Miksi lääkäri/sairaala ei näe lääkelistaa?
Tätä ihmettelin taas kerran eilen, kun jouduin soittamaan naapurille ambulanssia ja etsimään hänen lääkelistaansa sen tuhannen laskun, postikortin ja ostoslistan seasta.
Kun itse menen keskussairaalan poliklinikalle, tai vien omaistani, sinne käsketään ottamaan lääkelista mukaan. Joskus olen joutunut luettelemaan lääkkeeni ulkomuistista erikoislääkärille. Miksi lääkäri tai hoitaja ei vain katso Kannasta, jossa on ajantasainen tieto lääkityksestä? Apteekissakin nähdään voimassaolevat reseptit, miksi sairaalassa ei?
Eilenkin kävi niin, että lopulta löytyi yli vuoden vanha lääkelista, ja sitten pähkäiltiin, onko tämä nyt uusin tieto vai onko lääkitykseen tullut muutoksia listan tulostamisen jälkeen. Mitä tässä systeemissä en nyt ymmärrä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös olen ihmetellyt! Soitin sairaskohtauksen saaneelle vanhemmalle sukulaiselle ambulanssin.
Multa alettiin tivaan lääkelistaa kun potilas oli puolitajuton.
Siinä sitten hätäpäissäni aloin sitä etsiä ja koluta paikkoja. Löytyi kuitenkin ihan loogisesta paikasta mutta kun itsekin olin vähän shokissa niin en heti älynnyt.
Entä jos tämä tilanne olisi tapahtunut niin, että uusinta lääkelistaa ei olisi löytynyt ja tajuttomalta henkilöltä on vaikea pumpata tietoja?
Eikö muka tietokantoja pysty näin kriittisen tärkeässä asiassa pitää ajan tasalla?
Ihmettelisit varmaan myös sitä, miksi yöllä sekavana kadulta löytyneeltä teiniltä tivataan, oletko ottanut jotain. Puhallutuskin taitaisi olla sulle raivon aihe, koska ei kukaan alaikäinen nyt vaan voi juoda!1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös olen ihmetellyt! Soitin sairaskohtauksen saaneelle vanhemmalle sukulaiselle ambulanssin.
Multa alettiin tivaan lääkelistaa kun potilas oli puolitajuton.
Siinä sitten hätäpäissäni aloin sitä etsiä ja koluta paikkoja. Löytyi kuitenkin ihan loogisesta paikasta mutta kun itsekin olin vähän shokissa niin en heti älynnyt.
Entä jos tämä tilanne olisi tapahtunut niin, että uusinta lääkelistaa ei olisi löytynyt ja tajuttomalta henkilöltä on vaikea pumpata tietoja?
Eikö muka tietokantoja pysty näin kriittisen tärkeässä asiassa pitää ajan tasalla?Ihmettelisit varmaan myös sitä, miksi yöllä sekavana kadulta löytyneeltä teiniltä tivataan, oletko ottanut jotain. Puhallutuskin taitaisi olla sulle raivon aihe, koska ei kukaan alaikäinen nyt vaan voi juoda!1
Olipa järjetön kommentti. Jos potilas on tajuton, turha häneltä on tivata mitä on ottanut, siksi se lääkelista pitäisi olla jossain muualla kuin potilaan päässä/lompakossa/piironginlaatikossa.
Liekä tiukka tietosuoja syy sille, että nämä lääkelistat täytyy saada potilaalta itseltään?
Määrätyt lääkkeet näkyy kyllä, mutta aina pitää silti varmistaa mitä potilas oikeasti käyttää. Joskus potilaat lopettavat säännöllisiä lääkityksiään omin päin, muuttelevat annostusta, tai voi olla lisäksi muualla määrättyjä lääkkeitä, jotka eivät näy järjestelmässä. On myös mahdollista, että järjestelmään on vahingossa jäänyt roikkumaan jokin lääke, joka ei enää ole aikoihin ollut käytössä. Potilasturvallisuuden varmistamiseksi käydään läpi aina se todellinen ajankohtainen lääkitys, ja samalla lääkelista päivitetään järjestelmään, jos on tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Määrätyt lääkkeet näkyy kyllä, mutta aina pitää silti varmistaa mitä potilas oikeasti käyttää. Joskus potilaat lopettavat säännöllisiä lääkityksiään omin päin, muuttelevat annostusta, tai voi olla lisäksi muualla määrättyjä lääkkeitä, jotka eivät näy järjestelmässä. On myös mahdollista, että järjestelmään on vahingossa jäänyt roikkumaan jokin lääke, joka ei enää ole aikoihin ollut käytössä. Potilasturvallisuuden varmistamiseksi käydään läpi aina se todellinen ajankohtainen lääkitys, ja samalla lääkelista päivitetään järjestelmään, jos on tarpeellista.
Niin, lisään vielä että tilanteessa jossa tietoa lääkityksestä ei ole saatavilla potilaalta eikä omaisilta, mennään sitten sen järjestelmässä olevan lääkelistan mukaan oletuksella ettei siihen ole tehty omatoimisia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö järjenkäyttö silti olisi sallittua? Iäkäs, monisairas äitini on tänä vuonna ollut hoidossa samalla sairaalan osastolla 13 eri kertaa eli noin parin viikon välein. Joka kerta ambulanssi hakee kotoa ja eka kysymys sairaalaan saavuttaessa on aina: missä lääkelista. Vaikka mummo olisi just vasta samana päivänä kotiutettu.
Minä täytin lomakkeeseen omat lääkkeeni. Kun tuli aikani niin hoitaja kyseli kaikki lääkkeet mitä näki tiedostoista eli nekin, joita en enää käyttänyt. Hirveesti menee aikaa noihin hoitajillakin. Saatikka kun itse piti tehdä uudestaan kaikki keuhkopuolelle, fysiatrianpuolelle ja vielä kolmannellekin osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos potilaalla on lääkelista, olen satavarma, että hän ei ole sitä itse kirjoittanut, vaan sen on hänelle laatinut joku terveydenhoitoalan ammattilainen. Itselläni ei ole lääkelistaa, syön kahta eri reseptilääkettä. Äidilläni on lääkelista - hänellä on käytössä 8 eri lääkettä, joista 6 reseptillä.
Omalla työpaikallani kaikista lähetetyistä asiakirjoista jätetään kopio työpaikan arkistoon. Ne löytyvät sieltä yksinkertaisesti asiakkaan nimellä. On aivan käsittämätöntä, että terveydenhuollossa joku tekee lääkelistoja ja tulostaa sellaisen asiakkaalle ja kas kummaa, kun sama potilas joutuu sairaalaan jo parin päivän päästä siitä kun hänelle on lääkelista lyöty kouraan, niin sitä lääkelistaa ei enää löydy mistään muualta kuin asiakkaan hallusta, jos sieltäkään.
Terveydenhuoltoala on ihan sekaisin.
Lääkelista on usein potilaan itse ruutupaperille kirjoittama lista sillä hetkellä käytössä olevista lääkkeistä.
Hullumpi ehkä, mutta se on toisenlaista arpomista.
Itse olen löytänyt toimivan lääkkeen harjoittelijan avustuksella. Hän antoi sitä, jota valmistuneet eivät halunneet antaa.
Toinen oli arvaus, jonka sanoi tuttu lääkäri. Tätä sai yksityiseltä, muttei julkiselta.
Toisaalta, yksityisellä ja julkisella on käynyt myös niin, että ne samat vanhat lääkkeet on haluttu uudelleen ja uudelleen. Jotta saataisiin samalla keinolla eri lopputulos...