~o~ENSIKOT viikolla 50~o~
Viime viikkoiset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8997760&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (56)
Heti kärkeen tuoreet mitat. Pituutta on 71,7 cm, painoa 8580 g ja py 43,8. Vähän oli painokäyrä notkahtanut alas. Minä siitä tietenkin heti huolestuin. Terveydenhoitaja ja lääkäri olivat sitä mieltä, että johtuu liikkeellelähdöstä. Silti ajattelin heti huomenna aloittaa sen aamupuuron antamisen.
En saanut mitään muita jatko-ohjeita noihin syömisiin muutakun, että karkeempaa ruokaa täytyy rueta antamaan ja 10kk iässä hapanmaitotuotteet.
Jaahans, poika heräsi. Paremmalla ajalla sitten lisää.
Osbornen ja Viiperon vauvat olivat väläytelleet jo hymyjä :) Onneksi olkoon!
Terkkuja kaikille ensikoille:)
pesukarhu ja Joona viikon vajaa 8kk
Meillä oli aamulla 4kk lääkärineuvola, pituutta oli 66cm ja painoa 7510g muutenkin oli kaikki hyvin:) Ärsyttää kun nyt sattui semmoinen ihan vieras terkka joka patisteli kauheasti aloittamaan kiinteät, kuitenkin kun kysyin että eikö Liia saa tarpeeksi ruokaa hän sanoi että ravinto riittää hyvin ja pituutta ja painoa on tullut reilusti..pöh. Aloitan kuitenkin kiinteät aikaisintaan sitten kun on muutettu uuteen kotiin, nyt on muutenkin hässäkkää ja kun ei ole sille tarvettakaan. Tää omituinen eukko piti myös palopuheen siitä ettei Liia vielä osaa kääntyä,pitäisi pitää enemmän lattialla jne. No huutavan lapsen lattialla makuuttaminen tuskin hyödyttää mitään kun tyttö ei lattialla kauaa viihdy. Saa nähdä minkälainen terkka on sitten uudessa neuvolassa.
Äitinä sitä ottaa hieman herkästi kaiken kritiikin lapsestaan ja sen hoidosta;)
mukavaa oli lukea quun maisteluista,kirjoittelehan lisää siitä miten edistytte..meillä on muuten myös ihan tajuton kiukkukausi..Liia kiukkuaa ja hermostuu ihan pikkujutuista aivan raivonpartaalle, muutenkin kiljuu jotenkin tosi kärsimättömästi.Päiväunetkin on menny ihan harakoille ja vaunuissa ei viihdytä. Alhaalla edessä ikenet pullottaa kovasti mutta saas nyt nähdä tuleeko sieltä mitään.
Ladien ja Lill_Sisin perheille täältäkin isot onnittelut..teillä varmasti menee joulu ihan pientä ihastellessa:)
Mä taidan muuten olla ainoa jolle tää lumeton ilma kelpaa vallan hyvin..en oota yhtään lumen tuloa kun inhoan kylmää enkä oo muutenkaan talvi-ihminen. Kunnon kinokset on kyllä kauniit mutta kun se tuppaa olemaan aina sitä loskaa ainakin täällä päin niin siitä en tykkää tippaakaan! Mun puolesta vois olla aina kesä..sen kyllä myönnän että pimeys tässä on ankeeta.
Onnea Amylle uuteen kotiin!!
Musta tuntui silloin alussa etten pääse enää ikinä kotoa ulos kun vauvan kanssa lähteminen oli niin vaikeaa lähinnä just sen tissillä asumisen ja kiukuttelun takia.Ekaan neuvolaan lähtö oli jännityksen paikka kun tyttö oli jo silloin niin huono nukkumaan,kaupassakin käytiin aluksi suunnilleen juosten ettei Liia ehtisi herätä kun heti herättyä alkoi se huuto ja sitä arasteli kauheasti raahata karjuvaa muksua ympäri kauppaa..mutta siihenkin tottuu ja nykyään tyttö onkin jo ihan sopuisa tapaus suurimmaksi osaksi;)
Täällä kans kaipaillaan pepsin ym. odotusaikana enemmän palstailleiden kuulumisia...Taitaa kiirettä olla sielläkin:)
Queen ja ärripurri 4kk
Tämä mamma on välillä itsekin aivan itkun partaalla, kun ei tiedä mikä toisella on hätänä. Tuntuu että poika on päivä päivältä tyytymättömämpi. Tänään on noustu yöunilta klo 11. Sen jälkeen on tissitelty ½-1 tunnin välein, ja ne väliajat lähinnä kitisty. Tänään ei ole edes ilma tuntunut porisevan mahassa, joten vaikea sanoa mikä hätänä. Luultavasti väsymys on yksi syy kitinään ja huutoon. Päikkäreitä on nimittäin taas nukuttu yksi 45min pätkä iltapäivällä, ja nyt nukahti väsyneenä ja on nukkunut ½ tuntia.
Itkuun on auttanut tosiaan vain tissi, ja taitaapa olla masu aikas täynnä, koska välillä puklailee kesken syönninkin. Mutta pakko aina tarjota rintaa kun nyrkki menee suuhun eikä mikään muu auta. Ja kanniskelu ympäri taloa auttaa myös välillä.
Huoh, ehkä tämä tästä... Onneksi yöt edes menee kohtuuhyvin 3 tunnin syöttövälein. (Yökahteen jatkuvaa iltahuutoa lukuunottamatta)
Mitähän sitä pitikään kommentoida.. Amy ainakin oli muuttanut, onnea uuteen kotiin! Nyt ei pysty muistamaan muuta... Täytyy käyttää tilaisuus hyväkseen ja mennä vähän sohvalle makoilemaan, on nimittäin niskahartiaseutu ihan jumissa jatkuvan kanniskelun ja hyssyttelyn takia.
Viipero & Kitisevä (mutta niin rakas) Pikkumies 5vkoa
Ketä on tulossa?
Me ollaan näillä näkymin tulossa. Tosin saatetaan myöhästyä, joten älkää odotelko. Kyllä me teidät löydetään. Tähdätään silti, et oltais siinä Tennarin edessä 09.50.
Täytyy taas rientää...
pesukarhu
oli pakko tulla ihan nopee kirjottaa,poika vihdoin nukahti syliin,ni hankala kirjottaa,.,
no nyt mies veikin sen kehtoon,..kokeillaan taas josko suostuis vihdoinki sinne jäämään.
eli sitä piti tulla kirjottamaan,et Viiperon tekstihän oli ihan ku mun kirjottama:D niin paljo yhtäläisyyksii täl hetkel teidän arjessa ku meillä. ja pojillaki vaan muutaman päivän ikäero.
ihan onneton olo välil,ku toinen itkee eikä tiiä mikä on, mahaa vääntää ja siihenkään ei tunnu mikään auttavan. tissi auttaa,mut sit puklailee ja tänään syönyki paljo useemmin ku aiemmin.
meillä siis ollu cuplatonit käytössä,mut ei ne taida auttaa.. ja ite oon syöny noita rela-tabletteja..
pitäskö ostaa nyt sit relatippoja?
vai oisko teil jotain hyviä vinkkejä noihin masuvaivoihin?
kakkaa pojalta tulee kyl, mut mahas vääntää kauheest.kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan:)
ja neuvolaan oltiin tänään aamulla lähössä,ovella tajusin kattoa sitä neuvolakorttia, niin se neuvola onkin vast huomenna! en tajuu, mikä ihmeen lahopää minust on tullu. mentii sit pojan kans kauppaa,ku olin aamun valmistellu sit lähtöö.
no huomen uudet valmistelut.. toivottavast sattuis syötöt just sopivast jotenki..
lara ja pikkumies 4vko&risat
...kun oli niin mielenkiintoista lukea ikätoverin kuulumisia!
Mutta ihan ensiksi myötätunnonosoitus Viiperolle ja laralle, jotka yrittävät parhaansa mukaan hoitaa omia pikkuisiaan. Meille neuvolassakin täti totesi, että kaikenlaista " pierujumppaa" ja cuplatonta yms. voi yrittää, mutta tosiasiassa noi masuvaivat saattaa mennä ohi vain ajan kanssa. Voimia!!! Mun anoppi viisaana tiesi kertoa, että vanhan kansan mukaan vauva on itkuisin 6 viikon kohdalla ja sitten alkaa vähitelleen rauhoittua. Meillä taisi mennä tuo uskomus aika nappiin. Toivottavasti myös teillä tapahtuu noin viikon kuluttua ihme, heh heh! Ei vaiskaan, kyllä quu sen maagisen 6 viikon jälkeenkin osas ihan kiitettävästi komentaa, mutta jotenkin ne alkuviikot vaan vieri nopsaa ja nyt ollaan tässä - 4kk jässikän kanssa. Jos teillä tulee niska kipeäksi kanniskelusta, oletteko jo kokeillut kantoliinaa? Meidän quu tykkäsi siitä tosi paljon, ja nukahti viimeistään siihen, jos ei muuten.
Mutta nyt Queenille:
QueenBzZ:
Meillä oli aamulla 4kk lääkärineuvola, pituutta oli 66cm ja painoa 7510g muutenkin oli kaikki hyvin:) Ärsyttää kun nyt sattui semmoinen ihan vieras terkka joka patisteli kauheasti aloittamaan kiinteät, kuitenkin kun kysyin että eikö Liia saa tarpeeksi ruokaa hän sanoi että ravinto riittää hyvin ja pituutta ja painoa on tullut reilusti..pöh. Aloitan kuitenkin kiinteät aikaisintaan sitten kun on muutettu uuteen kotiin, nyt on muutenkin hässäkkää ja kun ei ole sille tarvettakaan.
Höpsistä! Liia kasvaa todella hienosti eikä varmasti tarvitse hetipaikalla kiinteitä, jos et itse halua niitä aloittaa. Meillä on jostain syystä vasta 4,5kk kohdalla lääkärineuvola, mutta luulisin, että ei quu vielä paina edes 7kg. Sen vuoksi ajattelinkin, että ihan hyvä alkaa vähitellen maistella kiinteitä, niin jospa saatais toi meidän rimppis joskus vähän kasvamaan. Nyt kun liike on jatkuvaa, kulutuskin on varmasti ihan eri luokkaa kuin aluksi.
QueenBzZ:
Tää omituinen eukko piti myös palopuheen siitä ettei Liia vielä osaa kääntyä,pitäisi pitää enemmän lattialla jne.
Ei pikku-quukaan osaa vielä kääntyä, vaikka lattialla viihtyykin suurimman osan päivästä (siis jos ei ole sylissä leikkimässä ja hellittävänä). En usko, että tästä kannattaa mitenkään huolissaan olla. Jotkut kääntyy jo ennen 3kk, jotkut vähän hitaammat liikkeelle lähtijät, kuten minä aikanaan, vasta 6kk!
Tänään quu söi jo hyvällä ruokahalulla kaksi jääpalakuutiollista perunaa. Aluksi hommasta ei meinannut tulla mitään, mutta sitten tajusin, että pojalla oli jo liian kova nälkä. Syötin aluksi siis rinnasta ja sitten pottua päälle ja hyvin upposi. Viikonloppuna kokeillaan porkkanaa. Eikös siitä tuu kauheita tahroja vaatteisiin? Millä ne saa pois?
Mistäs päin Queen olikaan kotoisin? Etkö tulisi joskus pk-treffeille? Olis kiva nähdä sua ja Liiaa!
Me tullaan huomenna leffaan, klo 9.50 siis Tennarin edessä. Kaikki mukaan!
-Q- ja -q- 4kk
Mitä ihmettä mä olen tehnyt, että oon saanut tällaisen ihanuuden?? Neiti nukkui koko eilisen päivän, hyvä että syödä jaksoi, oli junassa kiltisti ja kotona rupesi nukkumaan ennen puoltayötä ilman suurta itkunäytelmää! Ja nukkui koko yön kunnes kuudelta heräsi ähistelemään ja naureskelemaan äitilleen. Reilun tunnin se sohvalla vieressä naureskeli ja oli niin onnellisen näköinen että sydän ihan pakahtu! Tää voi tietty olla ihan vaan hetkellinen mielenhäiriö tytöllä ja huomenna taas ollaan kärttyisiä ja mennään nukkumaan vasta neljältä, mutta sitä suuremmalla syyllä nautin kyllä täysillä tuosta hymytytöstä. :)
No, hiukan negatiivista on se, että mulla on eka rintatulehdus, ei kamalan kovana mutta illalla oli 38 astetta kuumetta ja toinen rinta on kipeä ku mikä. Soitin jo eilen ennen junamatkaa neuvolaan, mutta kun äidillä ei ollut kuumemittaria, en saanut mitattua ja lääkäri ei suostunut lääkkeitä määräämään, kun ei ole kuumetta... no, pitää kohta soitella uudelleen, saa nähdä mitä nyt sanovat, kun kuume on taas laskenut pois.
Sit ens viikon treffeihin, mä tunnistan ainakin MiaMikin, ja sit voidaan varmaan haahuilla sen näköisenä, että haeskellaan muita. Kun meillä on vauvat mukana, niin ei kai se tunnistaminen voi ihan hirveen vaikeaa olla. Mä voin pistää taas tunnistamisen helpottamiseksi vaaleanpunasankaiset silmälasit, aiemmin ne on ainakin toimineet hyvin tunnistusvälineenä... :) Olisko se Sokos paikkana hyvä?
Nyt taidan kömpiä petiin takas, kun neiti halus takas nukkumaan. Nukahti kuulkaa vielä omaan koppaansa yksikseen! Ihana vauva! ;D
-Osse ja ihana neiti 5vk
Onnea hirmuisesti Ladie ja Lill_Sis pikkuisista nyyteistä!
Me ei sitten päästykään tänään leffaan... On vaan niin paljon tekemistä ettei kertakaikkiaan ennätä. Anopilla on lauantaina juhlat joten häntä pitää huomenna autella, eli huominen menee siihen ja kaikki omat jutut pitää ehtiä tänään tehdä. Saatiin onneksi mieheltä auto käyttöön joten ehditään nopeemmin paikasta toiseen.
Pikapikaa kuulumisia: Olikos se Osse vai Viipero ja myöskin Laralei jotka aiemmin siitä rintakumista puhui....? Meillä sujuu nyt vihdoin ruokailu ilman rintakumia aika hyvin, Aino on oppinut oikean otteen ja ruokailuhetket menee nykyään huomattavasti nopsemmin. Aikas kauan me rintakumin kanssa ruokailtiin, ja välillä kyllä vieläkin. Mutta tsemppiä siis siitä eroon opettelussa!
Aino siirtyi pari yötä takaperin perhepedistä omaan pinnasänkyyn, joka on meidän sängyn vieressä. Ja ne 2 yötä neiti on nukkunut 23-06!! Toki välillä joutuu vähän laittaan tuttia takas suuhun, mutta syömään on herännyt vasta aamulla. Kuuden jälkeen tissitelläänkin sitten tunnin välein, mutta se nyt ei hirmusti haittaa, tuo pitkä unipätkä on mannaa äidille... Mutta katsotaan sitten kauan tätä vaihetta kestää... Toinen uusi nukkumiseen liittyvä juttu on säännölliset päiväunet (vihdoinkin)! Aamupäivällä neiti ottaa tunnin torkut ja iltapäivällä 2-3 h, joten jää itselleenkin aikaa levätä.
Aino on alkanut jutella ja nauraa ääneen ja sitä on kyllä ihana katsella ja kuunnella. Etenkin jis hänelle laulaa niin hän alkaa hirmuisesti rupatella. =)
Lill_Sis, Viipero, Lara: Alku on aina vähän hankalaa, onhan vauvan tulo iso elämänmuuton ja etenkin alkuviikoilla ei aikaa jää oikein muuhun kuin vauvanhoitoon. Tissittely jo pelkästään vie tosi paljon aikaa. Mutta voin lohduttaa, että se helpottaa kyllä. Itsekin olin alussa ihan epätoivoinen kun tuntui ettei ehdi edes syödä. Nyt ajankäyttö on jo huomattavasti helpompaa, kun päiviin on tullut rutiinia.
Viipero: Jos mitenkään vaan pystyy kannattaa lypsää syötön aikana, silloin maito heruu helposti. Jos ei se onnistu, niin itse ainakin lypsän syötön jälkeen, silloinkin heruu maito pumpullekin ihan hyvin. Itse lypsän tosi harvoin, kun en paljon missään juurikaan käy ilman Ainoa, joten en ole huomannut että se olisi mitenkään ollut Ainolta pois, siis maito on riittänyt. Ainolle olen varannut 1½ dl syöntikertaa varten. Se on yleensä liikaa, mutta riittääpähän ainakin.
Amylle onnea uuteen kotiin! =)
Jennille jaksuja D:n ruokailun kanssa! Kyllä se varmasti lähtee sujumaan ajan kanssa.
Queen: Ei kannata niiden kiinteiden kanssa hoppuilla jos ei siltä tunnu ja tyttö on tyytyväinen. Mä ainakin jätän välillä oman terkan sanomiset omaan arvoonsa, se kun ei ole kovin imetysmyönteinen...
Toivottavasti Osse sun rintatulehdus paranee pian!
Nyt pitäis taas jatkaa joulukorttien kanssa väkertämistä. En tajuu miten se homma jää multa aina näin samperin viime tippaan...
Terkkuja kaikille!
Karssuli & Aino 2kk+
Viiperolle ja laralle paljon jaksamista ja sympatiaa..meillä oli just tollasta ekat pari kuukautta! Kantoliinaa mäkin suosittelen vaikka se vaati ainakin meillä aluksi harjottelua..se oli ainoa keino saada Liia tyytyväiseksi päivisin ja sain itsekin hieman hengähtää..rintareppu toimii varmasti yhtä hyvin jos ei liinailu innosta:) Meillä auttoi ilmavaivoihin parhaiten erilaiset kantoasennot. Se pyllynpesu asento,mikä meille ainakin opetettiin sairaalassa (lapsi käden päällä ja toisesta jalasta kiinni) auttoi myös ilmaa tulemaan ulos kun masu painuu siinä vähän ja jalka nousee sen verran ylös että pierujen on hyvä tulla. Toinen oli kyykkyasennossa kantaminen..eli samalla lailla kun ois ite kyykkypissalla:D Kuumemittarillakin sain avitettua ilmaa ulos.
Q: Lahdessa asutaan, kyllä mä oon aatellu sitä lähtemistä mutta kun meidän Liian autoilu on yleensä aikamoista karjumista..
Eikös se " maaginen" sappisaippua tehoa myös porkkanatahroihin,näin ainakin muistelen.
Josko sitä ehtis nyt kirjoittaa kun jätkä simahti viiden tunnin hereillä olon jälkeen parvekkeelle¿
Lil-Sis, tosiaan mäkään en ole tainnut vielä onnitella. Eli oikein paljon onnea sinnekin!!! =)
Jokos se Heini uskaltautuis odotuspuolelta tännekin pinoon neidin kanssa??? Huhuu Heini!! Täällä odotellaan jo =)
Meillä on Akselilla myös yöt levottomia ja edelleen syödään kaksi kertaa yössä. Aksu vielä vetää aina 100 - 160ml kerralla yölläkin. Vuodenvaihteen jälkeen ollaan ajateltu jonkinnäköistä unikoulua kun nukahtaminenkin on aina vaan ihan kauhean tappelun takana. Aikaisemmin ei unikouluilla kun ollaan miehen kanssa lähdössä Uudeksi vuodeksi ihan kaksin Dubliniin kolmeksi yöksi. Aksu on mun vanhemmilla silloin (missä paljon muutenkin ollaan eikä heitä vierasta yhtään). Vähän kyllä äitiä täällä jännittää¿
Q, meillä imetys loppui kokonaan 3kk kohdalla. Olisin halunnut itse jatkaa pitempään, mutta pikkumies päätti toisin. Ei vaan enää huolinut tissiä ja kahden viikon tappelun jälkeen äiti luovutti. Niin ja meillä muuten alkoi just tossa 5kk iässä levottomat yöt ja vaikea nukahtaminen¿ jatkuu edelleen samaan tahtiin. Oon kuullut, että tosi monella samanikäisellä on ollut samanlaista kun tulee paljon uusia taitoja ja sitten tosiaan ne hampaat voi vaivata. Meillä Aksulla ei yhtään hammasta vielä oo, mutta kyllä ne siellä ajoittain jo vaivaa.
Pesukarhu, voi hitsi teidän nukahtaminen kuulostaa ihan samalta kun täällä¿ kauheeta vääntämistä ja kitinää ja moneen kertaan illassa.
Queen, et oo ainoo¿ mä en oo mikään talvi-ihminen. Lunta sais sen puolesta olla, että on niin pimeää mutta muuten oon tähän oikein tyytyväinen kun vaunuillakin pääsee niin hyvin eteenpäin :D
Viiperolle ja Laraleille jaksamisia pienten masuvaivaisten kanssa!
Osse, kiva että junamatka meni hyvin. Hiukan oon kateellinen neidin noin hyvin nukutusta yöstä ;) Meillä ei edelleenkää oo nukuttu kun muutama kuukausi sitten yhden kerran 6h putkeen =D n. 3 tunnin välein edelleen herätään joka yö. Kurjaa, että rintatulehdus iski!!!!
Ja Karssulillakin on nukuttu noin hienosti!!! Eikö ookin ihanaa se vauvan nauru =)
Tampereen treffit. Jos tosiaan se Sokos nyt sitten valitaan paikaksi. Eli mukaan mun laskujen mukaan on tulossa:
- pikku-milli (ite aina ekana ;))
- burde
- larsku
- osse
- MiaMik
- napero
- tigger (odotuspuolelta)
- keinuhepo (odotuspuolelta)
Puuttuuko joku??? Mukaan mahtuu toki!!! Eli siis tikru tulee mun mukana mikäli on vielä yhtenä kappaleena ja Burden kanssa tunnetaan. Meidät tunnistaa varmaan parhaiten näistä menopeleistä: http://irc-galleria.net/view.php?nick=millipilli&image_id=49319592 mun kuva tuolta myös löytyy kun kuvia selailee. Lyhyet hiukset on nykyisin. Niin ja Poppista vielä odotuspuolelta kovasti ylipuhutaan lähtemään mukaan.
Mitäs sitten vielä¿ Ai niin, meillä sattui nyt se ensimmäinen haaveri. Aksu putosi meidän sängystä pari viikkoa sitten =( äitiä taisi sattua paljon enemmän kuin poikaa kyllä. Kovasti säikähdin, mutta onneksi ei mitään käynyt.
Kovasti Aksu jo ryömii joka paikkaan ja vauhtia alkaa olla =)
pikku-milli & Aksu 7,5kk
Oli hauska leffa tänään :). Sorry, että mä sillain kauheen nopeesti jouduin lähtemään. Mulla oli kauhee kiire kotiin. Myöhästyttiinkin vartin. Sit mul oli kans ihan hirvee päänsärky siel leffassa. Kotona sitten nukuttiin Joonan kans pitkät päikkärit, niin lähti pääkipu. Harmitti, kun ei päästy syömään teidän kanssa, mutta seuraavalla kerralla sitten :)
Kattelin noita pikku-millin kuvia. Tosi söpöinen teidän Aksu on :) Helpottavaa kuulla, että muillakin on nukkumisen kanssa ongelmia. Ei olla siis ainoita. Tosin leffassa käviät ei varmaan ees usko, et Joona on huono nukahtamaan, kun tänäänkin nukahti ihan hetkessä mun syliin ja nukku vaikka kuinka pitkään. Se on vaan vieraskoree. Ei kehannut kiukutella siinä NapNApin tytön viekussa ;)
Joonakin putosi tossa pari viikkoa sitten meidän sängyltä, kun olivat isin kanssa kaksin kotona. Isi ei ollut vielä tainnut tajuta miten nopea Joona on jo liikkeissään. Onneksi ei käynyt mitenkään.
Voimia teille pienten vauvojen äideille, joiden vauvat kärsivät vatsavaivoista. Se on kamalinta, kun ei oikeen pienen tuskaa pysty helpottamaan. Meillä auttoi yleensä pierujumpat. Veulattiin Joonan jalkoja ja painettiin polvia vatsaa vasten.
Kysymys: kuinka paljon lihaa muiden kiinteitä syövät vauvat syö? Siis määrissä. Joona syö nyt 1/3 jääpalakuutiollisen verran. Pitäisiköhän syödä enempi?
Ja toinen kysymys: Onko kukaan antanut vauvalle Tuttelin sitä 2 plussaa? Se on joku vieroituskorvike. Kokeilin eilen sitä Joonalle ja sitä se suostui juomaan. Nania ei suostu. Siinä pakkauksessa lukee jotenkin, että on sopivaa EI rintaruokinnassa olevalle vauvalle. Mietin vaan, että, kun Joona kumminkin saa rintamaitoa. Voikohan sitä silti antaa? Kuitenkin täytyy vähitellen tässä alkaa ainakin vähentämään tota imetystä, kun sitten en töissä ollessani pysty kovin paljoa imettämään.
Täytyy tästä mennä iltapalalle, kun nälkä kurnii vatsassa.
pesukarhu ja Joona melkein 8kk
Pesukarhulle vaan tulin vastaamaan. Tosin meillähän Aksu ei oo rintaruokinnassa ollut enää pitkään aikaan. Mä vaihdoin 6kk kohdalla tuohon Tutteli kakkoseen. Ihan hyvin sujui vaihto ja maito maistuu ihan niinkuin ennenkin
d keikkuu sylissä, joten siks tää.. d' a ei voi pitää tuossa edessä normaalisti istumassa, jos on koneella, koska herra tietokoneinsinööri haluaa painella kaikkia näppiksen nappeja ja kone sekoaa..
Q: kiitti vielä niistä kuvista.. oli tosi ihana se kuva, mis D on yksin tuolis.. ja muutkin kuvat tietysti..
pesukarhu: kyllä mä uskon,että joona voi olla hankala nukutettava.. ei d' kaan oo ihan noin hankala syötettävä kotona, vaikka haastetta kotonakin on..
mut ei tästä nyt tuu mitään.. yritän palata myöhemmin..
Miten te muut ehditte tänne näin aktiivisesti kirjoittelemaan? Mulla tuntuu, että päivät ovat niin työntäyteisiä vauvan kanssa ja kun hän ei ole mikään kova nukkuja niin ei tahdo löytyä aikaa tähän palstailuun. Nytkin tuntuu jo vähän hermostuvan tuossa sitterissään. No kirjoitan nopeasti mitä ehdin.
Onnittelut ainakin Ladielle pikkutytsystä! Kunhan vauhtiin pääsette niin olisi kiva tuossa vuodenvaihteen jälkeen tavata vauvojen kanssa.
No nyt pitää jo päästä äidin tissille...
laralle ja viiperolle jaksamista mahavaivojen kanssa. Se oman vauvan itku tuntuu aina niin sydäntäsärkevälle. Meillä ei pahoja masuvaivoja ole tähän mennessä ilmennyt, tosin nyt kaksi viimeistä yötä on mennyt aamuyöstä ilmavaivoja ähistessä ja niihin heräillessä.
Meidän vauva ei sitten tahdo oppia syömään tuttia. Ei se muuten olisi ongelma, mutta joutuu sitten käyttämään tissiä rauhoitteluun ja nukuttamiseen. Eilenkin illalla nukahtamiseen meni pari tuntia ja koko se aika oltiin tissillä. Ensin täyttää tietysti mahansa, joka ei vie puolta tuntia pidempään ja sitten alkaa torkku-tissi-torkku-vaihe. omassa sängyssä nukkumisesta ei ole tietoakaan, mutta kai vauva aikanaan sinnekin osaa nukahtaa.
tämä saa riittää tältä kertaa kun käsi väsyy vauvaa kannattelemaan huonossa asennossa.
jouluja, jos mulle nyt tulee taas pitempi tauko tässä palstailussa
mörötin ja poika 1kk
Pitkästä aikaa! Jospa ehtisi muutaman sanan kirjoittamaan...
Eilen meidän tyttö otti ensiaskeleet! Kaksi askelta ja pysyi pystyssä! Ennen on aina kaatunut, kun on askeleen ottanut.
Mulla oli tiistaina viimeinen vanhempainvapaapäivä, nyt olen siis lomalla töistä. Aika on mennyt niin nopeesti!
Pesukarhu kyseli lihamääristä... muistelisin jostain lukeneeni, että alle vuoden ikäisen lapsen lihamäärä vuorokaudessa olisi yksi ruokalusikallinen, ei enempää. Eli varmaan voit jossain vaiheessa nostaa sen määrän sinne jääpalakuutiolliseen.
Queenin Liia kasvaa tosi hyvin, mitä ihmettä ne siellä neuvolassa hätäilevät kiinteiden kanssa. Meidän tyttö on puoli vuotiaana painanut 7200g, joten mun mielestä ei ole todellakaan mikään kiire niiden kiinteiden kanssa, jos et itse halua.
NapNap + tyttö 9kk
Mihin nää viikot menee? Ens viikolla on jo joulu. Hui! Mutta siis, nyt on koneetkin muuttaneet uuteen kotiin ja muutenkin alkaa olla tavarat paikoillaan. On ihanaa, kun pääsee kotiovelta ilman mitään isoja jumppia neidin kanssa lenkille ja lenkin jälkeen voi hänet jättää kuistille nukkumaan. Siinä hän nukkuukin reippaat unet: tänäänkin kolmisen tuntia. Ja yötkin on alkaneet helpottaa *koputtaa puuta* - tällä viikolla ollaan nukuttu koko sakki joka ilta ennen yhtä, toissailtana jo yhdeltätoista. ja nytkin neiti on jo nukkumassa, mutta luulen, että kohta herää... Nukkumaan meno on kyllä aika ruljanssi. Ei auta, vaikka neuvolan täti sanoo, että vauvan tarttis nukahtaa omaan sänkyyn. Ei meillä. Syliin nukahtaa ja monesti herää, kun nostetaan sänkyyn. Välillä nukutetaan sitten meidän väliin ja toisinaan nukutaan joku aika sylikäin sohvalla ja sängyllä. Siis ihan työstä käy nukkumaan meno - ainakin äitille... Nyt neiti heräs, mutta onneks isi meni hätiin.
Paljon oli juttua tullut, joten paljoakaan ei jäänyt päähän. Mutta noista kitisevistä ja vaativista vauvoista on ollut puhetta. täältä löytyy kanssa yks. Masuvaivat tuntuu helpottaneen (disflatyl, relatipat, vyöhyketerapia ja mun maidottomuus täällä kokeiltuna), mutta aikas usein kyllä neiti hakee huomioo itkemällä. Helpotusta löytyy tissistä ja kävelystä ympri taloa tyttö olkapäällä. Ja ilmakylvyt on ihan must! Mutta onpa tuo neiti jo tykästynyt hetkittäin rintareppuun, sitteriin ja lelumattoonkin.Ja neuvolasta saatu hymynaama hoitopöydän seinässä on tosi jees likan mielestä. =) Tuttia täälläkään ei syödä kuin ihan vahingossa. Toivoisin kyllä, että siitäkin olis rauhoittajan saanut, mutta ei ainakaan vielä... =/
Nyt ei jaksa enempää. Isi lupas valvoa likan kanssa tänä yönä ja mä meen takkahuoneeseen nukkumaan. Tyyny siis kutsuu... Hyviä vointeja kaikille! Palailen taas jossain vaiheessa. Ai niin ja pikahehkutus vielä: mä meen huomenna hierojalle - ihanaa!
-Amy ja Mimmi, melkein 8vkoa
viime yö meni ihan ookoo,tosin aamulla,kun heräs viiden jälkeen, niin nukahti vasta puol kasin maissa. mut mielummin silloin valvoo kuin alkuyöstä..
nyt kuuluukin jo jotain itkua tuolta kehdosta. no kirjotan äkkiä jotain, jos noi ois vaan ilmavaivaitkuja..
amy:kuulosti tutulta,meilläkin herää aina kun nostaa sylistä omaan sänkyyn.. ja jos sinne laittaa hereillä niin ei varmaan nukahda..
mut sit jos on jo ihan sikeessä unessa,ni saan pojan kehtoon nukkumaan.
öisin ei vaan jaksais kovin kauaa ootella.. mut viime yönä nukkui kehdossa ja vasta silloin puol kasilta oli pakko ottaa viekkuun, kun kitisi vaan eikä päästäny iskää nukkumaan. (se tuli kuudelta töistä)
kainalossa rauhottu ja nukahti.
neuvolassa sano meilleki,et ei sais nukuttaa rinnalle ja ei kannata omaan sänkyyn ottaa,se ei oo hyväks ja plaaplaaplaa..mut kyl mä otan viekkuun, jos ei muuten nukaha. sano neuvolas mitä sano.
torstain oli neuvola, nyt pojalla mittaa jo 53cm ja 3880g. oli kasvanu viikossa 2cm! oho.. ja 5viikkoa ikää jo..aika vaan kuluu nopsaan..
relatipat otin nyt käyttöön,en oo vielä huomannu onko auttanu,mut ei ne varmaan samantien ala auttamaan..
ainiin, linea negrasta piti sanoa.. kun kävi niin hassusti,että mulle tuli se synnytyksen jälkeen! :D huomasin silloin sairaalassa,että oli ilmestyny se. tai sit se on tullu just ennen synnytystä, koska aiemmin sitä ei kyl ollu. ihan hassu juttu. ja tossa se nyt vieläkin on, milloinkohan lähtee pois? senhän piti lähteä synnytyksen jälkeen,mut mul kävi toisin päin. hehe.
mua ottaa päähän,ku lauantaipäivisin (eikä muinakaa päivin' ) tuu tähän aikaan mitään ohjelmaa telkkarista.. ostostv tulee tähän aikaa,wtf?
ja sit niitä ärsyttäviä soittopelejä.. yhyy. ärf.
kiitos kaikille, jotka oli vastaillu ja tsemppaillu.vertaistuki on kyl tärkeetä! jotenki helpottaa,ku tietää, ettei oo ainoo, jonka vauval on masuvaivoja ja ei oo ainoo, jolla on välil ihan avuton olo..
Q se tais olla, joka sano et 6 viikon ikäsenä yleensä pahimmillaan noi itkut.. Toivotaan niin:)
Ei se poika äsken viel heränny.. Mut kohta varmaan herää.,siis nyt! heti alko kuuluu jotain, ku kirjotin ton.. :D
Noniin,nyt en enempiä kirjota, pitää ottaa tissi esille ja ruveta syöttelemään. ainiin, mä oon päässy osittain eroon rintakumista! toises rinnas ei enää tarvi.. muttamutta.. se on myös ihan sika kipee aina imetyksen jälkeen ja sattuu,kun imettää,mut sit siihen tottuu vähän ajan päästä.. ei oo haavoja tms,mut sattuu!! en tiiä haluunko ees tost toisest rinnast pois sit kumii..ku sen kans ei tee kipeetä.
juu,mut nyt meen hakee pikkumuruseni:) heipat kaikille. anteeks,kun en nyt kommentoinu enempiä, oli aika omanapaista tekstiä..
mut ootte ajatuksissani:) heips.
lara ja pikkumies 5vko
poju sylissä tässä niin pikaisesti pyörähän.yritän jossain vaiheessa ruveta palstailemaan,nyt poju vie kaiken ajan ku viihtyy hereillä melkee kokoajan,yöt onneks nukkuu parilla syötöllä,muuten saa kyllä olla kokoajan viihyttämässä herraa.ihanahan tää on,oikee mussukka.
kaikillehuiskutuksia
-pepsi ja samuel 3kk
Täällä ollaan mahavaivaisia nyt molemmat, äiti ja poika :/ Alkoi eilen mahakipu joka vain yltyi iltaa kohti, ja lämpökin nousi. Menin sitten päivystyksessä käymään ja epäilykset osoittautui oikeaksi, kohtutulehdushan siellä oli. Onneksi lievänä vain. Sain siihen antibiootit. Taitaa nyt sitten pojankin masuvaivat vain paheta kun pitää tuo kuuri syödä. Yö oli aika kurja kun piti pojan kanssa valvoskella ja sitä kanniskella, ja itsellä maha kipeä ja kuumeen takia muutenkin heikko olo. Tänään ei onneksi lämpö ole noussut, ja kivutkin vähän helpottaneet.
Ossella oli pukannut rintatulehdusta, harmi.. Ootko silti pystynyt ihan hyvin imettämään?
Karssuli on päässyt eroon rintakumista, hieno juttu! Meillä tosiaan on kumi vielä käytössä, toivottavasti opitaan kans joskus olemaan ilman sitä.
Mukava kuulla Pepsistä, kiva että teillä menee hyvin!
Lara, tosiaan on ihan samanlaiset kuviot meillä! Mukavaa kun on samanikäiset vauvat, voidaan vaihtaa kokemuksia ja kuulumisia. Ja tuosta nukkumisesta, oma sänky kelpaa täälläkin hyvin harvoin, pääasiassa äidin vieressä nukutaan.. Omaan sänkyyn kun siirtää niin heti alkaa kitinä. Mutta aikansa kutakin. Ehkäpä vielä joskus se oma sänkykin kelpaa. Kiva kun teilläkin aletaan oppia eroon rintakumista! Varmaan rinnanpäät kipeytyy oudoksesta aluksi, mutta toivottavasti paranevat pian.
Onnea NapNapin tytölle ensiaskelista =)
Mörötin, kiva kuulla sustakin! Mäkään en aluksi millään kerinnyt mitään, nyt poika nukkuu jo pitempiä päikkäreitä (yli ½ tuntia) joten ehtii koneellekin. Toki kotihommiakin olisi mutta mukavampi täällä on jutustella.. :) Meilläkään ei tutti kelpaa, ei sitten millään. Ihan suuttuu kun yrittää tuttia tarjota :/ Ja tissiä joutuu tosiaan käyttämään nukuttamisen apuna. Melkeinpä ainoa konsti.
Queen, oon ajatellut että tuo kantoliina voisi olla hyvä, kun poikaa joutuu koko ajan hereillä ollessaan kuljettamaan mukana. Mistähän niitä saa? Saakohan siinä mukana sitomisohjeet?
Jospa sitä käyttäisi tilaisuuden hyväkseen ja menisi vaikka syömään jotain. Ennen kuin tuo tissitakiainen herää :)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Viipero & Poika 5½ vkoa
Sitähän aioin vielä Jennille kirjoittaa, että meilläkin oli kiinteitä aloiteltaessa pitkään ongelma, että M työnsi kielellä ruokaa ulos. Tosiaan vaikutti siltä, että ei oikein tiennyt mitä sille olisi pitänyt tehdä ja kuinka kieltä pitäisi käyttää, että ruoka menee mahaan päin... Ei siis ällöttyneen näköisenä työnnellyt pois. Nykyään osaa jo halutessaan ihan hyvin nieleskellä ja käyttää kieltä oikein. Halutessaan, sillä paukut ruoassa kyllä saavat pojan pyörittämään ruokaa iäisyyden suussaan... :)
Lisäksi ihmettelin, että joko se pikkuinen D' kin lähestyy puolen vuoden etappia??? Ohoh, aika on tosiaan lentänyt!
Kissankello jälleen