Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teidän lapset huutaa koko ajan?

Vierailija
04.07.2023 |

Mitä sääntöjä teillä on äänenkäytön suhteen ja minkä ikäisille?

Onko normaalia, että lapsi huutaa aivan koko ajan? Miten huutamiseen kannattaa mielestäsi puuttua?

Olenko nipo, jos kiellän kavereiden lapsia huutamasta jatkuvasti?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa. Eikä päiväkotiryhmäni lapsetkaan saa. Kuuluu perus käytöstapoihin olla huutamatta toisten korvaan.

Vierailija
2/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v tietää jo normaalin puheäänen ja huutamisen eron, ja edellytän häntä puhumaan nätisti ja normaalilla äänellä silloin kuin ei ole raivarin kourissa. Sisällä ei saa huutaa koko ajan, pitää ajatella kerrostalossa myös naapureita. Hän opettelee myös odottamaan vuoroaan, aikuisten keskustellessa ei saa kailottaa koko ajan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa. Eikä päiväkotiryhmäni lapsetkaan saa. Kuuluu perus käytöstapoihin olla huutamatta toisten korvaan.

Miten ihmeessä sanon kaverille, että ohjeistaisi kohta 4-vuotiastaan asiassa, lähtee taju kun meteli on niin kova... Lapsi huutaa KOKO AJAN, eikä siihen puututa mitenkään.

Vierailija
4/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista lähtee ääntä, mutta mikä on normaalin raja?

Vierailija
5/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta huutavat silti. Ihan normaali puhuminenkin on huutamista heillä. En jaksa enää kieltää, kun ei auta. Kai ne sitten hiljenee, kun muuttavat omilleen.

Vierailija
6/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kummilapsi ei ole ikinä oppinut puhumaan: hän huutaa. Nyt reilu 5v ja aina keskustelujen voluumi on aivan "korvat valuu verta" tasolla. Olen yrittänyt vaikka mitä konsteja (mm. itse puhua hiljaa, hyssyttelyä, muistuttelua hyvistä tavoista..), mutta ei ole auttanut mikään. 

Vierailija
7/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös perheitä, joissa aikuiset puhuvat kailottamalla ja huutamalla koko ajan, joten lapsetkin ovat oppineet saman tyylin. Heille se on varmaan ihan "normaalia".

Vierailija
8/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on 8v. Olen meillä joutunut puuttumaan kavereiden äänenvoimakkuuteen ja kielenkäyttöön. Ehkä olen nipo, mutta olen sanonut suoraan, että meillä ei mölyä ja kiroile kukaan ja jos tätä sääntöä ei voi noudattaa, ei ole meille tervetullut.

Monet lapset saavat ilmeisesti paitsi mölytä myös kiroilla kotonaan täysin vapaasti. Vaikka tämä on niitä asioita, joita kukaan ei myönnä edes anonyymillä keskustelupalstalla.

Vierailija
9/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi on 8v. Olen meillä joutunut puuttumaan kavereiden äänenvoimakkuuteen ja kielenkäyttöön. Ehkä olen nipo, mutta olen sanonut suoraan, että meillä ei mölyä ja kiroile kukaan ja jos tätä sääntöä ei voi noudattaa, ei ole meille tervetullut.

Monet lapset saavat ilmeisesti paitsi mölytä myös kiroilla kotonaan täysin vapaasti. Vaikka tämä on niitä asioita, joita kukaan ei myönnä edes anonyymillä keskustelupalstalla.

Se kiroilu on kenties kotoa opittua. Jotkut antavat palaa ihan vapaasti lasten kuullen ja sieltähän se sitten opitaan.

Vierailija
10/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se järkyttävä meteli ja kielenkäyttö, mitä joillain mukuloilla on esim. kotipihan trampalla. Me asutaan ihan hyvällä ok-taloalueella ja välillä v*ttu vain raikaa, kun jonkun perheen lapset ovat ulkona leikkimässä.

Vierailija
11/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se järkyttävä meteli ja kielenkäyttö, mitä joillain mukuloilla on esim. kotipihan trampalla. Me asutaan ihan hyvällä ok-taloalueella ja välillä v*ttu vain raikaa, kun jonkun perheen lapset ovat ulkona leikkimässä.

Tuo on kyllä ihan totta. Mä olen kolmevitonen eikä mun lapsuudessa olisi tullut kuuloonkaan, että lapset normileikeissään olisivat huutaneet v*ttua. Itse en edes vanhempien kuullen olisi uskaltanut kiroilla, vaikkei meillä mitään fyysistä kuritusta tms. ollutkaan.

Vierailija
12/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten koko eliniän opettanut heitä päivittäin puhumaan tilanteeseen sopivalla äänellä, ja edelleenkin heille on todella vaikeaa hallita ääntä. Etenkin innostuessa kotona tai kyläillessä volyymi kasvaa todella isoksi.

Sitten vastaavasti koulussa ja päiväkodissa he puhuvat liiankin hiljaa.

Kaikille ihmisille tämä ei ole helppo asia.

Vierailija
13/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, mutta huutavat silti. Ihan normaali puhuminenkin on huutamista heillä. En jaksa enää kieltää, kun ei auta. Kai ne sitten hiljenee, kun muuttavat omilleen.

Voimia! Ton täytyy olla aivan jumalattoman raskasta. Kyllähän se lisää stressileveliä arkeen aivan mielettömästi, kun koko ajan karjutaan.

Mulla on vielä helppoa, kun on vain yksi lapsi, mutta meillä toi ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista, koska mä kuormitun siitä niin paljon, että henki lähtee. Ei valitettavasti myöskään hengailla kovin paljoa huutajaperheiden kanssa, koska mulla on vissiin sit joku neurologinen ominaisuus tai jotain, että tuun aivan kaistapäiseksi jo puolessa tunnissa, kun koko ajan huudetaan. Ja en siis todella tarkoita normaalia lapsista lähtevää älämölöä, sillehän ei voi mitään, vaan sellaista aivan sekopäistä ja jatkuvaa huutoa.

Oon varmaan herättänyt vähän pahennusta, kun oon aika tiukasti sanonut kyläilevien kavereiden lapsille että nyt hys, meillä ei saa huutaa.

Vierailija
14/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lasten koko eliniän opettanut heitä päivittäin puhumaan tilanteeseen sopivalla äänellä, ja edelleenkin heille on todella vaikeaa hallita ääntä. Etenkin innostuessa kotona tai kyläillessä volyymi kasvaa todella isoksi.

Sitten vastaavasti koulussa ja päiväkodissa he puhuvat liiankin hiljaa.

Kaikille ihmisille tämä ei ole helppo asia.

Ei se oikeasti olekaan kaikille helppoa. Olis hyvä, jos kaikki vanhemmat kuitenkin edes yrittäis opettaa asiaa, kuten sä olet tehnytkin.

Vierailija
15/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan hyvä opettaa ettei huutamalla saa mitään tahtomaansa, lapset usein tekee näin. Tärykorvat on kovilla huutavien lasten lähellä. Voisit kyllä sanoa jotenkin kauniisti, äiti ei ehkä.edes tajua miten paljon huutaa kun on niin paljon lapsensa kanssa.

Outoa ettei kielletä nykyään, lapset saa kasvaa kuin pellossa. Eikä ole lasten vika, he ovat viattomia mutta aikuisilla on vastuu ohjata oikeaan suuntaan ja opettaa muiden huomioon ottaminen.

Vierailija
16/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten se, kun kaveri ei edes yritä hiljentää lastaan, joka huutaa keuhkojensa pohjasta tahallaan koko ajan aikuisten keskustelun päälle. Ei oo kovin mukavia tapaamisia, kun ei saa kokonaista lausetta koskaan sanottua. Ja lapsi on kuitenkin jo 5 v.

Vierailija
17/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä opettaa ettei huutamalla saa mitään tahtomaansa, lapset usein tekee näin. Tärykorvat on kovilla huutavien lasten lähellä. Voisit kyllä sanoa jotenkin kauniisti, äiti ei ehkä.edes tajua miten paljon huutaa kun on niin paljon lapsensa kanssa.

Outoa ettei kielletä nykyään, lapset saa kasvaa kuin pellossa. Eikä ole lasten vika, he ovat viattomia mutta aikuisilla on vastuu ohjata oikeaan suuntaan ja opettaa muiden huomioon ottaminen.

Kai siihen tottuu sitten, jos elää jatkuvassa huudossa. Kuinkahan paljon vanhempi sitten loukkaantuu, jos hänelle sanoo, että sun lapsesi huutaa aivan liikaa...

Vierailija
18/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurilla on lapsia iät noin 1 vuodesta 12 tai 13 vuoteen. En ymmärrä miten tuota tatuoituaweeteeyyhoo lehmää ei häiritse jatkuva kirkuminen. Nämä kakarat eivät leiki vaan kiusaavat toisiaan eri tavoin ja se tietysti aiheuttaa kovaäänisen kirkumisen. Tätä jatkuu iltamyöhään. Joka ikinen päivä. Ei mitään vastaan yksinhuoltajia mutta onko oikeasti vaikeaa kasvattaa niitä kakaroita sen sijaan että mamman naama on kiinni puhelimessa??

Vierailija
19/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurilla on lapsia iät noin 1 vuodesta 12 tai 13 vuoteen. En ymmärrä miten tuota tatuoituaweeteeyyhoo lehmää ei häiritse jatkuva kirkuminen. Nämä kakarat eivät leiki vaan kiusaavat toisiaan eri tavoin ja se tietysti aiheuttaa kovaäänisen kirkumisen. Tätä jatkuu iltamyöhään. Joka ikinen päivä. Ei mitään vastaan yksinhuoltajia mutta onko oikeasti vaikeaa kasvattaa niitä kakaroita sen sijaan että mamman naama on kiinni puhelimessa??

Mä olen yksinhuoltaja, ja todellakin kasvatan lastani kunnolla. T. Ap

Vierailija
20/46 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurissa asuu tuollaisia ihmisiä, jotka huutavat aina. Eivät ole huonokuuloisia tai aggressiivisia, mutta eivät vain jotenkin osaa puhua normaalilla äänenvoimakkuudella. Kerrankin naapurinrouva oli tulossa sovitusti hakemaan yhtä kirpputoritavaraa aamupäivällä ja jätin ulko-oven auki ja laitoin vielä viestinkin, että ovi on auki, ethän soita ovikelloa kun vauva nukkuu. No hän sitten tulee ovesta sisään ja kailottaa kovaan ääneen: HUOMENTA! OLETTEHAN TE HEREILLÄ! JAA TÄÄLLÄ ON ULKO-OVI AUKI!

Puhuin itse kuiskaten, että ei herätetä vauvaa ja miestäni, ioka oli joutunut viemään äitinsä päivystykseen ja tullut kotiin vasta aamuyöllä. Ja toinen vain kailottaa: AI JAA? PITIKÖ SIELLÄ PÄIVYSTYKSESSÄ JONOTTAA PITKÄÄN? MIHIN AIKAAN TULI KOTIIN? jne. Ei kivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan