Onko neuvolasta oikeesti mitään hyötyä?
Siis kyllähän ne mittaavat ja rokottavat, mutta eipä juur mitään muuta tee eikä heitä kiinnosta jos kysyn jotain.
Kommentit (107)
Minä kerroin, että et ole ainoa akateeminen.
Minusta sinulla oli asiassa täysin selvä ennakkoasenne heti. Minusta näissä tapauksissa olisi nimenomaan asiallista lähteä neutraalista lähtökohdasta, eikä käydä asiakkaan kimppuun.
Minusta on surullista, että minä maksan ensin sen neuvolapalvelun ja joudun sitten vielä valvomaan, että se toimii. Se valvonta pitäisi tulla sieltä terveysasemalta, mutta meillä ei tule.
Ja tosiasiahan on, että ne neuvolan potilastiedot kirjaa se terveydenhoitaja ja lääkäri, eivätkä potilasasiakirjat ole aina paikkansapitäviä tai objektiivisia. Tämä on potilasturvan suurimpia ongelmia tällä hetkellä. En ole ruvennut tarkistamaan mitä siellä lukee, pitäisi varmaan tehdä sekin. Hyvä kun otit puheeksi.
Mutta epäilemättä vänkäät siihenkin vastaan.
Minä lopetan keskustelun kanssasi tähän. Minulla kun tuhraantuu ihan tarpeeksi omaa työaikaa jo siihen, että hoidan sen neuvolani töitä. En aio tuhlata sitä yhtään lisää yhteenkään lääkäriin turhaan.
Skarppaa asenteitasi! Olet ylimielinen.
9
muutosten vuoksi ja myös koska perhe määrät per hoitaja koko ajan kasvavat. Tietenkään ei saisi vanhempia jättää huomioimatta jos heillä on lapsesta hätä vaan laittaa se lähete sitten eteenpäin. Ja vielä toistan että kurjaa että teillä ei siis neuvola toiminut ainakaan teidän lapsen ongelman kohdalla.
Mutta neuvola ei ole ainut joka ei välttämättä ota vanhempia tosissaan. Meillä ei minua otettu tosissaan sairaalan lastenpolilla ponne sain lähetteen neuvolasta epäillessäni 6kk vanhalla vauvallani allergiaa. Sain vain haukut päälleni ja lapsi laitettiin sairaalan unikouluun koska minä olin pilannut lapseni rytmin liialla imettämisellä jne. Sairaalan toimista ei ollut mitään apua vaan vauva edelleen jatkoi huutamista ja ripulointia kunnes neuvolan lääkäri laittoi lapselle lähetteen toiselle lääkärille joka vihoin löysi maitoproteiini allergian lapsen ollessa 1v. Ja vaikka mielestäni sairaala toimi väärin niin voin myös ymmärtää heitäkin sillä ihmisiähän vaan hekin ovat ja varmasti joukkoon mahtuu vanhempia jotka juoksevat ihan turhaankin vaatimassa lapsilleen hoitoa. Sama juttu voi olla neuvolassakin eli hoitajat turtuvat kun nykyään varmaan joka toinen epäilee lapsellaan jotain allergiaa allergioiden yleistytä ja silti lapsi voi olla ihan terve. Itsekin myönnän epäilleeni että vanhimmalla lapsellani voisi olla jokin hullusti koska on tosi pieni ja hoikka ja syö huonosti. Ja onneksi meillä neuvolassa vanhempien huoli otetaan todesta ja lapsi tutkitaan vaikkapa vain vanhemman mielenrauhan turvaamiseksi. Näin meilläkin tytön kohdalla joka on siis kaikin puolin terve vaikka laiha nyt onkin. Valitettavaa tietysti on että kaikissa neuvoloissa ei näin tehdä mutta eteen saattaa tulla jo ihan resurssi pula. Ikävää on jos silloin hoitoa saamatta jää lapsi joka sitä olisikin tarvinnut mutta.
Ja siis toki kaikki neuvolat eivät toimi niin hyvin kuin meidän neuvola mutta ei tällöin ole syytä leimata yleisesti neuvolan toimintaa. ja jos neuvola ei hoida hommiaan kannattaa asiasta tehdä valitus.
Meillä on viisi lasta ja kaikkien kohdalla on neuvola toiminut mallikkaasti. On huomattu sellaiset asiat, mistä meillä vanhemmilla ei ole ollut hajuakaan, esim. neljän lapsen silmissä on vikaa, mutta me emme sitä huomanneet. Itse päin vastoin jänkäsimme vastaan, että kyllä he ihan hyvin näkevät, vaikka yksi lapsista oli todella heikkonäköinen ja kolmella muulla vähän parempi näkö, mutta silmälasien tarve kuitenkin. Ne testit, mitä lapsille neuvolassa tehdään, juuri seulovat vikoja. Mutta monet tehtävät tehdään lasten kanssa leikin varjolla, eivätkä vanhemmat välttämättä huomaa, että siinä katsotaan, onko lapsi normaalisti kehittynyt vai onko tarvetta jatkotutkimuksiin.
Älä polta käämejäsi. Et ilmeisesti pysty parempaan ja lopetat kesken. Se akateemisuus ei tee sinusta terveydenhuollon ammattilaista ja sillä sipuli. En ole asennevammainen mutta ihmetyttää, jos akateeminen ihminen argumentoi yksittäistapauksella. Ja kuten joku jo täällä kysyi, miksi ette hakeutuneet muualle jos kerran tiesitte diagnoosin, minä ainakin hakeutuisin.
T: 10
jotta saa hoitoa ja palvelua sen: ei tämä mitään ole, turhasta napiset asenteen tilalta. Ei todellakaan riitä, että olet akateeminen tai duunari....
Minullakin on kokemusta hyvin monesta terveyteen ja lapsen kehitykseen vaikuttavasta asiasta josta olen saanut taistella todella kovasti ennen kuin apu/hoito on saatu. Ja valitettavasti viivytykset ovat jo vaikuttaneet lapseni kehitykseen ja elämään.
Olen joutunut ottamaan selvää jopa lakipykälistä jotka takaavat meille oikeuden hoitoon ja tutkimuksiin, ottamaan yhteyttä kaupunkimme valtuutettuihin jne.. jotta asiamme etenee.
Nyt on diagnoosit saatu ja hoitosuunnitelmat tehty, vihdoinkin.
Jos olisin ollut lääkäri, tuskin yksikään lääkäri olisi väittänyt minulle lapseni olevan täysin terve ja normaalisti kehittynyt mikäli olisin asiaa epäillyt. Nyt olin vain duunari äiti joka EI voi tietää...
Osaatko lukea ollenkaan?
Mehän menimme muualle ja saimme sen diagnoosin.
Ja minä en argumentoinut yksittäistapauksella, minähän nimenomaan sanoin että MEIDÄN neuvola. Tajuatko sinä lukemaasi?
Ja oikeasti. Minulla on oma työni.
Että jankkaa täällä vaikka maailmantappiin. Minä lopetan tämän asian vatkaamisen tähän.
9
äideillä joilla on muutenkin hankaluuksia kaiken kanssa. Kelan kanssa on aina sukset ristissä, päivähoidosta ei tule mitään jne... On törkeä yleistys ja mitään tieteellistä pohjaa tällä ei ole, on vaan oma kokemukseni :)
hermostut varmaan mutta kysyn kuitenkin.
Alan todella epäillä sitä akateemisuuttasi vaikka mahtuu sinnekin kaikenlaisia..
T: 10
Minusta on ihan asiallista mainita tällaisessa keskustelussa olevansa lastenlääkäri mutta en ymmärrä miten se muu akateemisuus asiaan liittyy.
T: Neuvolaan tyytyväinen duunarimamma
Eli yksittäistapauksella, ei kuulosta fiksulta.
Neuvolatoimintaahan tämä keskustelu taisi alunperin koskea...
Samoin suurin osa lääkäreistä erikoissairaanhoidon puolella ovat hoitaneet meidät hyvin ja asiallisesti, kunhan olemme sinne saaneet taisteltua ovet auki. Siellä kyllä ovat keskittyneet kuuntelemaan ja
olemme saaneet hyvän hoidon.
T. 26 joka ei kuitenkaan ole täysin tyytymätön :-)
Mahtaa tosiaan sairaaloiden lastenlääkärit istua täällä keskellä päivää puolustelemassa kollegoja... Ja jos istuvat, niin alan ymmärtää, miksi siellä sairaalassa saa aina odottaa tuntikausia vastaanotolle.
Tuo 9 ei muuten yleistänyt, hänhän kirjoitti vaan omasta tapauksestaan. Joka minusta kuulosti kyllä kurjalta.
äitiä jonka lasta neuvola ei ole hoitanut ja joka sitten vielä ilkeää kertoa asiasta.
Tuolla asenteella kun hoitaa potilaita, niin hyvä tulee...
Vihainen nainen, hävisi keskustelun omana itsenään.
Ja potilastyöhön soveltuvuudesta ei kannata vetää johtopäätöksiä av-kirjoittelun perusteella, täällä on vain mukava kertoa mitä mieltä oikeasti on joistakin vanhemmista, oikeassa elämässä voi aina tarvittaessa näytellä. Jos olet oikea lääkäri niin tiedät mitä tarkoitan.
T: lastenlääkäri
sietää sitä että virheitä tulee? Meillä on hyvä neuvola, mutta tiedän että monilla on huonojakin kokemuksia. Ihmettelen kyllä kovasti täällä nyt näitä ammattihenkilöiden asenteita. Enkä muuten usko, että kaikki kritiikki tulee yhdeltä ainoalta vihaiselta ihmiseltä. Se on tietty helppo selitys, mutta ei ole totta.
seurataan raskaudenkulkua ja sitä että kaikki menee kuten pitääkin. Omat kokemukseni neuvolasta positiivisia vaikka kaikesta en olekaan neuvolan kanssa samaa mieltä. Omat eriävät mielipiteeni liittyivät nuorempaan neuvolaterveydenhoitajaan jonka mielestä ihan kaiken täytyi sujua niinkuin koulussa on opetettu:) Mutta hyvin selvittiin hänenkin kanssaan ja kaikkihan me joskus ollaan uran alussa omilla aloillamme. Eli kokemukset neuvolan toiminnasta hyviä ainakin minulla. Saattaa tietysti johtua myös siitä että mitään todella vaikeata asiaa ei vielä kohdalleni ole ilmaantunut. (lapsen sairauksia yms.)
Toivottavasti tilanne kuitenkin suomessa on se, että useimmat apua tarvitsevat sitä todellakin saavat.
T. Sairaanhoitaja (oli ihan pakko laittaa tuo ammatti, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä D:)
Potilailtakin toivoisi vain joskus ymmärtäväisempää asennetta. Yleensä tyytymättömimpiä ovat ne, joilla elämässään on muitakin ongelmia.
Siksi se lääkäreiden työ on niin hankalaa mutta äärimmäisen arvostettua.