Onko sinullakin se harhaluulo, että ilman avioehtoa avioerossa kaikki jaetaan puoliksi?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Aloin myös miettimään tätä asiaa mitä tämä henkilö tässä pohtii salaisesta tilistään.
Kieltämättä asetelma on epäreilu. Tiedän monia pareja joissa toinen elää kuin viimeistä päivää toisen siivellä ja toinen raataa ja ahertaa yrittäen säästää. Eron tullessa tämä huoleton osapuoli saa kuitenkin puolet toisen säästöistäkin jotka tämä toinen niska limassa töitä tehden säästi.
Tässä olisi parantamisen varaa laissa.
Kyllä se parantamisen vara on tällöin puolison valinnassa. Jossei ymmärrä paperiin nimeä laittaessa sen seurauksia, niin ei sitten laita nimeä paperiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten huomataan, että kas, miehen omaisuus on testamentilla suljettu pois avio-oikeuden piiristä samoin kuin kaikki testamentatun omaisuuden tilalle tai sen tuotolla on hankittu. Lopulta jaetaan vain naisen hankkima omaisuus, koska sillä ei ole testamentin tuomaa suojaa.
Me olemme suojanneet tyttäremme omaisuuden noin. Tosin varmasti tekee avioehdon muutenkin, koska kuuluu suurituloisimpaan kymmenykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei mene erikseen puoliksi, mutta kokonaisuus menee puoliksi.
Paitsi, jos osa siitä kokonaisuutta on toisen perintönä saatu omaisuus, josta perinnönjättäjä on testamentilla rajannut perinnön saajan puolison pois. Rajauksen on voinut tehdä jo silloin kun mitään puolisoa ei edes ole ollut. Toimii avioehdon tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätähuuto kirjoitti:
Jos minulla on tilillä rahaa ( ns.pakoraha) ja eroamme, joudunko siis antamaan miehelleni vaivalla keräämäni rahan?
Mies ei tiedä salaisesta tilistäni mitään.Jos miehesi ei itse omista yhtään mitään eikä sinulla ole velkaa, joudut osituksessa maksamaan puolet noista rahoista tasinkona miehellesi. Tämä siis siinä tapauksessa, että teillä ei ole avioehtoa.
Varojen pimittäminen osituksessa on rikos.
Eli eron tullessa on parasta päästä sopuun vain talosta ( joka on ainoa yhteinen omaisuutemme, vaikka minä kaikki remontit ym.olen maksanutkin) eihän silloin mitään ositusta edes tarvita, jos päiksemme sovitaan miten talo jaetaan.
Ositus tehdään viimeistään sitten, kun sinä kuolet, jos sitä ei ole tehty aikaisemmin. Haluatko oikeasti, että ex-miehesi tulee kuolinpesäsi osakkaaksi?
No hyvä tietää tämä.
Annan lapsilleni kaiken jo nyt.
Mieluummin heille kuin miehelleni.
Heillehän muutenkin olisin rahat joskus antanut korvaukseksi lapsuutensa pilaamisestamme.
Tuo ei pelasta osituksen puuttumiselta. Lapsille antamasi raha lasketaan ennakkoperinnöksi ja siinä onkin sotku jos olet sitä antanut heille siitä osuudesta, joka olisi kuulunut maksaa tasinkona. Todennäköisesti rahat menee tuossa tapauksessa asianajajille.
Vierailija kirjoitti:
Hätähuuto kirjoitti:
Jos minulla on tilillä rahaa ( ns.pakoraha) ja eroamme, joudunko siis antamaan miehelleni vaivalla keräämäni rahan?
Mies ei tiedä salaisesta tilistäni mitään.Jos miehesi ei itse omista yhtään mitään eikä sinulla ole velkaa, joudut osituksessa maksamaan puolet noista rahoista tasinkona miehellesi. Tämä siis siinä tapauksessa, että teillä ei ole avioehtoa.
Varojen pimittäminen osituksessa on rikos.
Toki jos on paennut ensin ja käyttänyt rahat esim. tavanomaisen irtaimiston hankkimiseen uuteen kotiin, niin aika hankalahan niitä on sitten lähteä osittamaan. Varsinkin kun oletettavasti pakotilanteessa paennut osapuoli haluaa vaan päästä toisesta eroon ja antaa sen erossa pitää yhdessä hankitun irtaimiston. Varsinkin kun sitä pakorahaa ei välttämättä ole niin paljoa että viitsisi tuhlata sitä siihen että kaiken ostaa uutena. Aletaanko avioerossa sitten laskemaan jotain kirppikseltä ostettujen sohvien arvoja? Tuskin. Eli siinä kohtaa kun itse avioeroa aletaan tekemään, voi olla että kummallakin on vain tavanomainen irtaimisto ja sellaiset perus elämiseen käytettävät rahat tilillä, eikä enää mitään isompia säästöjä.
T: erään paenneen lapsi
Vierailija kirjoitti:
Sivusta seuranneena. Onko pakko tehdä ositus jos pari yhdessä tekee ns. sopu eron?
Ositus on omaisuuden jako on se tehty sovussa yhdessä tai käräjäoikeudessa riitaisasti. Kunhan on paperit missä on molempien allekirjoitukset että ositus on tehty näin ja näin niin ei siinä sen ihmeempää tarvita. Ei pitäisi olla ongelma jos kerran sovussa erotaan. Vai meinaatko että omaisuutta ei jaeta lainkaan? Toinen pitää kaiken ja toinen lähtee tyhjin käsin, ja sitten kuolinpesä riidelkööt osituksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei mene erikseen puoliksi, mutta kokonaisuus menee puoliksi.
Paitsi, jos osa siitä kokonaisuutta on toisen perintönä saatu omaisuus, josta perinnönjättäjä on testamentilla rajannut perinnön saajan puolison pois. Rajauksen on voinut tehdä jo silloin kun mitään puolisoa ei edes ole ollut. Toimii avioehdon tavoin.
Jep, mulle on tulossa perintöä tuolla tavoin. Aion myydä koko roskan ja käyttää rahat niin ettei perinnöstä jää mitään eroteltavaa omaisuutta minun kuollessani, esim. kodin remontointiin. Perinnön jättäjälle sanoin että myisi itse ja eläisi mukavasti sillä rahalla, minä en perintöjä tarvitse, mutta ei. Pitäähän lapsille perintöä jättää. Minulla ei edes ole lapsia, kuten ei sisaruksillanikaan, joten ei se omaisuus suvussa pysy kuitenkaan, menee joko testamentin saajalle tai aviopuolisolleni, riippuen kuka kuolee ensin. Ymmärtäisin jos olisi jostain sukutilasta tai vastaavasta omaisuudesta mitä ei kovin äkkiä myydä kyse, ja suku olisi jatkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Aloin myös miettimään tätä asiaa mitä tämä henkilö tässä pohtii salaisesta tilistään.
Kieltämättä asetelma on epäreilu. Tiedän monia pareja joissa toinen elää kuin viimeistä päivää toisen siivellä ja toinen raataa ja ahertaa yrittäen säästää. Eron tullessa tämä huoleton osapuoli saa kuitenkin puolet toisen säästöistäkin jotka tämä toinen niska limassa töitä tehden säästi.
Tässä olisi parantamisen varaa laissa.
Lokit alapeukuttavat
On, mutta siinä voidaan sopia että mitään ei kellekään makseta. Jos ositusta ei ole tehty se joudutaan tekemään perinnönjakotilanteessa ja sehän se hauskaa on perillisille.