Apua rahan sijoittamiseen, pankkiinko?
Olen yrittänyt netistä etsiä oppia rahan sijoittamiseen, mutta löydän vain ohjeita "yritä sijoita edes 50 euroa/ kk". Kaipaisin ohjetta isompaan summaan, olen kohta velaton, ja mahdollisuus sijoittaa vähintään 1000 e/ kk. Puskurissakin pian 20 k, jotka pitäisi saada johonkin tuottamaan. Tiedän jo perusasiat hajauttamisesta ja erilaisista osakesäästötileistä. Pitääkö kysyä omasta pankista neuvoa?
Kommentit (68)
Indeksirahastoihin. Nyt myös korkorahastoihin kannattavaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä pankista kysy, kysy vauvapalstalta, niin saat varmasti päteviä sijoitusneuvoja.
Pankin neuvoilla rikastuu pankki, et sinä.
Suomen suurimmat yritykset, TOP 10:
Fortum.
Nokia.
Neste.
Sampo.
Nordea Pankki.
Kesko.
Kone.
Varma.
Tosta kun otat muutaman selvästi huonosti suoriutuneen yrityksen pois jää jotain ideoita jäljelle.
Minä olen tänä vuonna sijoittanut osakkeisiin noin 23 k€. Osakkeissa se hyvä puoli että niillä saa rakennettua juuri sellaisen salkun kuin haluaa. Voi tavoitella kasvavaa salkun arvoa, tai sitten vakaata kassavirtaa osinkoina läpi vuoden. Lisäksi riskitasoa on helppo säätää valitsemalla tietynlaisia yhtiöitä. Lisäksi rahat saa parissa päivässä takaisin käyttöönsä jos tarvetta tulee. Suorissa osakkeissa vielä yleensä tuotto on parempi kuin muissa sijoitusvaihtoehdoissa. Toki joku kuluton ETF kuuluu samaan kategoriaan tuoton suhteen, mutta sitten noita muita mainittuja asioita et sitten itse pystykään niin helposti säätää.
AP:n on pakko olla trolli. Kukaan ei ole niin tyhmä että tosissaan tekee moisen aloituksen vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitan rahat vatsaan, miljoonaomaisuutta ei saa mukanaan hautaan mutta mahan saa
Ei maha mittään.
Paras ohje.
No tässä ei ollut kyllä mitään tyhmää, täältähän sai tosi hyviä neuvoja!
Ap
Kannattaa maksaa velkoja pois. Saa parhaan tuoton rahalle kun ei ole velkaa kerryttämässä korkoa pankille.
Vierailija kirjoitti:
Indeksirahastoihin. Nyt myös korkorahastoihin kannattavaa sijoittaa.
Tarkennus: sijoita korkorahadtoihin, sitten kun korot ovat huipussa ja lähtevät laskuun
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa maksaa velkoja pois. Saa parhaan tuoton rahalle kun ei ole velkaa kerryttämässä korkoa pankille.
Ei todellakaan saa. Jos nyt korkotaso on velalla 4-5 % ja sijoitusten oletettu tuotto on 8-9% niin MILLÄ matematiikalla 4-5% on suurempi kuin 8-9%?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla pari pientä erää autolainaa jäljellä, ensi kuussa olen velaton. Talo maksettu jo.
Jos sinulla on lainoja, maksa ne ensin pois.
Laita osa rahoista riskittömiin obligaatioihin. Sijoita osa indeksirahastoihin. Osta osakkeita niillä rahoilla, joista olet valmis ottamaan riskiä.
Sijoita joka kk, niin saat ajallista hajautusta.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainkaan pankin sijoitusneuvoja usko. Netti on täynnä infoa, opit sieltä kyllä kaiken tarpeellisen. Ei ole vaikeeta.
Olen itseoppinut, salkku on jo kuusinumeroinen ja kivasti plussalla.
Jos sijoitat osakkeisiin, perehdy Helsingin pörssin tarjontaan.
Niin mä tein.
Pqnkin neuvojat ei tiedä sen paremmin kuin muutkaan. Ajoita ostot mahd alas. Ostopaikkoja kyllä tulee.
Sijoita sen suuruisella summalla joka sopii riskinsietokykyysi.
Hyvin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa. Jos nyt korkotaso on velalla 4-5 % ja sijoitusten oletettu tuotto on 8-9% niin MILLÄ matematiikalla 4-5% on suurempi kuin 8-9%?
Sillä logiikalla, että pitää olla todella onnistuneet sijoitukset, että saa nyt 4-5% tuoton. Nyt on talouden taantuma.
Vierailija kirjoitti:
Laita osa rahoista riskittömiin obligaatioihin. Sijoita osa indeksirahastoihin. Osta osakkeita niillä rahoilla, joista olet valmis ottamaan riskiä.Sijoita joka kk, niin saat ajallista hajautusta.
MIKÄÄN sijoitus ei ole riskitön, Ei edes oblikaatiot. Ja todellakaan ei kannata ENSIN maksaa lainoja pois vaan sijoittaminen pitäisi aloittaa niin aikaisten kuin mahdollista. Sijoittamisessa tärkein tuottoa tuova muuttuja on AIKA ja sitä menetettyä vuotta et koskaan saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita osa rahoista riskittömiin obligaatioihin. Sijoita osa indeksirahastoihin. Osta osakkeita niillä rahoilla, joista olet valmis ottamaan riskiä.Sijoita joka kk, niin saat ajallista hajautusta.
MIKÄÄN sijoitus ei ole riskitön, Ei edes oblikaatiot. Ja todellakaan ei kannata ENSIN maksaa lainoja pois vaan sijoittaminen pitäisi aloittaa niin aikaisten kuin mahdollista. Sijoittamisessa tärkein tuottoa tuova muuttuja on AIKA ja sitä menetettyä vuotta et koskaan saa takaisin.
Totta, obligaation riski on siinä, että tuotto on matala. Riski on kuitenkin pienempi kuin se, ettei sijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainkaan pankin sijoitusneuvoja usko. Netti on täynnä infoa, opit sieltä kyllä kaiken tarpeellisen. Ei ole vaikeeta.
Olen itseoppinut, salkku on jo kuusinumeroinen ja kivasti plussalla.Jos sijoitat osakkeisiin, perehdy Helsingin pörssin tarjontaan.
Niin mä tein.
Pqnkin neuvojat ei tiedä sen paremmin kuin muutkaan. Ajoita ostot mahd alas. Ostopaikkoja kyllä tulee.
Sijoita sen suuruisella summalla joka sopii riskinsietokykyysi.
Hyvin se menee.
Miksi ihmeessä? Tuo on vähän kuin sanoisi että "jos tykkäät meristä tutustu ankkalampeen". Maailmalta löytyy useita mielenkiintoisempia pörssejä kuin pienen periferian reunapörssi vaikkakin Helsingin pörssin tuotto on ollut ihan ok, tosin kaikki kiinnostavimmat viedään käsistä. Minäkin olen jotain 8-9 yhtiötä menettänyt kun joku isompi yhtiö ostanut pörssistä pois yhtiön.
Tästä ilmaiselle kurssille:
https://turunkesayliopisto.fi/koulutustarjonta/voiko-osakesijoittamisel…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä logiikalla, että pitää olla todella onnistuneet sijoitukset, että saa nyt 4-5% tuoton. Nyt on talouden taantuma.
Hyvin on tämäkin vuosi tuottanut. Viime vuoden nettotuotto 12,4%, sitä edellisen 6,2%. Siis ihan rahana tilille, ei arvonnousuna.
Kaikista pörssiyhtiöistä löytyy pitkä historia vuosikertomuksia, joita on mukavaa lukea sijoituksen tueksi.