Onko neuvolasta oikeesti mitään hyötyä?
Siis kyllähän ne mittaavat ja rokottavat, mutta eipä juur mitään muuta tee eikä heitä kiinnosta jos kysyn jotain.
Kommentit (107)
Vierailija:
Vierailija:Mitäs arvon lastenlääkäri sanoo siitä jos vauva on keltainen, kakat rasvaisia ja valkoraidallisia vihreillä rakeilla, vatsa pömppö, vauva oksentaa maidot ulos, pissaa tummaa pissaa ja kiljuu kipuitkua suurimman osan vuorokaudessa?
...
mutta aikaa juttelulle ei jää ja ainakin meilläpäin tuntuu neuvolan tädillä olevan niin kiire että ei siinä kerkee kysymään...
Olen oikein otettu että luultiin lääkäriksi (ei ole ennen tapahtunut) kun olen ihan duunari en siis akateeminen. Kolme eri ammattitutkintoa olen suorittanut.
Lisään vielä sen että minulla on sujunut asiat hyvin niin odotusaikana, synnytysosastolla, neuvolassa, päivähoidossa. Osaan keskustella ja kuunnella ja todellakin olemme olleet terveyskeskus- ja sairaalapalvelujen suurkuluttajia.
Lastenosastokin on tutuksi tullut sairaalajaksojen aikana. Mielestäni on paljon kiinni siitä miten asennoituu näihin tilanteisiin, ongelmat johtuu yleensä kommunikaatiovaikeuksita.
En rutise turhista ja osaan myös pyytää perustellusti lisätutkimuksia jos näen sen aiheelliseksi.
Miksi tuot sitä akateemisuuttasi koko ajan esiin? Ei sillä lääkäriin tehdä vaikutusta.
T: lastenlääkäri
Soitin synnytyssairaalaan jossa sanottiin että lapsi kuuluu neuvolan piiriin ja sairaalaan otetaan neuvolan lähetteellä tutkimuksiin jos on tarve. Neuvolassa en päässyt neuvolalääkärille aiemmin koska terkkari oli sitä mieltä että olen luulosairas ja masentunut ja siksi luulen että vauvassa on vikaa. Terveyskeskus ei ottanut niin pientä koska vauva kuuluu synnytyssairaalan ja neuvolan hoitoon niin pienenä.
Silloin päätin että jos vauvasta ei löydy mitään vikaa seuraavalla neuvolakäynnillä jolloin on lastenlääkärin vastaanotto, menen suoraan neuvolasta istumaan lastenklinikan päivystykseen enkä lähde sieltä ennen kuin vauva on tutkittu. Varattu aika yksityiselle kun oli vasta viikko neuvolalääkärin jälkeen.
Ei niitä tutkimuksia kuule aina noin vain nätisti puhumalla saa...
Vierailija:
Lastenosastokin on tutuksi tullut sairaalajaksojen aikana. Mielestäni on paljon kiinni siitä miten asennoituu näihin tilanteisiin, ongelmat johtuu yleensä kommunikaatiovaikeuksita.
En rutise turhista ja osaan myös pyytää perustellusti lisätutkimuksia jos näen sen aiheelliseksi.
10 ei ole oikea lääkäri, eikä ole mitenkään imartelevaa tulla verratuksi häneen.
Luepa tuolta edeltä oikean terveydenhuollon edustajan puheenvuoro. Jos nyt kilven kiillotukseltasi kerkeät.
Vierailija:
Miksi tuot sitä akateemisuuttasi koko ajan esiin? Ei sillä lääkäriin tehdä vaikutusta.T: lastenlääkäri
yltiömyötäsukaiset potilaat? Jotka jotenkin pätee sillä, että he tulevat niin kamalan hyvin juttuun ihan joka lääkärin ja hoitajan kanssa.
Minusta siinä on jotain outoa. Ei minullakaan ole ollut pahemmin mitään ongelmia, yleensä on aina vaiva lääkitty ja oikea lääkäri löytynyt, jos ei ekasta ole ollut apua, mutta en minä sitä vielä miksikään elämää suuremmaksi meriitiksi itselleni laske.
Tulee mieleen että onko nää niitä samoja eturivin oppilaita, joilla opettajan suosio oli kaikki kaikessa ja jotka palvoo presidenttejä? Saavat siis jotenkin elämäänsä turvaa olemalla auktoriteetille mieliksi.
Vierailija:
Luepa tuolta edeltä oikean terveydenhuollon edustajan puheenvuoro. .
Se on asiallinen.
Ei mikään hulluksi huutelija.
Sinä fiksuna ihmisenä voinet ohittaa nuo osaamattomien kommentit ilman suurempaa tunnekuohua. Ylimielisyys asiantuntijallakin (mitä edustat) on pahasta.
Tapauksenne on harvinainen, marginaalitapaus.
Valtaosalle neuvolanohjeet sopivat.
MIkäli puhut minulle, sairaudentunnottomalle psykiatriselle tapaukselle jolla on hyperallerginen lapsi ;) niin vastaan, etten tietenkään mene nevolaan tai arvauskeskukseen neuvoa kyselemään.
Minä menen mittaamaan lapseni, juttelemaan mukavia ja tapaamaan th:ta sekä kuulemaan th:n arvion lapsen kehityksestä. Mutta tässä ketjussa oli kyse siitä, onko neuvoloista jotain hyötyä.
Esimerkiksi minun lapseni ei kahden lastenlääkärin eikä th:ni mukaan VOI olla allerginen, koska iho on täydellinen. Ei näpyn näppyä koskaan eikä atooppisen kuivaa kohtaa. Suolioireet eivät ole allergiaa, vaan " koliikkia ja sitä että jotkut vauvat nyt vaan kakkaavat usein" (Dextran lastenlääkärin kommentti allergiaepäilyihini kerrottuani kolmen edellisen vuorokauden yhteensä noin 60 kakkavaipasta + melkein tauottomasta valvomisesta). Allergia todettiin sairaalaolosuhteissa alle millin maitoannoksella huuleen (seuraus: analyfaktinen reaktio) viikko tämän jälkeen.
Nämä tarinat vain siksi, että nämä itseään täynnä olevat " lastenlääkärit" ja " ammattilaiset" ymmärtäisivät, ettei se ole aina niin yksinkertaista eikä neuvolassa aina tiedetä...
ja hei sinä lastenlääkäri -- olet viimeinen, johon yritän tehdä vaikutusta. Onneksi hoitavat lääkärit ajattelevat akateemisuuden tarkoittavan usein kykyä lukea tieteellistä tekstiä ja tarjoavat siihen mahdollisuuden. Me KESKUSTELEMME lapseni hoidosta, kukaan ei sanele sitä, vaikka toki viime kädessä luotan TIETTYJEN lääkäreiden arvioon. En kaikkien, jos näin tekisin, tulisi tosiaankin ongelmia :)
" lastenlääkäri" :
74. Sinun pitäisi seuraavalla kerralla kääntyä psykiatrin puoleen.
Ihan oikeasti. Ei ihme että et ole saanut apua neuvolasta.
No huh huh! Hullu vanhempi kortti on vedetty esiin! Minusta on todella surullista, että terveydenhoitohenkilökunnan täytyy turvautua tähän hullukorttiin, jos potilas ei ole mieleinen tai diagnosia ei meinaa löytyä.
Toivottavasti kommentoija on vaan omassa fantasiamaailmassaan lastenlääkäri. (Tai ei vaan sattuisi työskentemään surullisenkuuluisassa Ihotauti ja allergiasairaalassa)
Ja sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen...
Mä nään neuvolan sellaisena isona siivilänä, joka saa kiinni osan sairausepäilyistä ja poikeavuuksista, ei kaikkia. Lisäksi se on väylä jakaa valistusta vanhemmille ja antaa ohjeita ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. Osa vanhemmista on varmaan hyvin selvillä asioista, eikä opastusta kaipaa, jotkut vanhemmat varmaan työllistävät neuvolaa enemmän ja kaipaavat enemmän opastusta. Neuvolatoiminta kyllä säästää silti mielestäni yhteiskunnan varoja, ongelmia saadaan kiinni aikaisemmin ja valistus kattaa lähes kaikki perheet.
Meidän omat kokemukset neuvolasta ovat aika vaihtelevia. Karsastuksen huomasivat ja siitä kyselivät ja saimme lähetteen lisätutkimuksiin. Itsellä olisi varmaan jäänyt huomaamatta tai ainakin hoitoon hakeutumatta niin ajoissa.
Allergiat olemme huomanneet itse ja olemme hakeutuneet hoitoon yksityiselle. Jälkeenpäin ajatellen oireet olivat niin tavanomaiset, että neuvola olisi voinut kertoa allergioiden mahdollisuudesta jo aiemmin. Neuvola luottaa täysin yksityislääkärimme antamiin hoito-ohjeisiin, siitä plussaa heille. MPR-rokotuksen antaminenkin kehotettiin varmistamaan allergialääkäriltämme....
Imetysneuvonta oli vähän hakusessa, mutta eivät ole enää imetysasioita kommentoineet sen jälkeen, kun on alettu asioimaan yksityisellä allergialääkärillä.
Akateemiset vanhemmat eivät edelleenkään ainakaan minua tule neuvomaan, yli 10 vuotta olen tehnyt töitä lastenlääkärinä moitteetomasti ja tuhannet akateemiset ovat joutuneet tunnustamaan tietämykseni paremmaksi. Vaikutat niin hankalalta ihmiseltä että ei ihme että varmaan useammallakin henkilöllä on mennyt kanssasi sukset ristiin. Sinun marginaalilapsesi perusteella en neuvoloiden osaamista/hyödyllisyyttä menisi arvostelemaan.
Jatkotutkimusten ja erikoislääkärin konsultaation aiheet allergisilla lapsilla
Seuranta ja porrastus
Yksittäisiä ruokia, joilla ei ole ravitsemuksellista merkitystä, voi eliminoida perusterveydenhuollossa, kun oireen ja ruoan yhteys selvä. Testauksia ei tarvita (välttäminen ja kokeilu kotiolosuhteissa oirepäiväkirjan avulla riittää).
Lähettämisen indikaatiot
Pieni imeväinen / laaja-alainen ihottuma tai paheneva oireisto
Pieni imeväinen / muu hankala oireisto ja vanhemmat erityisen vakuuttuneita ruoka-allergiasta (vanhempien rauhoittamiseksi jos ei muuten)
Kasvun häiriintyminen
Ruokavalion omaehtoinen jatkuva supistaminen.
Isompikin lapsi, jonka ruokavalio alkaa supistua hankalasti
Perusterveydenhuollossa
Välttämisruokavaliolla olevan kasvua seurataan kasvukäyrän avulla.
Rokotukset annetaan pääsääntöisesti normaalisti ¿ muna-allergia ei estä rokottamista, paitsi jos lapsi on saanut anafylaktisen reaktion munasta 3.
Ruokavalion laajennusta ja karkeutumista tuetaan kohti normaalia.
Viimeistään 5-vuotisneuvolassa arvioidaan tilanne: Perustuuko välttämisdieetti välttämis-altistukseen? Tarvitaanko erikoislääkärin arviota uudelleen?
Tavoite: kouluun menevillä vain diagnoosiin perustuvia välttämisruokavalioita
Ihottuma
Lapsella on laaja-alainen ihottuma, joka ei reagoi paikallishoitoon ja epäillään herkistymistä keskeisille ruoka-aineille (lehmänmaidolle, kotimaisille viljoille).
Hengitystie- ja nuhaoireet
Allerginen nuha, joka ei pysy kurissa antihistamiinilla tai ajoittaisella paikallissteroidilla.
Allerginen nuha, johon harkitaan siedätyshoitoa (huomioi paikalliset käytännöt siedätyshoidon järjestämisessä; ikä vähintään 5 vuotta, IgE-välitteinen allergia)
Astmaepäily
Toistuvat obstruktiiviset bronkiitit ( yli 2¿3)
Ensimmäinen obstruktiivinen bronkiitti, jos lapsen ensimmäisen asteen suvussa astmaa, tai lapsella itsellään on osoitettu IgE-välitteinen ruoka-allergia tai atooppinen ihottuma
Siitepölykaudella allergisen nuhan lisäksi pitkittynyttä yskää
Pitkittynyt yskä (yli 6¿8 vko:a) varsinkin, jos sukuanamneesi positiivinen.
Yöyskää joka yö pitkittyvästi
Väsyminen ja hengästyminen leikeissä tavallista herkemmin, varsinkin jos myös hengityksessä vinkunaa
Fyysisen rasituksen välttely
Rintakipu liikkuessa
Lastenlääkärillä kun on se oma erikoisala josta tiedetään paljon, samoin kuin kaikilla muillakin. Et ole lastenlääkärinä joka alan asiantuntija kuten ei ole myöskään neuvolan terveydenhoitaja tai yksityisen lääkäriaseman allergialääkäri. Joten et voi leimata ketään hulluksi tai hankalaksi sillä perusteella että hän ei luota allergia-asioissa yleislääkärin, neuvolan terveydenhoitajan tai vaikkapa lastennefrologin sanomisiin.
Toivon todellakin että kun seuraavan kerran vien lapseni päivystykseen, sinun kaltaisesi henkilö ei ole siellä vastassa. Niihinkin nimittäin on törmätty, näihin bessewisserwihin jotka omasta mielestään osaavat hoitaa lapsen kuin lapsen...
Vierailija:
Akateemiset vanhemmat eivät edelleenkään ainakaan minua tule neuvomaan, yli 10 vuotta olen tehnyt töitä lastenlääkärinä moitteetomasti ja tuhannet akateemiset ovat joutuneet tunnustamaan tietämykseni paremmaksi. Vaikutat niin hankalalta ihmiseltä että ei ihme että varmaan useammallakin henkilöllä on mennyt kanssasi sukset ristiin. Sinun marginaalilapsesi perusteella en neuvoloiden osaamista/hyödyllisyyttä menisi arvostelemaan.T: lastenlääkäri
kun TUHANNET akateemiset ovat JOUTUNEET TUNNUSTAMAAN hänet asiantuntevammaksi. Lääkäri ei ole jumala ja koulutus on tuiki tavallinen akateeminen koulutus. Sinne eivät edes valikoidu ikäluokkien parhaat, millään tunnustetulla mittarilla. Eivätkä lääkärit ole työssään muita erehtymättömämpiä vaikka eräät nähtävästi luulevat näin olevan.
Oman marginaalilapseni hoidossa luotan tietenkin asiantuntemukseen, mutta kun se taitaa olla niin, että ne huippuosaajat ovat lausunnoissaan niitä epävarmimpia. he myös kuuntelevat ja kas, todella OPPIVAT vanhemmilta, jotka seuraavat juuri oman lapsensa ongelmaa kaikkein tarkimmin. se tekee heistä huippuasiantuntijoita. he oppivat kaiken aikaa työssään ja ovat avoimia tiedolle tulee se sitten mistä tahansa. pääosassa on silloin potilas ja hänen tilansa, ei lääkärin ego.
Mutta hienoa että sinä kyykytät tuhansia akateemisia ja panet heidät tunnustamaan parempansa. Minä en kyykytä ketään, kunhan vaan hoidan lapseni asioita, perheeni asioita ja työtäni.
Minuakin on muuten tituuleerattu huippuasiantuntijaksi erään lehden jutussa vuosi sitten:)
Mielestäni neuvolasta on hyötyä, Suomen neuvolajärjestelmä on periaatteessa hyvä. Sanon periaatteessa, koska nykyisellään se ei sitä joka paikassa ole. Ensinnäkin neuvoloita pitäisi ajanmukaistaa; myös isät mukaan, ja koko perhe pitäisi ottaa huomioon. Toinen (osittain edelliseen liittyvä) asia on se, kuinka paljon rahaa kunnat neuvolatoimintaan käyttävät. Helppohan siitä on säästää - tosin säästöt saattavat pidemmän päälle tulla kalliiksi.
Neuvoloissa pitäisi olla asiantuntevat terveydenhoitajat, joilla on jatkuvasti jatkokoulutusta. Neuvolalääkärien tulisi olla asiantuntevia. Pitäisi olla mahdollisuus lähettää lapsi eteenpäin tutkimuksiin lapsen tilanteen mukaan. Nykytilanne kun on täällä meilläpäin ainakin se, että terveydenhoitajalla ei ole juuri kokemusta, eikä erikoiskoulutusta neuvolatyöhön. Neuvolalääkäri saattaa olla kuka tahansa sijainen, kandi/ulkomaalainen huonosti suomea puhuva. Jatkotutkimuksiin ei ole varaa lähettää, kun on jo tänä vuonna niin paljon laitettu (ei silti, että kunnassamme olisi esimerkiksi puheterapiapalveluja saatavilla enää tänä vuonna).
Minulla on kokemusta kolmesta kunnasta neuvolapalveluiden osalta; niin vanhempana kuin myös työntekijänä. Ei toiminut missään.
En ymmärrä, miksi täällä jotkut puolustelevat kovasti neuvolajärjestelmää ja kieltävät ja torjuvat sen epäkohdat ja yksittäiset epäonnistumiset. Luulisi ennemmin olevan järkevää kuulla myös näistä epäkohdista ja pyrkiä kehittämään järjestelmää paremmaksi!
Omasta puolestani vielä esimerkki: lääkäri epäili 10 kk ikäisellä lapsella laktoosi-intoleranssia - todettiin sitten allergologin luona maitoallergia ja muutenkin laajat allergiat (eikä alettu juottaa HYLA-maitoa...). Ulkomaalainen neuvolalääkäri nosteli 6 viikon ikäistä vauvaa käsistä ja toisteli itsekseen: " Ei oikein vielä kannata päätä, ei oikein vielä kannata..." Niin, ja kuulon alenemaa seurailtiin vain mittaamalla sitä kuuloa, olisi mittailtu 3 kk välein ties kuinka pitkään - korvalääkäri sitten passitti putkitukseen ja oli liimakorva... Olisihan näitä esimerkkejä meiltäkin. Silti perussysteemi on edelleenkin mielestäni hyvä, kunhan se saataisiin toimimaan.