Apua rahan sijoittamiseen, pankkiinko?
Olen yrittänyt netistä etsiä oppia rahan sijoittamiseen, mutta löydän vain ohjeita "yritä sijoita edes 50 euroa/ kk". Kaipaisin ohjetta isompaan summaan, olen kohta velaton, ja mahdollisuus sijoittaa vähintään 1000 e/ kk. Puskurissakin pian 20 k, jotka pitäisi saada johonkin tuottamaan. Tiedän jo perusasiat hajauttamisesta ja erilaisista osakesäästötileistä. Pitääkö kysyä omasta pankista neuvoa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on lainoja, maksa ne ensin pois.
Laita osa rahoista riskittömiin obligaatioihin. Sijoita osa indeksirahastoihin. Osta osakkeita niillä rahoilla, joista olet valmis ottamaan riskiä.Sijoita joka kk, niin saat ajallista hajautusta.
Ei todellakaan maksella mitään lainoja pois ensin. Maksettuja lainoja ei voi likvidoida tarpeen vaatiessa mutta omistetut osakkeet / rahasto-osuudet voi.
Käyttäkää omaa järkeä, kun luette näitä. Tähän ei voi kirjoittaa joka ikistä nyanssia aiheesta velat/sijoitukset. Velkaa maksetaan pois sen verran/siinä tahdissa, kuin varat antavat myöden. Korkeakorkoiset/kuluiset kulutusluotot ekana pois!
Sitä paitsi en käyttäisi rahastoa/osakkeita hätäkassana kuin äärimmäisessä hädässä, koska riskinä se, että joutuu myymään tappiolla
Tuosta tietää ettet tiedä sijoittamisesta mitään. Olen monesti myynyt omistuksia tappiolla, monestakin syystä. tuo että ROIKKUU osakkeessa mukana väkisin kun pelkää myydä TAPPIOLLA on typerintä mitä voi tehdä, toiseksi typerintä on kotiuttaa voitot liian aikasten. "cut your losses and let your profits run" on eka mikä pitää opetella. Tappiollisia sijoituksia tulee KAIKILLE sijoittajille. Voittajat ja häviäjät erottaa siitä miten tuota tappiota käsittelee.
Sisälukutaito. On eri asia myydä pois harkitusti kuin rahapulan takia pakon edessä. Myin venäjärahaston pois ennen Ukrainan sotaa. Oli järkevä päätös, koska ne jotka eivät myyneet, menettivät kaiken.
Hyvässä salkussa on AINA voitolla olevia osakkeita joita voi halutessaan realisoida, tai voi ottaa harkittuja tappioita. Hyvin harvoin tulee pakkoa että koko salkku on laitettava lihoiksi, ja jos tulee niin ei siinä silloin pienet tappiot haittaa vaan on suurempiakin murheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvinnut velkaneuvontaa tai ohjetta velkojen maksuun, asuntolaina maksettu ja autolainakin ensi kuussa. En myöskään kaipaile tätä yleisintä ohjetta että sijoita 15 e kuussa rahastoihin ja opettele siinä samalla. Mulla tosiaan sijoitettavaksi menevää rahaa nyt ensi hätään 20 k ja jatkossa vähintään 1000 e kuussa. Johonkin ne pitäisi järkevästi saada. Sijoitusasuntoa en halua hankkia.
Ap20 alkupääomana 3-5 hyväksi katsomaasi yhtiöön. ja sitten 1000/kk 1-2 yhtiöön. ja montako yhtiötä haluat salkkuun riippuu ihan millaista salkkua haluat rakentaa, mutta vähitään 6 yhtiötä olisi olla. Riskinhallinnan kannalta 8-12 ehkä optimi, yli tuon ei tuo enää Riskinhallinnan kannalta mitään lisää, muita syitä voi olla. Minulla on salkussani ollut parhaimmillaan noin 100 yhtiöt.
Ei kannata ostaa pelkkiä osakkeita koko rahalla.
Perustelut: hajautusta omaisuuslajien osalta ei tuolloin ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvinnut velkaneuvontaa tai ohjetta velkojen maksuun, asuntolaina maksettu ja autolainakin ensi kuussa. En myöskään kaipaile tätä yleisintä ohjetta että sijoita 15 e kuussa rahastoihin ja opettele siinä samalla. Mulla tosiaan sijoitettavaksi menevää rahaa nyt ensi hätään 20 k ja jatkossa vähintään 1000 e kuussa. Johonkin ne pitäisi järkevästi saada. Sijoitusasuntoa en halua hankkia.
Ap20 alkupääomana 3-5 hyväksi katsomaasi yhtiöön. ja sitten 1000/kk 1-2 yhtiöön. ja montako yhtiötä haluat salkkuun riippuu ihan millaista salkkua haluat rakentaa, mutta vähitään 6 yhtiötä olisi olla. Riskinhallinnan kannalta 8-12 ehkä optimi, yli tuon ei tuo enää Riskinhallinnan kannalta mitään lisää, muita syitä voi olla. Minulla on salkussani ollut parhaimmillaan noin 100 yhtiöt.
Miksei kannattaisi? minulla on käytännössä vain osakkeita, rahastojakin on tietyistä syistä parilla tonnilla mutta reilusti yli 95% on osakkeissa.
Avaat arvo-osuustilin tai osakesäästötilin vaikka omaan pankkiisi tai esim. Nordnettiin, siirrät rahaa ja ostat osakkeita. Jos seuraavaa moninkertaistujaa osakkeista etsit, Tulikivi on yksi varteenotettavimmista.
Tähän asti sijoitettu vain rahastoihin, nyt perustin säilytyksen - aion jatkaa. Tämä oli hyvä ohje että pienellä voi aloittaa omasta pankista.
etkö luota lehtiin vuosi takaperin ne niin hehkuttivat bitskoinin huimia tuottoja.