Miksi 70-luvulla ihmiset olivat niin hoikkia? Näkivätkö ne nälkää?
Aikuiset ihmiset pääosin tosi hoikkia 70-luvulla...
Eikö silloin ollut ruokaa tarpeeksi?
Kommentit (656)
Ruokiin ei lisätty sitä sun tätä, vaan syötiin aitoja aineksia. Ruokaa arvostettiin, kun se tehtiin itse ja syötiin yhdessä. Oli ruoka-ajat.
Meillä syötiin 3xpäivässä. Aamiainen, lounas ja iltaruoka. Lounas oli ainoa lämmin ruoka, iltaruoka oli yleensä leipää ja raastetta, keitetty kananmuna tai jotain tosi pienimuotoista. En tiedä oliko tämä normaalia, mutta meillä ei äiti halunnut tehdä kahta kertaa ruokaa päivässä. Enkä muista, että koskaan olisi nälkä ollut.
Lounas oli ihan perusruokaa. Perunaa oli melkein aina. Jauhelihakastike, makkarakastike, ruskea tai vaalea kastike jollain vihanneksilla. Keittoja. Munakasta meillä oli myös usein. Ja aina sitä porkkana- tai kaaliraastetta tai niiden sekoitusta.
Kesäisin mökillä kalastettiin ja sitten syötiin kalaa kyllästymiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Moni kirjoittaa, että tehtiin paljon muutakin kuin räplättiin kännykkää.. kuten esim. luettiin ja tehtiin käsitöitä. Niissä kuluukin huomattavasti paljon enemmän energiaa.
Suomen agraarikulttuurista et tiedä näköjään mitään. Pienviljelijätalot ja maalaistalot olivat koko Suomessa maaseudulla kaikkialla nähtävänä. Ei siellä mitään käsitöitä ja lukemista harrastettu kuin ehkä talvella. Kesällä oli niin paljon töitä kaikilla ihan lapsilla ja isovanhemmillakin, ettei siinä ehtinyt mitää harrastuksia ajatella. Harrastus oli mennä marja- ja sienimetsään KÄVELLEN tai pestä mattoja ja peittoja ym. hoitaa kanoja ja sikoja, vasikoita ja lypsää 2x päivässä. Tehdä ruoat ja hoitaa lapsoset.
Ehkä voisin itsekin pienentää syömisen määrää. Kun roskiinkaan sitä loppua ei viitsis kaataa. Mutta jos pari pvää kokeilis et lopettaa syömisen heti kun on kylläinen tai mieluummin jo vähän ennen. Helposti sitä vaan mättää vielä ja vielä. Himo. Itsen rauhottaminen ruoalla varmaan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syötiin 3xpäivässä. Aamiainen, lounas ja iltaruoka. Lounas oli ainoa lämmin ruoka, iltaruoka oli yleensä leipää ja raastetta, keitetty kananmuna tai jotain tosi pienimuotoista. En tiedä oliko tämä normaalia, mutta meillä ei äiti halunnut tehdä kahta kertaa ruokaa päivässä. Enkä muista, että koskaan olisi nälkä ollut.
Lounas oli ihan perusruokaa. Perunaa oli melkein aina. Jauhelihakastike, makkarakastike, ruskea tai vaalea kastike jollain vihanneksilla. Keittoja. Munakasta meillä oli myös usein. Ja aina sitä porkkana- tai kaaliraastetta tai niiden sekoitusta.
Ettekö koulua käyneet? Koulussa oli lounas ja kotona sitten syötiin illemmalla se kotiateria ei siinä kahta kertaa tarvinnut äidin kokkailla kun kersat menivät kouluun jossa oli ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö koulua käyneet? Koulussa oli lounas ja kotona sitten syötiin illemmalla se kotiateria ei siinä kahta kertaa tarvinnut äidin kokkailla kun kersat menivät kouluun jossa oli ruoka.
No käytiin. Arkena ei ollut kotona lämmintä ruokaa. Koulun jälkeen otettiin leipää tms jos oli nälkä ja sitten oli tosiaan iltaruoka joka oli vaan jotain pientä.
Silloin ei ollut niin paljon roskaruokaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fjjfkf kirjoitti:
Melkein kaduttaa jo valmiiksi sanoa tämä..
Ryhmäpaine oli myös 70-80 luvulla ihan erilaista kuin nyt. Lihavia rääkättiin 24/7.
En kyllä muista että lapsia olisi kauheasti kiusattu. Silmälasit oli paljon pahempi juttu.
Ei minunkaan muistojeni mukaan erityisesti kiusattu, ja lihavia oli todella vähän jos yhtään esim. tietyllä koululuokalla.
Sen muistan kuitenkin, että kun siihen aikaan harrastettiin kirjeenvaihtoa, ja kaveria haettiin lehti-ilmoituksella, niin ilmoituksen loppuun oli tapana poikkeuksetta laittaa "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko"!
Sitten tuli piilarit 80-luvulla. Ihan ufo juttu. Muistan sen mainoksen missä rillipää kysyi discossa toiselta että missä sun rillit on.
Ei netflixiä, ei älypuhelimia/tietokoneita/konsoleita. Tv:ssä yle1 ja yle2. Eli jos halusit jotain mielekästä tekemistä niin piti oikeasti tehdä jotain. Ja sokeri+makeutusaineet. Rasvaa ja suolaa kyllä käytettiin vähintään yhtä paljon mutta ei lähellekään tälläisiä määriä makeaa varsinkaan juomia.
Mun läheinen isovanhempiensa kasvattama, kaukana maaseudulla lapsuudessaan asunut. Eli voisi kuvitella saaneen kasvatukseen vähän samassa hengessä kuin sukupolvea vanhempi väki.
Hänellä on tosi usein sellaisia kysymyksiä, kuin saako jotakin ottaa, tai hän saattaa pitää itseään itsekkäänä rohmuna, jos ottaa jotain ruokalaijia enemmän kuin muut. Itse 70/80-lukujen taitteessa syntyneenä olen taas oppinut kotoa mallin, että syön kun on nälkä tai mieliteko ja otan kaapista suunnilleen mitä haluan. Keksit ja pakastepullat saattaisin ajatella vierasvaraksi. Mun saattaa olla vaikeuksia pitäytyä ruoka-aikojen mukaisessa syömisessä.
Mun lapset ottaa vierasvarojakin kaapista kysymättä. Ruoka-aikoja koitan opettaa ja sitä, että ihan järjen kanssa miettis mikä on järkevä ja terveellinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pikaruokaa eikä karkkia. Myös lihaa syötiin vähemmän.
Missä? Kaupungeissa tehdastyöläiset? Meillä syötiin joka päivä lihaa maatalossa, oli kananmunia ja maitoa yltäkylläisesti ja voita tuli mejeristä, kesällä kasvimaa, marjapensaat. Metsästä noukittiin saavillisia marjoja ja sieniä, säilöttiin paljon. Ei ollut ikinä nälkä ja ruokaa riitti vieraillekin. Olen synt. 1950. Hoikkia olimme kaikki, myös naapurit ja sukulaiset. Tehtiin joka päivä pirusti töitä maataloissa.
Kuinka ison pihvin söit joka päivä? Meillä oli myös aina lihaa, mutta ei sitä kilokaupalla syöty...
Älä viitsi vinoilla. En sanonut missään että pihvejä syötiin. Syötiin lihakeittoa, hernekeittoa jossa lihaa. Syötiin ihan läskisoossia ja pottua, aladoopia oli myös. Kukaan ei syönyt kilokaupalla lihaa, meillä oli pöydässä joka päivä 12 henkeä lapsuudessani, isovanhemmat kuuluivat tuolloin vielä ydinperheeseen näet ja auttoivat myös kesällä tekemällä kevyempiä töitä.Lapsuudessani olivat elossa myös isoisäni vanhemmat eli minun iso-iso-vanhemmat ihan 1960-luvulle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin näkivät nälkää mutta ruoka oli vielä vaatimatonta, yksinkertaista ja yksipuolista. Perunaa ja läskisoosia, ruisleipää, puuroa. Eli ruokia joita ei huvita syödä paljoa.
Tämä suomalaisten kansallisruokana joka paikassa mainittu läskisoosi minua jaksaa hämmästyttää. En tiedä koskaan syöneeni tai edes nähneeni sellaista. Mitä se on? Olen syntynyt vuonna 1968 ja elänyt niin maalla kuin kaupungissa äärimmäisen tavanomaisissa oloissa.
Sian kylkestä leikeltyjä sormenpään kokoisia lihan palasia, missä on rasvaa mukana. Ne kärtsätään pannussa, lisätään jauhoja ruskistumaan ja lisätään lopuksi vesi. Maustetaan suolalla ja pippurilla. Lihaa ruskeassa kastikkeessa.
Läskisoosia kutsuttiin kai viralliesti sianlihakastikkeeksi. Voin hyvin kuvitella, että esim. jos kouluruokailussa ruoan nimenä olisi ollut läskisoosi, niin olisi monelta jäänyt syömättä. Sianlihakastike kuulostaa vähemmän lihottavalta ja juntilta :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Kaupungeissa tehdastyöläiset? Meillä syötiin joka päivä lihaa maatalossa, oli kananmunia ja maitoa yltäkylläisesti ja voita tuli mejeristä, kesällä kasvimaa, marjapensaat. Metsästä noukittiin saavillisia marjoja ja sieniä, säilöttiin paljon. Ei ollut ikinä nälkä ja ruokaa riitti vieraillekin. Olen synt. 1950. Hoikkia olimme kaikki, myös naapurit ja sukulaiset. Tehtiin joka päivä pirusti töitä maataloissa.
Hauskaa että 73-vuotiaskin jaksaa kirjoitella täällä :)
Miksei jaksaisi, vaikka vanhempikin?
Kyllähän nämä +70 sabotoi täällä koko ajan esim. ketjua, jossa kysytään 70-luvun lasten kokemuksia äideistään.
Eli kertovat totuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että 73-vuotiaskin jaksaa kirjoitella täällä :)
Miksei jaksaisi, vaikka vanhempikin?
Kyllähän nämä +70 sabotoi täällä koko ajan esim. ketjua, jossa kysytään 70-luvun lasten kokemuksia äideistään.
Sabotoi? Pidä pienempää suuta. Onko palstalla joku ikäraja? Täh? Onko palsta vain teineille ja uusavuttomille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin nyt sitten niitä, jotka ovat kasvaneet tekemään työtä, niitä joita Orpon kannattajat ovat. Minut on kasvatettu tekemään työtä...
Hienoa!
Jaa voisin ollakin, jos Suomessa asuisin. Tykkään kovin puuhata ja tehdä kaikenlaista en jaksaisi vain loikoilla ja maata kaiken päivää.
Ei kaikki hoikkia olleet. Meidän koko perhe oli ylipainoinen 70-luvulla. Syötiin paljon pullaa ja suklaata ja juotiin limsaa. Äiti ja isä taisivat lihoa kun eivät liikkuneet. Wauxhall merkkisellä autolla ajettiin kioskillekin kilometrin päähän.
Ketjussa on tullutkin jo paljon todennäköisiä syitä. Erityisesti itse nostaisin esille liikkumisen helpottumisen. Ei tarvi enää kävellä tai pyöräillä paikasta toiseen, kun helpommallakin pääsee. Sähköpotkulauta on yksi paskimmista keksinnöistä ikinä. Harvemmin niillä näkee kovin atleettisia ihmisiä ajelevan, vaan yleensä juuri sellaisia joista huomaa, että liikuntaa ei juuri tule harrastettua. Juuri näille ihmisille olisi hyvä jos tulisi edes se lyhyt matka käveltyä, mutta kun sekin on ilmeisesti liikaa.
Olen myös huomannut että nuoretkin ihmiset kulkevat julkisilla ihan älyttömän lyhyitä matkoja, tyyliin kaksi pysäkinväliä. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut "uutta normaalia" olemassa. Nyt läskikin on normaalipainoinen. Ja jos kerran on normaalipainoinen, niin mitään ongelmaahan ei edes ole. Ei ku...
BMI kehitettiin kuvaamaan aikansa länsimaisten miesten kehojen kokoja.
Jos aika ja kehot on nyt muuttuneet, niin tavallaan pitäisi muuttua BMI:n rajojenkin.
Ja missään vaiheessahan BMI:n ei ollut tarkoitus kuvata kehon terveyttä.
Söivät paljon ja tekivät paljon töitä. Lähes kaikki isovanhempia nuoremmat olivat ylipainoisia.