Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen, kun sain toisen ihmisen postit kotiini?

02.07.2023 |

Noin kuukausi sitten sain ekan kerran kirjeen, joka kuuluu jollekin firmalle , mutta kirjekuoressa oli jostain syystä väärä osoite eli minun osoitteeni. Silöok kirjoitin kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" . Viikko ennen Juhannusta sain uudelleen täysin samanlaisen kirjekuoren ja tämän kirjekuoren laitoin takaisin postiin vasta juhannuksen pyhinä. Nyt toissapäivänä perjantaina sain taas kolmannen kerran samanlaisen kirjekuoren ja avasin sen, kun halusin tietää, että onko tämä edes mikään tärkeä kirje ja sehän oli maksumuistutus eli vastaanottajan olisi tosi tärkeää tietää tästä laskusta.

Mitä mä nyt teen? Lähetänkö kolmannen kerran eteenpäin postissa tämän saman kirjeen ja kirjoitan kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" vai voinko olettaa, että ne kaksi aiempaa kirjettä ovat menneet/menevät perille? Suuttuuko kirjeen saaja, jos näkee, että olen jo avannut hänelle kuuluvan kirjeen? Mä avasin sen siksi, kun halusin nähdä, että onko se edes tärkeä vai voiko sen heittää roskiin.

Kommentit (75)

21/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselle kuuluvan postin avaaminen taitaa olla rikos, paha virhe.

Mutta jos haluan ottaa yhteyttä siihen kirjeen lähettäjään ilmoittaakseni, että heillä on väärä osoite, niin pakkohan hän mun on silloin avata se kirje, jotta näen lähettävän firman.

Vierailija
22/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselle kuuluvan postin avaaminen taitaa olla rikos, paha virhe.

Mutta jos haluan ottaa yhteyttä siihen kirjeen lähettäjään ilmoittaakseni, että heillä on väärä osoite, niin pakkohan hän mun on silloin avata se kirje, jotta näen lähettävän firman.

Firmahan näkyy siitä läpinäkyvästä kirjekuoren kohdasta.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut kannattaa maksaa ettei toiselle ihmiselle tule maksuhäiriömerkintää

Vierailija
24/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen postia ei saa avata,rangaistus sakkoa tai max 2 vuotta vankeutta. Tutustuin asiaan,kun työkaveri piilotti postiani ja avasi kirjeitäni. Miten muuten,kun postin omat työntekijät avaavat noita rahakirjeitä. Posti vaan siirtää vastuun lähettäjälle,että älkää lähettäkö onnittelukorttien välissä rahaa.

Vierailija
25/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on kaikki saman lähettäjän lähettämiä kirjeitä, niin kolmannen kirjeen palauttaminen samalla lailla kun kaksi edellistä kirjettä on lähinnä ajanhukkaa.

Katso löydätkö lähettäjän sähköpostin, ja lähetä sähköposti jossa kerrot että he ovat toistuvasti lähettäneet postia tällä nimellä ja osoitteella, mutta vastaanottaja on osoitteessa täysin tuntematon nämä kirjeet eivät löydä perille kyseiselle henkilölle.

Vierailija
26/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen postia ei saa avata,rangaistus sakkoa tai max 2 vuotta vankeutta. Tutustuin asiaan,kun työkaveri piilotti postiani ja avasi kirjeitäni. Miten muuten,kun postin omat työntekijät avaavat noita rahakirjeitä. Posti vaan siirtää vastuun lähettäjälle,että älkää lähettäkö onnittelukorttien välissä rahaa.

Tuon takia en käytä Postin palveluja.

Ei mitään luottamusta. Mun siskokaan ei saanut äidiltä tullutta korttia.

Vierailija
27/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oveen lappu "xx-ei asu täällä", silloin postinkantaja ei tiputa kuoria luukusta. Huolehdi myös isännöitsijäntoimiston kanssa siitä, että muita ihmisiä ei ole kanssasi kirjoilla.

Vierailija
28/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso täältä hakemalla yritysnimellä, onko yritys ilmoittanut osoitteesi omaksi osoitteekseen

https://tietopalvelu.ytj.fi/

Vierailija
29/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli edellisen asukkaan veropapereita ja aina vaalien lähestyessä ilmoitus äänioikeudesta vuosikausien ajan, vaikka ko. hlö ei enää asunut edes koko maassa. Mitkään ilmoitukset minnekään eivät auttaneet. Kysyin maistraatistakin, niin sieltä sanottiin, ettei tällä ihmisellä ole mitään osoitetta Suomessa. Silti vaan puski veroilmoitusta vuosittain. Lopulta vein koko nipun (n. 15cm korkea) verotoimistoon henk koht, liitteenä rautalangasta väännetty selitys, että tämä ihminen ei asu Suomessa. Sen jälkeen loppui.

Vierailija
30/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli aikoinaan muistaakseni DNA:lta useampi kirje, jossa oli jonkun toisen nimi. Kirjoitin kuoreen, että ei asu enää täällä ja laitoin takaisin postiin. Sitten yks kerta paperi kuoren sisällä oli liikkunut niin, että kirjekuoren ikkunassa näkyi vain osoite ja mä repäisin kuoren auki ennen kuin ehdin tajuamaan, että en ole DNA:n asiakas, joten heillä ei ole syytä mulle laittaa postia. No, siellä oli maksukehotus ja uhkaus liittymän sulkemista, koska edellisiin laskuihin ei oltu reagoitu. Minäpä sitten kunnon ihmisenä soitin DNA:lle ja kerroin tapahtuneet. Heidän aspansa oli sitä mieltä, että mun olisi pitänyt itse toimittaa laskut ja karhut poismuuttaneelle!! Aikani vänkäsin typeryksen kanssa, kunnes sanoin, että heitän jatkossa suoraan roskikseen kaikki, mitä tulee heidän logollaan mun osoitteeseen. Tyyppi alkoi vielä sössöttämään, että se on rikos, johon totesin, että mä aion luulla niitä mainoksisksi, kun en ole ko. firman asiakas, niin en odota heiltä mitään postia.

Ei tullut sen jälkeen yhtään kirjettä eli ilmeisesti saivat oikean osoitteen kuitenkin kaivettua. Noin muuten olen sitä mieltä, että JOKAINEN hoitaa itse muutettuaan VRK:lle muuttoilmoituksen ja maksaa muutaman kympin Postille siitä, että uudelleen ohjaavat vuoden postit uuteen osoitteeseen. Ei ole uuden asukkaan vastuulla kiikutella vanhan asukin posteja yhtään mihinkään.

Vierailija
31/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kirjeitä tarvi välttämättä viedä postiin erikseen, postinjakajasi voi viedä ne mennessään, kun viivaat yli väärän postinsaajan nimen ja kirjoitat kuoreen esim. ei asu, väärä osoite. Jos aiemmin sunnossasi asuva asukas ei ole tehnyt os. muutosta firmalleen, lukee se edelleen asuntosi jakelutiedoissa, eikä sitä saa pois tiedoista kun tekemällä lopulta poiston järjestelmään.  muuttoilmoitus ei kuitenkaan yleensä saavuta kirjeen lähettäjää, ellei asukas ole sitä virallisesti firmalleen tehnyt. Tällöin ainoa vaihtoehto on, että kirjeet lähetteään takaisin jakelutoimipaikassa jo lajitteluvaiheessa, mikä taas edellyttää sitä, ettei jakelutiedoissa lue ko. firmaa. Muuten on postin työohjeen mukaista kantaa osoitteeseen kaikki, mikä siinä jakelupisteessä tiedoissa lukee,

Vierailija
32/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa avata. Täytyy laittaa takaisin lähettäjälle. Niin mä tein, vaikka tyypi asui samassa kerrostalossa. Näin käskettiin tehdä.

Kun se ei loppunut, laitoin tyypille heippalapun, että miltä firmoilta muistutukset tulee. Kirjekuoressa on yleensä merkintä.

Siihen loppui kirjeiden tulo.

Vierailija
33/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän postilaatikkoon on tullut nyt parin vuoden ajan postia, jossa sukunimi sekä etunimi ovat jonkun muun ihmisen eikä tiennimikään täsmää . Postilaatikossa on meidän sukunimi. Ensin jaettiin muutamia aikakausilehtiä, jotka vein noin kilometrin päähän oikeaan osoitteeseen. Tänä vuonna on tullut saman väärännimisen ja toisessa osoitteessa olevan henkilön kirjeitä verottajalta sekä pankin tiliotteita melkein joka kuukaudelta. Pari tiliotetta on ilmeisesti jaettu oikein? Laitoin virheellisesti jaetun postin takaisin kirjelaatikkoon. 

Annoin palautteen postille ja sieltä soitti ihminen, joka ensitöikseen kertoi, että alueella jakaa postia myös Early Bird. Annoin palautetta myös tälle yritykselle. Lopputulos oli, että väärän postin jakaminen on ainakin vähentynyt. Postilaatikkoomme päätyi myös meidän osoitteeseen  onnittelukortin, jossa osoite oli Helsingissä ja me asumme 30 kilometrin päässä...

Vierailija
34/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselle kuuluvan postin avaaminen taitaa olla rikos, paha virhe. Onhan toisten sähköpostienkin lukeminen ja tietojen asiaton urkkiminen verkkopalveluista tietosuojarikos.

Tässähän alkaa tuntea itsensä vanhaksi. Aikoinaan perusteltiin sitä, että toisten sähköposteja ei saa avata luvatta sillä, että paperikirjeitäkään ei saa avata.

Vierailija
35/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli useita kirjeitä, viikon sisällä.

Teippasin ne yhteen. Kiinnitin ne postiluukun yläpuolelle teipillä.

Sekä kirjeen postinjakajille, että tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa, toimittakaa ne hänelle perille, ei ole minun tehtäväni se.

Lisäksi laitoin, olen ottanut kaikista kirjekuorista kuvat, koska on verohallinnon ja pankin kirjeitä. Kiitos ja työniloa.

Kun samana päivänä kävi jakaja, oli ne otettu ja ei tullut enää toiste muiden kirjeitä.

Tästä on vuosi aikaa.

Olen joskus soittanut postiin, vienyt niitä jne.

Aina niitä tuli kuitenkin uusia.

Toiset jakajat myös huolimattomia, sijaisia on paljon, kiire, ja nyt kesäsijaisia.

Mutta en koe, että minun täytyisi niitä viedä eteenpäin.

36/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisten asukkaiden muuttoilmoitus on tekemättä. Käy Suomi.fi:ssä katsomassa, kuinka monta ihmistä on kirjoilla sinun osoitteessasi. Kun muutin vuokra-asuntooni, ja minulle alkoi tulla muiden posteja, kävin tuolla, ja asunnossani oli kirjoilla kolme henkilöä, vaikka asun siinä yksin. Otin yhteyttä suoraan digi- ja väestövirastoon, joka oli yhteydessä näihin tyyppeihin ja patisti tekemään muuttoilmoituksen. Lopulta saivat muuttoilmoituksensa kyhättyä ja vieraiden ihmisten ulosottokirjeiden ym. postien tulo loppui.

37/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisten asukkaiden muuttoilmoitus on tekemättä.

Mä olen asunut nykyisessä asunnossa yli kolme vuotta. Ja luulisi, että tämä maksumuistutus on tuore tapaus, joten aika outoa, että miten se kirjeen oikea saaja ei ole "osannut" ilmoittaa oikeaa osoitettaan.

Vierailija
38/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut kuoreen "ei asu täällä / Arvoisa vastaanottaja, muuta osoitteesi" ja vienyt oranssiin postilaatikkoon - en *** voi tietää, minkä pilipalifirman vai Postipostin jakama mikäkin kirje on.

Nyt tein sen viimeisen kerran tässä asunnossa. Kirjoitin kuoreen kissan kokoisin kirjaimin "EI ASU TÄÄLLÄ / XX KORJAA OSOITTEESI, MINÄ MUUTAN POIS JA SEURAAVA HEITTÄKÖÖT NÄMÄ VAIKKA ROSKIKSEEN". Asia ei ole enää minun käsissäni.

Vierailija
39/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kerran pidemmän aikaa jonkun tyypin kirjeitä Valtiokonttorista. En tiedä, mitä sisälsivät, mutta ei se tyyppi ainakaan tässä osoitteessa ollut asunut ennen minuakaan. Lopulta en enää jaksanut palautella niitä vaan vein roskiin. Varmaan oli jotain tärkeää.

Sieltä tulee rahaa aina, tai kielto rahasta.

Vierailija
40/75 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet ne postiin ja selität postissa asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi