Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinullakin se harhaluulo, että ilman avioehtoa avioerossa kaikki jaetaan puoliksi?

Vierailija
04.07.2023 |

Aika monella on..

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Jos minulla on tilillä rahaa ( ns.pakoraha) ja eroamme, joudunko siis antamaan miehelleni vaivalla keräämäni rahan?

Mies ei tiedä salaisesta tilistäni mitään.

Lisään vielä. Meillä ei siis ole avioehtoa.

Eihän miehen tarvitse tulla tietämään mitään ns.salaisesta tilistäni.

Osituksessa pitää näyttää tiliotteet eron voimaantulopäivän mukaan.

Jos miehelläsi on vastaava määrä omaisuutta, saat pitää rahasi kokonaan itselläsi.

Vierailija
42/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Jos minulla on tilillä rahaa ( ns.pakoraha) ja eroamme, joudunko siis antamaan miehelleni vaivalla keräämäni rahan?

Tilillä olevat rahat ovat omaisuuttasi ja koska teillä ei ole avioehtoa, ne kuuluvat osituksen piiriin. Periaatteessa sinun pitää osituksen tekemistä varten ilmoittaa kaikki omaisuutesi. 

Voit toki ottaa riskin ja yrittää salata tilin ja varat. Ehkä jäät kiinni, ehkä et. Sitä ei voi etukäteen tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Jos miehelläsi on vastaava määrä omaisuutta, saat pitää rahasi kokonaan itselläsi.

Kukaan ei tiedä tilistäni.

Eri pankissa kuin meidän yhteinen tili.

En aio kertoa tilistäni kenellekään.

Vierailija
44/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätähuuto kirjoitti:

Jos miehesi ei itse omista yhtään mitään eikä sinulla ole velkaa, joudut osituksessa maksamaan puolet noista rahoista tasinkona miehellesi. Tämä siis siinä tapauksessa, että teillä ei ole avioehtoa.

Varojen pimittäminen osituksessa on rikos.

Vierailija
45/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Tälle löytyy rikoslaista nimike. Taitaa olla joko petos tai törkeä petos sen mukaan, paljonko tilillä on rahaa.

Vierailija
46/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Jos miehesi ei itse omista yhtään mitään eikä sinulla ole velkaa, joudut osituksessa maksamaan puolet noista rahoista tasinkona miehellesi. Tämä siis siinä tapauksessa, että teillä ei ole avioehtoa.

Eli eron tullessa on parasta päästä sopuun vain talosta ( joka on ainoa yhteinen omaisuutemme, vaikka minä kaikki remontit ym.olen maksanutkin) eihän silloin mitään ositusta edes tarvita, jos päiksemme sovitaan miten talo jaetaan.

Vierailija
47/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Tälle löytyy rikoslaista nimike. Taitaa olla joko petos tai törkeä petos sen mukaan, paljonko tilillä on rahaa.

Tämä on kyllä todella epäreilua.

Olen kauan kerännyt pakorahaa miehen tuhlatessa kaiken.

Suomen laki on syvältä.

Vierailija
48/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Eli eron tullessa on parasta päästä sopuun vain talosta ( joka on ainoa yhteinen omaisuutemme, vaikka minä kaikki remontit ym.olen maksanutkin) eihän silloin mitään ositusta edes tarvita, jos päiksemme sovitaan miten talo jaetaan.

Ositus tehdään viimeistään sitten, kun sinä kuolet, jos sitä ei ole tehty aikaisemmin. Haluatko oikeasti, että ex-miehesi tulee kuolinpesäsi osakkaaksi?

Vierailija
49/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuranneena. Onko pakko tehdä ositus jos pari yhdessä tekee ns. sopu eron?

Vierailija
50/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

Ositus tehdään viimeistään sitten, kun sinä kuolet, jos sitä ei ole tehty aikaisemmin. Haluatko oikeasti, että ex-miehesi tulee kuolinpesäsi osakkaaksi?

Eli täytyy toivoa, että hänen miehensä kuolee ennemmin😉

Vierailija
51/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätähuuto kirjoitti:

No hyvä tietää tämä.

Annan lapsilleni kaiken jo nyt.

Mieluummin heille kuin miehelleni.

Heillehän muutenkin olisin rahat joskus antanut korvaukseksi lapsuutensa pilaamisestamme.

Vierailija
52/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seuranneena. Onko pakko tehdä ositus jos pari yhdessä tekee ns. sopu eron?

Ositus pitää tehdä viimeistään silloin, kun pariskunnasta jompi kumpi kuolee (vaikka olisi erottu paljon aikaisemmin).

Jos tehdään sopuero, niin miksi on liian hankalaa kirjoittaa yksi paperi, jossa todetaan, että olemme jakaneet omaisuutemme eikä kummallakaan ole vaatimuksia toisen omaisuuteen? Siihen sitten kahden todistajan allekirjoitukset. Ei osituksen tarvitse olla sen monimutkaisempaa, jos kaikki jaetaan sovussa.

Vierailija
53/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa palkata juristi jakamaan omaisuutta, niin ehkä se sitten menee tasapuolisemmin. Minulla ei ollut rahoja moiseen. Erotessa mies piti auton ja pankkitilillä olevat säästöt, joita ei nyt paljoa ollut, mutta kuitenkin yhdessä säästetty. Minä sain vain vanhat huonekalut.

Vierailija
54/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin myös miettimään tätä asiaa mitä tämä henkilö tässä pohtii salaisesta tilistään.

Kieltämättä asetelma on epäreilu. Tiedän monia pareja joissa toinen elää kuin viimeistä päivää toisen siivellä ja toinen raataa ja ahertaa yrittäen säästää. Eron tullessa tämä huoleton osapuoli saa kuitenkin puolet toisen säästöistäkin jotka tämä toinen niska limassa töitä tehden säästi.

Tässä olisi parantamisen varaa laissa.

Vierailija
55/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me omistamme kaiken puoliksi. Kiinteistö, osakehuoneisto, tilillä olevat varat, sijoitukset jne.

Vierailija
56/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juristienkin kesken monesti sanotaan, että "kaikki menee puoliksi".

Eihän tämä nyt mikään varsinainen sääntö ole, ja aviovarallisuussuhteiden purkaminen on tosiaiassa hieman monimutkaisempi kuvio, mutta kyllä se nyt näin karkeasti heittäen pitää ihan paikkansa, että "kaikki menee puoliksi".

Tämä kyllä nauratti. Et ole kyllä juristia nähnytkään!

Vierailija
57/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan miten itse sovitaan ero. Minä lähdin laukkujeni kanssa, kun en halunnut mitään erosta, kun en ollut mitään maksanut koko talosta. 

Teittekö osituksen silloin?

Vierailija
58/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä moni luulee että avioliiton toisen osapuolen kuollessa leski perii kaiken. Sama porukka ei erota bruttoa ja nettoa toisistaan.

Minä perin kaiken jopa avoliitossa. Testamentit tehtynä eikä lapsia. Ei se sen vaikeampaa ole.

Saantona on testamentti, et varsinaisesti peri.

Vierailija
59/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin myös miettimään tätä asiaa mitä tämä henkilö tässä pohtii salaisesta tilistään.

Kieltämättä asetelma on epäreilu. Tiedän monia pareja joissa toinen elää kuin viimeistä päivää toisen siivellä ja toinen raataa ja ahertaa yrittäen säästää. Eron tullessa tämä huoleton osapuoli saa kuitenkin puolet toisen säästöistäkin jotka tämä toinen niska limassa töitä tehden säästi.

Tässä olisi parantamisen varaa laissa.

Ei, vaan kumppanin valinnassa olisi parantamisen varaa tässä. Ei mikään laki voi suojata ilmeisen järjettömiltä valinnoilta.

Vierailija
60/69 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten huomataan, että kas, miehen omaisuus on testamentilla suljettu pois avio-oikeuden piiristä samoin kuin kaikki testamentatun omaisuuden tilalle tai sen tuotolla on hankittu. Lopulta jaetaan vain naisen hankkima omaisuus, koska sillä ei ole testamentin tuomaa suojaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi