Kirkko pistää rahapulassaan taiteilijan taulut myyntiin ilmoittamatta siitä etukäteen taiteilijalle
Oikeutetusti taiteilija kokee tämän Uudenkaupungin seurakunnan toiminnan primitiivisenä toimintana ja on siitä järkyttynyt.
Kukapa ei olisi?
Kirkko on taas kerran näyttänyt loputtoman ahneutensa ja röyhkeytensä konkreettisesti. Pappien palkat ja muut kirkon menot menevät estetiikan edelle.
"Seurakunta aikoo myydä Hannu Väisäsen taulut HS: Taiteilija järkyttyi"
"Seurakunta ei kertonut Väisäselle etukäteen yli 30 vuotta esillä olleiden taulujen myyntisuunnitelmista.
Iltalehti ei ole tavoittanut Väisästä kommentoimaan taulujensa myyntiä.
Helsingin Sanomat kertoi torstaina, että Väisänen on järkyttynyt ja pahoillaan tauluasiasta.
Tämä olisi kenelle tahansa taiteilijalle käsittämätöntä, hän totesi Helsingin Sanomille.
Väisäsen mielestä Uudenkaupungin seurakunnan tilanteesta saattaa tulla ennakkotapaus, joka vaikuttaa muiden seurakuntien päätöksiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6d04a360-00f0-428e-abb6-ff16f052bf7a
Kohu yllätti kirkkoherran, ei varmasti kyllä ketään muuta.
Kohu yllätti
Uudenkaupungin seurakunnan kirkkoherra Juhana Markkula suhtautuu taulujen myyntiaikeesta syntyneeseen kohuun rauhallisesti.
Seurakunnan päättäjiä yllätti reaktion voimakkuus. Ymmärrän, että taiteilija on pahoittanut mielensä. Emme valitettavasti olleet häneen etukäteen yhteydessä tästä asiasta, Markkula kertoo.
Suomen evankelisluterilainen kirkko on kyllä uskomaton yhteisö.
Kommentit (68)
Rupeaa suuri jäsenkato jo tuntumaan palkanmaksukyvyssä. Hähhähhää!!!
Sitä saa mitä tilaa.
Mummot ovat kuolleet, ei saa kerättyä kolikoita enää heiltä palvontamenoissa !
Jos minulla on taulu ja haluan myydä sen niin tuleeko minun ilmoittaa sen taulun tekijälle vai pyytää peräti lupa. Miksi minun pitää raportoida jollekin yksityishenkilölle oman omaisuuteni myynnistä.
Eikö Hesassa laiteta jo kirkkorakennuksia myyntiin kun ei ole rahaa?
Mikä ilon ja onnen päivä tämä onkaan!
Seurakuntien diakoniatyö voi kaveta hyvin paljon kun rahaa ei vaan ole.
Turha mennä kyselemään apua.
Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen:
Uudenkaupungin tapauksen suhteen Leppänen kertoo toivovansa, että seurakunta vielä harkitsisi asiaa perusteellisesti.
– Olen myös keskustellut kirkkoherra Markkulan kanssa. Seurakunta pohtii asiaa vielä varmasti uudemman kerran.
Leppänen toivoo, että seurakunnissa osattaisiin arvostaa eri aikakausien tapaa kuvata hengellisiä aiheita.
– Kerroksellisuudella on valtava merkitys. Yhtä oikeaa muotoa ei ole ja ihmisiä puhuttelevat hyvin eri asiat. Seurakunnista löytyy 1500-luvun ihmisen näkemyksiä pyhästä ja vastaavasti 2000-luvun symboliikkaa. Toivon, että seurakuntien tilat voisivat olla paikka mahdollisimman monenlaiselle taiteelle.
Leppänen painottaa, että kirkossa ajan kaari on pitkä.
– Parhaimmillaan tämä voi tarkoittaa eri aikakausien taidekäsitysten vuoropuhelua.
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/uudenkaupungin-seurakunta-myy-hannu-va…
Eihän niitä rahapulan takia myydä, tilalle tulee muuta taidetta.
Itsekin käyn kirkossa, jossa on Väisäsen maalaus esillä. Luulen kirkon ostaneen sen työn, jolloin se lienee kirkon omaisuutta. Jos taiteilijan omistusoikeus säilyy kaupan yli, miten toimitaan kirjojen kanssa. Enkö saisi myydä kirppiksellä vanhaa kirjaani ilman kirjailijan lupaa.
Minulle ei tulis ikävä kotikirkkoni Väisäsen maalausta, ehkä päinvastoin. Ei ole minun silmin nähtynä hengellinen eikä kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Hesassa laiteta jo kirkkorakennuksia myyntiin kun ei ole rahaa?
Mikä ilon ja onnen päivä tämä onkaan!
Paska kirkko ja sen läpimädät papit ovat tehneet minulle suunnattomasti pahaa niin yksilöllisellä kuin kollektiivisella tasolla ja tämän toiminnan seurauksena minä todella koen suurta nautintoa kaikesta kirkon ja sen papiston kokemista ongelmista.
Hukkukaa omaan paskaanne!
Sinä olet jo sen tehnyt. Pysy kasassasi.
Kirkolla on miljardiomaisuus. Aika irvokasta puhua rahapulasta.
Siis pitääkö minun ilmoittaa Ikealle jos haluan myydä mun vanhan kirjahyllyn!?
Aikansa kutakin ja sitten myyntiin, jos niistä nyt enää mitään saa. Tämä kohu kyllä varmaan nostaa niiden arvoa hieman.
Tämä kohu tuo myös unohdetun taiteilijan jälleen ihmisten tietoisuuteen, joten taiteilijakin hyötyy asiasta. Ainakaan minulla ei ollut mitään muistikuvaa tuosta taiteilijasta tätä ennen, nyt oiti hieman viljaista minkälaisia hänen taulunsa ovat.
Kirkkoja seurakunta saa tehdä omistamalleen omaisuudelle mitä haluaa, se ei kuulu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Paljon luulisit tauluista tulevan rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin käyn kirkossa, jossa on Väisäsen maalaus esillä. Luulen kirkon ostaneen sen työn, jolloin se lienee kirkon omaisuutta. Jos taiteilijan omistusoikeus säilyy kaupan yli, miten toimitaan kirjojen kanssa. Enkö saisi myydä kirppiksellä vanhaa kirjaani ilman kirjailijan lupaa.
Minulle ei tulis ikävä kotikirkkoni Väisäsen maalausta, ehkä päinvastoin. Ei ole minun silmin nähtynä hengellinen eikä kaunis.
Juu, eivät näyttäneet olevan kovin kummoisia. Myyntiin vain ja jos joku ne haluaa, niin hyvä.
Jos minulla on vaikka jonkun taitelijan maalaamia tauluja, saan kai ne myydä kenelle haluan, ilman erillistä ilmoitusta taiteilijalle?
Kohu?!
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa siitä omaisuudesta ei tuota muuta kuin kuluja. Siitä saa rahaa vain myymällä, ja isoa osaa ei voi kunnolla myydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on taulu ja haluan myydä sen niin tuleeko minun ilmoittaa sen taulun tekijälle vai pyytää peräti lupa. Miksi minun pitää raportoida jollekin yksityishenkilölle oman omaisuuteni myynnistä.
Mulla on vino pino Elviksen levyjä ja elokuvia.
En voi myydä niitä, ennenkuin saan perikunnalta Gracelandista hyväksynnän.
Taiteilija on 30 vuotta sitten myynyt teokset kirkolle ja saanut niistä rahaa. Ne ovat siis kirkon omaisuutta ja kirkko voi tehdä omallaan mirä haluaa. Olisiko taiteilija halunnut ostaa ne takaisin itselleen vai mikä oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on vaikka jonkun taitelijan maalaamia tauluja, saan kai ne myydä kenelle haluan, ilman erillistä ilmoitusta taiteilijalle?
Kohu?!
Tämä. Omistamansa taulun tai minkä muun esineen tahansa saa aivan laillisesti myydä tai vaikkapa hävittää tekijältä kyselemättä.
Aivan normaalia kirkon toimintaa.
Ei yllätä enää mikään.