HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn
Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.
Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.
Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.
Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.
Kommentit (707)
Tämä on vain osoitus siitä, että nämä kaksi oikeistopuoluetta ovat sitä mieltä, että kaikki työttömyys on vapaaehtoista.
Ei tarvita kuin vähän keppiä, ja työttömyys katoaa.
Ja tällaisia te äänestätte.
Kelapummi kirjoitti:
En mene töihin enää. Elän kelan tuilla ihan tahallaan ja vittuilen niille jotka käy töissä ja maksaa veroja
Siperia opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain osoitus siitä, että nämä kaksi oikeistopuoluetta ovat sitä mieltä, että kaikki työttömyys on vapaaehtoista.
Ei tarvita kuin vähän keppiä, ja työttömyys katoaa.
Ja tällaisia te äänestätte.
No nythän se nähdään. Jos ei narkkarina saa töitä, niin pitääkö yhteiskunnan maksaa työttömyysetuutta vai sittenkin ottaa aikuinen holhoukseen, tarjota petipaikka ja ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.
Juuri tuon asenteen takia et töitä tule saamaan.
Eli pitää siis nuolla pomon persettä ja kumartaa syvään, jotta on oikea asenne persujen/lahtar*n mielestä?
Nauran kun lainaa ottaneet menettää asuntonsa ja joutuvat silti maksamaan sen lainan. Ikuinen ulosotto odottaa teitä.
Kelapummi kirjoitti:
En mene töihin enää. Elän kelan tuilla ihan tahallaan ja vittuilen niille jotka käy töissä ja maksaa veroja
Persutrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)
Juuri näin pitääkin tehdä.
Kun ruoka loppuu sitä varastetaan.
Niin se menee; selviytymisellä on omat sääntönsä.
Hirveän sairaita kommentteja monelta. Sellainen hallitus kun on kansakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.
Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.
Yli 2 vuotta työttämänä olleita on vajaa 40000.
Olen oikeistopuolueen kanssa samoilla linjoilla, vaikka itsekin nautin ansiosidonnaista kun työnteko ei nappaa. Tulen varsin hyvin toimeen pääomatuloillani, mutta nostan myös ansiosidonnaista kun minulla siihen kerran on oikeus, vaikka ei ole aikomustakaan työllistyä.
Jos minulla ei olisi pääomatuloja ja ansiosidonnaista leikattaisiin, toki menisin töihin. Vähän hävettää nyt ansiosidonnaisen nostaminen, mutta toisaalta olen pitkään tehnyt myös töitä ja maksan nytkin veroja pääomatuloista enemmän kun saan nettona ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin rikoksia, kuin oikeasti töihin.
Työttömille pitäisi järjestää 8h päivässä ohjattua toimintaa tyyliin.
Aamulenkki
Aamupala, jos aamulenkki ei maistunut, niin pelkkää puuroa.
2t työhakemusten kirjoitusta/lähetystä
Lounas, jos ei saanut yhtään työhakemusta lähetettyä, niin pelkkää puuroa
2t Ohjattua sosiaalista kanssakäymistä tyyliin "moi minä olen Markku ja osaan puhua kohteliaasti muille ihmisille"
Päivällinen, jos ei osannut puhua kohteliaasti, niin puurolla jatketaan.
...
Alapeukuista päätellen tosta pitää aloittaa.
Seuraava toimenpide voisi olla 2v työttömänä olleiden asumistuen lopettaminen, jollei asunnossa asu vähintään 2hlö per huone. Eli työttömien runkkausrauhan poistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.
Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.
Meillä on toimitettu useamman erikoislääkärin todistukset vammasta työkkäriin mutta työkkärin täti uskoi tietävänsä lääkäriä paremmin miten asiat on, eli puoliso lähtee uusiin terveystarkastuksiin taas. Ei siinä mitään, kyllä hän lähtee. Kuntoutusta hän ei ole koskaan saanut vaikka haettu useamman kerran, eläkettä ei tietenkään tipu, sitäkin haettu monesti, aina uusien lääkäritodistusten kera, sekä toimitettu ne samat työkkäriin.
Nyt tarjottiin lisäksi kurssia hänelle miten vajaakykyisenä haetaan työpaikkaa, osallistuu varmasti mutta ei saa kuitenkaan työtä (ei ole tähänkään saakka saanut yrityksistä huolimatta), vaikka työllistäähän se kurssin vetäjää jonkun verran. Mikäpä siinä, ei se kurssi kovin paljon vaadi mutta näihin kyllä riittää valtiolla rahaa haaskattavaksi.
Ehkä hän tällä kertaa pääsisi jopa koulutukseen, koska sitäkään hänelle ei myönnetty aikaisemmin. Toivossa on hyvä elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulenkki
2t Ohjattua sosiaalista kanssakäymistä tyyliin "moi minä olen Markku ja osaan puhua kohteliaasti muille ihmisille"
...
Seuraava toimenpide voisi olla 2v työttömänä olleiden asumistuen lopettaminen, jollei asunnossa asu vähintään 2hlö per huone. Eli työttömien runkkausrauhan poistaminen.
Olette samaa tasoa n a t s i e n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis haluat päihde- ja mielenterveysongelmaisen ihmisen työkaveriksesi. Mikäs siinä, sinulle tulee sitten omien töittesi ohelle työkaverin kuntoutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulenkki
...
Olette samaa tasoa n a t s i e n kanssa.
Ei olla.
Ei nassit jakaneet ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis haluat päihde- ja mielenterveysongelmaisen ihmisen työkaveriksesi. Mikäs siinä, sinulle tulee sitten omien töittesi ohelle työkaverin kuntoutus.
Se 8t kuntouttava päiväohjelma, jossa saa puuroa palkaksi, jos ei suostu edes yrittämään sitä kuntoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Teillä Kelalla ei kylä tiedetä yhtään mitään. Iysellä on tuttu jolta on onnettomuuden takia amputoitu molemmat jalat, mutta niin vain Kelan puoskari-lääri totesi henkilöä näkemättä tuttuni kävelykykyseksi vaikka tällä ei ole jalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä Kelalla ei kylä tiedetä yhtään mitään. Iysellä on tuttu jolta on onnettomuuden takia amputoitu molemmat jalat, mutta niin vain Kelan puoskari-lääri totesi henkilöä näkemättä tuttuni kävelykykyseksi vaikka tällä ei ole jalkoja.
Missä rikosilmo vakuutuspetoksesta?
Nuoriso jo ymmärtää jengiytyä. Äkkiäkös tänne järjestäytynyt rikollisuus pesiytyy ja töitä riittää vähän tyhmemmällekin. Kokoomushenkinen yrittäjä saa sitten käyttää rahansa verojen sijaan suojelurahoihin, vartijoihin ja pitää lapsensa tiukasti kotona tai kuljetettuna ja vartioituna kodin ulkopuolella.