Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä kristinusko pelastaa?

Vierailija
03.07.2023 |

Palstalla on paljon uskonnollisia kirjoittajia, joten ehkä saan vastauksia kysymyksiin, joita uskonnot herättävät. Sanottakoon aluksi, että hörhöt poislukien uskonnolliset ihmiset ovat usein hyväntuulisia ja pääosin luotettavaa väkeä, joilla hyvä ja terveellinen elämäntyyli. Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella ihmisistä, pidetään se pois täältä.

Päällimmäisin ja minusta mielenkiintoisin kysymys on pelastus. Raamatun mukaan on olemassa laaja ja kattava pelastussuunnitelma, jonka osana muun muassa Jeesus ristiinnaulittiin. Ihmetystä siinä herättää se, että mihin koko suunnitelmaa tarvitaan? Eihän Jumalan tarvitsisi muuta kuin päättää olla kiduttamatta ihmisiä. Muutenkin tuntuu kornilta puhua pelastuksesta, kun asetelma lähtee tilanteesta, jossa uhkaillaan ihmisiä pahalla, jos eivät toimi käskyn mukaan. Minusta se kuulostaa enemmän kiristykseltä.

Yksi laaja kysymys on Jumalan kaikkivaltius ja hyvyys. Jos on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Raamatun mukaan on vain yksi luoja, joten kaikki on siis hänestä lähtöisin. Hyvyyteen on vaikea uskoa, kun ajatellaan vaikkapa sitä, miten kostaa koko ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen. Vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi. Miksi siis kuitenkin loi sen mahdolliseksi?

Olisi oikeasti mahtavaa uskoa kaikella olevan jokin tarkoitus ja että elämä on vain lyhyt pyrähdys, jonka jälkeen seuraa ikuinen onni. En vaan mitenkään pysty. Oletan, että uskossa olevat ihmiset ovat nuo kysymykset myös pohtineet ja heillä olevan niihin vastaukset, koska pystyvät uskomaan. Voisitteko avata niitä? Kysymys nimenomaan kristityille, muut uskonnot tehkööt omat ketjunsa.

Kommentit (1647)

Vierailija
1321/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet saarnaajat terottaa puheissaan että "tarkista itse Raamatusta mitä siellä sanotaan, ei pidä luottaa ihmisiin, ei edes minuun". Uskonto ja henkilökohtainen usko, Raamatun lukeminen ja rukous, on kaksi eri asiaa. Toki seurakuntayhteys on tärkeä, mutta niissä täytyy olla varovainen, sillä niihin voi mennä mukaan myös ns eksyttäjiä.

Vierailija
1322/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä samaa mieltä että nuo kultit on vaarallisia, tosin selvennettäköön tähän että niillä ei ole mitään tekemistä Todellisen Jumalan ja Jeesuksen ristinkuoleman kanssa. Meitähän neuvotaan että katsokaa ettei kukaan teitä eksytä.

Jokainen Jeesukseen uskova on kultisti.

Usko ei tee ihmisestä lahkolaista, mutta jos liittyy johonkin lahkoon... Aluksi kaikki on niin hienoa, mutta jonkin ajan kuluttua.... En voi varoittaa ihmisiä tarpeeksi tästä, ihan sama mikä uskonto on kyseessä. Jos haluat, voit elää uskonnollista elämää yksin kotona.  Mutta sinun ei pidä liittyä mihinkään uskonnolliseen lahkoon/kulttiin.

Ei voi. Kun kristityksi ryhtyy niin siinä on kaksi merkittävintä askelta:

1. Löydä yksin itse sisältäsi tahto pelastua, katumus synneistäsi... rakkaus Jeesusta kohtaan. Sen voi kukin yksilö ihan vain yksin tehdä - löytää sisältään tahto viettää koko loppuelämänsä "henkisesti naimisissa" Jeesuksen kanssa. Yksilön tehtävä!

2. Heti sen jälkeen kuuluukin jokaisen kristityn löytää itselleen ryhmä, yhteisö eli seurakunta. Seurakunta on joukko samanhenkisiä ihmisiä, ihmisiä jotka uskovat samalla lailla. Uskovan yksilön tulee viettää koko loppuelämänsä samalla lailla uskovassa yhteisössä. Yhteisön tehtävä! Yksi uskovainen ei ole mitään, yksi uskovainen on täysin tuuliajolla - vain yhteisössä selviydytään, yhdessä olemme vahvoja. Tai kuten monet kristityt asian usein ilmaisevat: "yksi kristitty on kuin yksi palava hiilenpalanen, mutta eihän se yksin kauaa tulessa pysy. Yhteisö on monta hiilenpalasta yhdessä, kokonainen vuorellinen hiilenpalasia, se pysyy pitkään tulessa".

Eiköhän monissa muissakin uskonnoissa mene samoin. Siis: 1. Löydä uskosi. 2. Liity samalla lailla uskovien joukkoon, samanhenkisten joukkoon.

Toki on "poikkeuksellisia kristittyjä" joille Jumala saattaa antaa "poikkeuksellisia tehtäviä" kuten esimerkiksi ryhtyä yksin elämään erakkomunkkina jossain vuorenhuipulla tai että "eläisi uskonnollista elämää yksin kotona". Mutta jos tuollaisen poikkeustehtävän Jumala kristitylle antaa niin hän sen sille kristitylle ihan erikseen erityisesti kertoo. Jos Jumala antaa kristitylle erityistehtävän niin Jumala antaa sen erityistehtävän kullekin kristitylle ihan erikseen. Joskin... en tiedä mitä Raamattu sanoo tälläisistä "poikkeuksista". Jeesus oli se suurin poikkeus - hänet valittiin ristiinnaulittavaksi... jottei kenenkään muun enää tarvitsisi kärsiä, kenenkään muun ei enää tarvitsisi joutua poikkeustapaukseksi. Joten kenties on paljonkin kristittyjä/teologeja jotka sanovat että Jumala ei todellakaan anna yhdellekään kristitylle ikinä mitään poikkeustehtävää, eli mitään poikkeuksellisia kristittyjä yksilöitä ei todellakaan ole olemassa! Sanooko Raamattu tuosta jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä samaa mieltä että nuo kultit on vaarallisia, tosin selvennettäköön tähän että niillä ei ole mitään tekemistä Todellisen Jumalan ja Jeesuksen ristinkuoleman kanssa. Meitähän neuvotaan että katsokaa ettei kukaan teitä eksytä.

Usko ei tee ihmisestä lahkolaista, mutta jos liittyy johonkin lahkoon... Aluksi kaikki on niin hienoa, mutta jonkin ajan kuluttua.... En voi varoittaa ihmisiä tarpeeksi tästä, ihan sama mikä uskonto on kyseessä. Jos haluat, voit elää uskonnollista elämää yksin kotona.  Mutta sinun ei pidä liittyä mihinkään uskonnolliseen lahkoon/kulttiin.

Aluksi kaikki hienoa? Häh? Onko? Minun kokemukseni kulteista: alusta alkaen kaikki on aivan kamalaa ja mitä pidempään siellä on niin sitä kamalemmaksi meno ainavain kehittyy. Niin: ensimmäinen päivä on perseestä. Sadas päivä on jo täyttä helvettiä. Jotkut eivät vain tajua poistua sieltä kultista jo "ensimmäisten varoitusmerkkien ilmaannuttua" vaan joillain se tajuaminen vain kestää ihan älyttömän pitkään, poistuvat vasta sitten kun on jo (melkein) myöhäistä, jos silloin enää voivat poistua. Jos ihminen erehtyy astumaan kultin ovesta sisään, niin kultti yrittää vangita yksilön jo ensimmäisestä päivästä alkaen kaikenmaailman uhkauksilla, kiristämisellä, pelottelulla,... eli ei siellä mitään "niin hienoa" ole missään vaiheessa, vaan pelkästään "vangitsemis-pakottamisyrityksiä" joilla estettäisiin ihmisten pakeneminen, pidettäisiin väkisin ihmiset paikalla loputtoman pitkään.

Ja jos jokin jossain "kristillisessä yhteisössä" on aluksi "niin hienoa", niin... no silloinhan siinä on jokin pahasti pielessä! Eihän se silloin ole kristillinen yhteisö. Koska eihän kristinuskossa ole kyse siitä että saataisiin jotain "hienoa". Vaan siinähän on kyse siitä että pelastuttaisiin joltain pahalta. Kristinusko, se että pelastuu helvetiltä, se ei ole "hienoa", vaan se on välttämätöntä. Se nyt vain täytyy tehdä, mitään hienoa siinä ei ole.

Ei kristinuskon "pelastuminen" mene niin että "voi luojan kiitos, minä en joudu helvettiin, jee, onpas ihanaa, saan jotain upeaa!" vaan se menee niin että "huh, en joudu helvettiin, olisipas siellä ollut tosi kamalaa, olipas tuo uhkailu pelottavaa, onneksi en joudu kärsimään".

Pelastuminen ei ole mikään "voitto". Se on vain se että ei joudu helvettiin. Se on "nollatila" - sama kuin ei olisi koskaan syntynyt ollenkaan. Syntymättömät ihmiset eivät päädy helvettiin, eivät taivaaseen,... syntymättömät ihmiset eivät päädy minnekään koska ei heitä ole koskaan ollut olemassa.

Vierailija
1324/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ollut missään kultissa, mutta miksi ihmiset menee niihin jos ne on kauheita?

Vierailija
1325/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi kaikki hienoa? Häh? Onko? Minun kokemukseni kulteista: alusta alkaen kaikki on aivan kamalaa ja mitä pidempään siellä on niin sitä kamalemmaksi meno ainavain kehittyy. Niin: ensimmäinen päivä on perseestä. Sadas päivä on jo täyttä helvettiä. Jotkut eivät vain tajua poistua sieltä kultista jo "ensimmäisten varoitusmerkkien ilmaannuttua" vaan joillain se tajuaminen vain kestää ihan älyttömän pitkään, poistuvat vasta sitten kun on jo (melkein) myöhäistä, jos silloin enää voivat poistua. Jos ihminen erehtyy astumaan kultin ovesta sisään, niin kultti yrittää vangita yksilön jo ensimmäisestä päivästä alkaen kaikenmaailman uhkauksilla, kiristämisellä, pelottelulla,... eli ei siellä mitään "niin hienoa" ole missään vaiheessa, vaan pelkästään "vangitsemis-pakottamisyrityksiä" joilla estettäisiin ihmisten pakeneminen, pidettäisiin väkisin ihmiset paikalla loputtoman pitkään.

Ja jos jokin jossain "kristillisessä yhteisössä" on aluksi "niin hienoa", niin... no silloinhan siinä on jokin pahasti pielessä! Eihän se silloin ole kristillinen yhteisö. Koska eihän kristinuskossa ole kyse siitä että saataisiin jotain "hienoa". Vaan siinähän on kyse siitä että pelastuttaisiin joltain pahalta. Kristinusko, se että pelastuu helvetiltä, se ei ole "hienoa", vaan se on välttämätöntä. Se nyt vain täytyy tehdä, mitään hienoa siinä ei ole.

Ei kristinuskon "pelastuminen" mene niin että "voi luojan kiitos, minä en joudu helvettiin, jee, onpas ihanaa, saan jotain upeaa!" vaan se menee niin että "huh, en joudu helvettiin, olisipas siellä ollut tosi kamalaa, olipas tuo uhkailu pelottavaa, onneksi en joudu kärsimään".

Pelastuminen ei ole mikään "voitto". Se on vain se että ei joudu helvettiin. Se on "nollatila" - sama kuin ei olisi koskaan syntynyt ollenkaan. Syntymättömät ihmiset eivät päädy helvettiin, eivät taivaaseen,... syntymättömät ihmiset eivät päädy minnekään koska ei heitä ole koskaan ollut olemassa.

Mikä sut sai kulttiin? Jos oli kauheeta miksi menit uudestaan? Onneksi nyt olet oppinut.

Vierailija
1326/1647 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sut sai kulttiin? Jos oli kauheeta miksi menit uudestaan? Onneksi nyt olet oppinut.

On tosi paljon tosi yksinkertaisia täysin puolustuskyvyttömiä ihmisiä kuten autisteja jne. Kun niille tekee pahaa he eivät tajua paeta. Joten päivä päivältä voit tehdä heitä kohtaan ainavain lisää pahaa.

On siis paljonkin puolustuskyvyttömiä ihmisiä jotka eivät tajua eivätkä osaa paeta kultin pahuutta, eivät osaa paeta väkivallantekijöiltä.

Mutta onko muka oikeasti olemassa joitain ihmisiä jotka alkuun "ihastuvat" kultin lupailemaan "hyvään", jotka uskovat kulttien tyhjiin ihaniin lupauksiin?

Vierailija
1327/1647 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asetelma on selkeä, tee mitä käsken tai heitän sinut Helvettiin. Verrokkeja elävästä elämästä voisi olla, maksa tai poltan talosi. Maksa tai tapan sinut ja perheesi. Anna se minulle tai puukotan sinua. En vaan ole koskaan kuullut, että kiristykseen suostuminen olisi tarkoittanut, että uhkailuja olisi pelastanut uhrin. Siksi uskovaisten tulkinta on mielenkiintoinen.

Edellinen pohti Taivasta. Olen samaa mieltä, en haluaisi olla ikuisesti olemassa. Etenkään, kun kuulemani mukaan Taivaassa kiitetään ja ylistetään Jumalaa. Vähän nihkeän kuuloinen on ohjelmapuoli. Itse kun en jaksa kuunnella kehuja juuri lainkaan, niin ihmettelen Jumalaa, kuinka hän jaksaa. Ja ilmeisesti oikein vaatimalla vaatii sitä. Olisikohan psykiatriasta apua?

Niinpä, se on varmasti hyvin erilainen kuin idän filosofia, jossa jokaisessa elämässä saa uuden mahdollisuuden.

Vierailija
1328/1647 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asetelma on selkeä, tee mitä käsken tai heitän sinut Helvettiin. Verrokkeja elävästä elämästä voisi olla, maksa tai poltan talosi. Maksa tai tapan sinut ja perheesi. Anna se minulle tai puukotan sinua. En vaan ole koskaan kuullut, että kiristykseen suostuminen olisi tarkoittanut, että uhkailuja olisi pelastanut uhrin. Siksi uskovaisten tulkinta on mielenkiintoinen.

Edellinen pohti Taivasta. Olen samaa mieltä, en haluaisi olla ikuisesti olemassa. Etenkään, kun kuulemani mukaan Taivaassa kiitetään ja ylistetään Jumalaa. Vähän nihkeän kuuloinen on ohjelmapuoli. Itse kun en jaksa kuunnella kehuja juuri lainkaan, niin ihmettelen Jumalaa, kuinka hän jaksaa. Ja ilmeisesti oikein vaatimalla vaatii sitä. Olisikohan psykiatriasta apua?

Yhteenveto.

Raamattu sensuroinnin jälkeen: jos et tee niin kuin sanon, kärsit ikuisesti.

Idän filosofia:

Mikä on synti idän filosofian mukaan:

Synti

Ihmisiä ei voi arvioida ja jakaa hyviin ja huonoihin minkään ulkoisen ominaisuuden perusteella. …

Mikä tahansa vika ihmisessä osoittaa vain, että hän on heikko, että hän on samskarojensa vanki, että häntä sitovat karmansa periaatteet, jotka ilmenevät huonoina taipumuksina, tuhoavina taipumuksina (myös itseensä nähden) ja väärinä uskomuksina.

TÄRKEINTÄ OVAT HENKILÖN IHANTEET, MOTIIVIT JA PYRKIMYKSET.

Jos ihminen pyrkii puhdistumaan, hänet puhdistetaan (ennemmin tai myöhemmin). Se on vain ajan kysymys.

Oman henkisen etun vuoksi et saa asettaa itseään kenenkään yläpuolelleen.

Ihminen voi noudattaa kaikkia sääntöjä, MUTTA SILTI halveksia kaikkia, olla ylpeyden ja vääränlaisten ajatusten vallassa omasta asemastaan ja - pahimmassa tapauksessa - asettaa itsensä muiden yläpuolelle ja pitää itseään Jumalana.

Ulkoinen puhtaus ei takaa sisäistä puhtautta, se on vain edellytys. Emme voi tuomita muita ihmisiä, koska emme ole päässeet siitä yli itsessämme, ja jos tuomitsemme muita, saatamme joutua ylpeyden ja harhan uhriksi. Ja jos voitamme paheet, olemme luonnollisesti armollisia langenneille…

Vierailija
1329/1647 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenveto.

Raamattu sensuroinnin jälkeen: jos et tee niin kuin sanon, kärsit ikuisesti.

Idän filosofia:

Mikä on synti idän filosofian mukaan:

Synti

Ihmisiä ei voi arvioida ja jakaa hyviin ja huonoihin minkään ulkoisen ominaisuuden perusteella. …

Mikä tahansa vika ihmisessä osoittaa vain, että hän on heikko, että hän on samskarojensa vanki, että häntä sitovat karmansa periaatteet, jotka ilmenevät huonoina taipumuksina, tuhoavina taipumuksina (myös itseensä nähden) ja väärinä uskomuksina.

TÄRKEINTÄ OVAT HENKILÖN IHANTEET, MOTIIVIT JA PYRKIMYKSET.

Jos ihminen pyrkii puhdistumaan, hänet puhdistetaan (ennemmin tai myöhemmin). Se on vain ajan kysymys.

Oman henkisen etun vuoksi et saa asettaa itseään kenenkään yläpuolelleen.

Ihminen voi noudattaa kaikkia sääntöjä, MUTTA SILTI halveksia kaikkia, olla ylpeyden ja vääränlaisten ajatusten vallassa omasta asemastaan ja - pahimmassa tapauksessa - asettaa itsensä muiden yläpuolelle ja pitää itseään Jumalana.

Ulkoinen puhtaus ei takaa sisäistä puhtautta, se on vain edellytys. Emme voi tuomita muita ihmisiä, koska emme ole päässeet siitä yli itsessämme, ja jos tuomitsemme muita, saatamme joutua ylpeyden ja harhan uhriksi. Ja jos voitamme paheet, olemme luonnollisesti armollisia langenneille…

Huomattava ero siis  filosofian/uskonnon välillä.

Vierailija
1330/1647 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
1331/1647 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
1332/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko uskontona ei pelasta ainakaan taikauskolta. Uskonnot perustuvat kaikki taikauskoon, joista Raamattu varoittaa. Jumalan tarkoitus on pelastaa ihmiset (sielut) synniltä eli ymmärtämättömyydeltä.

Antikristuksen "mysteeri" on sielun "kuolema" eli synti (Peto I eli mammona) Luuk. 16:10,15

Tätä palvelee ihmisen ylpeys (Peto II). Sananl. 11:2

Kuten Johanneksen evankeliumissa sanotaan: "Minä olen tie ja totuus ja elämä". Näin ollen antikristus on tämän vastakohta eli eksytys, valhe ja "kuolema" eli synti (ymmärtämättömyys).

Ihmisen ylpeys johtaa sielun "kuolemaan" eli iankaikkiseen syntiin (ymmärtämättömyyteen), mutta nöyryys taas iankaikkiseen elämään eli (rakkauteen viisauteen ja ymmärrykseen). Joh. 17:3

Kuten Johanneksen ilmestyksen 13 luvun lopussa todetaan vaaditaan pedon luvun selvittämiseen ymmärrystä eli rakkautta. 1. Joh. 4:8 ja Matt. 13:13

Samoin te, jotka olette nuorempia, tyytykää asemaanne vanhimpien alaisina. Ja te kaikki: pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen, sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. 1. Piet. 5:5

Synnin (ymmärtämättömyyden) palkka on "kuolema" (häpeä ja syyllisyys), mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä (viisaus ja ymmärrys) Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Room. 6:23 ja 1. Moos. 2:17 sekä 1. Moos. 3:6

Tulinen järvi (toinen "kuolema") on vertauskuva synnin (ymmärtämättömyyden) synnyttämästä häpeän ja syyllisyyden tunteesta. 1. Moos. 4:13,14, Ilm. 2:11, Ilm. 20:14, Ilm. 21:8, Matt. 5:22

Vierailija
1333/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran tässä kerrottiin kulteista:

https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/tuote/harhaanjohtajat-terho-miett...

Yliluonnolliset ihmeparantumiset, kaatumiset, kuolleista herättämiset ja kielilläpuhuminen ovat joissakin uskonnollisissa piireissä arkipäiväisiä ilmiöitä. Mistä oikein on kyse? Mikä saa ihmisen tavoittelemaan ekstaattisia tiloja? Miksi vakavasti sairaat ihmiset turvautuvat ahneisiin huijareihin?

Harhaanjohtajat käyttävät uskon varjolla säälittä seuraajiaan hyväksi. Karismaattisina pidetyt lahkojohtajat venyttävät maallisia lakeja. Lahkojen jäsenet tottelevat kritiikittä pahimmillaan narsistisia ja mielenterveydeltään horjuvia johtajiaan ja alistuvat mielivallan ja hyväksikäytön uhreiksi. Jäsenet luopuvat vapaaehtoisesti itsenäisyydestään ja vapaudestaan. Kollektiivin otteesta irti pääseminen on vaikeaa.

Harhaanjohtajat käsittelee karuja rikoksia vahvauskoisten maailmassa, jossa Jumalan nimi näyttää pesevän puhtaaksi salatuimmatkin synnit. Teoksen toinen kirjoittaja Terho Miettinen onnistui pitkän prosessin jälkeen pääsemään pois ahtaista helluntailaisympyröistä. Tämä kirja on syntynyt osittain tuon prosessin seurauksena.

Teoksen tiedot ja tapaukset on kerätty viranomaislähteistä, henkilöhaastatteluista ja omakohtaisista kokemuksista erilaisissa hengellisissä tilaisuuksissa. Kirjassa esitellyt psykologian ilmiöt pätevät muissakin kuin uskonnollisissa massaliikkeissä. Teoksessa pohditaan kiinnostavasti lahkon jälkeistä elämää, itsensä löytämistä ja elämän uudelleen rakentamista.

Vierailija
1334/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä saa uudenlaista kauhua, kun liityt johonkin uskonnolliseen järjestöön.

Vierailija
1335/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kristinusko pelasta kadotukselta, mihin ihminen kristinuskon mukaan joutuu ilman uskoa? Koska en usko kristinuskon tavoin, niin en myös usko tuohon kadotukseen joten en tarvitse kristinuskoa minua pelastamaan. 

Vierailija
1336/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jumala ei voi olla täydellinen tai kaikkivoipa koska ei halua tai voi päättää että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Niin siis Jeesus ei puhu taivasta tai helvetistä. Se Jumalan valtakunnan piti tulla maan päälle ja sen piti olla ihan konkreettinen valtakunta. Odotellaan vielä hetki. Ei tullut niin nopeasti kuin varhaiskristityt olettivat.

Vierailija
1337/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uskonnollinen liike syntyy, se alkaa yleensä ylevän hyvänä ja hyväntahtoisena liikkeenä, mutta ajan mittaan se muuttuu täysin ja joutuu väärinkäyttäjien johtamaksi. Esimerkiksi kristinusko. Se on haarautunut lukuisiksi toisiaan poissulkeviksi haaroiksi, jotka kaikki väittävät olevansa "ainoa", jonka kautta "pelastus" tulee.

Vierailija
1338/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Why spirituality is better than religion:

Personal Connection: Spirituality often emphasizes a personal and direct connection with a higher power or the divine. It allows individuals to explore their own beliefs, experiences, and practices without the constraints of formal religious institutions. This personal connection can provide a sense of freedom and authenticity in one's spiritual journey.

Flexibility and Adaptability: Spirituality allows for greater flexibility and adaptability in belief systems. It encourages individuals to explore different philosophies, practices, and spiritual traditions, integrating elements that resonate with them personally. 

Focus on Inner Growth and Self-Discovery: Spirituality often emphasizes personal growth, self-reflection, and self-discovery. It encourages individuals to delve into their own thoughts, emotions, and experiences to gain insight and deepen their understanding of themselves and the world around them. This introspective focus can lead to personal transformation and a deeper sense of purpose.

Freedom from Dogma and Rituals: Some people find organized religion to be overly focused on dogma, rituals, and external rules and regulations. Spirituality, on the other hand, allows individuals to explore their own beliefs and practices based on their inner convictions and intuition. This freedom from rigid structures can provide a sense of liberation and authenticity in one's spiritual journey.

Inclusivity and Openness: While religion can sometimes be associated with exclusivity and rigid boundaries, spirituality often promotes inclusivity and open-mindedness. It recognizes the value of diverse spiritual paths and encourages individuals to respect and learn from different perspectives and traditions. This inclusive approach can foster tolerance, empathy, and unity among people of different beliefs.

Vierailija
1339/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1340/1647 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OM ja Aamen

Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen...

OM=AUM=Aamen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan