Mitä teen, kun sain toisen ihmisen postit kotiini?
Noin kuukausi sitten sain ekan kerran kirjeen, joka kuuluu jollekin firmalle , mutta kirjekuoressa oli jostain syystä väärä osoite eli minun osoitteeni. Silöok kirjoitin kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" . Viikko ennen Juhannusta sain uudelleen täysin samanlaisen kirjekuoren ja tämän kirjekuoren laitoin takaisin postiin vasta juhannuksen pyhinä. Nyt toissapäivänä perjantaina sain taas kolmannen kerran samanlaisen kirjekuoren ja avasin sen, kun halusin tietää, että onko tämä edes mikään tärkeä kirje ja sehän oli maksumuistutus eli vastaanottajan olisi tosi tärkeää tietää tästä laskusta.
Mitä mä nyt teen? Lähetänkö kolmannen kerran eteenpäin postissa tämän saman kirjeen ja kirjoitan kirjekuoreen, että "tämä henkilö ei asu tässä osoitteessa" vai voinko olettaa, että ne kaksi aiempaa kirjettä ovat menneet/menevät perille? Suuttuuko kirjeen saaja, jos näkee, että olen jo avannut hänelle kuuluvan kirjeen? Mä avasin sen siksi, kun halusin nähdä, että onko se edes tärkeä vai voiko sen heittää roskiin.
Kommentit (75)
ihan ensimmäisenä: toisten kirjeita EI SAA avata! Ei ikinä. Vain silloin, jos on sen kirjeen saajan lupa avata kirje. Kun saat kirjeen, niin aina ensin on katsottava, että se varmasti on sinulle ja sitten vasta sen avaat.
Kun kirje tulee väärään osoitteeseen, sen voi tosiaan laittaa postin kuljetettavaksi merkinnällä, että "henkilö ei asu tässä osoitteessa" tai merkinnällä "väärin jaettu" (esim. jos on selvästi väärä osoite).
Sitä ennen pitää tietenkin tarkistaa, että mikä jakeluyhtiö sitä kirjettä jakoi (sen näkee sieltä postimerkin lähettyviltä tai kuoressa on joku muut tunniste): jos posti, sen voi jättää postilaatikkoon, ei tarvitse laittaa uutta postimerkkiä, jos on joku muu jakeluyhtiö, niin varmaan kannattaa niihin olla vaikka netin kautta yhteydessä (kaikilla niillä kun välttämättä ei ole postilaatikoita kadulla).
Jos vääriä kirjeitä tulee toistuvasti omaan osoitteeseen, niin sitten varsinkin yhteys siihen postinjakelijaan ja kysytään, että mitä tehdään.
minä sain kerran toiselle ihmiselle osoitetun kirjeen edunvalvontavirastosta. Kaupunkinkin oli väärin ja osoitekin niin väärä, että ihmettelen miten se oli voitu jakaa minulle. Posti oli kiitollinen, kun vaivauduin hoitamaan asian eteenpäin. EI tullut mieleenkään avata kirjettä, vaikka kiinnostikin. Ihmisten yksityisasioita niissä kaikissa kirjeissä on, eikä ne kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
ihan ensimmäisenä: toisten kirjeita EI SAA avata! Ei ikinä. Vain silloin, jos on sen kirjeen saajan lupa avata kirje. Kun saat kirjeen, niin aina ensin on katsottava, että se varmasti on sinulle ja sitten vasta sen avaat.
Kun kirje tulee väärään osoitteeseen, sen voi tosiaan laittaa postin kuljetettavaksi merkinnällä, että "henkilö ei asu tässä osoitteessa" tai merkinnällä "väärin jaettu" (esim. jos on selvästi väärä osoite).
Sitä ennen pitää tietenkin tarkistaa, että mikä jakeluyhtiö sitä kirjettä jakoi (sen näkee sieltä postimerkin lähettyviltä tai kuoressa on joku muut tunniste): jos posti, sen voi jättää postilaatikkoon, ei tarvitse laittaa uutta postimerkkiä, jos on joku muu jakeluyhtiö, niin varmaan kannattaa niihin olla vaikka netin kautta yhteydessä (kaikilla niillä kun välttämättä ei ole postilaatikoita kadulla).
Jos vääriä kirjeitä tulee toistuvasti omaan osoitteeseen, niin sitten varsinkin yhteys siihen postinjakelijaan ja kysytään, että mitä tehdään.
Tai sitten jokainen huolehtii muuttoilmoituksen tekemisen niin ei tarvitse rassata muiden hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kirjeitä tarvi välttämättä viedä postiin erikseen, postinjakajasi voi viedä ne mennessään, kun viivaat yli väärän postinsaajan nimen ja kirjoitat kuoreen esim. ei asu, väärä osoite. Jos aiemmin sunnossasi asuva asukas ei ole tehnyt os. muutosta firmalleen, lukee se edelleen asuntosi jakelutiedoissa, eikä sitä saa pois tiedoista kun tekemällä lopulta poiston järjestelmään. muuttoilmoitus ei kuitenkaan yleensä saavuta kirjeen lähettäjää, ellei asukas ole sitä virallisesti firmalleen tehnyt. Tällöin ainoa vaihtoehto on, että kirjeet lähetteään takaisin jakelutoimipaikassa jo lajitteluvaiheessa, mikä taas edellyttää sitä, ettei jakelutiedoissa lue ko. firmaa. Muuten on postin työohjeen mukaista kantaa osoitteeseen kaikki, mikä siinä jakelupisteessä tiedoissa lukee,
Kun minä olin ytheydessä postiin väärin jaetun kirjeen osalta ja ehdotin heille, että voin antaa ne postinjakajalle, kun hän seuraavan kerran tulee. Sanoin, että olen kuitenkin kotona ja ehtisin kyllä, niin sanoivat, että mieluummin ei, että jos suinkin voit, niin palauta lähimpään postilaatikkoon. Minulla se lähin postilaatikko oli ihan kulman takana, joten ei ollut suurta vaivaa.
Ehkä posti ei halua tuollaista "jätä postinjakalle oveen", koska jokuhan voi ne siitä pölliä tai sitten postinajakaja voi jättää ne palauttamatta, jos vaikka pelkää, että tulee satikutia. En tiedä, mutta eivät suositelleet kirjeiden jättämistä postinjakajalle
voisin kuvitella, että jossain harvana sutulla maaseudulla voi olla toisin, jossa joku loota on tyyliin 15 kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten jokainen huolehtii muuttoilmoituksen tekemisen niin ei tarvitse rassata muiden hermoja.
ei se aina tuostakaan ole kiinni. Toisinaan yritykset itse sanovat asiakkailleen, että ei tarvitse tehdä erillisia osoitteenmuutoksia heille, koska otavat tiedot suoraan järjestelmästä. yritykset vain eivät niitä tietojaan päivitä päivittäin, pahimmillaan parin kuukauden välein, joten siitäkin syystä voi olla, että postia jaetaan sitten vääriin käsiin
Parikymmentä vuotta sitten minulle tuli edelliselle asukkaalle osoitettuja kirjeitä eräältä firmalta. Kirjoitin niihin "Ei asu tässä osoitteessa." Siitä huolimatta niitä vain tuli jatkuvasti. Loppui se sitten, kun kirjoitin kuoreen: "Uskokaa nyt jo!! Ei asu tässä osoitteessa."
Miksi meidän pitäisi tehdä surkean Postin töitä? Tehkööt itse. Väärät postit roskiin vaan. Kätevää ja nopeaa!
Itse suttaan osoitteeni pois kirjekuoresta ja kirjoitan kissan kokoisilla kirjaimilla että väärä osoite, vastaanottaja ei asu täällä tai jotain samantapaista. Nykyisen talon entinen omistaja muutti 30 metrin päähän ja hänelle vien toki postilaatikkoon ja hän on vaihtanut osoitteet sitä mukaa kun kaikennäköisiä harvakseltaan tulevia julkaisuja taas saapuu. Voin uskoa että muuton aikaan ei ole ensimmäisenä mielessä ammattiliiton lehden saapumisosoite, WWF:n kausilehti tai turistipyöräliitto.
Jos postin velvollisuus on jakaa postit osoitteeseen, joka kirjeessä on, eivätkö ne sitten ole sen omaisuutta, joka osoitteessa asuu? Itse tekisin niin, että keräisin väärää postia ja veisin vaikka puolen vuoden välein postilaatikkoon merkinnällä ei asu osoitteessa. Sitten voisin alkaa viedä roskiin. Kyllä tuon pelleilyn pitää loppua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin roskiin.
Ei ole minun homma vastata ja järjestellä ja korjata muiden virheitä.Eivät hekään tee minun töitäni.
On laitonta hävittää toisten posteja. Oli ne v-mäisiä tai turhia sinulle.
Mitä niille pitää tehdä? En ala hakemaan henkilön osoitetta ja palauttelemaan korvauksetta.
Mulle tuli vuosia sitten uuteen osoitteeseen edellisen asukkaan Me Naiset -lehti. Yritin ilmoitella siitä, mutta lehti vaan tuli, enkä tiennyt onko lasku tulossa vai onko se maksettu vai miten.
Useamman kerran asiasta soitettuani vastasivat, että mitä se haittaa 😄
Ilmeisesti olisi pitänyt sitten mahdollisen laskun tullessa vaan repiä se ja odottaa, että menee entisellä asukkaalla perintään, kun itse olen saanut ilmaisen lehden.
En tuhlaa aikaani toisten posteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin roskiin.
Ei ole minun homma vastata ja järjestellä ja korjata muiden virheitä.Eivät hekään tee minun töitäni.
On laitonta hävittää toisten posteja. Oli ne v-mäisiä tai turhia sinulle.
Mitä niille pitää tehdä? En ala hakemaan henkilön osoitetta ja palauttelemaan korvauksetta.
jos ne on postin, viet postilaatikkoon. Tai sitten menet nettiin, avaat postin sivut ja kerrot heille asian. Heidän kanssaan voit sitten neuvotella palkkioistasi, jos niin pikkusieluinen olet.
Jos ne on jonkun muun jakelufirman virhejakoja, niin tietenkin olet heihin yhteydessä. Asia selviää, kun sitä kirjekuorta katsoo
Itselle tulee vielä melkein kahden vuoden asumisen jälkeen entisen asukkaan postit. Ennen jaksoin laittaa postiin, mutta nykyään tungen surutta sekajätteeseen, kun kaveri ei selvästi noita postejaan kaipaa senkään vertaa, että vaihtaisi osoitteensa oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein muuttoilmoituksen isäni kuolinpesälle ja aloin saada postia jonka saaja oli isäni toisennimen kaima, sama sukunimi ja myös saman edunvalvonnan asiakas. Kerran palautin postiin saatesanoilla, kerran palautin edunvalvontatoimistoon ja sen jälkeen nakkasin roskiin. En tiedä mihin isäni postit päätyivät.
Taas aloitus, jonka kyhääjä joko trolli tai todella uusavuton.
Jos et itse ymmärrä, niin kerrotaan. Soita siihen yritykseen, joka toistuvasti lähettää väärää postia. Jos et ymmärrä mistä löytyy puhelinnumero niin googlaa. Jos et osaa googlata niin soita numeropalveluun, se tosin maksaa lähemmäs 10 euroa.
Muiden posteja ei availla, se on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se aina tuostakaan ole kiinni. Toisinaan yritykset itse sanovat asiakkailleen, että ei tarvitse tehdä erillisia osoitteenmuutoksia heille, koska otavat tiedot suoraan järjestelmästä. yritykset vain eivät niitä tietojaan päivitä päivittäin, pahimmillaan parin kuukauden välein, joten siitäkin syystä voi olla, että postia jaetaan sitten vääriin käsiin
Mä päädyin tämän vuoksi perintätoimiston asiakkaaksi vuosutuhannen vaihteessa. Soitin ilmoittaakseni kirjakerholle uuden osoitteen kun eka kirja tuli käännettynä uuteen osoitteeseen. Osasivat päivittää osoitetiedot vasta kun karhulaskut oli siirretty perintään ja minä jo eronnut klko paskasta. Nyt kun mietin, niin perintätoimistolta ei ole ehkä pariin vuoteen tullut muistutusta, oliskohan jo vanhentunut. Sitä ennen niitä muiskuja tuli pari vuodessa ja pysyivät hyvin kärryillä muuttuvista osoitteistani. Kerran juttelin perijän kanssa puhelimessa, ehkä 15v sitten, ja sanoin suoraan etten maksa, lasku ei ole minun syytäni. Lasku oli myös niin pieni, ettei perintäfirma sen kanssa lähde oikeuteen.
Tarkista DVV sivuilta omat tietosi ettei joku ole muuttanut sinun osoitteeseesi. Näet sieltä kuinka monta henkilöä on kirjoilla osoitteessasi ja jos on ylimääräsiä tee ilmoitus niistä. Muuta ei tarvi tehdä jos lasku on toisen henkilön ja osoite on vain väärä.
Vierailija kirjoitti:
Viet ne postiin ja selität postissa asian.
Mihin postiin. En edes tiedä, missä on lähin posti, siis oikea posti. Kaikkihan ne on lopetettu, vai ottaako k- kaupan kassa tämmöisen asian hoitaakseen, kun hän on kuulema posti. Terveisiä Helsingistä.
Katso ytj:stä onko firmalla siellä osoitteena sinun osoite. Perintäfirmat ottaa sieltä osoitteet yrityksille.