NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Jälkiviisaan silmä katsoo veikeään suuntaan, totesi jo Konsta Pylkkänen aikoinaan. Sähkösopimus oli uudistettava silloin kun entinen määräaikainen sopimus päättyi ja siihen hintaan mikä oli tarjolla, koska talvella harva voi olla ilman sähköä. Tein sopimuksen hyvissä ajoin ja silloisen tarjonnan mukaan edulliseen hintaan. Hinnalla ei tosin ole kovinkaan suurta väliä, koska kerrostaloasujana kulutukseni on vain noin 1000 - 1200 kwh/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö ei kiinnosta juuri sen takia, että siinä on todella suuri riski joutua maksamaan järjetöntä ylihintaa sähköstä, jos ja kun jakeluun tulee häiriöitä tai Venäjä päättää tehdä sabotaasia. Sen sijaan säästön mahdollisuus verrattuna kiinteähintaiseen on niin pieni, että tuollaisen riskin ottamisessa ole mitään järkeä.
Vähän riippuu. Ei minua haittaa jos sählölasku on välillä kympin, kun kesällä se on kuitenkin 3€/kk. Kiinteällä se olisi aina kympin.
Minua vähän alkoi häiritsemään se, että talvella sähkölasku oli 500-800 €/kk. Kesän pienemmät laskut eivät siinä paljon lämmittäneet. Viime vuodet hinta on noussut kovilla pakkasilla myös öisin yli 20 senttiin. Siinä tulee helposti iso sähkölasku kun taloa ei voi päästää kylmäksi.
Sitten hinnat taas tippuu kun tulee lämpimämpää eikä ole pakko lämmittää taloa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähkön hinta on päivällä 15 senttiä ja yöllä 1 sentti, keskihinta on 8 senttiä. Jos kulutusta on vain päivällä, se laskutetaan 15 sentin perusteella, ei keskihinnan perusteella. Miten tämä voi olla joillekin niin vaikea tajuta. Ai niin, naiset...ne pisan loistavia tuloksia napsineet nerot.......
Mutta jos suurin kulutus on yöaikaan, kun sähkö on yleensä kaikkein halvinta. Meillä varaava lämmitys napshtaa automaattisesti päälle ja pois
Pisan kalteva torni :D
Minulla taas suurin kulutus on päivällä, koska yöllä nukun. Minulla ei napsahtele mikään, talo lämpenee kaukolämmöllä.
mulla on 8 senttiä + siirto.
jos maksaa 50e enempi niin sitte maksaa.
ne voi leikkiä sähköjen kaa jokka jaksaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähkön hinta on päivällä 15 senttiä ja yöllä 1 sentti, keskihinta on 8 senttiä. Jos kulutusta on vain päivällä, se laskutetaan 15 sentin perusteella, ei keskihinnan perusteella. Miten tämä voi olla joillekin niin vaikea tajuta. Ai niin, naiset...ne pisan loistavia tuloksia napsineet nerot.......
Siksi kannattaa katsoa se oman kulutuksen keskihinta, näkee helposti laskulta.
Mulla esim aina alle sen mitä netistä näkee keskihinnaksi, mutta olenkin yleensä poissa kotoa 7-18 vähintäänkin arkipäivät niin ei ole kulutusta kalleimmilla tunneilla.
Minä kulutan sähköstäni 99,99% päivällä kalleimman hinnan aikaan. Yöllä päällä vain jääkaappi/pakastin. Se halpa keskihinta ei lohduta minua.
Samalla tavalla minua ei kiinnosta se, paljonko keskivertosuomalainen tienaa, koska se ei kerro sitä, paljonko minä tienaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin Porssisähköpetterit. Eikö ole mukava kytätä, että milloin saunotaan ja milloin ladataan mitäkin, ynnä muuta elämää rentouttavaa sähkön hinnan määrittämää eloa ja oloa?
Stressitontä talvea!
-aina sen 10snt
Jättävä hinta, mulla oli 3,7 c viime kuussa keskihinta pörssisähköllä. Tässäkin kuussa alku kuu mentiin negatiivisilla hinnoilla niin tuskin nousee yli 5 c.
Mun iskä on vahvempi kuin teidän kaikkien muitten iskät.. eiku...
Mulla onkin kahden sentin måärittämättömän pitkä sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kalliin kiinteähintaisen? Meidän kiinteähintainen on kuitenkin selkeästi halvempi kuin pörssihintaisen keskiarvo ja sähköä käytetään silloin kuin tarvitaan.
Mistä saa 5 snt kiinteähintaisen? Siihen voisin vaihtaa pörssin.
Olen varmaan ymmärtänyt pörssisähkön "väärin", koska ei meillä kytätä vaan eletään normaalisti. Toki sähkölämmitteisessä automaattisesti yli puolet kulutuksesta tapahtuu yöllä. Sen saisi vielä helposti optimoitua halvemmille tunneille. Vie aikaa vähemmän kuin vauvapalstalla kirjoittelu. Sen verran katsotaan, että tänään ei saunaan mennä eikä uuniruokia tehdä. Vaatii siis sen, että katsoo aamulla 10 sekuntia sähkön hintoja. Sinänsä huvittavaa, kun ihmiset sanoo, etteivät jaksa hintojen kyttäystä, mutta samaan aikaan sometetaan tuntikaupalla päivittäin.
Omakotitalossa lämmitys (lämpöpumput, patterit, lattialämmitykset) ja ilmanvaihtokone puksuttavat tasaisesti kellonympäri. Se tasaa sähkönkulutusta kivasti ilman erityistoimia.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa lämmitys (lämpöpumput, patterit, lattialämmitykset) ja ilmanvaihtokone puksuttavat tasaisesti kellonympäri. Se tasaa sähkönkulutusta kivasti ilman erityistoimia.
Niin mullakin laitteitten valmiustilat sekä jääkaappi tasaa. Oon vähentäny valaistusta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ihan tyytyväisenä maksan 8,5 snt/kWh seuraavat 2 vuotta.
Olen jo ihan tarpeeksi pitkään säätänyt elämääni sähkön hinnan mukaan. Siihen on saanut tiukasti tehdä töitä, että on saanut sähkölaskuun sen keskiarvon mukaisen tai pienemmän hinnan.
Taloa on lämmitetty enimmäkseen öisin ja päivällä sen verran ettei talo homehdu. Pyykit ja astiat on pesty öisin. Oli se jonkin aikaa ihan ok kun sen otti harrastuksena.
Silloin kun hinnat olivat pienemmät, emme seuranneet sähkön kulutusta. Laskun keskiarvohinta oli aina suurempi kuin tilaston keskiarvohinta. Sähkö kun on kalleinta silloin kun sitä käytetään eniten. Halpojen hintojen aikana kulutus on pienempi.
Se pelkkä tilastoitu keskiarvo ei loppujen lopuksi kerro hirveän paljon.
Minkä ihmeen takia öisin kun koko vuoden on ollut viikonloppuisin ja arki-iltoina sähkö alle 4 centtiä/kWh ja jopa nollassa? Ite oon laittanut yöksi ainoastaan puhelimet ym. laturiin ja puoli-ilmasta sähköä saanut käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko on todellinen, eli kulutuksen mukaan painotettu keskihinta.
Eli esim. aamuyön tunnit olisivat laskelmassa pienemmällä painoarvolla mukana, koska kulutuskin on silloin vähäisempää.
Ja vastaavasti suurimman kulutuksen tunnit olisivat suurimmilla painoarvoilla mukana laskelmassa.
Omasta sähkölaskusta näkee sen keskihinnan mitä omalla kulutuksella ollut.
Sovelluksesta näkee päiväkohtaisenkin hinnan. Voin huomenna raportoida, paljonko meidän sähkö maksoi per kWh tänään näillä hinnoilla. 😅
Mun pörssilaskun keskihinta on näköjään 4,4c/kWh tää viimesin lasku, mistä nuo kiinteän mainostajat saa tuotakin halvemmalla sopparin??? kysyn vaan, minä en ainakaan saa mistään, onko nää jotain sisäpiiriläisiä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko on todellinen, eli kulutuksen mukaan painotettu keskihinta.
Eli esim. aamuyön tunnit olisivat laskelmassa pienemmällä painoarvolla mukana, koska kulutuskin on silloin vähäisempää.
Ja vastaavasti suurimman kulutuksen tunnit olisivat suurimmilla painoarvoilla mukana laskelmassa.
Joku sovellus voisi laskea keskihinnan käytön mukaan.
Fortumin sovellus laskee sen ainakin ihan automaattisesti.
Minun sovelluksessa ei näy omia hintoja lainkaan, vain kulutus. Fortumin sovellus ei varmaan toimi, jos en ole asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on järkevää vain, jos talossa on lämminvesivaraajat tai suora sähkö (yöllä talo kuumaksi, aamulla lämmitys pois päältä) tai omistaa sähköauton, jota lataa aina yöllä.
Muille kiinteä sopimus on järkevin.
Joku pyykinpesu tai astianpesu ei vaikuta sähkölaskuun tuon taivaallista lämmityskuluihin verrattuna. Ja jotkut daijut täällä hikoilee sen takia, että joutuu läppäriään lataamaan tänään päivällä. Ei ole kyllä noilla mitään käsitystä eri laitteiden sähkönkulutuksista. Muistakaa daijut ruuvata se 2 watin led-lamppu katosta irti, ettei tule konkurssi tänään...
Jos lämmittää lämpöpumpuilla taloa, niin yöllä lämmitys ei sekään ole kovin järkevää. Varsinkin kevättalvella päivällä saattaa olla lämpöasteita ja yöllä -20. Eli se kallis kilowattitunti on päivällä paljon energiatehokkaampi, kun pumpulla on parempi hyötysuhde päivälämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteän sähkösopimuksen omaavalla on se kiva etu, että kun sähköstä on pulaa ja suositellaan vähentämään kulutusta, niin huoletta vetää lämmöt täysille ja saunoa kalleimman tuntihinnan aikaan, jotta seuraavana päivänä pörssisähkö on vieläkin kalliimpaa. Esim. tänään on hyvä päivä nostaa sisälämpötila 27 asteeseen, kun pörssisähkö kipuaa 96 senttiin.
Minusta tämä on käsittämättömän itsekäs ajattelutapa. Kesällä oli useita päiviä kun sähkön hinta oli miinuksella eli käytännössä mitä enemmän kulutti, sitä enemmän laskussa hyvitettiin. Mutta en tosiaankaan tuhlannut sähköä tuhlaamisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteän sähkösopimuksen omaavalla on se kiva etu, että kun sähköstä on pulaa ja suositellaan vähentämään kulutusta, niin huoletta vetää lämmöt täysille ja saunoa kalleimman tuntihinnan aikaan, jotta seuraavana päivänä pörssisähkö on vieläkin kalliimpaa. Esim. tänään on hyvä päivä nostaa sisälämpötila 27 asteeseen, kun pörssisähkö kipuaa 96 senttiin.
Minusta tämä on käsittämättömän itsekäs ajattelutapa. Kesällä oli useita päiviä kun sähkön hinta oli miinuksella eli käytännössä mitä enemmän kulutti, sitä enemmän laskussa hyvitettiin. Mutta en tosiaankaan tuhlannut sähköä tuhlaamisen ilosta.
Niin ja huvittavaa kun omaa sähkölaskua hän siinä kasvattaa. Ei minun.
Aika usein pörssisähkö negatiivinen mutta miksi ihmeessä pitäisi silloin esim lämmittää tyhjää sähköuunia tuntikausia? Ihmismieli on tosiaan kummallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä noissa hinnoissa . Tänään jopa melkein euron ja huomenna sentin .
Juuri tämä järjettömyys alkoikin vaivaamaan liikaa. Kun mikä tahansa syy tai tekosyy riittää sähkönhinnan jopa 1000-kertaiseen vaihteluun (melkein euro versus lähellä nollaa tai negatiivinen)... en oikeasti halua, että yhden pesukoneellisen hinnassa voi olla 1000-kertainen ero, saati sitten enemmän sähköä kuluttavissa toimissa.
Huomenna paluu normaaliin, melkein ilmainen pörssisähkö🤣😂 mahtaa määriksiä vitutella maksaa moninkertaista hintaa🤣😂🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
On se niin väärin. Meillä köyhillä pörssisähkön uhreilla on pakastepizza kylmää ja kalja lämmintä eikä kännykkääkään uskalla tänään ladata, muuten menee joulukuun kaljarahat sähkölaskuun.
Kuule ihan tyytyväisenä maksan 8,5 snt/kWh seuraavat 2 vuotta.
Olen jo ihan tarpeeksi pitkään säätänyt elämääni sähkön hinnan mukaan. Siihen on saanut tiukasti tehdä töitä, että on saanut sähkölaskuun sen keskiarvon mukaisen tai pienemmän hinnan.
Taloa on lämmitetty enimmäkseen öisin ja päivällä sen verran ettei talo homehdu. Pyykit ja astiat on pesty öisin. Oli se jonkin aikaa ihan ok kun sen otti harrastuksena.
Silloin kun hinnat olivat pienemmät, emme seuranneet sähkön kulutusta. Laskun keskiarvohinta oli aina suurempi kuin tilaston keskiarvohinta. Sähkö kun on kalleinta silloin kun sitä käytetään eniten. Halpojen hintojen aikana kulutus on pienempi.
Se pelkkä tilastoitu keskiarvo ei loppujen lopuksi kerro hirveän paljon.