Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaan muuttaisit Kuopio vaiko Oulu?

Vierailija
01.07.2023 |

Töissä alalla jossa kyllä työllistyisi kummassakin. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon. Nyt kotikaupunkina Kouvola.

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pakko valita jompi kumpi. Valitsisin jonkun muun. Kuopio melkein Venäjällä ja Oulu arktisessa Siperiassa. Murteet hankalia kuunnella pitkän päälle, Oulun murre tekee hulluksi. 

Miksi Oulun murre tekee hulluksi? Asuin siellä monta vuotta enkä edes muista, että murre oli sen erikoisempaa. Tosin olin opiskelija ja opiskelijoita oli ympäri Suomen eri murteilla, joten en edes kiinnittänyt huomiota johonkin Oulun murteeseen. 

Se jotenkin venyy ja ääniala menee ylösalas. Sointu ja laulu. Ruotsiin sieltä ilmeisesti pääsee hyvin. 

Ookkonää Oulusta syökkönää leijonii

Vierailija
42/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista Oulu.  Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.

Parasta olisi kyllä jos pääsisit Jyväskylään tai Tampereelle.

Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.

Terveisin Kuopiossa syntynyt ja kasvanut

Ei kyllä pidä paikkaansa.

Itse olen syntynyt Kuopion lähikunnassa, opiskellut Helsingissä ja asunut jo pitkään Porissa. Puhun normaalisti kirjakieltä satakuntalaisella twistillä, mutta ei tarvitse kun tulla Savoon ,alan viäntää murretta aivan huomaamattani. Savolaisilla on oma puheenrytmi ja ajatuskulku vaikka puhuisikin kirjakieltä. Tunnistan missä tahansa toisen natiivin savonpuhujan.

Jos on kivaluonteinen ihminen tuntuu ettei savo haittaa murteena, eikä huomaa, mutta jos on tuntematon tai ikävä ihminen, jotenkin tulee hankala olo. Ja kaikki korostuu, äänteet. Outoa. Miten on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pakko valita jompi kumpi. Valitsisin jonkun muun. Kuopio melkein Venäjällä ja Oulu arktisessa Siperiassa. Murteet hankalia kuunnella pitkän päälle, Oulun murre tekee hulluksi. 

Miksi Oulun murre tekee hulluksi? Asuin siellä monta vuotta enkä edes muista, että murre oli sen erikoisempaa. Tosin olin opiskelija ja opiskelijoita oli ympäri Suomen eri murteilla, joten en edes kiinnittänyt huomiota johonkin Oulun murteeseen. 

Se jotenkin venyy ja ääniala menee ylösalas. Sointu ja laulu. Ruotsiin sieltä ilmeisesti pääsee hyvin. 

Nääkkö nää nää nytten vai ekkö nää nääkkään näitä nytte. Rääkkääkkö nää jottain vai ekkö nää rääkkääkkään.

Vierailija
44/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululaiset antaa ja panokavereita saa helposti. Varsinkin jos on oysissa töissä. Suositukset.

Vierailija
45/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen molemmat. Eli Kouluun.

Voe rähmä

Vierailija
46/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tule viihtymään kummassakaan jos olet etelärannikolta.

Oulu on pohjois-suomalainen hyvinkin uskonnollisvivahteinen kaupunki, eikä edes niin iso kuin 200 000 väkiluku antaisi kuvan - koska kuntaliitokset - jos Tampereella tehtäisiin samanlaiset kuntaliitokset, olisi väkiluku yli 420 000. Eli kaupungin väkilukua on kasvatettu keinotekoisesti ja tehty kaupungista pinta-alaltaan hyvin laaja.

Kuopio - kuka oikeasti jaksaa kuunnella sitä viäntämistä, kiätämistä ja kahtomista. Opettelisivat puhumaan kuin normaalit ihmiset Suomessa. Muuten ihan jees, mutta kovin pieni myöskin. Siisti ja suht kookas keskusta kylläkin. 

Suomalaisiahan on montaa heimoa. Karjalaiset, hämäläiset, varsinais-suomalaiset, savolaiset, pohjanmaalaiset ja saamelaiset sitten Sodankylästä ylöspäin. Missä meni ennen lannan ja poron raja. 

Uusimaa on myös hyvin mauton ja hajuton paikka, jossa kukaan ei oikein viihdy - eivät edes siellä syntyneet. Nya land = Uusimaa. Alunperin hämäläisten aluetta, mutta sittemmin sinne on muutettu kaikkialta, tuloksena hyvinkin outo ilmapiiri, ruotsalaisine (ja suomennettuine) nimineen, mutta porukka on jokapuolelta, kuin jossain Amerikassa konsonaan - erittäin juurtumatonta, kulttuuritonta. 

Itse muuttaisin Turkuun tai Tampereelle. Näissä mestoissa on vielä vanhaa kunnon menoa, ja ovat kuitenkin selvästi isompia kuin ns. maakuntakeskuskaupungit, erityisesti keskustoiltaan, vaikkeivat ihan Hkin mittakaavassa. 

Vierailija
47/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se missä asuu ruuhkavuosina. Aika menee töissä ja lapsia kuskatessa. Oulussa on paha huumeongelma, Kuopiossa ehkä helpompaa sen suhteen.

Vierailija
48/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista Oulu.  Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.

Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.

Ei kyllä pidä paikkaansa.

Itse olen syntynyt Kuopion lähikunnassa, opiskellut Helsingissä ja asunut jo pitkään Porissa. Puhun normaalisti kirjakieltä satakuntalaisella twistillä, mutta ei tarvitse kun tulla Savoon ,alan viäntää murretta aivan huomaamattani. Savolaisilla on oma puheenrytmi ja ajatuskulku vaikka puhuisikin kirjakieltä. Tunnistan missä tahansa toisen natiivin savonpuhujan.

Mielenkiintoinen tuo näkemys erilaisesta ajatuskulusta. Osaisitko jotenkin selittää mitä sillä tarkoitat, tai olisko antaa esimerkkejä?

Vierailija
49/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa kaupungissa, isossa ja pienemmissä. Oulussakin pariin otteeseen. Kuopiossa opiskelin ja tänne palasin, enkä muualle halua. Monella mittarilla paras paikka.

Niin että millä mittareilla?

Luonto ennen kaikkea. Makeat vedet ympärillä ja useita lampia kaupunkialueella. Vaihteleva maasto, jota jotkut manaavat kun on paljon mäkiä.  Puijo.

Asun Puijonlaaksossa ja vaikka on laakso, silti joka suunnasta jonkunmoinen mäki on noustava.

Aiemmin mainittu etu sisämaassa se, ettei ole kovia viimoja kuten merenrantakaupungeissa.

Täällä on minun mielestä mukavat ihmiset ja tori on oikeasti mualiman napa.

Kulttuuritarjontaa ym on yllin kyllin jos kiinnostaa. Mukavasti keskellä suomea, josta on hyvä lähteä eri suuntiin vaikka vierailemaan helsinkiin.

Sanoisin,että täällä on panostettu asukkaisiin, on tosi hyvät kulkuyhteydet verrattuna ouluun. Jotain tiedän oulun paikallisliikenteestä, kun käyn siellä monta kertaa vuodessa sukuloimassa.  Matkakeskus on hieno, jotain vielä viimeistellään juna-asemalla. Kauppahalli on oma lukunsa, jossa pitää käydä usein ostamassa kalaa. Meillä on lähellä myös Matkus, jossa on IKEA ja kymmeniä muita liikkeitä. En keksi moitteita. En ainakaan nyt.

Ymmärrän hyvin, että kukin kokee omalla tavallaan ja omista lähtökohdista asuinympäristönsä.

Vierailija
50/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmista on kokemusta ja kokemuksen perusteella ehdottomasti Kuopio! Oulussa on omat puolensa, mutta siellä on taantumuksellisia lestoja ihan joka nurkalla. Kuopiossa on vapaampi olla. 

Tämä lestadiolaisuuskommentti Oulun yhteydessä aina hämmästyttää. Kerrohan miten kys. ryhmä käytännössä vaikuttaa elämään Oulussa? Minusta ei mitenkään ja Oulussa olen asunut jo reilut 10 vuotta.

Juuri näin. En itse asu kylläkään lähelläkään Oulua ja lestadiolaisseutuja, mutta tätä ei voi kuin ihmetellä, että miten jotkut jaksavat aina jauhaa lestadiolaisista, ja nimenomaan negatiivisessa äänensävyssä. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin eivät tyrkytä uskoaan kellekään, kuten vaikkapa jehovat saattavat tehdä. Ovat oman mielikuvan mukaan ahkeria ja yritteliäitä sekä keskimääräistä vähemmän rikoksiin syyllistyviä. Lisäksi hyvin usein kun mediassa on juttua suviseuroista, niin muistetaan mainita paikkojen siistiin kuntoon jättäminen. Pienet lapsetkin keräävät roskia ja auttavat omalta osaltaan siivoamisessa. Esimerkillistä toimintaa.

Vierailija
51/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa kaupungissa, isossa ja pienemmissä. Oulussakin pariin otteeseen. Kuopiossa opiskelin ja tänne palasin, enkä muualle halua. Monella mittarilla paras paikka.

Luonto ennen kaikkea. Makeat vedet ympärillä ja useita lampia kaupunkialueella. Vaihteleva maasto, jota jotkut manaavat kun on paljon mäkiä.  Puijo.

Asun Puijonlaaksossa ja vaikka on laakso, silti joka suunnasta jonkunmoinen mäki on noustava.

Aiemmin mainittu etu sisämaassa se, ettei ole kovia viimoja kuten merenrantakaupungeissa.

Kulttuuritarjontaa ym on yllin kyllin jos kiinnostaa. Mukavasti keskellä suomea, josta on hyvä lähteä eri suuntiin vaikka vierailemaan helsinkiin.

Sanoisin,että täällä on panostettu asukkaisiin, on tosi hyvät kulkuyhteydet verrattuna ouluun. Jotain tiedän oulun paikallisliikenteestä, kun käyn siellä monta kertaa vuodessa sukuloimassa.  Matkakeskus on hieno, jotain vielä viimeistellään juna-asemalla. Kauppahalli on oma lukunsa, jossa pitää käydä usein ostamassa kalaa. Meillä on lähellä myös Matkus, jossa on IKEA ja kymmeniä muita liikkeitä. En keksi moitteita. En ainakaan nyt.

Ymmärrän hyvin, että kukin kokee omalla tavallaan ja omista lähtökohdista asuinympäristönsä.

Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.

Matkus on vienyt monia keskustan liikkeitä sinne kaupungin laitamille. Ei hyvä, ei. Keskustassa on nykyään paljon tyhjiä liiketiloja.

Siinä nyt oli pari moitetta mitä keksin. Tuli vain mieleen.

Vierailija
52/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti oulussakin on menty enemmän yleiskielen suuntaan. Ainakin kuopiossa kuulee harvoin oikeeta savvoo ja kun sitä kuulee pitää oikein "höristää" korviaan.

Mutta oululaisilta olen kuullut monia hassuja oululaisia murresanoja, kuten kokko sana, joka tui mieleen ; poltitteko kokkua? Kun eräs kysyi, juhannuksesta, että poltitteko kokkoa?  Toki savon murteessa löytyy myös vaikka mitä. Harmi, ettei sitä enää puhuta. Käytännössä tosi iäkkäät puhuvat, mutta nuoremmalta sukupolvelta häviää ajan kanssa.

Enemmän olen kuullut oulussa heikäläisten puhuvan oulun murretta, kuin kuopiossa täkäläisten puhuvan savon murretta arkikielessä.

Vierailija
53/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse muuttaa kumpaankaan.

Vierailija
54/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se missä asuu ruuhkavuosina. Aika menee töissä ja lapsia kuskatessa. Oulussa on paha huumeongelma, Kuopiossa ehkä helpompaa sen suhteen.

No eipä taida Kuopiossa olla yhtään vähäisempi huumeongelma.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008284593.html

Ja eihän tästä ole sitä paitsi kuin viikko, kun keskellä kaupunkia saivat huumehörhöt pahaa jälkeä aikaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/905d29ea-47d9-404a-ae9f-fef96d79a295

Vierailija
55/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa on kyllä tapana tunkea iitä joka kohtaan, että se olisi "kirjakieltä", mutta aika huonosti se onnistuu. Toisaalta ihmiset pyrkivät yleiskieleen murteiden sijaan, koska murteiden puhujaa katsotaan kieroon. 

Aivan outoa, että katsotaan kieroon jos puhuu murteella. En ole havainnut sellaista.

Vierailija
56/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aivan kamalaa jos murteet ja sen myötä uniikki ilmaisu latistuisi joksikin tympeäksi yleiskielipakoksi. Jokainen puhukoon just oman suunsa mukaisesti.

Vierailija
57/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eihän tästä ole sitä paitsi kuin viikko, kun keskellä kaupunkia saivat huumehörhöt pahaa jälkeä aikaan.

Huumeongelmaisia on kaikissa kaupungeissa. Se on selvää. Pienissäkin.

Vierailija
58/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.

Matkus on vienyt monia keskustan liikkeitä sinne kaupungin laitamille. Ei hyvä, ei. Keskustassa on nykyään paljon tyhjiä liiketiloja.

Siinä nyt oli pari moitetta mitä keksin. Tuli vain mieleen.

Puita ja puistoja löytyy ihan keskustan tuntumasta. Ei löydy torilta kuitenkaan, mutta melkein vierestä, kivenheiton päästä.

Vierailija
59/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa. Viihtyisin todennäköisesti Kuopiossa yhtä hyvin kuin viihdyn Oulussa. Lomaillut olen siellä suunnalla useasti.

Vierailija
60/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo alin juttu, oliko siis kyse jostain aivan sivullisesta naisesta? Vai kenties oliko tää yksi näistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä