Mitä teen, kun sain toisen ihmisen postit kotiini?
Noin kuukausi sitten sain ekan kerran kirjeen, joka kuuluu jollekin firmalle , mutta kirjekuoressa oli jostain syystä väärä osoite eli minun osoitteeni. Silöok kirjoitin kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" . Viikko ennen Juhannusta sain uudelleen täysin samanlaisen kirjekuoren ja tämän kirjekuoren laitoin takaisin postiin vasta juhannuksen pyhinä. Nyt toissapäivänä perjantaina sain taas kolmannen kerran samanlaisen kirjekuoren ja avasin sen, kun halusin tietää, että onko tämä edes mikään tärkeä kirje ja sehän oli maksumuistutus eli vastaanottajan olisi tosi tärkeää tietää tästä laskusta.
Mitä mä nyt teen? Lähetänkö kolmannen kerran eteenpäin postissa tämän saman kirjeen ja kirjoitan kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" vai voinko olettaa, että ne kaksi aiempaa kirjettä ovat menneet/menevät perille? Suuttuuko kirjeen saaja, jos näkee, että olen jo avannut hänelle kuuluvan kirjeen? Mä avasin sen siksi, kun halusin nähdä, että onko se edes tärkeä vai voiko sen heittää roskiin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Postituspalveluja tuottavat eri firmat. Ei vain Suomen Posti. Joten katso kirjekuoren osoitepuolelta yläreunasta kuka vastaa kirjeen toimittamisesta perille.
Tein saman kuin sinäkin saadessani koko ajan jonkun postia ja postissa neuvottiin sama , että ottaa yhteyettä postitusfirmaan. Tosi ei auttanut.
Minä avasin lopulta kirjeet ja josta näi lähettäjn OP-pankin. Vein kirjeet suoraan pankkiin ja viesti mukaan, ettei vastaanottaja asu osoitteessa. Siihen vasta loppui ne kirjeet-
Postin asia selvittää kenelle ovat työnsä delegoineet. Ei ole asiakkaan ongelma selvittää mille firmalle pitää reklamoida milloinkin.
Olen asunut tässä osoitteessa n. 15 vuotta, ja joka vuosi tulee joulukortti X:lle (ilm. edellinen asukas) Y:ltä perheineen.
Useiden vuosien ajan vedin raksin osoitteen päälle ja kirjoitin "jaettu väärään osoitteeseen".
Sitten yhtenä vuonna tuli 2(!) joulukorttia, Y:ltä ja nimestä päätellen joltain Y:n sukulaiselta.
Tuoss kohtaa aloin heittää joulukortit roskiin. Olin n. 10 vuoden(!) ajan ilmoittanut että väärä osoite ja palauttanut Postiin, koen että tein oman osuuteni.
En tiedä eikö Posti koskaan toimittanut kortteja oikeaan osoitteeseen, vai eikö X 10 vuodessa ymmärtänyt ilmoittaa Y:lle oikeaa osoitettaan. Niin tai näin, minulle riitti osaltani, vaikka vaiva ei iso ollutkaan, niin johonkon se raja on vedettävä.
Toisten kirjeitä ei avata. Koskaan.
Palauta kirjeet lähettäjälle postin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Asuin puolisen vuotta osoitteessa, johon tuli entisen asukkaan karhukirjeitä, haasteita, ulosottokirjeitä, poliisin kirjekuoria, maksumuistutuksia, sakkoja, käräjäkirjeitä jne. useana päivänä viikossa. Muistan kun toisinaan oli 10-litrainen muovipostipönttö täynnä niitä kirjeitä. Jollain selvästi elämänhallinta täysin hävöksissä.
Aluksi vein sellaisen 20-senttisen kirjenivaskan lähimpään postin pisteeseen, mutta sieltä jo sanottiin ettei ole minun vastuullani säilyttää saati uudelleenohjata ventovieraan posteja. Enkä olisi jaksanutkaan kun alkoi laatikko olla täyteenammuttu niitä pahuksen kirjeitä.
Avasin muutaman ja isoja summia oli menossa tai jo mennyt ulosottoon, puhutaan siis kymppitonneista ja sadoista tuhansista. Autolaina, vuokra, puhelinlaskuja, salijäsenyyksiä, nettikauppalaskuja, luottokorttilaskuja, siivouksia, juhlien pitopalveluita, ylinopeus- ja parkkisakkoja, käräjäoikeuden langettamia maksurangaistuksia, terveyskeskus- ja sairaalalaskuja.. kaikki ulosottoon. Lopulta heitin kirjeet roskikseen sitä mukaa kun niitä tuli siihen asti kunnes muutin pois.
Toisten kirjeitä ei avata.
Työkaverilla oli epäluotettavat vuokralaiset jotka lähtivät pois maksamatta vuokraansa, ilmoittamatta mitään ja tilasivat kaikkea hullua mainospostia keksityillä nimillä asunnon omistajan asuntoon. Postia tuli monta kuukautta ennenkuin postissa uskottiin että sen nimisiä asukkaita ei osoitteessa ole koskaan ollutkaan. Kaiken laisia sitä onkin.
Avaaja on menetellyt tähän saakka aivan oikein. Jatka samaan malliin. Jos kyseessä on firma, niin sille todennäköisesti löytyy yhteystiedot netistä. Voit soittaa ja ilmoittaa sinne, että korjaavat osoitteensa laskuja lähettävään firmaan.
Käsittääkseni toisen postin hävittäminen ei ole luvallista, vaan rikos.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla oli epäluotettavat vuokralaiset jotka lähtivät pois maksamatta vuokraansa, ilmoittamatta mitään ja tilasivat kaikkea hullua mainospostia keksityillä nimillä asunnon omistajan asuntoon. Postia tuli monta kuukautta ennenkuin postissa uskottiin että sen nimisiä asukkaita ei osoitteessa ole koskaan ollutkaan. Kaiken laisia sitä onkin.
Hyi minkälaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Edellisten asukkaiden muuttoilmoitus on tekemättä. Käy Suomi.fi:ssä katsomassa, kuinka monta ihmistä on kirjoilla sinun osoitteessasi. Kun muutin vuokra-asuntooni, ja minulle alkoi tulla muiden posteja, kävin tuolla, ja asunnossani oli kirjoilla kolme henkilöä, vaikka asun siinä yksin. Otin yhteyttä suoraan digi- ja väestövirastoon, joka oli yhteydessä näihin tyyppeihin ja patisti tekemään muuttoilmoituksen. Lopulta saivat muuttoilmoituksensa kyhättyä ja vieraiden ihmisten ulosottokirjeiden ym. postien tulo loppui.
Hienoa kun sinä kerroit jo tämän. Tarkoitukseni oli myös kertoa ja lisätä infoa, että tarkistakaa omasta terveyskeskuksesta kuka teillä on lähiomainen merkitty.
Minulla oli edellinen vuokralainen!!!
Se kun menee myös digi-ja väestörekisteristä suoraan sairaalatietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Taas aloitus, jonka kyhääjä joko trolli tai todella uusavuton.
Jos et itse ymmärrä, niin kerrotaan. Soita siihen yritykseen, joka toistuvasti lähettää väärää postia. Jos et ymmärrä mistä löytyy puhelinnumero niin googlaa. Jos et osaa googlata niin soita numeropalveluun, se tosin maksaa lähemmäs 10 euroa.
Muiden posteja ei availla, se on rikos.
Ei se yritys voi tehdä asialle mitään, jos kyseinen henkilö on ilmoittanut heille väärät osoitetiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin roskiin.
Ei ole minun homma vastata ja järjestellä ja korjata muiden virheitä.Eivät hekään tee minun töitäni.
On laitonta hävittää toisten posteja. Oli ne v-mäisiä tai turhia sinulle.
Miksi sitten Posti saa hävittää niitä ilman seuraamuksia???
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ei tarvitse soitella. Miksi tekisin ilmaista työtä jonkun toisen laiskan ääliön tai postin puolesta?
koska joskus sinun kirjeesi voi mennä väärään osoitteeseen ja haluat, että se, joka sen saa toimittaisi sen asiallisesti eteenpäin eikä esim. alkaisi availla sitä "koska halusi tietää" tai heittää sitä roskiin, koska "miksi tekisin ilmaista työtä toisen hyväksi". Siellä sinulle tulleessa kirjeessa voi olla vaikka sensitiivistä dataa, tai muuten tärkeää tietoa.
https://www.pyhajokiseutu.fi/mita-jos-saan-postia-joka-ei-ole-minulle/3…
"Selvää kuitenkin on, ettei toiselle osoitettua kirjettä saa missään nimessä avata, koska tällöin saattaa syyllistyä rikoslaissa määriteltyyn viestintäsalaisuuden loukkaamiseen. Kirjettä ei saa myöskään hävittää oma-aloitteisesti. Suositeltavaa on lähetysten palauttaminen takaisin sen jakelusta vastaavalle yritykselle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet ne postiin ja selität postissa asian.
Mihin postiin. En edes tiedä, missä on lähin posti, siis oikea posti. Kaikkihan ne on lopetettu, vai ottaako k- kaupan kassa tämmöisen asian hoitaakseen, kun hän on kuulema posti. Terveisiä Helsingistä.
tässä ketjussa on jo pariin kertaan kerrottu toimintatapa: jos on postin jakama, ota yhteys postiin. Lähin posti on jokaisella netinkäyttäjllä niinkin lähellä kuin netti. Sieltä saa lisätietoa ja ohjeita miten voi toimia. Kun sitten ehdottavat, että vie lähimpään postilaatikkoon ja jos ei voi viedä syystä tai toisesta, niin voi sanoa siellä chatissa siitä. tadaa! niin helppoa!
Asuin puolisen vuotta osoitteessa, johon tuli entisen asukkaan karhukirjeitä, haasteita, ulosottokirjeitä, poliisin kirjekuoria, maksumuistutuksia, sakkoja, käräjäkirjeitä jne. useana päivänä viikossa. Muistan kun toisinaan oli 10-litrainen muovipostipönttö täynnä niitä kirjeitä. Jollain selvästi elämänhallinta täysin hävöksissä.
Aluksi vein sellaisen 20-senttisen kirjenivaskan lähimpään postin pisteeseen, mutta sieltä jo sanottiin ettei ole minun vastuullani säilyttää saati uudelleenohjata ventovieraan posteja. Enkä olisi jaksanutkaan kun alkoi laatikko olla täyteenammuttu niitä pahuksen kirjeitä.
Avasin muutaman ja isoja summia oli menossa tai jo mennyt ulosottoon, puhutaan siis kymppitonneista ja sadoista tuhansista. Autolaina, vuokra, puhelinlaskuja, salijäsenyyksiä, nettikauppalaskuja, luottokorttilaskuja, siivouksia, juhlien pitopalveluita, ylinopeus- ja parkkisakkoja, käräjäoikeuden langettamia maksurangaistuksia, terveyskeskus- ja sairaalalaskuja.. kaikki ulosottoon. Lopulta heitin kirjeet roskikseen sitä mukaa kun niitä tuli siihen asti kunnes muutin pois.