*MARRASMURUT vk 50*
Kommentit (67)
Täällä vauva on alkanut kovasti itkeskellä masukipuja. Annan Jekovitia ja Cuplatonia ja nyt ostin kokeeksi vielä rela-tippoja. Eilispäivän itkut olivatkin kamalimman tähän saakka. En tiedä olisiko tuo rela sen aiheuttanut, en näet tajunnut että ehkä sekin olisi pitänyt aloittaa pienellä annoksella. Toivottavasti tästä nyt ei ole tulossa sellainen koliikkivauva :(...
No, juuri sain kerättyä pöydälle piparkakkutaikinaaineet, niin eköhn poika itke jo omassa sängyssään :(. Voi raukkaa. Täytyy lähtä kanniskelemaan.
Joten melko lähellä kyllä,usein käydään siellä kaupassa kun ei viitsi kaupunkiin asti lähteä.
Meillä on nyt alettu sitten jatkuvasti syömään n.2 tunnin välein...
Mutta ei koskaan ole kovin kauaa kerralla rinnalla.
toivoovauvaa ja Joel
Tyhmiä kysymyksiä tulossa " tuoreelta" äidiltä...
Koska voi vauvaa kantaa rintarepussa? Onko siihen joku painoraja?
Sitten toinen " fiksu" kysymys...Koska koliikki yleensä alkaa jos se alkaa? Tietty on ihan yksilöllistä,mutta aattelin kuitenkin kysästä...Kiitos jo etukäteen=)!
Mulle on varmaan iskeny joulustressi...mua ei kiinnosta mikään jouluun liittyvä! Mä en oo vielä saanu edes joulukoristeita laitettua esille! Kaipa se johtuu näistä ilmoistakin,kun yleensä kyllä nautin joulusta ja joulun valmisteluista. Ärsyttää jo koko vesisade!
Mutta lunta odotellessa=)!
Tiitiäinen78 ja poitsu1kk=)!
Nostellaampas tää meijän pino taas etusivulle, ettei ihan joudu unholaan...
Meillä oli eilen ton pikkumiehen kanssa vähän haasteellisempi ilta. Isi oli koko päivän poissa kotoa, myöhään iltaan asti.
Ja just eilen sitte oli ukkelilla sellanen ilta, että ensin ei huvittanu nukkua vaan hän halusi seurustella ja sitte oli masun kipristelyä eikä uni tullu sen takia :( Alkoi olla pikkunen aika väsynyt sitte jo loppuillasta.
Joten mulla meni ilta aika tarkkaan pikkusta kanniskellessa ympäriinsä ja sylissä se olikin melkosen rauhallinen ja lopulta nukahtikin syliin, kun siinä sai olla aika pystyasennossa rintaa vasten. Mutta sänkyyn kun laittoi niin makuullaan ei viihtyny vaan masuaan kiukutteli.
No, meni onneks yöksi ohi vaivat ja yön nukkui tavalliseen tapaan ihan mukavasti. Ja yöllä pikkunen syö onneks aina niin rauhallisesti, että silloin ei ilmaa mee masuun pahasti ja nukahtaa oikeestaan heti syötyään uudestaan.
Ja tänään on alkanu aamupäivä mukavasti, pikkunen on tavalliseen tapaan aamupäiväunillaan ja neuvolaan mennään parin tunnin päästä käymään.
Mukavaa viikonloppua marrasmuruille!
Piparminttu ja pikkumies 3vkoa
meillä on tytöllä sama homma tuon sydämenkeuhkovaltimoiden ahtauden kanssa. reikää meillä ei ole, mutta samat kuviot ja lasten sydänpolin asiakkaina. meillä on tulossa vasta keväällä kontrollit.
hirmu huonosti olen itse mitään tietoa noista sydänjutuista saanut. olisiko teillä leikkuussa tuo reikä vai molemmat jutut?
onko teidän vauva oirehtinut minkä verran? sinistelyjä ja väsymystä?
me käyttiin neuvolassa tänään painokontrollissa. kolmessa viikossa oli tullut 680g, 600g olis tavoite.. ei kovinkaan hyvin mielestäni, mutta kaipa se on riittävä. täuysimetyksellä siis vieläkin mennään.
illat on meillä melkosta harjottelua ja unet on jääneet mulla vähiin. ensimmäiset jokeltelut on kuultu. mutta aika harvakseltaan tyttö ottaa " puhekontaktia" . enemmän panostaa hymyilyyn :-)
om ja tyttö 2kk
pitäis kai itekin olla. Nyt en vaan enää ehdi, kun kohta isompi herää. Olen tässä laskeskellut näitä unimääriäni, ihan hyvinhän mulla tilanne on. Yöllä nukun keskimäärin neljästä viiteen tuntia... kylläkin kolmesta viiteen eri pätkässä. Päivällä olen torkuskellut vajaasta tunnista kahteen. Se minun unistani. Pikkuherra näyttää nyt valvovan pisimmän pätkänsä tässä aamupäivällä. Yhdesti ehkä torkkuu puoli tuntia, muutoin valvoo n. klo 6 - 10.30 tai 12. Aamut meillä on risaiset viidestä seitsemään. Siinä yritetään piereskellä, itkeä ja syödä, unikin näyttäisi maistuvan, mutta kun vatsassa kiertää... miksiköhän se alkaa tuohon aikaan.
Isosisko on alun hellittelyhetkistä alkanut hieman roisimmaksi tuon vauvan kanssa. Nyt saa sitten olla koko ajan vahdissa ja harmittaa, kun niin paljon joutuu kieltämään ja aina selittämään, miten tulisi käyttäytyä.
Joulua olen vähän ehtinyt laittaa. Kyntteliköt paikallaan, joulukoristeita pitkin huushollia ja jääkaapissa on parhaillaan piparitaikina... ei kyllä ollu kovin hyvä respeti... harmillista.
Koliikista ei mulla ole onneksi kokemusta, mutta olen kuullut, että se voisi ilmaantua vauvan ollessa noin kuukauden. Epäilen kuitenkin, että voiko se tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta, vai onko vauva kenties hieman tyytymättömämpi jo ennen varsinaisen koliikin alkamista. Kokeneet laittakaahan vastauksia.
No yritän nyt mennä kuitenkin pitkäkseen.
Sarafan ja pikkuherra 3vko 5vrk
meillä esikoinen oli koliikkivauva. koliikki alkoi yhtä kauniina iltana klo 20 suoralla huudolla ja ihan salaman kirkkaalta taivaalta. pojalla oli ikää tasan 2viikkoa tuolloin. vauva huusi noin 6 iltana viikossa klo 22-01/02 eikä mikään auttanut. koliikki myös loppui kuin seinään hieman reilussa 3kk iässä. todella rankkaa... helpompaa on kolmen lapsen kanssa kuin yhden koliikkivauvan kanssa. ja ei auttanut mikään. vain aika.
voimia niille joilla koliikkivauva on. kyllä se ohi menee vaikka ei siltä tunnukaan!
Poika täytti maanantaina 5 viikkoa.
Tänään neuvolassa painoa 4090g ja pituutta 54,8cm.
Ekaa kertaa siis syntymäpainon yli ja hienosti!
Painoa tullut viikossa 300g ja äiti rintoineen on onnellinen = ).
Seuraava sydänkontrolli ensi perjantaina.
Momentti ja Tiitiäinen (?): Minkäkokoiset reiät teidän vauvojen sydämissä on? Jos suht pieniä niin niitähän seurataan ja voivat umpeutuakin.
Meillä oli pojalla 8mm reikä ja operoitiin, kun aorttaakin jouduttiin operoimaan silloin neljä päivää vanhana.
Nyt pieni unilla parvekkeella, keskimmäinen leikkii huoneessaan ja isoin meni mummolaan nautiskelemaan. Meillä on isovanhemmat ottaneet ihan omaehtoisesti muksut vuorotellen yökylään. Ai että ovat polleaa, kun mummolaan pääsevät yksin hellittäväksi!
Meillä on kyllä arkikin alkanut pyörimään niin hienosti, että ehditään nautiskella kotonakin.
Esim. eilen Remi heräsi kymmeneltä, puoli kaksitoista unille parvekkeelle, nukkui kolme tuntia, hereillä kaksi tuntia ja taas unia parvekkeella kome tuntia, kaksi tuntia hereillä ja yöunille omaan sänkyyn! Ihan luksusta tuollainen = ).
Mutta nyt hetkeksi laiskottelemaan, kun on rauha maassa!
Joku ainakin on maininnut hierovansa vauvaa. MIten se tapahtuu? Löytyisikö netistä ohjeita mielellään kuvien kera? JOtain vauvahierontaohjeita löysinkin, mutta pelkistä sanallisista ohejeista on vähän vaikea hahmottaa miten se pitäisi tehdä.. Ajattelin josko tämä auttaisi ilmavaivoihin.
Tänään on ollut hyvä päivä. Poika nukkuu vaunuissa kärrylenkin jäljiltä ja taidanpa itsekin heittäytyä sohvalle hetkeksi :).
Meillä alkoi perjantai lievällä säikähdyksellä. Aino ilmeisesti sai puklua väärään kurkkuun ja oli ressukka hetken aikaa ihan paniikissa (niin minäkin) eikä henki kulkenut suuntaa eikä toiseen. Puolilta päivin kävi samoin. Alan jo pelätä noita pukluja. Sain homman laukeamaan nostamalla tytön toiselle käsivarrelle kasvot alaspäin ja taputin selkään. Tuli mieleen soitto hätänumeroon. Onneksi homma meni ohi.
Aamulla soittelin jo neuvolaankin kun tuo meidän kakkatykki ei ole kakannut lupaavan alun jälkeen nyt pian yli viikkoon...on kuulemma ihan luonnollista...paukut neidillä kyllä lemuavat sen verran pahalle, että vatsan olisi syytä pian alkaa toimimaan...
Monen vauva tuntuu kärsivän ilmavaivoista. Meillä on kärsitty alusta saakka, mutta nyt alkaa helpottaa. Kolme ekaa viikkoa meni vauvan huutaessa monta tuntia samaan kellonaikaan, mutta nyt neiti huutaa enää tunnin verran. Iltakäninää ja päiväkitinää on tullut rutkasti mukaan kuvioon. Ennemmin minä päivä- ja ilta-aikaan keskittyvän huudon siedän, mutta yöaikaan se on todella kuluttavaa.
Koliikkiahan voi olla jo parin viikon ikäisellä vauvalla. Jotkut ovat saaneet apua vyöhyketerapiasta. minulla on sellainen Hieromalla Hyvää Oloa-kirja, jossa on näytetty kuvin vauvahieronnan otteet. Kirjastosta varmaan saa lainaksi, jos kiinnostaa.
Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä jouluostoksilla. Ensi viikolla on pakko siivota. Onneksi koulujen lomat alkavat, ei tarvitse murehtia kouluista hakemisia yms.
Nyt pitää lopettaa, käsi kramppaa kun yritän kirjoittaa samalla kun tyttö imee rintaa. Hyvää viikonloppua kaikille!
Kanelisokeri
Pitäisi harrastaa sitä enemmän, muttei mukamas ole aikaa... Lähinnä en muista. Pitää yrittää orientoitua asiaan enemmän.
Mielestäni Liberolla on kuvallinen opas vauvahieronnasta. Ja meillä ainakin neuvolassa asiasta kerrottiin. Tosin meidän neuvolatäti on ihan kursseja käynyt asian tiimoilta, joten en tiedä, onko yleinen tapa kaikissa neuvoloissa hierontaan ohjata. Mutta sieltä voit varmasti kysyä. Perusidea on sivellä lasta. Ei siis oikeastaan hieroa. Hellää kosketusta. En usko, että sillä niin pilkulleen väliä, kuinka vauvaa sivelet. Kosketus on vauvalle jokatapauksessa hyvästä. Hiero (sivele) vauvaa, kun hän tyytyväinen, ja pidä lämpimänä. Ilmakylpy tulee kaupanpäällisenä. Meillä myös etenkin isompi isoveli haluaa osallistua vauvan hierontaan =) Ja vielä ainakin on voinut varautua kakkayllätyksiin hieronnan aikana tai heti jälkeen, aktivoi sen verran =P
En tiedä muista, mutta meillä ainakin vauva on alusta asti tykännyt olla masultaan. Siis tietenkin valvotusti. Kun vauvoilla niitä masunpuruja on, niin kokeilkaa (varmaan moni kyllä tämän tietääkin)! Samalla voi vaikka vähän sivellä vauvaa ja hieroa jalkapohjista, josta etenkin jälkimmäisestä meidän neiti tykkää hyvin paljon. Masullaan vauva itse pumppaa jaloillaan ja olo voi helpottua. Sitten kun meillä on vauvat oppineet kääntymään (2kk), ovat itse valinneet nukkuma-asentonsa ja monesti heidät sitten masultaan olen löytänyt. Vahtaan vain vielä isompiakin, etteivät " tukehdu" ... Vaikka kyllä yllättävän hyvin osaavat itsestään huolehtia. Meillä etenkin kakkonen on aina ollut sellainen, että on vetänyt nukahtaessaan peiton ja rievun kasvojen päälle =O Siinä sitä sitten äipällä on huolta... ja turhaan...
Nyt nuo viikarit taas tarvitsevat, joten palataan paremmalla (hahahah) ajalla! Joululahat on paria lukuunottamatta hoidettu. Seuraavaksi vaihdan verhot ja teen joulukoristelun. Ruokapuoli ei ole minun juttuni, joten siitä en ota stressiä. Jotain teen ja loput ostan, mistä tykkäämme...
TalviSalama + Tiiti kohta 6vk
Tänään paistoi aurinko,aivan luksusta=)!
MOMENTTI:Pojalla siis ilmeisesti leikkaus edessä puolivuotiaana,tää oli arvio viimex ja sillon ilmeisesti korjattais sitten molemmat reiät ja se läppäkin sitten samalla. Jos ne reiät ei nyt jollain ihmeellä itestään umpeudu.
Varsinaisesti en oo mitään oireita huomannu, poika syö tosin aika vähän(mun mielestäni) ja yleensä aina nukahtaa pullolle ihan viimisillä tipoilla, toivottavasti pahemmilta vältytään! Mites teillä?
Painoahan poitsulle ei oo tullu syntymän jälkeen kun 250g, mutta toi vähänen painon nousukin saattaa johtua siitä kun alotettiin maanantaina nesteenpoistolääkitys lisääntyneen keuhkoverekkyyden takia, mikä sitte taas kuulemma johtuu siitä läpästä.
Sairaalasta oon saanu tosi heikosti mitään tietoo ko.sairauksista, mutta luotan siihen että tammikuun puolivälissä saan siltä sydänspesialistilta enempi tietoa,joten huoli ja stressi on mun " kaverit" ...=)!
EFFICA: Pojan toinen reikä on ilmeisesti n.6mm ja toinen reikä n.16mm eli aikas isoja niin pienessä sydämessä,mutta onnex ollaan hyvässä hoidossa ja aika usein käydään ultrassa. Vaikka seuraava onkin nyt sitte vasta tammikuun 3.päivä.
Tänne ei muuten mitään uutta,poika on ruvennu harrastaan kauheita pukluja tai siis pikemminkin oksentelua,onnex vaan kerran päivässä...ainakin toistasex=)!
Mä aattelin lähtee hiukan joululahjoja osteleen jahka saan miehen kotio=)!
Viikonloppuja Murut=)!
Tiitiäinen78 ja poitsu
Sellasta gallupia piti tässä laittaa pystyyn, että minkä verran teijän vauvoilla on paino noussut 1kk ikään mennessä syntymäpainosta? Ja laittakaa jos viitsitte, mukaan vielä syntymäpaino&millä viikoilla vauva syntyi. Ja saako vauva pelkkää rintamaitoa vai muutakin?
Meijän poika syö pelkkää rintamaitoa erittäin hyvällä ruokahalulla ja painoa on tullu jo kilon verran lisää ;) Syntymäpaino oli 3,5kg ja syntyi viikoilla 41+0. Terveydenhoitajan mukaan tota painoa saakin tässä alussa tulla reilumminkin jos on tullakseen, kun vauva kerran syö noin hyvin. Hämmästelin meinaan vaan että ompas sitä tullut ja kysyin terkkarilta onks se ihan normaalia ;)
Viikonlopputerveisin,
Piparminttu
Odotus-puoli on historiaa :)
Meidän vauva saa huomenna kasteen! (ja nimen).
Swehina
Pikainen vastaus galluppiin vaan:
Eli painoa on tullut 470g. Syntymäpaino 3620g, syntyi viikoilla 40+5. Vähäinen (?) painonlisäys johtuu tuosta leikkauksesta ja sairaalassa menneistä nesteenpoistolääkkeistä. Alimmillaan paino oli 3100g ja vasta eilisessä kontrollissa oltiin päästy yli tuon syntymäpainon! Syntynyt siis 6.11 ja mennään pelkällä imetyksellä = ).
Tyttö syntyi rv 38+3, painoa silloin 4105g. 3-viikkoisena painoa oli tytöllä 4410g. 1kk mittaa ei olekaan, seuraavan kerran käytiin neuvolassa 7-viikkoisena ja sillon painoa jo 5660g.
Eli tuosta syntymästä 3-viikkoon tuli vain 300g painoa, mutta viikon vanhana paino oli vain 3800g, joten siihen tuli sitten 2 viikossa kuitenkin 600g lisää... Ja seuraavan 4 viikon aikana tuli 1,2kg.
Ja täysimetyksellä ollaan koko ajan oltu.
Huomentapäivää!
Ekaks G: Syntymäpaino 3475 g (syntyi rv 41+2).
Paino viime neuvolakäynnillä oli 4565 g eli syntymäpainosta nousua oli jo lähes 1,1 kg!! (ja siis sairaalasta lähtöpainosta 1,3 kg...)
Ja ikää punnituksessa 3 viikkoa ja yksi päivä... Eli ruoka maistuu! Neuvolatädin mukaan kaikki hyvin, ja terveeltä poika vaikuttaakin. Ottaa vaan vähän spurttia heti alkuun.
Hyvin menee muutenkin, esikoisesta kun on kyse niin eukäteen tietty jännitin että kuinkakohan pärjään. Aika hyvin, vaikka itse sanonkin ;-) Otan aika iisisti kaikissa uusissa tilanteissa ja hermot on pitäny - vaikka öisin meillä valvotaan kyllä aika paljon. Tuntuu, että paljon enemmän hermoilin ja stressasin raskausaikana.
Huomenna ristiäiset. Vähän outo tilanne minulle itselleni, kun en kuulu eikä kukaan omasta perheestäni kuulu kirkkoon. Pappi vaikutti todella mukavalta, kolmikymppinen rennon tuntuinen nainen, joten eiköhän se hyvin mene. Mummot on järkänny kaiken valmiiksi, meidän ei tarvitse muuta kuin ilmestyä paikalle!
Leppoista viikonloppua ja muistakaahan nukkua päikkäreitä!
Anyara & vielä huomiseen asti " Aino-Petteri" 3 vkoa 5 päivää
Ikää kolme viikkoa ja paino nyt 4500g.Syntymäpaino oli 3900g ja rv 41+6 eli ei mikään jätti kuitenkaan.
Kolmas tyttäremme kasvoi huimat 1000 grammaa kahdessa viikossa! Syntyi myös 41+6 ja syntymäpaino oli sama kuin tällä viidennellä.
Meillä oli viime yönä pahat mahavaivat ja huudettiin niitä sitten klo:2 yöllä...
No nyt oli ensimmäinen yö jolloin poika valvotti hieman.
Meidän pojalla on herttakieli,joka selvisi nyt 6 viikkos neuvolassa.
Mutta toivottavasti siitä ei ole mitään haittaa pojan puheen kehitykseen.
Meillä poika oli syntyissään 3.490kg ja 1kk neuvolassa painoi jo 4.330kg.
Muuten on mennyt hyvin ja rintaruokinnalla meiläkin mennään.
Myt kuuluukin ruoka kutsu joten pitää mennä.
toivoovauvaa ja Joel
...että menin valehtelemaan. Eli olinkin osastolla 2A! Minä ja mun supermuistini... :) Tuntuu et ennen oli ihan hyvä muisti, mut jo tossa raskausaikana alko välillä vähän pätkimään. :P Eikä se synnytyksen jälkeen ainakaan oo parantunu.
toivoovauvaa: ABC Orituvalla siis olen töissä... Tuli vaan mieleen, et mä vaan automaattisesti oletin, et asut tietty samalla paikkakunnalla, kuin missä nämä joululahjamessutkin oli? Onko näin, vai oletko jostain tästä lähikunnista kotoisin?
Jeps, mut kohta pitäs tulla vieraita, niin lopettelen tältä erää.