Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn

Vierailija
02.07.2023 |

Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.

Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.

Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009688972.html

Kommentit (707)

Vierailija
1/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)

Juuri näin pitääkin tehdä.

Vierailija
2/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Routa porsaan kotiin ajaa. (Vanha suomalainen sanalasku)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivallalla saa mummon kauppakassit vietyä kaupasta poistuttua.

Vierailija
4/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Vierailija
5/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Sori ei noilla eväillä

Mutta ehkä nälkä ja kylmä vielä korjaa tota asennettasi, jos ei, niin ei voi mitään.

Vierailija
6/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Routa porsaan kotiin ajaa. (Vanha suomalainen sanalasku)

Nälkä se porsaankin töihin ajaa. (Uusi suomalainen sanalasku)

Vierailija
7/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meidän sinimusta hallitus ajattelee.

Vierailija
8/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista tuo mitä sanoit kun karman laki iskee.

Vierailija
9/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon asenteen takia et töitä tule saamaan.

Vierailija
10/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satoja tuhansia ihmisiä ajetaan kuolemaan 100 miljoonan säästön takia. Julmaa ja surullista!

Elämä on päätöksiä, PS olisi säästänyt miljoonia mafialle vuosittain lähetetyistä ulkomaan kehitysapumiljoonista.

Persut ei niitä.rahoja olisi köyhille antanut. Ideologia on antaa rikkaille lisää. Suora valhe Purralta väittää, ettei köyhimmiltä leikata.

Vierailija
11/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kylmä ja nälkä motivoi vähän laiskempaakin töihin.

Vierailija
12/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satoja tuhansia ihmisiä ajetaan kuolemaan 100 miljoonan säästön takia. Julmaa ja surullista!

Elämä on päätöksiä, PS olisi säästänyt miljoonia mafialle vuosittain lähetetyistä ulkomaan kehitysapumiljoonista.

Persut ei niitä.rahoja olisi köyhille antanut. Ideologia on antaa rikkaille lisää. Suora valhe Purralta väittää, ettei köyhimmiltä leikata.

Purra on valehtelun mestari. Tämän takia keskusta ei hallitukseen halunnut mennä. Persut on rikkonut kaikki vaalilupauksensa.

Vierailija
13/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: joko ryhdyt ilmaiseksi orjaksi heille tai kuolet pois.

Vierailija
14/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä monta kertaa se täälläkin pitää ilmaista, ettei töitä ole kaikille ei edes halukkaille ja jos jotain on, niin se on niin  huonosti palkattua, ettei sillä elä, joutus kuitenkin tukia hakemaan eli onko hyödyllistä , ei se ostovoimaa lisää.

Pelkkää kiusan tekoa, pi ruja koko hallitus!!

Vierailija
15/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meidän sinimusta hallitus ajattelee.

Vasemmisto alkaa, kun rahaa jaetaan ilmaiseksi!

Eli Marinin äärivasemmistohallitus vaihtuu Orpon vasemmistohallitukseen.

Vierailija
16/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. (HS)

Vierailija
17/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!

Vierailija
18/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruoka loppuu sitä varastetaan.

Vierailija
19/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluimmin olisin työtön, kyllä se töihin pakottaminen olis outoo. Joutuisin luopuun joistakin harrastuksista, pikku bisneksistä. Enää ei tulisi tilille tiliä. Oon 32v, en oo työssä koskaan ollut, enkä taija mennä. Rikkaat saapi mut elättää.

Vierailija
20/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.

Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi