****Huhtikuiset viikolla 50****
Tervehdys kanssamasut!
Nyt ruvetaan aktiiviseksi tässä keskustelufoorumissa, ollaan kuitenkin jo aika pitkällä, vai mitä?!
G:mitä jouluvalmisteluja on aikomuksenanne tehdä tällä viikolla?
Itselläni on edessä porkkana- ja lanttulaatikoiden valmistus sekä pipareiden ja torttujen paistaminen. En ole jouluverhoja pystynyt ripustamaan, kun on niin synkkää ulkona ja verhot ovat sattumoisin tummansiniset....ehkä sitten loppuviikosta....
Omasta navasta: melkoinen " mekastus" käy masussa aina säännöllisin välein. Olen huomannut Eemelin olevan hereillä ainakin klo:22.30---> sekä aamusta, kun isoveljensä rupeaa touhumaan meidän sängyssä niin masussakin heräillään tuohon touhuamiseen.
G: minkälaisia vaivoja teillä muilla on ?
Muuten on ollut ihan ok olo mutta minulla on tuntunut ilkeitä vihlaisuja tosi alhaalta ja aina illasta rupeaa särkemään, tuntuu kuin joku yrittäisi muurautua jo ulos... = (
viime yönä heräsin tuohon särkyyn ja *ta daa* lonkkakivut ovat alkaneet. Ehdin juuri miettiä, että onpas kivaa kun on saanut nukkua yönsä hyvin ilman vessakäyntejä tms. vaivoja....
lisäksi sormet ja nilkat ovat ruvenneet osoittamaan merkkejä, jos touhuan liikaa pitämättä minkäälaista lepotaukoa.
Tänään on onneksi oman lääkärin vastaanotto ja saan varmuuden, että nuo kipuilut eivät ole aiheuttaneet mitään ylimääräistä alakerrassa...
Tällaista vaivapainotteista viikon 50 alkua täältä synkästä keski-suomesta!
Beatitude & Eemeli rv 24+6
Kommentit (52)
Maaliskuisista kurkkimassa,tosin uskon että menee huhtikuulle tämän vauvan syntymä(la 23/30.3.07)
Mutta siis suonenetoihin piti antamani vinkki.
Juokaa paljon kivennäisvettä,matalasuolaista mielellään niin ei tuu turvotusta.Kivennäisvesissä on magneesiumia joka auttaa/ehkäisee suonenvetoja.Itse ehtisin ekassa kolmessa raskaudesta kärsiä loputtomista suonenvedoista ja juuri yöllä,ennenkuin sain kätilöltä vinkin juoda kivennäsvettä.Litra päivässä ellei enemmänkin menee ja nyt viimeisissä 3 raskaudessa en oo kys.vaivasta joutunut kärsimään=)
Tai toki voi magnesiumin ottaa purkistakin mutta juoda kun kuitenkin pitäis päivittäin paljon=)
Leanna+5 +rv 25+
Gallupeihin tulin minäkin vastailemaan.
Jouluvalmistelut: Aika hyvällä mallilla alkaa olemaan, vaikkakin suurimmat siivoukset jätän vasta ensi viikkoon, aatonaatto on varattu koko päiväksi siivoukselle, toivottavasti silloin olisi pakkasta, niin saisi matot ja petivaatteet kunnolla tuuletettua.
Mutta tällä viikolla tärkeintä olisi saada joulukortit postiin. Tänään pojan kanssa muutaman askartelin, loput kirjoitan valmiista korteista. Sitten ajattelin parit lahjat leipoa ja muutaman kaapin taas siivota. Viikonloppuna sain jopa neljä kaappia siivottua.
Laatikot mun oli tarkoitus leipoa itse, mutta kun äitini välttämättä halusi ne mulle tehdä, niin en sitten kauheasti vastustellut.
Pipareita ja torttuja ollaan jo tehty ja niitä pitäisi tehdä vielä lisääkin, lisäksi olen tehnyt porkkanakakkuja ja yhden kuivan kakun. Meillä pakastin on niin täynnä, että sinne ei oikein enempää sovikkaan, joten ensi viikolla pitää sitten tehdä loput leivonnaiset, mitä olen suunnitellut tekeväni.
Vaivoista olen valittanut lähes jokaisessa mun viestissä, joten nyt taidan jättää väliin. Keskiviikkona on lääkärineuvola ja salaa toivon mielessäni, jospa lääkäri mulle muutaman päivän kirjoittaisi saikkua näihin lieviin suppareihin ja lähes jokapäiväiseen päänsärkyyn. Tai kai se kirjoittaa jos vain pyytää, en vain tiedä onko sopivaa alkaa vielä tässä vaiheessa pyytämään sairaslomaa.
4d-ultraa ei täälläpäin ole missään tarjolla, joten pitää jättää väliin.
t. Joikkuli 24+2
Vastailenpa ainakin gallupeihin eli
*G:mitä jouluvalmisteluja on aikomuksenanne tehdä tällä viikolla?
Piparkakkutaikina pitäisi tehdä ja sit leipoa ne. Sellanen yleinen siivous tehdä eli saada kaikki ylimääräset roinat ja paperi/lehtipinot pois pöydiltä ja tasoilta (siinähän sitä hommaa onkin, huoh!).
*G: minkälaisia vaivoja teillä muilla on ?
Pahoinvointi oli taas melkoista neljä päivää. Tänään onneksi ollut jo taas parempi päivä. Jollakin muullakin tuo pahoinvointi oli nostanut päätään, täältä tulee kaikki liikenevä sympatia sinnepäin! Alaselkä on ollut aika pahana pari viikkoa. Välillä parempi ja väliin niin huono, ettei tahdo pystyä liikkumaan eli aika kurjaa. Pääkipua on harvase päivä ollut kans viime aikoina:(.
*G: 4d ultra?
Täälläpäin ei tietääkseni ole mahdollisuutta siihen ja toisekseen haluamme pitää sukupuolen yllätyksenä.
Ilmat on ihan oikeesti niin kurjat, et masentaa:(. Tänäänkin käytiin illalla pojan kanssa hetki pihalla olemassa, niin eikös heti sade lisääntynyt, et oli pakko sit tulla 25min kuluttua takas sisälle. Sisällä sais olla koko ajan imuri tai moppi kädessä. Koira tuo osansa ja loput tulee sit omista kengistä ja eteisestä sit iloisesti kulkeutuu koko taloon.
Tänään sain postitettua viimeisetkin joulukortit. Valtaosalle sain laittaa itsetehdyn kortin, vain muutama ostokortti tuli kirjoitettua. Äskön tuossa paketoin ensimmäisen joululahjan, kun pitää postittaa kummipojan lahja, kun asuu sen verran kaukana, eikä ennen joulua nähdä.
Kello on jo ties mitä ja pitäisi ihan oikeesti lähtee nukkuun, et aamusta taas jaksaa ylös. Poika tulossa taas vaihteeks kipeeksi, joten pari yötä olleet jo risaisia ja tuskinpa yhtään parempi tulossa. Toivottavasti ehtisi jouluksi pikkumies parantua!
Hyvää yötä!
Senny ja Lilliputti rv 21+2
Olipas yöllä myrsky! Tuntui että kattopellit lähtee lentoon, kun tuuli niin kovaa. No, ehkä tänään sit paistais aurinko.
Coltsfootille ja muille suonenvedoista: Mulla auttoi yöllisiin suonenvetoihin esikoisen aikana se, että laitoin yöksi sukat tai säärystimet jalkaan. Sukat olis tietty paremmat, mutta kun varpaille tuli niin kuuma. Lisäksi taittelin varapeiton jalkojen alle noin 5 cm korokkeeksi, joten sekä pää että jalat oli vähän keskivartaloa ylempänä. Nuo konstit helpotti kovasti. Totta kyllä, että usein suonenvedot on myös yhteydessä nestehukkaan, joten riittävä juominen ja suolan välttäminen on kans tärkeitä ja sitä magnesiumiahan tosiaan suositellaan kans, vaikka mulla siitä ei ollut mitään apua.
Helinällä maha kasvaa silmissä... no, sama täällä! Tätä vauhtia pääsee jo ennen vuodenvaihdetta synnyttämään (no ei kai sentään)! Tosi tankkeriolo on. Mulla on vielä se, että oon muutenkin isokokoinen (178 cm) ja painoakin oli jo lähtiessä 10 kg liikaa, joten tunnen kyllä oloni isoksi, vaikka tuo ylipaino onkin verhoutunut nyt tuon vauvamahan yhteyteen eikä enää näy samalla tapaa läskinä. Rinnat ei onneksi ole kasvaneet enää sen alkupyrähdyksen jälkeen, mutta kuppikoko on nyt sen verran iso, että nippa nappa d-kuppi mahtuu. Entäs sitten kun maito nousee imetyksen jälkeen? Mistä mä sitten itselleni rintsikat löydän? Viimeksi tämä kuppikoko oli imetyksen alussa ja nyt ollaan vasta raskauden puolivälissä. Ja viimeksi maitoa tuli kymmeniä litroja luovutettavaksikin asti... No, joku " isojen tyttöjen liike" pitää varmaan etsiä.
Mutta nyt töiden pariin. Aurinkoisempaa päivää!
A.A. rv 22+5
Vautsi mikä ketju! Nyt alkaa vaikuttamaan jo siltä, että huhtikuiset rupeavat " aktivoitumaan" = ) Mukava lukea muidenkin masunsa kanssa " painivien" juttuja.
Sallin itselleni lepopäivän, kun käväisin eilen tekemässä viimeisen tentin yliopistolla eli laatikoiden teko siirtyy huomiseksi...
Lääkärissä kävin eilen ja kohdunsuu & -kaula ovat ennallaan mutta häpyluu aristi aivan vietävästi...mainitsin eilen noista liitoskivuista ja niitähän ne onneksi vain olivatkin. Sairaslomaa on aina jouluun asti ja sitten ne pari hassua joulukuun arkipäivää ovat lomapäiviä.
Vein esikoisen uuden hoitoaikasuunnitelman tammikuusta --> aamulla hoitoon, päätettiin puolison kanssa pitää optio hyvään hoitopaikkaan ja sovittiin 10 pv/kk. Meillä kun ei ole yhtään auttavaa kättä lähistöllä, jos lapsenvahtia joskus tarvisimme. Enkä yhtään tunne asiasta huonoa omatuntoa, suosittelen muillekin, jotka pohtivat samaa asiaa = )
Tänään esikoisella on parturi, saadaan joulujuhliin siisti tukka = )
Katselin toiveikkaana keski-suomen sääennustetta ja lupaileehan se vihdoinkin loppuviikosta muutamalle päivälle pakkasta ja muutaman lumihiutaleenkin...nimimerkillä valkeata joulua odottaen....
Tässäpä tiistai-turinoita = )
Beatitude & Eemeli rv 25+0 (uskomatonta mutta totta)
En ole juurikaan käynyt palstailemassa, mutta luin kivat viestinne ja päätin itsekin osallistua.
Jouluvalmistelut: Menemme joulunviettoon lapsuudenperheeni luo ja siivosimme perusteellisesti itsenäisyyspäiväksi, joten kevyt siivous ennen joulua + lahjat, muuta ei oikeastaan tarvitsekaan. Lahjoista ehkä puolet vielä hankkimatta. Aion kyllä leipoa ainakin torttuja, ehkä jotakin muutakin, vaikka olemmekin joulun pois.
Vaivat: Minullakin ollut yöllisiä suonenvetoja, sain täältä hyviä vinkkejä niiden vähentämiseksi! Välillä ollut kipua oikean rinnan alapuolella, neuvolasta totesivat sen tod.näk. johtuvan kohdun kasvusta + siitä, että se painaa kudosta ja luuta siltä kohdalta. Hemoglobiini raudasta huolimatta laskenut, joten välillä huimaava olo. " Häiritsevin" vaiva on ehkä jatkuva valkovuoto, jonka vuoksi pidän pikkuhousunsuojia, joka puolestaan on ärsyttänyt ihoa siltä kohdalta. Siksi yritän nukkua nyt ilman alushousuja ja on heti auttanut. Muita vaivoja ei oikeastaan ole ollut ollenkaan. Tuonne rv 22 asti olin elämäni kunnossa (paremmassa kuin ei-raskaana) eikä väsymystä tai mielialavaihteluita ole ollut ollenkaan, vaan oikeastaan päinvastoin! Pahoinvointia oli vain viikon ajan. Loppuraskautta kohti tosin vaivat varmaan kasvavat, olen siihen jo henkisesti varautunut....
4D-ultra: Olemme menossa ensi viikolla. Haluan tietää sukupuolen, jotta voin tehdä hankinnat tammikuun alennusmyynneistä sen mukaisesti. Muutenkin nuo ultrat on mulle jostakin syystä sellaisia hetkiä, jolloin motivaatio raskaana oloon nousee huimasti ja oma lapsi tuntuu aina vain rakkaammalta. Eli luulen, että kaltaiselleni ihmiselle nuo ylimääräiset ultrat on psykologisesti hyvä juttu.
LiinaMeri rv 24 + aktiivinen vatsavauveli
Ehkä me aletaan nyt piristyyn.. :) Mä saan viikonloppuna vaunut,ootan oikeen et pääsis hypisteleen niitä!
Itelläni ei kyllä ole maha vielä niiiin iso,ei kuulemma ees kunnolla huomaa et oon raskaana mutta eipä ole painoakaan paljoo tullut (ainakaan viime neuvola käynnistä...Tosin nyt en tiiä,oon syönyt hullunu hilloleipii :) )
Aika rauhallisesti menee nyt,hieman jo huolestuin kun toukan liikkeet niin vähäisiä mutta yöllä oltiin taas hereillä. Kai se on sitä unirytmii sillekin,ite nään kyllä melkeen joka yö unta siitä ja ellei toukka vilahda unessa niin sitten on noita vauvan vaatteita ja tietenkin molempien värisiä,niin ei voi tehä mitään päätelmiä :)
Mut mä taidan mennä siivoilemaan ja tekemään ruokaa tolle mun isolle vauvalle (23.v) kun se pääsee töistä..
Hauskaa päivän jatkoa
niina 23+1
Nyt on vissiin JO 3 yötä ilman kramppeja! :) Jee! Lentosukat ovat ilmeisestikin auttaneet.. Ja kyllä kivennäisvesiäkin lipitän aina töissä (niissä on magnesiumia & suoloja) ja muutenkin vettä aika kiitettävästi. Nyt oon taas yrittänyt kiinnittää siihen veden juomiseen vähän enemmän huomiota.
Onko täällä muita nukkumattomuudesta " kärsiviä" ? Itse huomaan että välillä on niitä öitä kun herään vain kerran ja toisina öinä tuntuu että puolen tunnin välein. Siitä sitten ¿reippaana¿ töihin päiväksi ja illalla jumppaan.. Pöh.. Ja kun ei siihen taida mitään lääkettäkään olla.. Voi kun vois päivisin ottaa pikku päikkärit.
Mulla vähän masensi eilen kun viikonloppuna häissä söin vähän aurajuustoa + briejuustoa.. :( Kauheen huono omatunto tuli, vaikka söinkin niitä ihan pikkasen vaan.. Sitten näinkin ihan ihmeellisiä unia yöllä, ja heräilin monta kerta.. plääh. Miehen kans kun juttelin niin se yritti kovasti piristää ja lohdutella.. Onneksi pääsen ensi yöksi taas hänen kainaloon! Hän tulee illalla mun jumppaan ja sitten mennään hänen äidin luo saunomaan ja lupasi kulta hoitaa jotain hyvää iltapalaakin.. :) Ah tätä ¿treffailemisen¿ iloa!
Mukavaa tiistaipäivää kaikille!
Mammanalku + Tiitiäinen 23+4
Ei ole tullut kirjoiteltua muutamaan viikkoon kun oli muutto ja siitä johtuva nettipimento. Sitten piti vielä saada remontti siihen pisteeseen, että sai tietokoneen paikalleen. Välillä kävin kyläpaikoissa pikaisesti kyllä lukemassa kaikkien kuulumisia :).
Mammanalku kyseli nukkumattomuudesta kärsiviä ja valitettavasti voin ilmoittautua niihin :/. Joinain öinä nukun kuin tukki ja sitten taas seuraavana pyörin sängyssä jatkuvasti. Varsinkin jos joudun heräämään tuon 1v poitsun vuoksi niin uudestaan nukahtaminen tuottaa tuskaa. Kaikki ajatukset vain pyörii päässä ja tuntuu, että olen nyt jo herkistynyt unen suhteen heräämään pieniinkin ääniin. Onhan se hyvä kun vauva tulee mutta kyllä ehkä vielä pari kuukautta olisin halunnut nukkua hyvin. Mieskin varmaan kohta hermostuu kun eihän sekään varmaan saa nukuttua mun pyörimisiltä (ei kyllä oo sanonu mitään).
Galluppeihin piti myös vastailla :)
Jouluvalmisteluja olen sen verran saanut aikaiseksi että kaikki lahjat on ostettu ja pieni osa jo pakattukin. Joulukortit sain eilen postitettua. Tänään aamupäivällä kävin kaivamassa joulukoristeet kellarista kaikkien muitten laatikoiden seasta. Ajattelin josko tänään sais koristeltua kämpän ja sitten vaikka huomenissa leivottua pipareita ja torttuja. Siivoilla aion sitä mukaa kun jaksan eli normaalit päivittäiset lelujen yms keräilyt ja tavalliset viikkosiivoukset. Olen kyllä aika tarkka muutenkin varsinkin tavaroiden " oikeista" paikoista joten sen puolin ylimääräistä siivoilua ei ole :). Meillä mies paistaa perinteisesti kinkun ja joitain laatikoita ostan kaupasta ja osan saan äidiltäni itsetehtynä. Minulle jääkin sitten kaikki leivonnaiset. Aatto ollaan vuoronperään isovanhemmilla eli toisten luona puurot ja kahvit, toisten luona jouluateria, -sauna ja glögit. Kotona ollaan joko Joulupäivä tai Tapaninpäivä riippuen siitä koska menemme isomummeille käymään. Siinäpä se sitten vierähtääkin nopsasti. Laskeskelin juuri, että ensi jouluna sitten juostaan pienen 8kk perässä joka harjoittelee joko seisomista taikka tukea vasten kävelyä. Huh, justiin on selvitty edellisestä koitoksesta ilman suurempia kolhuja tuon 1v3kk kanssa :)
4D ultraan en ole menossa sekä hintansa että lapsenvahti hakaluuksien takia. Saatiin kyllä jo rakenneultrassa pari viikkoa sitten vahva veikkaus pojasta. Kolmas poika siis tulossa niin kuin aavisteltu onkin :)
(.) Oma napa tai toisin sanoen vatsa kasvaa täälläkin kauheeta vauhtia. Nyt alkaa jo tehdä tiukkaa pienemmät äitiyshousutkin, huh huh (edellisessä raskaudessa ne eivät mahtuneet enää rv 32). Painoa on tullut ihan kohtuudella mutta tuo vatsa tuntuu olevan niin edessä ja ylhäällä että välillä ihan ahdistaa. Neuvolassa eilen mitattu sf oli kuitenkin ihan nipin napin keskikäyrän yläpuolella. Viime yönä kun pyörin niin alkoi oikein toden teolla närästämäänkin. Iltainen napostelu kostautui ikävästi :(. Huimausta ja väsymystä myös esiintyy mutta taitaa johtua verensokerin heittelyistä kun kerran hemppa oli noussut 137:aan. Toivottavasti ei siitä laskekaan kun ne rautatabletit maistuu aivan kamalalta ja niiden ottamisen jälkeen meinaa aina tulla ylös. Esikoisesta selvisin ilman lisärautaa mutta tokasta oli pakko ottaa.
Mutta nyt tais tulla niin pitkä sepostus ettei kukaan sitä jaksa lukea eli lopettelen tähän :)
Hyvää tiistaipäivän jatkoa kaikille!
Leonida rv 22+5
Joulutouhut:
Tänään tehdään pojan kanssa joulukortteja ja huomenna pistetään postiin, jos muistetaan. Olen ihan surkea kortti-ihminen, mutta ainakin parille sellaiselle tutulle pitää laittaa, joiden tiedän muistavan meitä. Piparit on jo tehty ja syöty (!), ja ajattelin luottaa mummoloiden piparivarastoihin tästä eteenpäin, kotona pärjätään sitten tortuilla. :) Joulukoristeet on olleet jo kuun alusta esillä, yritän pidentää joulua niin paljon kuin suinkin kehtaan.
Joulusiivous, no katsotaan, saanko lattiat pestyä, vai kramppaako maha niin kovasti, että jätän siivouksen ihan imurointiin. Muutenkin olen sitä mieltä, että jos koti on muutenkin siisti, en ota mitään ylimääräistä stressiä joulusiivouksista.
Vaivoja:
Närästys vaivaa aika lailla, yleensä makuuasennossa. Eli iltaisin tuntuu siltä, kuin päivän ruuat tulisivat hiljalleen ylöspäin... Mulla on aina toisinaan vaikeuksia muistaa, että olen raskaana, vaikka maha on jo iso. Silloin tulee nosteltua esikoista tai kauppakasseja aika rennosti. Maha kyllä muistuttaa olemassaolostaan vihlomalla ja supistuksiakin on jo tullut. Pitäisi muistaa paremmin varoa, kun viimeksikin mulla oli vaivaa harjoitussuppareista aika lailla. Mutta kun pitää olla (muka) sellainen teräsnainen, joka tekee kaiken itse ja jaksaa touhuta vaikka toinen jalka haudassa... :P
Vauveli on varsin touhukas kaveri, ihan niin kuin isoveljensäkin aikoinaan. Viimeisen viikon ajan liikkeet ovat tuntuneet kunnolla myös mahan päältä. Ultrassa paljastui, että poika on tulossa. Onneksi tuli kysyttyä, koska olin ihan vakuuttunut tytöstä. Mutta toinen pippeliheppuli siis. Mies toivoo, että nyt lannistuisi viimein akkavalta meidän talossa, mutta sanoin sille, että suomalainen nainen vastaa (ainakin) kolmea miestä. ;D
Toissayönä heräsin virkeänä kello puoli kaksi yöllä, mistä kukuin puoleen neljään, jolloin esikoinen, kaiketi mun pyöriskelystäni harmistuneena, heräsi itkeskelemään. Onneksi tyyntyi viereen nukkumaan, joten sain ihan tarpeeksi unta seuraavan päivän tarpeisiin.
Tuo valvominen on siitä kyllä hyvä, ettei se tunnu hirveästi vaikuttavan seuraavan päivän jaksamiseen. Yritän ottaa sen filosofisesti, ratkon ristikoita tai lueskelen sängyssä, kunnes tuntuu, että uni alkaisi tulla.
Muutaman kerran olen lukenut huhtikuisia, mutta ei ole aiemmin tullut kirjoitettua. Kolmas lapsi tulossa ja alku oli kamalaa kuvotusta ja väsymystä, vaikka en montaa kertaa oksentanutkaan.
G. Jouluvalmisteluja olen tehnyt aina silloin tällöin. Tällä viikolla ehkä lanttulaatikoita pakastimeen ja ehkä viimeisten lahjojen osto. Innostuin samalla joululahjojen ostamiseen, kun piti ostaa tytöllemme synttärilahjat vähän aikaa sitten.
G. Vaivat: Alavatsassa kipuja etenkin oli viikonloppuna, ei kovin kovia. Terkkari sanoi, että kohdunkannatinlihasten venymisestä voisivat aiheutua ja se kuulostaa oikealle, koska liitoskivuilta nämä eivät tunnu eikä maha kovene kuten supistellessa. Onneksi nuha alkaa olla loppuvaiheissa, sillä nenä ollessa tukossa suun kautta hengittäminen kuivaa suun ja olen joutunut juomaan paljon yöllä ja tietysti myös käymään vessassa, ei sentään joka yö, mutta viime yö oli paha.
G. En ole menossa kyseiseen ultraan.
Erita + vauva 22+5