoo koko vuotta
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuluu joulu-helmikuussa sähköä enemmän kuin koko muuna vuonna niin nuo keskihinnat ei kerro mistään mitään.
Ei niin. Meillä on sama tilanne ja todellinen keskihinta on paljon pienempi, noin puolet tuosta. Lämminvesivaraaja lämpenee yöllä ja lämmitysjärjestelmänä on lattialämmitys osittain varaavana suoralla sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä otin kiinteät 24kk ja hintaan 11 senttiä. OLEN TYYTYVÄINEN. Okei, ehkä maksan keskimääräistä enemmän, mutta sähkölaskut on ennakoitavia ja käydään just silloin saunassa, kun halutaan. Pesukoneet, uunit jne. Ei mua huvita tiirailla sähkön hintaa tai huomata, että saunareissu tulikin törkeän kalliiksi, kun mennään just silloin, kun muutkin haluaa mennä.
Mulla taitaa olla sama soppari kuin sulla ja kohtuulliset sähkölaskut, sellaista 12-16 euroa/kk on olleet. Kerrostalokaksiossa asun, ei ole saunaa tai lattialämmitystä. Lämmitysmuotona kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Meillä on sama tilanne ja todellinen keskihinta on paljon pienempi, noin puolet tuosta. Lämminvesivaraaja lämpenee yöllä ja lämmitysjärjestelmänä on lattialämmitys osittain varaavana suoralla sähköllä.
Toiseen ketjuun jo kirjoitinkin mutta meillä on kulutus 20000 kWh vuodessa. Todellinen toteutuneen kulutuksen mukainen keskihinta on melko tarkkaan neljä senttiä. Kuuden sentin kiinteähintainen sopimus tarkoittasi 50% suurempaa sähkölaskua. Jotkut kuukaudet maksaa enemmän ja jotkut vähemmän, sehän siinä on ideana. Pörssissä noteerattu se kinteän sopimuksen hintakin on ja melko lapsellista kuvitella, että se olisi pidemmän päälle halvempaa kuin päivän hintaan noteerattu pörssisähkö. Hirveä hysteria muutaman tunnin hintapiikistä kun ei ajatus riitä käsittelemään koko suurta kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hullut hinnat kestävät maksimissaan sunnuntaihin saakka. Sitten laskee taas. Ihan sama juttu viime vuonna.
Eiköhän tuo taas tulevana ma-ti tai ti-ke välisenä yönä ole pörssisähkön hinta nollassa tai miinuksella.
Nämä vertailut ja "totuudet" on taas niin typeriä. Jokaisen sähkönkulutusprofiili on omanalaisensa ja eri sopimusten välinen vertailu pitäisi laskea tuntitasolla ympäri vuoden oman kulutuksen mukaan.
Itsellä on "kallis" kiinteähintainen & määräaikainen, eli noin 8 senttiä kwh. Pörssisähköllä saisin varmaan halvemmalla mutta koska lämmitys on kaukolämpö, ja sähkönkulutukseni on pientä niin en jaksa kikkailla ja kyttäillä hintoja. Ei tarvitse laskea koska on varaa saunoa ja laittaa ruokaa uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo taas tulevana ma-ti tai ti-ke välisenä yönä ole pörssisähkön hinta nollassa tai miinuksella.
Todennäköisesti ja ajattelin itse silloinkin nukkua, en pestä pyykkiä, en saunoa, en imuroida, en laittaa ruokaa enkä lämmittää autoa. Koska voin ne tehdä koska vaan kun sähköni on saman hintaista niin tänään kuin tulevina öinäkin.
Kyllä on köyhää jengiä kun pitää noin tarkkaan laskea. En kehtaisi julkisesti persaukisuuttani hehkuttaa.
Mielenrauhakin on jonkun arvoista. Lisäksi ei huvita kytätä, että milloin kannattaa mitäkin sähköä kuluttavaa tehdä. Ja saahan sitä rahojaan käyttää niinkuin haluaa.
Tämän hetken hinta mun sähköyhtiön mukaan on 123,99snt/kWh ja viikon keskiarvo 27,22snt/kWh. Jos otetaan yhden kovan pakkaspäivän (-30 astetta) kulutuslukema, esimerkiksi eilinen 257,07kWh, niin tuollaisella "hetkittäisellä hinnalla" pelkkä YKSI PÄIVÄ olisi maksanut 318 euroa.
Viimeiset 4 päivää (999,67kWh) olisi maksanut meidän taloudelle tuolla viikon keskihinnalla 272 euroa. Tuolla tämän hetken hinnalla nuo NELJÄ PÄIVÄÄ olisi maksaneet 1239 euroa.
Neljä v*tun päivää. SIKSI meillä on kiinteä soppari ja hinta 4:lle päivälle on vain 45,55 euroa. Pelkästään tolla erotuksella maksaa jo useamman laskun. Puhumattakaan, että jos se hinta kiipeää sinne yli 2e kWh...
Meillä ei myöskään vuorotöiden vuoksi ole mahdollista keskittää sähkön käyttöä yöajalle, eikä myöskään tippaakaan kiinnostaisi kytätä niitä hintoja jatkuvasti ja yrittää arvata, onko pesukone kannattavaa laittaa päälle just nyt vai 26 minuutin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenrauhakin on jonkun arvoista. Lisäksi ei huvita kytätä, että milloin kannattaa mitäkin sähköä kuluttavaa tehdä. Ja saahan sitä rahojaan käyttää niinkuin haluaa.
Ei sitä pakko ole kytätä. Pörssisähkö on yöllä halvempaa kuin päivällä. Tämän tiedon pitäisi riittää. Sitten vaan makselee ne laskut kun niitä tulee. Halvemmaksi tulee pörssisähkö kuin kiinteähintainen pitkässä juoksussa.
Mielenrauhaa saa kun ei kyttää. Pätee kaikkeen muuhunkin kuin sähkön hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetken hinta mun sähköyhtiön mukaan on 123,99snt/kWh ja viikon keskiarvo 27,22snt/kWh. Jos otetaan yhden kovan pakkaspäivän (-30 astetta) kulutuslukema, esimerkiksi eilinen 257,07kWh, niin tuollaisella "hetkittäisellä hinnalla" pelkkä YKSI PÄIVÄ olisi maksanut 318 euroa.
Viimeiset 4 päivää (999,67kWh) olisi maksanut meidän taloudelle tuolla viikon keskihinnalla 272 euroa. Tuolla tämän hetken hinnalla nuo NELJÄ PÄIVÄÄ olisi maksaneet 1239 euroa.
Neljä v*tun päivää. SIKSI meillä on kiinteä soppari ja hinta 4:lle päivälle on vain 45,55 euroa. Pelkästään tolla erotuksella maksaa jo useamman laskun. Puhumattakaan, että jos se hinta kiipeää sinne yli 2e kWh...
Meillä ei myöskään vuorotöiden vuoksi ole mahdollista keskittää sähkön käyttöä yöajalle, eikä myöskään tippaakaan kiinnostaisi kytätä niitä hintoja jatkuvasti ja yrittää arvata, onko pesukone kannattavaa laittaa päälle just ny
En pidä kalliina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä pakko ole kytätä. Pörssisähkö on yöllä halvempaa kuin päivällä. Tämän tiedon pitäisi riittää. Sitten vaan makselee ne laskut kun niitä tulee. Halvemmaksi tulee pörssisähkö kuin kiinteähintainen pitkässä juoksussa.
Minulle ei ole mitään hyötyä halvasta yösähköstä. Lämmitys tapahtuu kaukolämmöllä. Pesukonetta en viitsi huudattaa yöllä, koska se kuuluu naapuriin. Uunia ei viitsi yöllä lämmittää. Yöllä nukun, siihen ei sähköä tarvi. Siinä klo 8 aikoihin alan sitten kuluttelemaan sähköä, ja sitä menee yleensä sinne iltaan klo 22 asti ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ja ajattelin itse silloinkin nukkua, en pestä pyykkiä, en sau
Näin teen minäkin vaikka sähkön hinta vaihtelee ja onhan se pörssisähkö kuitenkin halvempaa kuin sinun kiinteähintainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole mitään hyötyä halvasta yösähköstä. Lämmitys tapahtuu kaukolämmöllä. Pesukonetta en viitsi huudattaa yöllä, koska se kuuluu naapuriin. Uunia ei viitsi yöllä lämmittää. Yöllä nukun, siihen ei sähköä tarvi. Siinä klo 8 aikoihin alan sitten kuluttelemaan sähköä, ja sitä menee yle
Niin? Silloin ei varmaan kannata ottaa pörssisähköä jos se ei ole itselle edullisin. Täällä vaahdotaan muiden ihmisten pörssisähkösopimuksista. Minulla on pörssisähkö koska se on ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Ei sitä ole pakko ottaa jos ei halua tai tarvitse. Monta sivua turhanpäiväistä jauhamista vieraiden ihmisten sähkösopimuksista. Oletteko te työttömiä vai miten teillä on tällaiseen aikaa?
👍