HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn
Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.
Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.
Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.
Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.
Kommentit (707)
Tiedoksi kaikille että töihin ei mennä!
Työnantaja valitsee kenet otetaan töihin. Työttömistä suurin osa hakee töitä muttei niitä saa!
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tukia hakemalla saa Suomessa noin 2000e tienistiä vastaavan summan hyvin vähällä työllä. Hakemusten uusinta kerran kuussa vie max tunnin. Itsekkin tunnen näitä vapaaehtois työttömiä. Eihän heillä paljon ylijäämää rahassa ole, mutta arvostavat vapaa- aikaa.
Höpöhöpö.
Itse en saa mitään muuta tukea kuin työttömyystuen perusosan. En ole saanut koskaan ansiosidonnaista.
Nuorempien sukupolvien tilanne on aika toisenlainen kuin vanhempien. Nuorille ei ole kertynyt varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos taloudellinen epävarmuus sekä pelko ja huoli pärjäämisestä ja toimeentulosta ei motivoi tekemään enemmän ja kovemmin töitä, niin ihmiskunta ei olisi koskaan keksinyt metsästystä ja maanviljelyä pysyäkseen elossa."
Voisin ihan hyvin metsästää, keräillä, rakentaa itselleni pysyvän laavun ja maakellarin jne. mutta niin ei saa tehdä minne tahansa ja miten tahansa kuten joskus tuhansia vuosia sitten. Jopa vaikka omistat maata niin et silloinkaan saa käyttää sitä ihan miten huvittaa ja viimeistään jos koitat kasvattaa lapset jääkauden oloissa niin tulee tupenrapinat viranomaisilta.
Olikos muita fiksuja, tosi hyvin nyky-yhteiskuntaan sopivia vertauksia.
Ennen vanhaankin vain toisilla oli maaomaisuutta, toiset oli renkejä ja köyhimmät kerjäläisiä.
Metsästääkään ei ennen vanhaan saanut kuka tahansa, missä tahansa. Oli kruunun maita.
Nyky-yhteiskunnasta valittavat eivät ymmärrä ettei kansalaisilla ollut ennen mitään oikeuksia. Nada. Ainanoastaan (ruotsinkielisellä) yläluokalla oli oikeuksia, maata yms.
Valuttajat olisivat olleet maaorjia joilta olisi katkaistu käsi jos olisivat metsästäneet jäniksen kuninkaan mailta.
Nyt on ihan oikeasti paremmin kuin ennen Jopa suomenkielisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.
Juuri tuon asenteen takia et töitä tule saamaan.
"Olen työtön mutta tulen mielelläni töihin kertomaan teille, miten ja milloin haluan työni tehdä."
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä ei olisi kova pula tekijöistä esim siivouspuolella, niin voisin uskoa, että porukka ei lorvi tuilla laiskuuttaan. Mutta kun on, niin pidän valtaosaa noista tukieläteistä pummeina.
Itsekin olen elämässäni pitkät pätkät mopin -ja lapionvarressa ollut ja voin sanoa: kyllä vitutti. Silti piti jostain leipä repiä.
Siivous on hyvä esimerkki missä Kapitalismi ei toimi kansan edun eteen: Siivous on pakollista. Sitä ei voi jättää tekemättä. Siksi luulisi että siivojat ovat hyvin palkattuja sillä niin kapitalismin pitäisi toimia. Mutta asia onkin päinvastoin: Siivooja saa minimipalkkaa. Silti siivousbisnes on miljoonabisnes. Mikä ei täsmää?
Tämä ainakin on vikana: Ennen esim laivasiivoojat olivat 100% kantasuomalaisia. Nyt 0%. Se johtuu että laivasiivoojan palkka on tänään sama kuin se oli vuonna 1990. Millä tuli toimeen 1990 ei tule toimeen 2023. Kuitenkin laivasiivousta pyörittävän yrityksen liikevaihto on kasvanut ihan normaalisti. Se vain tekee nyt valtavasti enemmän voittoa.
Kenen mielestä tuo on ok?
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä ei olisi kova pula tekijöistä esim siivouspuolella, niin voisin uskoa, että porukka ei lorvi tuilla laiskuuttaan. Mutta kun on, niin pidän valtaosaa noista tukieläteistä pummeina.
Itsekin olen elämässäni pitkät pätkät mopin -ja lapionvarressa ollut ja voin sanoa: kyllä vitutti. Silti piti jostain leipä repiä.
Siivoustöihin ei huolita jos on liian koulutettu.
Ja siivoojallakin pitäisi olla kokemusta siivoustyöstä. Usein vaatimuksena on myös auto/ajokortti ja oman auton käyttömahdollisuus. Näin ihan kaupunkialueella, koska kohteita voi olla paljon yhden päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tukia hakemalla saa Suomessa noin 2000e tienistiä vastaavan summan hyvin vähällä työllä. Hakemusten uusinta kerran kuussa vie max tunnin. Itsekkin tunnen näitä vapaaehtois työttömiä. Eihän heillä paljon ylijäämää rahassa ole, mutta arvostavat vapaa- aikaa.
Höpöhöpö.
Itse en saa mitään muuta tukea kuin työttömyystuen perusosan. En ole saanut koskaan ansiosidonnaista.
Nuorempien sukupolvien tilanne on aika toisenlainen kuin vanhempien. Nuorille ei ole kertynyt varallisuutta.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005160933.html
"Taloussanomat laski Tilastokeskuksen väestötietokannoista, miten eri ikäluokkien työllisyys ja tulot ovat iän karttuessa kehittyneet. (Syntymävuosikohtaiset luvut artikkelin lopussa.)
Luvut osoittavat, että ainakaan taloudellisilla mittareilla puheet onnekkaista ja vähemmän onnekkaista sukupolvista eivät ole täysin tuulesta temmattuja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
"Taloussanomat laski Tilastokeskuksen väestötietokannoista, miten eri ikäluokkien työllisyys ja tulot ovat iän karttuessa kehittyneet. (Syntymävuosikohtaiset luvut artikkelin lopussa.)
Luvut osoittavat, että ainakaan taloudellisilla mittareilla puheet onnekkaista ja vähemmän onnekkaista sukupolvista eivät ole täysin tuulesta temmattuja."
Tämä on se asia mistä pitäisi olla huolissaan. Nuoremmat sukupolvet eivät työllisty kunnolla, jotkut eivät mihinkään, toiset eivät saa koskaan riittäviä tienestejä. Ja puhun niistä, jotka haluaisivat kyllä työtä, tai joilla on joku pienipalkkainen työ. Varallisuus ei kerry nuorille sukupolville. Tämä vaikuttaa koko yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.
Ma olen 51 ja ei ole ongelma saada toita. Tosin olen valmis tekemaan mita tahansa
Palkkani viime 5 vuoden aikana on ollut 1 500 - 18 000. Yleensa 12 000
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi kaikille että töihin ei mennä!
Työnantaja valitsee kenet otetaan töihin. Työttömistä suurin osa hakee töitä muttei niitä saa!
Työttömistä kaikki ne, jotka saavat työttömyystukea, myös hakevat töitä. Työtä on velvollisuus hakea vähintään neljää paikkaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon asenteen takia et töitä tule saamaan.
"Olen työtön mutta tulen mielelläni töihin kertomaan teille, miten ja milloin haluan työni tehdä."
Hän on ihan oikeassa kun ei alistu tähän nykyiseen "hyvä tyyppi" pakkoon. Nykyisin ihmiset ei hallitse työnkuvaansa eikä ammattiaan. Pitää asiakkaan tehdä puolesta. Työantajien pitäisi alkaa valita töihin se joka osaa työnsä näiden "hyvä tyyppi" pellejen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Tämä on se asia mistä pitäisi olla huolissaan. Nuoremmat sukupolvet eivät työllisty kunnolla, jotkut eivät mihinkään, toiset eivät saa koskaan riittäviä tienestejä. Ja puhun niistä, jotka haluaisivat kyllä työtä, tai joilla on joku pienipalkkainen työ. Varallisuus ei kerry nuorille sukupolville. Tämä vaikuttaa koko yhteiskuntaan.
Suurin syy lienee se, ettei meillä Suomessa ole enää riittävästi hyväpalkkaisia töitä. Ei edes niitä keskipalkkaisia. Jo muutaman vuosikymmenen ajan yrityskauppojen myötä nämä työt ovat valuneet ulkomaille. Suomeen jää näistä yrityksistä korkeintaan ne matalimmin palkatut hommat tai sitten nekin siirretään johonkin halvempien työvoimakustannusten maihin. Suomessa on liian vähän ihmisiä, jotta voisimme tulla toimeen toisiamme palvelemalla. Ei sillä vaurastu, että mä pesen sun pyykit ja sä laitat mulle ruokaa. Pitäisi olla enemmän innovaatioita, tuotekehittelyä jne. Jotain sellaista, mikä voisi poikia uusia "nokioita". On huolestuttavaa, että viime vuonna ylimpään tulodesiiliin pääsi jo hieman yli 60 000 € vuosituloilla. Vielä pari vuotta sitten raja oli 100 000 € ja muistaakseni joskus aiemmin 120 000 €. Suomalaiset ovat siis köyhtyneet ja tämä tietenkin näkyy siinä', miten nuoremmat sukupolvet pystyvät kartuttamaan varallisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin palkkauksessa ja työehdoissa ei toki ole mitään vikaa, ihminen on vaan laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen elämässäni pitkät pätkät mopin -ja lapionvarressa ollut ja voin sanoa: kyllä vitutti. Silti piti jostain leipä repiä.Siivoustöihin ei huolita jos on liian koulutettu.
Ja siivoojallakin pitäisi olla kokemusta siivoustyöstä. Usein vaatimuksena on myös auto/ajokortti ja oman auton käyttömahdollisuus. Näin ihan kaupunkialueella, koska kohteita voi olla paljon yhden päivän aikana.
Juuri näin. Olen 57-vuotias ja kun hain siivoustyötä, kysyttiin, onko auto, onko ajokortti. Sitten annettiin ymmärtää, että olisinkin tavallaan yrittäjä. Aamuisin töitä ehkä klo 05-08 ja toinen rupeama noin klo 15-18. Ja auton olisi saanut yrityksestä käyttöön joinakin päivinä, mutta ei aina. Ja mistä sen auton sai, niin 7 km päässä kotoa sen yrittäjän pihalta. Palkanmaksu sen mukaan, miten kohteet on ajoitettu. Että jos siivoaakin yhtä toimistorakennusta klo 15-19, palkka tulee klo 15-18, koska se on mitoitettu 3 tunnin kohteeksi. Kysyin haastattelussa niin paljon ihmetteleviä kysymyksiä, että ei siitä työpaikasta kuulunut myöhemmin mitään. Korona varmaan vaikutti työaikoihin, kun kontakteja piti välttää. Aika huono diili silti, jos pitää jopa 28 km kulkea päivässä työmatkoja ilman autoa, siis neljä matkaa, jos ei työpaikan autoa olisi saanut pitää väliaikana. Hyvää tietysti se, jos on tarjolla 6 tuntia joka arkipäivä. En ole varma, oliko joka päivälle. Mutta eihän paljon alle niiden tuntien siivoojan palkalla elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Elon Muskilla on lainattu ääni??
Hah hah, puhe tulee nauhalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeasian neuvottelukunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkemaksut palkasta menevät nyt eläkkeellä oleville"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kyllä tämäkin tullaan korjaamaan, niin paljon on asiasta palstalla tietämättömät nurisseet.
Saavat sitten tulevaisuudessa tilaamansa mallin. Eli jokainen kerryttää eläkekassansa itse.
Takuueläkkeet poistetaan.
Nykyinen rahasto riittää 7 vuotta.
Siirtymäajaksi suunniteltu 20-25 vuotta
Linkki
Ei julkista. Vasta valiokunnan mietinnässä.
Ei nykyisiäkään leikkauksia etukäteen julkistettu.
Eli höpötit omiasi 😂
Miten haluat, totuus sattuu. Etenkin jos ei ole varautunut vanhuuteen, vaan luottaa yhteiskunnan huolehtivan, kuten tähänkin asti.
Amerikan malli on tulevaa. Työnantajat rahoittavat työntekijöidensä eläkkeet, kuka mitenkin. Tai henkilö itse maksaa vakuutensa.
Vaarana on työnantajan tai vakuutusyhtiön meneminen konkurssiin, jolloin säästetyt eläkevarat katoavat taivaan tuuliin.
Mutta kaikki on vapaaehtoista, kenenkään palkasta ei pidätetä eläkevakuutusmaksuja.
Niin, nyt kun irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla ja voidaan irtisanoa milloin vaan niin leikattu ansiosidonnainen on 836, jos bruttopalkka 2400. Omistusasuntoon ei saa asumistukea eikä yhtiölaina/rahoitusvastike ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan ja vuokra-asuntoon saa asumistukea, kun tilillä maksimissaan 10000.
Taitaa monella vanhuuden turva lähteä.
Tuota leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyystuista.
Hyvä niin. Ei kannusta laakereilla lepäämiseen, vaan itsensä kehittämiseen, opiskeluun ja ahkeraan työnhakuun.
Opiskelu edellyttää lupaa työkkäriltä, muuten voi tulla karenssi.
Jos opiskelet, et ole työtön! Et tarvitse lupaa työkkäristä. Et saa työttömyyskorvausta vaan opintorahaa
Tänäänkin tuli noin 1700€ ansisosidonnaista, koska opiskelen. Nyt on loma-aika, joten siitä puuttuu 180€ kulukorvauksia.
Eikä paljoa aktiivipaskamalli häiritse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Ei tulevaisuudessa kukaan omista mitään ja olet onnellisempi.
Jos opiskelet, et ole työtön! Et tarvitse lupaa työkkäristä. Et saa työttömyyskorvausta vaan opintorahaa