Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Vierailija kirjoitti:
Rupesin miettimään mitä tuo 50/50 jakaminen tarkoittaisi minulle suht pienituloisena naisena. Ainakaan en voisi panna hynttyitä yhteen miehen kanssa jolla on tuplasti suurempi palkka, jos se tarkoittaisi sitä että asumiskuluni nousisivat huomattavasti nykyisestä.
Ne kalliit ulkomaanmatkatkin mies joutuisi tekemään yksin, koska en pystyisi niistä maksamaan sitä 50%.
Toista työtä en hankkisi enkä ottaisi kulutusluottoja vain jotta voisin yltää huomattavasti parempituloisemman miehen vaatimaan elintasoon.
Ei kyllä ole tähän mennessä tullut mieleen mennä yhteen kenenkään kanssa vain jotta saisin jonkun maksamaan itselleni ne ulkomaanmatkat tms.
Ja uskon,että suomalaiset naiset enimmäkseen olettavat elättävänsä itsensä omalla työllään eivätkä heittäydy miestensä kokonaan elätettäväksi.
Tuo 50/50 onkin onneton idea.
Kuten edellä esitetty maksakaa sama prosentti palkastanne yhteisiin menoihin.
halvemmalla saa parempaa kirjoitti:
olet hinnoitellut vitunreukasi yli
Olet esimerkki miehestä, jonka otsassa pitäisi olla varoituskolmio, ettei vaan kukaan nainen rupeaa suhteeseen sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako AP kodin kuten trad.wife jos mies maksaa enemmän - tässä se taas 'tasa-arvo' nähdään :D
Eli nainen käy töissä, maksaa laskut kykyjen mukaan, ja silti joutuu siivoamaan kodin kuten trad wife. Ei kuulosta ihan perinteiseltä, sillä silloin mies olisi ainut laskujen maksaja. Mutta suomimiehellehän kelpaa piika ja maksaja yhdessä paketissa.
Kyllähän tuo nyt siltä haiskahtaa ettei tasa-arvo kiinnosta jos ei olla omaa osuutta menoista valmiita maksamaan. Etsitään siis elättäjää eikä olla itsenäisiä.
Mieskin voi ryhtyä itsenäiseksi, tekee sitten kotityötkin itse.
Mies on itsenäinen, ei hän asu naisen kanssa.
Miksi sitten ehdottelee yhteenmuuttoa? Säästääkseen rahaa? Saadakseen seksiä useammin? Saadakseen lapsille synnyttäjän ja hoitajan?
Niin, miksi nainen ehdottelee yhteistä tiliä ja vaatii miestä maksamaan hänen vuokransa?
Maksuksi seksistä?
No jos vaikka siitä, että nainen hoitaa kaikki kotityöt ja lapsenhoidon ja uhraa sekä uransa ja terveytensä lasten takia. Vähintä mitä mies voi tehdä on kompensoida sitä rahallisesti, jos palkka on korkeampi, kuin naisella.
Kannattaa jättää lapset tekemättä jos se on noin vastenmielistä. Taitaa naiset siitä pentuja useammin kärttää niin hoitakoot osansa valittamatta.
Ei se ole vastenmielistä, mutta aikaa ja terveyttä se kyllä sakottaa. Siksi vähin mitä mies voi tehdä on kompensoida sitä edes sen verran, että tarjoaa omalle vaimollensa ja omille lapsillensa saman elintason kuin itsellensäkin. Todellinen mies tarjoaa vaimollensa ja lapsillensa paremman elintason, kuin itselleen. Mutta älä sinä sitä sen enempää mieti, koska ei tuollaisia miehiä Suomessa ole, eikä sellaiseksi noin vain muututakaan.
Ja kyllä minun ulkomaalainen mieheni ihan itse halusi lapsia, ei tarvinnut pakottaa. En kyllä itse ikinä edes harkitsisi perheen perustamista, jos mies ei itse sitä haluaisi.
Meillä on yhteinen tili ja tulot melko laillla samat. Maksetaan siis 50/50. Vaikka mies syö puoltoista kertaa enemmän kuin minä, sen vaatteet täyttää pyykkikoneen puoltoista kertaisesti ja autoakin käyttää enemmän. Hui kauhee. Yhteinen elämähän tää on, ei sitä voi niin tarkasti laskea. Tulojen mukaan osuus yhteisistä menoista on reilua. Silloin kun mä olin opiskelija ja kun olin äitiyslomalla, mies maksoi suuremman osuuden, ja kun hän oli hoitovapaalla, silloisten tulojen suhteessa mentiin silloinkin.
On yhteinen tili ja tulot melko laillla samat. Maksetaan siis 50/50. Vaikka mies syö puoltoista kertaa enemmän kuin minä, sen vaatteet täyttää pyykkikoneen puoltoista kertaisesti ja autoakin käyttää enemmän. Hui kauhee. Yhteinen elämähän tää on, ei sitä voi niin tarkasti laskea. Tulojen mukaan osuus yhteisistä menoista on reilua. Silloin kun mä olin opiskelija ja kun olin äitiyslomalla, mies maksoi suuremman osuuden, ja kun hän oli hoitovapaalla, silloisten tulojen suhteessa mentiin silloinkin.[/quote]
Kannattaisi laskea. Tämä on juuri yksi syy miksi miehillä on omaisuustuloja naisia enemmän. Pystyvät sijoittamaan ja säästämään kun hölmöt naiset maksaa ison osan niiden elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään yhteisiä tilejä. Ikinä en suostuisi.
Ei kaikki tilit ja raha-asiat, vaan yhteinen käyttötili joko pelkkiä asumiskuluja (kuten esim. vuokra/vastike, sähkö, ehkä netti, päivittäistavarat, yhteiset lehtitilaukset, yhteiset autokulut jne.) tai myös ruokakulut. Käyttötili!
Täysin järjetön idea. Tuoltahan voi toinen ostella satasilla sohvatyynyjä ja sitten ollaan kuukausi ilman sähköä.
Älä heittäydy lapselliseksi. Naiset hoitavat keskimäärin paremmin raha-asiansa kuin miehet.
Miksi naisten keskimääräiset tulot ovat sitten pienemmät kuin miehille?
Vaikka naisilla on keskimäärin pienemmät tulot, he osaavat mitoittaa menot tuloihin nähden paremmin, sillä naisilla on vähemmän maksuhäiriöitä.
Et vastannut kysymykseen.
Niin, miksi tosiaan naisten palkat on keskimäärin pienempiä kuin miehillä?
Naisten pienemmät palkat on historiallinen, sovinistinen jäänne, joka pitäisi korjata.
#naisvihanäkyväksi
Vierailija kirjoitti:
On yhteinen tili ja tulot melko laillla samat. Maksetaan siis 50/50. Vaikka mies syö puoltoista kertaa enemmän kuin minä, sen vaatteet täyttää pyykkikoneen puoltoista kertaisesti ja autoakin käyttää enemmän. Hui kauhee. Yhteinen elämähän tää on, ei sitä voi niin tarkasti laskea. Tulojen mukaan osuus yhteisistä menoista on reilua. Silloin kun mä olin opiskelija ja kun olin äitiyslomalla, mies maksoi suuremman osuuden, ja kun hän oli hoitovapaalla, silloisten tulojen suhteessa mentiin silloinkin.
Kannattaisi laskea. Tämä on juuri yksi syy miksi miehillä on omaisuustuloja naisia enemmän. Pystyvät sijoittamaan ja säästämään kun hölmöt naiset maksaa ison osan niiden elatuksesta.
Näyttää olevan lokkien perusselitys että muka maksaisivat enemmän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki tilit ja raha-asiat, vaan yhteinen käyttötili joko pelkkiä asumiskuluja (kuten esim. vuokra/vastike, sähkö, ehkä netti, päivittäistavarat, yhteiset lehtitilaukset, yhteiset autokulut jne.) tai myös ruokakulut. Käyttötili!
Täysin järjetön idea. Tuoltahan voi toinen ostella satasilla sohvatyynyjä ja sitten ollaan kuukausi ilman sähköä.
Älä heittäydy lapselliseksi. Naiset hoitavat keskimäärin paremmin raha-asiansa kuin miehet.
Vaikka naisilla on keskimäärin pienemmät tulot, he osaavat mitoittaa menot tuloihin nähden paremmin, sillä naisilla on vähemmän maksuhäiriöitä.
Naisten pienemmät palkat on historiallinen, sovinistinen jäänne, joka pitäisi korjata.
Ei ole mitään pienempiä palkkoja; miehet tekevät vaan enemmän tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kysymystä oli pohdittu 1950-luvulla ja olikohan se kokoomuksen Paasikivi, jonka mielestä naistyen ei kuulu saada yhtäpaljon palkkaa kuin miesten, koska MIEHET KUMMINKIN ELÄTTÄÄ NAISET JA LAPSET:
Pistäisin välit poikki moisesta ehdotuksesta välittömästi.
Molemmat maksavat sen mukaan mitä kuluttavat. Miksi miesystäväsi pitäisi elättää sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yhteinen tili ja tulot melko laillla samat. Maksetaan siis 50/50. Vaikka mies syö puoltoista kertaa enemmän kuin minä, sen vaatteet täyttää pyykkikoneen puoltoista kertaisesti ja autoakin käyttää enemmän. Hui kauhee. Yhteinen elämähän tää on, ei sitä voi niin tarkasti laskea. Tulojen mukaan osuus yhteisistä menoista on reilua. Silloin kun mä olin opiskelija ja kun olin äitiyslomalla, mies maksoi suuremman osuuden, ja kun hän oli hoitovapaalla, silloisten tulojen suhteessa mentiin silloinkin.
Näinhän siinä käy jos menot pistetään 50-50. Isosyömäinen mies lokkeilee pienituloisen kustannuksella. Helpommalla pääsee kun naiset ei ota elättiä kotiinsa.
Niin siltä seksinukelta? Tehkää mitä teette, mutta älkää nyt joka samperin kerta alkako haikailemaan niiden kalliiden kulissirouvien perään.
Vierailija kirjoitti:
Pistäisin välit poikki moisesta ehdotuksesta välittömästi.
Molemmat maksavat sen mukaan mitä kuluttavat. Miksi miesystäväsi pitäisi elättää sinua?
Miksi mielestäsi pienituloisemman pitäisi käyttää yhtään mitään isompituloisen elatukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin naiset maksavat enemmän. Jos mies syö ruuasta 3/4 ja pyykkikoneessa on miehen vaatteita 3/4, niin miehen pitäisi maksaa noista kuluista 3/4 eikä 1/2, kuten usein menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei pidä paikkaansa.
tek
Miesten ja naisten palkat ovat yhtenevällä tasolla työuran alussa heti valmistumisen jälkeen.
Tekniikan alan korkeakoulutetuista naiset ansaitsevat keskimäärin 95 prosenttia miesten palkasta, kun muut vaikuttavat tekijät kuten esimerkiksi toimiasema, tehtävä ja koulutusala on vakioitu, selviää Tekniikan akateemiset TEKin Diversiteetti tekniikan alalla -tutkimushankkeen raportista.
Miesten ja naisten palkat ovat yhtenevällä tasolla työuran alussa heti valmistumisen jälkeen. Viimeistään noin 35 ikävuoden kohdalla palkat alkavat eriytyä siten, että naisten palkat jäävät systemaattisesti miesten palkkojen alapuolelle. TEKin tutkimuspäällikön Susanna Bairohin mukaan tämä liittynee ainakin osaltaan siihen, että miehet etenevät keskimäärin naisia useammin ja nopeammin keskijohdon ja johdon tehtäviin.
Hyvin palkattuihin johtotehtäviin ei välttämättä palkata parhaita vaan muuten vaan sopivampia eli useimmiten miehiä.
– En usko, että miehiä suosivat aina edes tietoisesti hahmottavat, mitä tekevät. Miesten suosiminen saattaa kuitenkin johtaa siihen, että organisaatiossa jää osaamista hyödyntämättä”, Susanna Bairoh sanoo.
Käytännössä miesten suosiminen vaikuttaa niin, että naisten eteneminen työuralla hidastuu. Hidastuminen näkyy sekä asiantuntijatehtävissä että johtotehtävissä. TEKin jäsenistä esimerkiksi keskijohdossa on naisia 20 prosenttia, mutta ylimmässä johdossa enää 11 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.
Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.
Avioliitossa sitten kukin maksaa maksukykynsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei pidä paikkaansa.
tek
Miesten ja naisten palkat ovat yhtenevällä tasolla työuran alussa heti valmistumisen jälkeen.
Tekniikan alan korkeakoulutetuista naiset ansaitsevat keskimäärin 95 prosenttia miesten palkasta, kun muut vaikuttavat tekijät kuten esimerkiksi toimiasema, tehtävä ja koulutusala on vakioitu, selviää Tekniikan akateemiset TEKin Diversiteetti tekniikan alalla -tutkimushankkeen raportista.
Miesten ja naisten palkat ovat yhtenevällä tasolla työuran alussa heti valmistumisen jälkeen. Viimeistään noin 35 ikävuoden kohdalla palkat alkavat eriytyä siten, että naisten palkat jäävät systemaattisesti miesten palkkojen alapuolelle. TEKin tutkimuspäällikön Susanna Bairohin mukaan tämä liittynee ainakin osaltaan siihen, että miehet etenevät keskimäärin naisia useammin ja nopeammin keskijohdon ja johdon tehtäviin.
Hyvin palkattuihin johtotehtäviin ei välttämättä palkata parhaita vaan muuten vaan sopivampia eli useimmiten miehiä.
– En usko, että miehiä suosivat aina edes tietoisesti hahmottavat, mitä tekevät. Miesten suosiminen saattaa kuitenkin johtaa siihen, että organisaatiossa jää osaamista hyödyntämättä”, Susanna Bairoh sanoo.
Käytännössä miesten suosiminen vaikuttaa niin, että naisten eteneminen työuralla hidastuu. Hidastuminen näkyy sekä asiantuntijatehtävissä että johtotehtävissä. TEKin jäsenistä esimerkiksi keskijohdossa on naisia 20 prosenttia, mutta ylimmässä johdossa enää 11 prosenttia.
TEK:in jäsenistä suurin osa on miehiä, joten olisi ihmeellistä jos johtoportaassa olisi naisia 50-50 suhteella.
Miehet tekevät noin 20% enemmän tunteja vuodessa joten jos naiset saavat 95% miesten tulotasosta niin miehet tienaavat vähemmän per tunti. Ts. miehet ovat palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti olen sitä mieltä että on hyvä pitää oma tili jolle tulee palkka ja jolta maksaa omat henkilökohtaiset kulunsa. Sen lisäksi kannattaa olla yhteistili jolta maksetaan yhteiset kulut, kuten ruoka, asuminen, auto, yhteiset matkat jne. Myös lapsilisät kannattaa ohjata yhteistilille. Sitten kumpikin siirtää yhteistilille rahaa esimerkiksi siinä suhteessa missä saavat palkkaa, esim. jos sinne pitää siirtää 1000 € ja palkkojen suhde on 37% / 63%, niin toinen siirtää tilille 370 € ja toinen 630 €.
Meillä tämä toimii hyvin ja meillä ei ole riitaa rahasta oikeastaan koskaan. Totta kai molempien asennekin vaikuttaa, sillä me emme ole kumpikaan sellaisia että pyrkisimme hyötymään toisesta. Ja välillä joutuu soveltamaan, eli jos toinen käyttää autoa johonkin pitempään omaan reissuun, hän maksaa polttoaineet omista rahoistaan.
"sillä me emme ole kumpikaan sellaisia että pyrkisimme hyötymään toisesta" ja jos jako on kuvatun kaltainen, niin johan siinä on räikeä hyötyminen toisen tuloista menossa.
Ainoa tasa-arvoinen tapa jakaa kulut on tulojen mukaan prosenttimääräisenä. Jos sitä ei tehdä niin pienituloinen elättää suurempituloista ja se myös määritellään taloudelliseksi väkivallaksi ja toisen tahalliseksi köyhdyttämiseksi.
Höpöhöpö, tasa-arvoa on, että maksetaan puoliksi.
Millä tavalla pienempituloinen elättää suurempituloista, jos kummankin kulut on saman verran?
Eihän ole. Miehet syö 30% enemmän ja useimmiten kevyt kasvisruoka ei miehille kelpaa. Pitää olla lihaa, leipää juustoa, makkaraa jne.
Mitäs jos se vähemmän tienaava onkin se enemmän syövä mies? Mitäs sitten tehdään?
Nainen maksaa tässä tapauksessa silti isomman osan kuluista, koska niin rakastavassa parisuhteessa tehdään. Kumpikin kykyjensä mukaan.
Juuri näin. Avioliittolaissa mainittu elatus tarkoittaa nimenomaan sitä, että molemmille tulee kustantaa riittävä ravinto, riittävä vaatetus, ja esimerkiksi terveydenhoito, eli poli- ja sairaalamaksut ym. ovat yhteisvastuullisia (asiasta on myös KHO:n ennakkopäätös). Kumpikin kykyjensä mukaan. Avioliitossa ollaan siis puolin jos toisin vastuussa lasten elatuksen lisäksi myös puolison elatuksesta.
Juu, Suomessa miesressukat on heikkoja pieniä jänöjusseja, jotka ilkeät naarassudet raahavat väkisin pesiinsä ja pakottavat siittämään lapsia ja elämään kanssaan 🤣