Miksi 70-luvulla ihmiset olivat niin hoikkia? Näkivätkö ne nälkää?
Aikuiset ihmiset pääosin tosi hoikkia 70-luvulla...
Eikö silloin ollut ruokaa tarpeeksi?
Kommentit (656)
Vierailija kirjoitti:
Ei nähty nälkää, mutta joka päivä ei ollut makean herkun päivä vaan tehtiin itse ja syötiin kunnon ruokaa.
Kävely joka paikkaan oli oletus. Polkupyörä oli tosi hyvä juttu.
Ei meillä vaan. Dösät kulkivat usein ja joka paikkaan. Pyörällä liikuttiin max kahden kilsan säteellä.
Christiiina kirjoitti:
Mun vanhemmat olivat 20-30-vuotiaita 1970-luvulla. Mun faija sanoi, että siihen aikaan ei ollut tapana syödä ulkona vaan tehtiin tavallista kotiruokaa eikä kaupoissa edes ollut valikoimissa kauheasti herkkuja, kuten sipsejä, suklaata ja karkkeja.
Vanhempasi puhuu palturia. Karkkihyllyt ei juurikaan ole muuttuneet 70-luvusta.
Sipsien tarjonta on toki 70-luvusta monipuolistunut, mutta karkkien jopa hieman yksipuolistunut.
70-luvullahan ostettiin paljon karkkeja kioskeista joita oli vähän joka kulmalla, eikä ne olleet yhtä ja samaa ärrää kuten nykyään, vaan kioskit oli pääasiassa yksittäisiä yrityksiä ja kaikissa vähän erilainen tarjonta. Ulkona ei varmaan syöty yhtä paljon kuin nykyään, mutta grillikioskit yleistyivät 70-luvulla ja kyllä me ainakin kavereiden kanssa harvase päivä käytiin grillillä makkaraperunat vetäsemässä.
M60
Silloin ei syöty niin paljon valmisruokia. Oletteko koskaan katsoneet, miten paljon niissä mikroruuissa on kaloreita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista väitteesi että ihmiset olivat hoikempia kuin nyt.
Ihan tilastoista löytyy.
Tuossa vaikka helposti luettava juttu, jos et ymmärrä tilastoja tai et osaa niitä etsiä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006184858.html
Silloin luvuissa oli vanhat sukupolvet jotka olivat oikeasti nähneet nälkää lapsuudessaan. Nyt niitä ei enää ole. Olin lapsi 70-luvulla. Kaikki yli kolmekymppiset olivat läskejä.
Laihuus oli silloin myös muotia. Katsokaapa sen ajan vaatteita, olivat todella pientä mitoitusta. Ei mitään jokaiselle sopivia kaapuja vaan kunnon leikkauksia ja istuvia vaatteita.
Tietysti silloin myös liikuttiin enemmän eikä kaupoissa ollut hyllymetreittäin sipsejä ja karkkeja.
Kun on katsonut tuota rikkaat ja rahattomat ohjelmaa, niin huomaa, että siinä järjestään kaikki ns. rahattomat ovat lihavia. Liikkuminen ei ainakaan ole jokapäiväistä eikä voi yksin syyttää halpaa ruokaa. Myös halpaa ruokaa pitää syödä kohtuudella. Tiedän mistä puhun, sillä olen ollut myös rahaton joskus.
moi
Vierailija kirjoitti:
Suklaata oli vähemmän kaupoissa.
No ei kyllä ollut.
Itse kaipaan monia 70-luvun herkullisia suklaita edelleenkin. Muunmuassa Ruususuklaata, Verraton konvehteja ja Lola suklaapatukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti syöty niin paljon kuin nykyään varsinkaan jotain herkkuja kun ei tainnut olla myynnissä mitään noin 350-400 gramman karkkipusseja, isoja sipsipusseja, 1½ litran limsapulloja, isoja keksipakkauksia jne.
Määrät oli joo pienempiä. Ruokapöydät ja astiatkin olivat pienempiä kuin nykyään!
Näin ja peruna ja juurekset oli se mitä oli eniten lautasella, siihen sitten kastike ja vähän lihaa tai kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tilastoista löytyy.
Tuossa vaikka helposti luettava juttu, jos et ymmärrä tilastoja tai et osaa niitä etsiä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006184858.htmlSilloin luvuissa oli vanhat sukupolvet jotka olivat oikeasti nähneet nälkää lapsuudessaan. Nyt niitä ei enää ole. Olin lapsi 70-luvulla. Kaikki yli kolmekymppiset olivat läskejä.
Missäpäin Suomea kaikki yli kolmekymppiset oli 70-luvulla läskejä? Meilläpäin ei ainakaan olleet. Asuin noin 40 talon omakotitalolähiössä ja vain parissa perheessä oli nykymittapuun mukaan lihava äiti. Isistä lihavia en muista ainuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ruokamäärää kuin nyt on, ei ollut tarjolla.
Oli. Kahvipöydät notkui herkkuja. Oli pullaa, kermakakkua, kinuskikakkua, kuivakakkua, erilaisia pipareita, jäätelöä. Ihan tavallisella sukulaisvierailulla.
Pieni vähemmistö, jos oli tuo repertuaari joka arkipäivä. Pullaa tms. oli tarjolla kahvin kanssa, tai kuivakakkua (vain kaksi palaa :D).
Seitsemää sorttia tai enemmän juhlissa tai harvinaisemmilla vierailuilla.
Juhlatarjoilut ja arkiruoka oli ihan eri juttu. Kuten pitäisi nykyäänkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Laihuus oli silloin myös muotia. Katsokaapa sen ajan vaatteita, olivat todella pientä mitoitusta. Ei mitään jokaiselle sopivia kaapuja vaan kunnon leikkauksia ja istuvia vaatteita.
Tietysti silloin myös liikuttiin enemmän eikä kaupoissa ollut hyllymetreittäin sipsejä ja karkkeja.
Joo, kokeilin vuosia sitten äitini vanhoja vaatteita 70-luvulta ja ne oli kaposia. Osa niistä silloin mahtui itsellenikin päälle, nyt ei enää suurin osa. Tosi hoikka vyötärö ollut äidilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tilastoista löytyy.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006184858.htmlSilloin luvuissa oli vanhat sukupolvet jotka olivat oikeasti nähneet nälkää lapsuudessaan. Nyt niitä ei enää ole. Olin lapsi 70-luvulla. Kaikki yli kolmekymppiset olivat läskejä.
Missäpäin Suomea kaikki yli kolmekymppiset oli 70-luvulla läskejä? Meilläpäin ei ainakaan olleet. Asuin noin 40 talon omakotitalolähiössä ja vain parissa perheessä oli nykymittapuun mukaan lihava äiti. Isistä lihavia en muista ainuttakaan.
Lihavat äidit söivät lastensa jämät, ettei mennyt hukkaan. Pullakahveilla kotitöiden lomassa maistui useampi pullapala.
Vierailija kirjoitti:
Suklaata oli vähemmän kaupoissa.
Ei sillä mitään väliä paljonko karkkia kaupoissa nyt tai ennen, ei se ole ilmaista.
Samaa vois sanoa kaljasta,nyt niitä on satoja merkkejä kaupassa,eikä siltikään olla päissään aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nähty nälkää, mutta joka päivä ei ollut makean herkun päivä vaan tehtiin itse ja syötiin kunnon ruokaa.
Kävely joka paikkaan oli oletus. Polkupyörä oli tosi hyvä juttu.
Mulla oli vakkarina joka päivä kun tulin koulusta, iso lasi maitoa ja kaksi valtavan paksua pullasiivua (melkein puoli pitkoa) äidin leipomaa pullaa ja korkkaria lukemaan. Koulussa oli oma kioski josta ostettiin limpparia ja melliä, ellei menty koulun viereiseltä torilta ostamaan herkumunkkeja.
Minä ainakin vetelin herkkuja varmaan joka päivä, mutta kun se kulutus oli niin valtavaa, niin olin langanlaiha. Kaikkialle liikuttiin joko kävellen tai jalan. Kesät meni umarannalla kaikenlaista touhuten (pallopelit uiminen jne). Harrastin aktiivisesti useampaa urheilulajia ja siihen päälle vielä kaikki pihapelit ym muut touhuamiset. Valveillaolo oli kertakaikkiaan jatkuvaa liikkumista. Paikallaan oltiin vain koulutunneilla, paitsi tietysti liikuntatunneilla.
Se mikä 70-luvun lapsen/nuoren erottaa tämän päivän ikätovereistaan on liikkuminen, eli nykyajan lapsilla ja nuorilla liikkumattomuus. Jos liikut todella paljon, niin voit syödä lihomatta lähes mitä tahansa.
Kyllähän naiset katsoivat vielä linjojaan 70-luvulla, että ihan senkin takia oli laihoja. Oli mm. Twiggy- muoti. Vanhemmilla naisilla saattoi olla ylikiloja. Kouluajalta 80-luvulta muistan, että oli vähän erikoista, jos koulussa joku oli lihava. Nykyisinhän ihmiset 'saa' olla lihaviakin, on hyväksytympää olla pyöreä,on kehorauha, saa olla sellainen kuin on.
Ne 70 ja 80-luvun sörsselit oli kyllä sellaisia, ettei niillä tehnyt mieli syödä itseään ähkyyn. Nälkäänsä kyllä söi.
Nykyruoat on ehkä liian hyviä.
Perunaa ja tillilihaa ym. herkkuruokia.
Perunavelliä. Leipäressua. Itse pyydettyä suolakalaa.
Silloin oli viikoittainen siivouspäivä. Kaikki matot tampattiin ulkona, imuroitiin ja huusholli siivottiin. Silloin vielä perunat ja kastike porkkanaraasteen tai perussalaatin kanssa oli se tavanomainen ruoka, eikä ruokaa santsattu eikä jälkiruokaa ollut (kuin ehkä kerran viikossa). Silloin oli vain kaksi televisiokanavaa, eikä puhettakaan muusta ruutuajasta. Silloin ulkoiltiin ja liikuttiin enemmän. Silloin aikuiset pitivät kiinni lasten karkkipäivästä. Kerran viikossa oli karkkipäivä eivätkä aikuiset paljoa sen enempää herkutelleet.
Liikuntaa oli kyllä tosi paljon kun ei autolla viety joka paikkaan. Ja naapurin tyttöjen kans leikittiin ulkona paljon. Pelattiin jalkapalloa ja pesistä. Kotiruokaa syötiin, koska ei ollut pizzeriaa ja hampurilaispaikkaa missään. Karkkia kyllä söin aika paljon ja hampaat oli tosi reikäiset. Olin muutenkin aika huono syömään. Koululääkärin piti puuttua laihuuteeni. Käski ruveta syömään enemmän lihaa tai muuten tulisi sairaalareissu. Minähän aloin syömään lihaa. Paino nousi ja veriarvot paranivat.
Hyötyliikuntaa enemmän, joillakin myös työssä. Asioita ei voinut ennen nettiä hoitaa kotoa käsin, vaan oli mentävä eri paikkoihin. Perinteiset yhteiset ruoka-ajat useimmissa perheissä eikä niiden välillä napostelua. Lapset ja nuoret liikkuivat paljon ulkona, kun netti ei ollut koukuttamassa. Ruuat olivat karumpia monissa perheissä, ei tehnyt mieli syödä huvikseen. Ostetut herkut harvinaisempia, perheet isompia ja rahaa per henkilö vähemmän. Ei ihmiset halunneet olla ylipainoisia, lihavia lapsia ja nuoria kiusattiin valitettavasti tuolloinkin, mutta heitä oli vähemmän. Ylipainoisia olivat lähinnä vanhat tädit, jotka eivät enää liikkuneet ja söivät kuten ennen työssä ollessa.