Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkko pistää rahapulassaan taiteilijan taulut myyntiin ilmoittamatta siitä etukäteen taiteilijalle

Vierailija
04.07.2023 |

Oikeutetusti taiteilija kokee tämän Uudenkaupungin seurakunnan toiminnan primitiivisenä toimintana ja on siitä järkyttynyt.

Kukapa ei olisi?

Kirkko on taas kerran näyttänyt loputtoman ahneutensa ja röyhkeytensä konkreettisesti. Pappien palkat ja muut kirkon menot menevät estetiikan edelle.

"Seurakunta aikoo myydä Hannu Väisäsen taulut HS: Taiteilija järkyttyi"
"Seurakunta ei kertonut Väisäselle etukäteen yli 30 vuotta esillä olleiden taulujen myyntisuunnitelmista.

Iltalehti ei ole tavoittanut Väisästä kommentoimaan taulujensa myyntiä.

Helsingin Sanomat kertoi torstaina, että Väisänen on järkyttynyt ja pahoillaan tauluasiasta.

Tämä olisi kenelle tahansa taiteilijalle käsittämätöntä, hän totesi Helsingin Sanomille.

Väisäsen mielestä Uudenkaupungin seurakunnan tilanteesta saattaa tulla ennakkotapaus, joka vaikuttaa muiden seurakuntien päätöksiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6d04a360-00f0-428e-abb6-ff16f052bf7a

Kohu yllätti kirkkoherran, ei varmasti kyllä ketään muuta.

Kohu yllätti

Uudenkaupungin seurakunnan kirkkoherra Juhana Markkula suhtautuu taulujen myyntiaikeesta syntyneeseen kohuun rauhallisesti.

Seurakunnan päättäjiä yllätti reaktion voimakkuus. Ymmärrän, että taiteilija on pahoittanut mielensä. Emme valitettavasti olleet häneen etukäteen yhteydessä tästä asiasta, Markkula kertoo.

Suomen evankelisluterilainen kirkko on kyllä uskomaton yhteisö.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikansa kutakin ja sitten myyntiin, jos niistä nyt enää mitään saa. Tämä kohu kyllä varmaan nostaa niiden arvoa hieman.

Tämä kohu tuo myös unohdetun taiteilijan jälleen ihmisten tietoisuuteen, joten taiteilijakin hyötyy asiasta. Ainakaan minulla ei ollut mitään muistikuvaa tuosta taiteilijasta tätä ennen, nyt oiti hieman viljaista minkälaisia hänen taulunsa ovat.

Kirkkoja seurakunta saa tehdä omistamalleen omaisuudelle mitä haluaa, se ei kuulu kenellekään.

Väisänen on tunnettu kuvataiteilija ja kirjailija.

Vierailija
22/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen:

Uudenkaupungin tapauksen suhteen Leppänen kertoo toivovansa, että seurakunta vielä harkitsisi asiaa perusteellisesti.

– Olen myös keskustellut kirkkoherra Markkulan kanssa. Seurakunta pohtii asiaa vielä varmasti uudemman kerran.

Leppänen toivoo, että seurakunnissa osattaisiin arvostaa eri aikakausien tapaa kuvata hengellisiä aiheita.

– Kerroksellisuudella on valtava merkitys. Yhtä oikeaa muotoa ei ole ja ihmisiä puhuttelevat hyvin eri asiat. Seurakunnista löytyy 1500-luvun ihmisen näkemyksiä pyhästä ja vastaavasti 2000-luvun symboliikkaa. Toivon, että seurakuntien tilat voisivat olla paikka mahdollisimman monenlaiselle taiteelle.

Leppänen painottaa, että kirkossa ajan kaari on pitkä.

– Parhaimmillaan tämä voi tarkoittaa eri aikakausien taidekäsitysten vuoropuhelua.

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/uudenkaupungin-seurakunta-myy-hannu-va…

Pisteiden ja julkisuuden kerääminen ja disinformaatiokampanja näemmä käynnistynyt, tyypillinen paha pappi- hyvä pappi asetelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla on vaikka jonkun taitelijan maalaamia tauluja, saan kai ne myydä kenelle haluan, ilman erillistä ilmoitusta taiteilijalle?

Kohu?!

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että taiteilija on lahjoittanut teokset seurakunnalle jotta ihmiset saisivat niistä nauttia.

Nyt seurakunta aikoo tehdä tiliä yhteiseen hyvään tarkoitetuilla asioilla.

Vierailija
24/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi tuosta pitää ilmoittaa etukäteen taiteilijalle? Mulla on useita maalauksia ja en todellakaan aio niiden myymisestä kertoa, jos joku päivä näin päätän tehdä. 

Vierailija
25/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla on vaikka jonkun taitelijan maalaamia tauluja, saan kai ne myydä kenelle haluan, ilman erillistä ilmoitusta taiteilijalle?

Kohu?!

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että taiteilija on lahjoittanut teokset seurakunnalle jotta ihmiset saisivat niistä nauttia.

Ok nyt ymmärrän, jos kyseessä on lahjoitus. Miksi he eivät lahjoita taulut takaisin taiteilijalle?

Eri

Vierailija
26/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teos on "huono" eli katsojat eivät pidä siitä ja ovat jo 30 vuotta joutuneet sietämään sitä, niin siitäkö ei pääse eroon millään?

Vierailija
27/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohu?!

Ok nyt ymmärrän, jos kyseessä on lahjoitus. Miksi he eivät lahjoita taulut takaisin taiteilijalle?

Eri

Olisihan se loukkaavaa.

Vertaa: sinä lahjoitat minulle itse tekemäsi ruman villapaidan, joka on väärän kokoinen ja aiheittaa minulle ihottumaa. En halua pahoittaa mieltäsi, joten hilloan villapaitaa komeron perukoilla vuosikausia ja 30 vuoden kuluttua yritän kaikessa hiljaisuudessa myydä villapaidan nettikirppiksellä. Sinä saat tietää asiasta ja pahoitat mielesi.

Vierailija
28/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikansa kutakin ja sitten myyntiin, jos niistä nyt enää mitään saa. Tämä kohu kyllä varmaan nostaa niiden arvoa hieman.

Tämä kohu tuo myös unohdetun taiteilijan jälleen ihmisten tietoisuuteen, joten taiteilijakin hyötyy asiasta. Ainakaan minulla ei ollut mitään muistikuvaa tuosta taiteilijasta tätä ennen, nyt oiti hieman viljaista minkälaisia hänen taulunsa ovat.

Kirkkoja seurakunta saa tehdä omistamalleen omaisuudelle mitä haluaa, se ei kuulu kenellekään.

En ole koskaan kuullutkaan. Onkohan sukua Riitta Väisäselle?

Vierailija
29/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea taitelija ja surkeita tekeleitä. Kuka hullu noista ylipäätään mitään maksaa?

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kuvataiteilija-hannu-vaisanen-palaa-k…

Vierailija
30/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan arvon taiteilija ostaa omansa takaisin? 

Vierailija
31/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus aloituksen linkin artikkelista:

"Hinta-arvio on alttaritaulun osalta 2000–4000 euroa ja kahvion taulun osalta 1200–3000 euroa. Alttaritaulun kahden pienemmän sivutaulun hinnat asettuvat 400–1200 euron välille."

Eipä noilla seurakunta kovin isoiksi rahoiksi lyö.

Vierailija
32/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan Väisäsen pöyristymistä. Taideteos vaihtaa omistajaa ja omistaja saa tehdä sen jälkeen, mitä haluaa!

Vierailija
33/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt tauluja, se voisi selittää asiaa. Yleisesti ottaen tätä tapausta kommentoimatta: jos joku taiteilija tai arkkitehti tekee jotain, mitå 99% ihmisistä pitää rumana, niin siitä ei päästä ikinä eroon. Vielä jos kyse on julkisesta tilassa, jossa käyttäjät eivät viihdy ja ohikulkijat kammoksuvat, niin se on tietysti arkkitehdeistä ja taiteilijoista väärä mielipide. Vaikka he eivät itse ikinä kävisi paikassa.

Esimerkiksi Turussa on Sibeliusmuseo ja Pyhän ristin kappeli. Museo on kuin arpi kauniiden vanhojen talojen keskellä. Kappeli on pahempi, koska se on ainoa missä saa järjestää ateistin hautajaiset ja ainoa mihin ei ole jonoa. Karmiva paikka. Tietysti näistä on joku hyväksynyt piirrokset, kun taas taulut enemmän ylläreitä.

Tämä on vähän sama kuin joku sukulainen antaa 50-vuotislahjaksi jonkun valtavan koristemaljakon, jota et voi sietää. Ehkä vielä itse savesta muotoilemansa. Tai saat joululahjaksi mummin tekemän ruman villapaidan (tästä on saanut alkunsa jouluvillapaitaperinne).

Vierailija
34/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teokset on hankittu Uudenkaupungin seurakuntakeskukseen 1990-luvun alussa kutsukilpailun perusteella."

Eli? Onko kirkko ostanut ne vai saanut lahjoituksena?

"Kirkkoneuvoston pöytäkirjan mukaan seurakuntalaiset ovat kokeneet Väisäsen taideteokset etäisiksi ja vaikeasti lähestyttäviksi."

Eli niitä on katseltu nyt 30 pitkää vuotta ja rumiksi todettu.

" Tässä ei ole kyse taiteen hävittämisestä. Seurakunta omistaa taulut. Niille voidaan etsiä hyvä omistaja, jonka kautta kokoelma olisi suuremman yleisön nähtävillä, Markkula toteaa."

Myyntiin vaan ja kun on kerran saatu kohu aikaan, niin hintaa lisää niin paljon kuin kehtaa!

Vierailija
35/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän ole kovin tunnettu. Miina Äkkijyrkkäkin on tunnetumpi.

Vierailija
36/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohu?!

Eri

Olisihan se loukkaavaa.

Vertaa: sinä lahjoitat minulle itse tekemäsi ruman villapaidan, joka on väärän kokoinen ja aiheittaa minulle ihottumaa. En halua pahoittaa mieltäsi, joten hilloan villapaitaa komeron perukoilla vuosikausia ja 30 vuoden kuluttua yritän kaikessa hiljaisuudessa myydä villapaidan nettikirppiksellä. Sinä saat tietää asiasta ja pahoitat mielesi.

Ei, vaan tauluille etsitään arvostavampi omistaja. Tuon villapaidankin voi antaa vaikka siskontytön keppihevoselle tai löytöeläintaloon kissanpentujen pehmusteeksi.

Vierailija
37/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evankelisluterilainen kirkko lähestyy päivä päivältä omaa tuhoaan.

Mikä ilon hetki tulee olemaan se, kun viimeinen lähtijä sammuttaa valot läpimädästä tunkiosta.

Vierailija
38/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntalaiset ei ole ymmärtäneet noita tauluja.

Haluavat seinille helpompaa kristillistä symboliikkaa.

Vierailija
39/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksen linkin artikkelista:

"Hinta-arvio on alttaritaulun osalta 2000–4000 euroa ja kahvion taulun osalta 1200–3000 euroa. Alttaritaulun kahden pienemmän sivutaulun hinnat asettuvat 400–1200 euron välille."

Eipä noilla seurakunta kovin isoiksi rahoiksi lyö.

Kukakohan nuo hinta-arviot on tehnyt? Hannu Väisäsen teokset ovat yleensä vaihtaneet omistajaansa huomattavasti korkeammilla hinnoilla.

Vierailija
40/68 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taideteoksissa on ns. luoksepääsyoikeus, eli tekijän on hyvä tietää, jos teos on vaihtamassa omistajaa.

Kuvasto.fi:

"Luoksepääsyoikeus

Kuvataiteen teoksen tekijällä ja oikeudenhaltijalla on oikeus saada nähdä ja valokuvata teos, jos se on tarpeellista tekijän taloudellisten oikeuksien toteuttamiseksi, esimerkiksi postikorttien valmistamista varten tai tekijän taiteellisen työskentelyn vuoksi. Luoksepääsy tulee kuitenkin toteuttaa tavalla, josta ei aiheudu kohtuutonta haittaa teoksen omistajalle tai haltijalle. Valokuvat, taidekäsityön ja -teollisuuden sekä rakennustaiteen tuotteet eivät oikeuta luoksepääsyyn."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi