Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*MARRASMURUT vk 50*

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viime viikolla tainnut kirjoitella kertaakaan ei vaan tunnu ehtivän...

Juuri kun pääsee koneelle ja on aikeissa kirjoittaa niin kutsu kuuluu...

Täälä sujuu ihan hyvin.

Semmoista kysyisin että saako tuttelia pakastaa???

Kun rintamaitoahan saa pakastaa niin tuo tutteli asia kiinnostaa nimittäin meillä on tuttelia joka ostettiin silloin kotiin varalle ennen kuin pääsin sairaalasta kotiin,mutta ei sille ole käyttöä.

Ei haluaisi pilaannuttaa kuitenkaan eikä heittää pois kokonaan niitä,ja vauva on nyt täys imetyksellä ja maitoa tulee lypsämällä ruokailun jälkeen jopa 140ml.

Eli lisä maitoa ei mene ollenkaan...

Joel kasvaa kovaa kyytiä,nyt jo 56cm vaatteet tuntuu hieman ahtaalta,kun viime mittauksella 1kk ikäisenä poika oli 53,5cm.

No onneksi on isompia vaatteita jo varalla kaapissa että vaatetta kyllä löytyy vaikka nuo 56cm vaatteet pieniksi kävisikin.

Meillä oli lauantaina kovasti touhua käytiin joululahjamessuilla ja sitten minä kävin vielä kahden nuorimman kanssa mummollani kylässä...

Lapset vihtyivät joululahjamessuilla hyvin ja vanhemmat lapset pääsivät paloauton kyytiinkin ajelulle.

Joel nukkui melkein koko reissun,joten helppo oli kulkea ja katella rauhassa keikkee myynnissä olevaa...

Tosin ei sieltä kuitenkaan mitään sitten tullut hommattua.

Jokos olette hommanneet kaikki jouluun kuuluvan kokonaan?

Minulla on vielä muutama lahja hommaamatta mutta muuten kaikki löytyy,koska anoppi tekee laatikot ja kinkku ollaan jo ostettu.

Mutta nyt muille vuoroa kun tuola sitterissä kutsutaan...

toivoovauvaa ja joel reilut 5 viikkoa...

Vierailija
2/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ekaa kertaa sitte kirjottelen tänne vauva-puolelle. Meille tosiaan syntyi lauantaina 25.11 (41+0) suloinen esikoispoika, 3580g ja 51cm :)

Tässä on nyt opeteltu tätä vauva-arkea kotona ja ei oo tullu kirjoteltua vaikka toki tässä koneellakin sentään ehtii olla, kun pieni ottaa sellasia ihan mukavan mittasia unia.

Näin ekakertalaisena kiinnostais vähän tietää, että miten teillä vauvat tässä ihan ekoina viikkoina öisin nukkuu? Ja kuinka hyvin syötyään nukahtaa uudestaan ja varsinkin yöllä?

Mulla kun maitoa tulee reilusti ja pieni on innokas imemään, niin ilmaa menee masuun ja välillä on aikamoista puklailua ja röyhtäilyä ennenkun malttaa nukahtaa uudestaan.

Mutta nyt viimeisimmät yöt se on nukahtanu tosi hienosti uudestaan. Mut uutena juttuja on tullu, että varsinkin iltapäivällä/alkuillasta ei millään malttais mennä unille vaan tuntuu olevan hirveesti intoa ja energiaa seurustella ja vaikka nukahtais syliin, niin herää heti kun vie sänkyyn.

Nää on varmaan aika tavallisia juttuja tollaselle reilun 2 viikon ikäiselle, että toi rytmi vielä heittelee aika paljon?

Hienosti meillä on poika kasvanut, painoa on tullu jo hienosti lisää vaikkei saa kun rintamaitoa ja pituuttakin 1,5 senttiä viime torstaihin mennessä.

Me ollaan harjoteltu vaunuttelua tuolla ulkona kun säät on vaan sallinnu (ettei oo satanut) ja hyvin poika nukkuu vaunuissa.

Nää kysymykset on varmaan aika hassuja, mutta kysympä silti...

Eli miten ootte alottanu noi vaunuttelut? Eli lähettekö yleensä syötön jälkeen ja sitte vauva yleensä nukahtaa sinne vaunuihin vai miten toi ulkoiluajankohta teillä muilla on?

Kiitos jos jollain ois aikaa ja intoa vastailla niin pääsis vähän tutustumaan siihen, miten muut näin pienten kanssa toimii kun itellä tää on vielä sellasta kokeilua ja harjottelua kun ei oo äidillä enempää kokemusta kun pojallakaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jutuista on varmasti ollu täällä puhetta, mutta kun en oo viime aikoina tosiaan käynyt lukemassa, niin sori jos kyselen samoja juttuja jotka on just ollu esillä...

Eli käytättekö vauvalla tuttia? Ja minkä ikäisenä ootte alottanu ja miten se aloitus on sujunut? Meillä tosiaan on pienellä ikää reilu 2 vkoa ja muutaman kerran ollaan tuttia kokeiltu kun olis kova imu vaikkei oo nälkäkään. Mutta ei sen käyttö vielä oo oikein hallussa, ei meinaa pysyä suussa kun hetkisen kerrallaan ja sitten se sieltä putoaa enkä mä oikein tiedä miten sen kanssa kannattais toimia (enkä tajunnu viimeks kysyä neuvolassa).

Eli miten tutin käytön opettelu onnistuu parhaiten? :)

Vierailija
4/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas meni yö mukavammin, tai ilman imuvimmaa ja mahakipujakin vain alkuillasta vähän. No öisin kyllä pisin unipätkä nyt sen 2 h ja loput 1 h, sit aina syödään...

Piparminttu, mä teen siten vaunuttelun kanssa että tosiaan syötän eka ja sit kun näyttää uniselta (yleensä nukahtaa tissille) llähdetään vaunuttelemaan, tai jos ei nukahda tissille niin katon kellosta että ollut hereillä 1½h, joka usein pienelle vauvalle maximi minkä jaksaa valvoa ja sit vaunuun. Mut aina tarjoan tissiä ennen uloslähtöä ettei nälkää ainakaan ala itkemän siellä.

Palaan myöhemmin kirjoittelemaan lisää...

ailat, esikoinen 3 v ja vaavi 2 vk

Vierailija
5/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaihtelevia päiviä ja öitä, välillä tyttö nukkuu jopa neljä tuntia putkeen yöllä ja välillä syö joka tunti..

Tutista: olen tarjonnut sitä heti alusta asti,mutta se kelpaa harvoin jos minä annan sitä (pitää saada aitoa tavaraa :). Ulkoillessa tutti kelpaa paremmin, ja silloin hän viihtyykin hyvin vaunuissa.

Temperamenttia löytyy,jos ei palvelua tule heti niin johan alkaa meteli!

Äidin verenpaineesta: onko muita joilla loppuraskaudessa kohonnut verenpaine? Miten teillä paineet tasaantuneet? Minulla edelleen alapaine jopa 100.. Täytyy seurata ettei jää korkeaksi,onneksi neuvolassa mittaavat.

Jas ja Wilma 2,5vk

Vierailija
6/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piparminttu- kuulostaa tuo iltaöhkö tosi tavalliselta. meillä ollut jokaisella lapsella. sitten kun uni kunnolla tulee niin sitten yöllä syö ja nukahtaa heti uudestaan.

ekasta unipätkästä: meillä tämä kolmas on helppo vauva ja nukkuu vähintään sen 5 tuntia ekan pätkän. kerran on nukkunut jopa 7,5 tuntia. :-) ehkä me saadaan hieman hyvitystä noista aiemmista lapsista jotka koliikkia ja allergiaa huusivat yökaudet ja heräilivät tunnin välein öisin...

jas: mullakin verenpaineet edelleen korkeat. torstaina olis neuvola ja pitäs varmaan mitata taas..

Mulla on selvinnyt että sterilisaatio tehdään maaliskuussa. huomenna olis viimenen tarkastus ennen sitä ja sitten vaan odotellaan ja koitetaan välttää raskaaksi tulemista ;-)

eipä tänne muuten ihmeitä. vauva on selvästi tajunnut että huutamalla pääsee syliin ja eilen meni nukutuksessa 2 tuntia kun neiti alkoi heti parkua kun sänkyyn pisti. tuttia nostelin 5 minuutin välein, mutta jäi hän hän lopulta omaan sänkyyn.

mom ja tyttö parin päivän päästä 2kk

Vierailija
7/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

kovasti olen palstaa lukenut, siis nimenomaan näitä marrasmurujen juttuja, kun itsekin sain esikoispojan 18.11.06 TAYSissa, LA oli 9.11. En vaan viitsinyt kirjotella mittään! :)

Nyt oli vaan pakko, kun ilmeisen todennäköisesti asun samalla (pienellä) paikkakunnalla toivoovauvan kanssa!! Jäikin vähän mietityttämään, et kukakohan olet. Ja nähtiinkö mahdollisesti lauantaina siellä joululahjamessuilla...?

Jaa, mutta taitaa olla vaipanvaihto ja syöttö edessä...

Vierailija
8/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina silloin tällöin olen lukenut juttujanne, mutten ole itse ehtinyt kirjoittelemaan.

Meillä neiti on nyt 1kk +4päivää :) Ristiäiset olivat itsenäisyyspäivänä ja nimekseen tumma prinsessamme sai

Sofia Sara Lumikki.

Maito on riittänyt ja korvikkeita ei ole tarvinnut antaa.

Masuvaivoja ei ole paljoa. Tyttö on rauhallinen ja tyytyväinen. Nukkuu pisimmillään 5h pätkiä, välillä valvoo öisin, joten mitän rytmiä ei vielä ole.

Kasvaa hyvin ym.

Kiinnostaisi tietää joko teillä vauvat hymyilee? Minkä ikäisenä?

Meillä kyllä seuraillaan tarkasti muttei hymyä vielä tule. muutakuin niitä refleksihymyjä :)

t.Vaavaa ja Sofia

Vierailija
9/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti asumme samalla paikka kunnalla,

lauantaina oltiin messuilla klo:12.30-14.30 välisenä aikana.

Olis tosiaan mielenkiintoista tietää tunnetaanko jostain aikaisemmin?

Mutta laita jotain tietoo tai kysymystä jos haluat niin vastailen.

toivoovauvaa ja joel

Vierailija
10/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että toisiamme tunnetaan sen paremmin, kuin korkeintaan ulkonäöltä. Oon asunu täällä kuitenkin vasta vähän reilun viis vuotta.

Mutta saatat ehkä tietää mut tuosta kylän kaupan kassalta! Olin siinä kesät -02 ja -03 töissä... Ja viimeset kolme vuotta oon ollu töissä ABC:lla.

Olis kyllä ihan kiva tutustua vähän tän kylän muihin äiteihin, varsinkin tän vuoden " satoon" . :) En vaan vielä kauheesti rohkene lähteä poitsun kanssa mihinkään " kylille" , kun se tahtoo niin kovasti suuttua, kun se nälkä iskee! Ja ikää kun on vasta pikkusen reilu 3 viikkoa. Ehkä sit kun tosta vähän kasvaa. Oon aatellu sit joskus ainakin käydä tsekkaamassa sen MLL:n perhekahvilahomman. Kun on tää elämä muuten vähän tämmöstä neljän seinän sisällä kököttämistä vauvan kanssa! :) Vaikka vieraita onkin jostain kumman syystä käyny useammin kun ennen! ;P

TUTISTA joku kyseli jotain. Meillä ei oikein tahdo maistua.. Välillä vaan suuttuu kahta kauheemmin, kun yrittää sitä tarjota. Muutenkin oon tarjonnu sitä oikeestaan vaan sillon, jos on vähän aikaa sit syöty, mut kauhee lutkuttamisen tarve on kuitenkin vielä (ennemmin se tutti, kun peukku!).. Ja välillä sit tarjottu, et josko se sillä rauhottus.

Ilmavaivoista kärsimme myös. Monesti huudetaan illalla kurkku suorana ja hiki päässä... Eilen illalla ei onneks huudettu ihan kauheesti. Cuplatonia oon antanu nyt pari päivää, en tiiä onko mitään auttanu, mut jatketaan yritystä...

UNIRYTMIä ei oikein vielä ole, muuta kun et tosiaan illasta se nukahtaminen tahtoo olla vaikeeta. Yleensä yöunet alotellaan vasta joskus yhden tai kahden maissa... Pisin yhtämittanen jakso on ollu kuus tuntia, mut yleensä vedellään kolmee tai neljää tuntia ja sit on taas nälkä... :)

No enpäs nyt keksi muuta!

Vierailija
11/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIPARMINTTU: " Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyhmiä vastauksia!" Eli kaikkea sopii kysyä. Kysyy sitä useamman lapsenkin äiti, ja paljon. Kaikkea ei voit tietää, kaikki on yksilöllistä, tilanteet muuttuvat jne... Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Jokainen on paras äiti lapselleen ja tuntee omansa parhaiten. Luota vain *äidinvaistoon*. Se on aika kätevä sisäsyntyinen luotettava juttu =) Ja koskapa sinulla on ensimmäinen lapsi, niin pakko sanoa heti: ÄLÄ VERTAA lastasi muiden lapsiin!!! Toki pienestä (terveestä!) vertailusta voi olla iloa ja hyötyä, mutta monesti siitä koituu vain turhaa harmia... Jos toisen vauva kakkaa kerran päivässä, ei sinun vauvassasi ole vikaa, jos kakkaa kerran viikossa... Tai jos toisen vauva jokeltelee kuukauden iässä ei sinun vauvasi tarvitse vielä niin tehdä... Tai jos vauvasi oppii konttaamaan puolivuotiaana, ei toisten vauvojen tarvitse osata vielä kuukausiin...

SYÖMISESTÄ JA RYTMISTÄ: Vauvat ovat yksilöitä. Toiset nukkuvat heti pitkiä unia öisin, toiset heräilevät jatkuvasti, toiset vaihtavat tyyliä alituiseen. Yleisesti voinee sanoa, että vauvoilla ei ole rytmiä kuukausiin. Tai ainakin se muuttuu koko ajan. Meillä pojat ovat syöneet öisinkin 1-3 tunnin välein. Tämä tyttö näyttää syövän vähän harvemmin (vaan onpa tuolla runsaasti *vararavintoakin*). Yleensä vauvat tankaavat iltaisin (ja seurustelevat). Silloin voi tuntua, että tissillä saa olla koko ajan.

VAUNUTTELU: Meillä kuten ailat:kin, eli aina tarjoan vauvalle tissiä, ennen kuin lähdetään vaunuttelemaan (tai mihinkään), jottei tosiaan oitis nälkäänsä herää. Meillä kun kuitenkin olisi tarkoitus pystyä olemaan ulkonakin joku aika isompien takia. Omaa lenkkeilyä ei kyllä tapahdu, lähinnä seisomista ja pienten vauhtiin taapertamista...

TUTTI: Olen kaikille tarjonnut tuttia heti laitokselta. Toiset sanovat, että tutille opettaminen voi kestää ja on käytävä kaikki mahdolliset tuttivaihtoehdot läpi. Varmaankin, sillä tässäkin vauvat yksilöitä. Meillä ei pojat ole olleet kovinkaan innokkaita tutin imijöitä. Lopullisesti paiskasivat menemään puolivuotiaina. Heille kelpasi lähinnä tissi. Tälle tytölle on kelvannut tutti paremmin. Nyt aloitin luonnonkumisista, kun sanovat, että siitä vauva saa helpommin otteen. Ja kyllä se vaan niin on, että alkuunsa saa olla tunkemassa tuttia toisen suuhun jatkuvasti, kun se sieltä helposti putoaa. Se ei siis tarkoita sitä, ettei vauva sitä haluaisi =P Kyllä sen oppii näkemään, milloin tutti ei oikeasti kelpaa.

VERENPAINEET: Minulla on oikeastaan kaikissa raskauksissa ollut vähän kohollaan nuo paineet. Etenkin nyt oli. Silti kuitenkin luokkaa 85/135. Vielä ei ole synnytyksen jälkeen mitattu, mutta tarkoitus olisi seurata, miten muuttuvat. Oli puhe myös siitä, että mitattaisiin kolesteroliarvot, joista minulla ei ole haisuakaan.

HYMYILY: Meillä on pojat hymyilleet 4-5 viikkoisina. Ja nauraneet ääneen 6 viikkoisina. Jokeltelun aloittivat reilun kuukauden iässä. Tämä typy hymyili ensi kerran reilun kolmen viikon iässä. Nyt ikää siis 5viikkoa ja hymyilee kyllä ihan *oikeasti*. Yleensäkin olen aika varovainen sanomaan, milloin vauva *oppii* asioita. Niiden kun on mielestäni tapahduttava riittävän usein, eikä vain kerran tai jotain... Tuota hymyilyäkin seurasin, jottei ole vain sitä refleksihymyä. Jokelteluakin yrittää jo kovasti. Joitakin ääniä tulee, mutta vielä aika kovan työn takana näyttää olevan. Tosi ihanaa sitten, kun sitä vauvajuttelua alkaa pukkaamaan kunnolla =) Suloinen ääni =)

Tämä mamma tarvitsisi kyllä aikuista jutteluseuraa. Alkaa huomaamaan, että kun joku äiti lähellä, niin puhekeskus pukkaa pakosti päälle. No, kun on itsekseen ollut kotona kohta neljä vuotta (miehestä ei ole juttuseuraksi), niin kaipaa sitä keskustelua. Onneksi on tämä kanava! No, sitten sitä kyllä huomaa, että puhuu ihan sekavia; sanat menevät ihan sekaisin ja muuttuvat toisinaan kummaksi puuroksi. Sitä se väsymys teettää!!!

Nyt viedään taas... Palataan, kun keritään! Mukavaa kasvuviikkoa Muruille!!!

TalviSalama + Tiiti 5vk

Vierailija
12/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että ei paljon muita pienten vauvojen äitejä tällä kylällä olekkaan,en ainakaan tiedä ketään joka olis myös saanut vauvan ihan lähi aikana muutama on kyllä jolla vauvat ovat sitten jo yli puolivuotiaita ja lähemmäs vuode ikäisiä.

mullahan on kolme muutakin lasta,eli 4 yhteensä noita on ilmaantunut.

Oletko minkä ikäinen?

Minä kohta 24.

Olis kiva joskus tosiaan tavata jos mahdollista.

Me ollaan kanssa paljon kotona kun neljän kanssa on aika hankalaa kamalasti liikkua...varsinkaan yksin.

Vierailija
13/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uneton, risa yö takana, jälleen kerran. Kaiken lisäksi heti aamusta piti lähteä neuvolaan meidän tirppanan kanssa. Ikää siis nyt kolme viikkoa ja kokoa nyt 4865g + pituutta 52,8cm. Hienosti kasvaa...on vain niin vaikea uskoa, että kun tuon meidän keskimmäisen 7 vuotta sitten synnytin niin hänellä oli painoa 4,8kg ja pituutta 55cm...miten ihmeessä olen saanut hänet ponnistettua ulos kun tämä meidän neitokainenkin näyttää jo niin suurelta kaikin puolin?

Vaavaa kyseli hymyistä: Tänään taisin saada ensimmäisen " tietoisen" hymyn meidän Ainolta. Muuten on melko passiivinen kommunikoimaan, saati edes silmillään seuraamaan. Ei ääntelekään juuri muuta kuin läälää-vauvaitkua ja ruokaa saadessaan hököttelee ihmeellistä änntä. Pikkuisen kujertelee nyt kun hoksannut, että myös sisäänhengittäessä voi saada ääntä aikaiseksi. Kun oikein masuun sattuu, tulee tissillä aijaijai-vaikerrusta. Päätäänkin neiti kannattelee jo hienosti ja on kyllä kaikin puolin jäntevä tyttö.

Joelaan kanssa olenkin ollut taysissa samaan aikaan. Aino syntyi 17.11. ja kotiuduimme 2B:ltä sunnuntaina 19.11. Millä osastolla olit?

Piparminttu: Meillä nukutaan huonosti...joka yö tämän kolmen viikon aikana on huudettu pää punaisena ja selkä kivusta kaarella yhden ja kolmen välinen aika. Lopetin nyt lypsymaidon antamisen pullosta ja katsotaan mitä pelkkä tissittely saa aikaan. Päivät menevät nukkuessa kiltisti ja heräten syömään kolmen tunnin välein...eli rytmi on, mutta vääränlainen.

Jos yöllä ei olisi masuvaivaa, neiti menisi kiltisti nukkumaan heti syötön jälkeen omaan sänkyynsä. Jää sinne tuhisemaan ja nukahtaa kyllä kun tajuaa, ettei nyt ole hyvä seurustella.

Vaunuttelemme noin tunnin verran päivässä, mikäli sää sallii. Tänään emme nokkaamme ulos pistäneet, muuten kuin kävimme neuvolassa kun ulkona sataa ja käy kova tuuli. Syötän neidin tukevasti ennen lähtöä niin pärjätään seuraavat kolme tuntia kevyesti...samoin toimin kun olemme lähdössä kauppaan ruokaostoksille tmv.

Tuttia olen yrittänyt tyrkyttää alusta saakka noiden masuvaivojen vuoksi. Muuten tyttö imee maitoa koko ajan ja pierukierre sen kuin pahenee. Huonosti tutti tuntuu kelpaavan, mutta huolii sen toisinaan.

Toivoovauvaa: Enpä ole tehnyt joulun eteen mitään. Ahdistus on suuri, muttei rahkeet kertakaikkiaan riitä. Joululahjatkin on vielä hankkimatta ihan kokonaan...no ehtiihän ne vielä...Tuttelin pakastamisesta en minäkään osaa sanoa, samaa olen miettinyt Baby Sempin kohdalla. Onneksi käyttöaikaa näytti olevan maaliskuulle saakka, joten sitä voi sitten laittaa varmaan perunasoseen joukkoon, kun aloittaa kiinteät, jos ei muuta keksi.

Kanelisokeri & Aino

Vierailija
14/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä meiltäkin.

Mukavasti menee nykyisin, ainakin aina välillä. Poika nukkuu ja syö. Päivisin valvoo aina välillä noin parin tunnin pätkiä, kiinnostuneena seuraa ympärilleen. Yöt nukkuu hyvin, kunhan nukahtaa. Välillä saattaa kello olla jo 03.00 ennen kuin poika sammahtaa. Päivän aktiivisin aika on hänellä n.23.00 - 01.00. Hohhoijaa! Mutta kun nukahtaa niin sitten nukkuu noin 3-5h pätkiä aamu kymmeneen. Kuitenkin yöt vaihtelevat vielä hirveästi, viime yönä nukahti jo 21.30 heräsi 24 syömään ja sitten vasta 07.00 ja jatkoi vielä unia 10.30 asti. Nyt on levännyt olo itselläkin!

Ristiäisiä vietettiin viikonloppuna, olipahan sähinä. Kotona oltiin ja kun alle 6v vieraitakin oli 6 niin menoa riitti. Poika ei tykännyt juhlista yhtään ja kitisi melkein koko juhlien ajan. Harvinaista, sillä yleensä nukkuu ja syö tosi hyvin eikä kitisi ollenkaan. Tosi helppo ja tyytyväinen vauva!

Kuka kysy vaunuttelusta? Me lähetään aina vaunuttelemaan syömisen jälkeen ja yleensä poika nukahtaa joko vaunuihin ellei ole nukahtanut jo rinnalle. Tuttia huoli äärimmäisessä hätätilanteessa mutta ei oikein muuten. " isommat" lapset eivät ole tutteja huolineet ollenkaan, joten tutin huoliminen edes silloin tälloin on meillä harvinaista.

En ikinä muista mitään gallupeja enää sinä vaiheessa kun kerkeän kirjottelemaan!

Nyt lähden kahville ja syömään ristiäisistä jääneitä herkkuja, kiloja rupean tarkkailemaan vasta joulun jälkeen... Joululahjat on muuten puoliksi hankittu, mutta tekemistä vriittää vielä.

onna ja kosmo

Vierailija
15/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin käydä tervehtimässä, kun vihdoin meistäkin tuli vauvaperhe taas eikä odottelua enää...

Meille tuli siis joulukuinen neito; Neiti syntyi 7pvä klo 7.44, kun olisi ollut äitipoliaika klo 8.15. Viikkoja tuli siis tasan 42. Neidin mitat olivat pituus: 56cm ja paino 4135g, eli kivasti oli kasvellut masussa ;) Synnytys meni ihan hyvin. Osastoilla oli aivan älytön ruuhka - meidän kanssa samana päivänä synnytti 9 muuta. Nukuttiin eka yö tutkimushuoneessa, jotkut olivat synnärin ylimääräisessä huoneessa yöpyneet (hoitaja oli todennut, ettei tiennyt edes sellaisen huoneen olemassaolosta) - eli moni muukin marraskuinen oli päättänyt siirtyä joulukuun puolelle ;)

Jotenkin tuntuu, et olis kiva kirjoitella marrasmurujen kanssa, kun täällä niitä tuttuja on, jos vain sopii teille????

Mut nyt kirjoittelemaan Joulukortteja.

--Mirpa ja neito 4pv--

Vierailija
16/67 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa..

En ole yhtään jaksanut kirjoitella vaikka joka päivä olen käynyt lukemassa .. Vauva-arkeen totuttelu on kyllä vienyt kaikki voimat.

Eli meille syntyi pieni plikka perjantaina 24.11 (40+2) 3040g ja 48cm klo 22.48. Mehän lähdimme keskiviikkona käynnistelemään mutta saatiin käydä yksi yö kotonakin nukkumassa ennen kuin päästiin tosi toimii.

En tiedä muistatteko, mut sanoin jo raskausaikana et jossain tää kostautuu kun kaikki menee niin hyvin eikä ole minkäälaista vaivaa..

No, kun plikka tuotiin synnytyksen jälkeen punnituksesta, niin selvisi että hänellä on suulakihalkio. Eli hän ei pysty ollenkaan imemään tissiä saati tuttia. Meillä on hienot patentit tuttipulloissa että saa niistä kiinni ja maitoa masuun.. Lypsämässä saa olla koko ajan..

Mulle tää on aika kova paikka, mutta mies ottaa paljon rennommin. Positiivista on kyllä se että nyt mieskin pääsee osallistumaan vauvan syöttämiseen..

Nyt ei kyllä ajatus kulje, palailen myöhemmin asiaan, kun järkikin taas luistaa..

Mekku ja Beebe 2vk+3pv

Vierailija
17/67 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö meni taas tutuissa merkeissä, eli lähes tunnin välein syöttöä ja väliajat röhkittiin ja tutiteltiin niin että. Pissat tuli yöllä läpi vaipasta ja sitten vaippaa vaihtamaan...ääh. Ei ole nyt kaikista positiivisin mieli :( Heh...ja takana vasta reilu 2 viikkoa!

Marrasmurut antakaapas mulle vähän vinkkejä nukuttamisesta...

Ihan mahdottoman huono nukahtamaan tämä meidän vauveli. Miten saatte vauvanne nukkumaan? Tissittelettekö yöllä aina uneen vai tutilla vai miten? Meillä ei tissittelykään tunnu aina autavan, herää minuutin päästä kun siirrän sylistä sänkyyn tai sitteriin, myöskään viereen tissittely sängyssä ei ole takuuvarma konsti, usein herää parin minuutin päästä kun tissi lähtenyt suusta :(. Kapaloakin kokeilin, vaan siitä vauva hermostuu. Olen siis tämän vauvan kanssa yrittänyt päästä helpoimmalla ja nukuttaa viereen yöllä, silti yö on aika hulinaa, jatkuvaa tissittelyä ja tutittelua. Esikoista nukutin vauvana pinnikseen, välillä meni aika kauan ennen kuin jäi sinne, mutta tuntuu että tämä viereen nukuttaminen ei ole paljon helpompaa kun koko ajan joutuu vekslaamaan tissiä suuhun ja takaisin, tai tuttia.... Pidin esikoista huonona nukkujana, mutta taidetiin saada toinen vielä huonompi nukkuja. Onneksi esikoinen on nyt isompana ottanut univelkojaan kiinni ja nukkuu vielä 3 v ainakin 2 h päiväunet, no vastapainoksi yöllä heräilee yleensä 1-3 kertaa.

Sitten mahavaivoista kysymystä, oletteko havainneet että vauva haluaa imeä kovasti kun mahassa alkaa vääntämään? Mietin vain, että välillä itkee ikään kuin mahavaivoja mutta sitten tissillä rauhoittuu. Nälästä ei kuitenkaan mielestäni kysymys, sillä ei oikeasti ime, vain pitää lähinnä suussa.

Tänään luvattu pouta säätä etelään, joten vaunuttelu ainakin sujuu mukavissa merkeissä! Niin ja tänään on meillä muuten neuvola, jota odotan innolla että näen miten tytteli kasvanut.

Vierailija
18/67 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh viestini hävisi taas johonkin...uudestaan.

Meillä yö meni tunnin välein tissitellessä ja väliajat röhkiessä ja tutitellessa, joten väsymystä pukkaa. Lisäksi pissat tuli sänkyyn, ja vaippaa vaihtamaan yöllä.

Onko teillä marrasmurut mitään vinkkejä nukutuksesta. Eli miten nukutatte vauvanne yöllä? Tissille viereen, syliin tissille ja siitä pinnikseen vai tutilla? Meillä nyt vauva nukkuu mun vieressä, syötän istualleen sängyllä josta laitan mun viereen sänkyyn, ja tarpeen tullen tissittelen vielä makuulla tai laitan tuttia suuhun. Tosiaan mikään näistä ei ole takuuvarma konsti saada nukkumaan, vaan vaihtelevalla menestyksellä onnistuu. Parin minuutin päästä usein herää ja aletaan kieppi alusta :( Päiväunilla sama ongelma, ainoastaan vaunussa nukahtaa hyvin. Tosin vaunutellessa siedän pientä itkua, kun muuta ei voi, että pitäisikö sitä antaa hieman itkasta ennen kuin aloittaa taas lepyttelyt sänkyynkin nukuttaessa?!

Tänään sentäs pitäisi olla pouta sää etelässä, joten vaunuttelu sujunee kivoissa merkeissä! Ja neuvolakin on, joten pääsen kuulemaan paljonko neitille tullut painoa :)

Vierailija
19/67 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelut!!!

Vierailija
20/67 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee mukavasti vauvan kanssa. Syö ja nukkuu, välillä kukkuu.

Vastailen mihin muistan.

Vaunuttelut teen myös kunnon syöttöjen jälkeen tai ainakin pyrin siihen. Meillä syöttöväli äidinmaidolla on jotakuinkin 3-4 h, yöllä 4-6 h.

Ite oon huomannu meidän vauvojen kans et jos kauheasti tissittelen tunnin kahen välein tulle entistä enemmän vaivoja. Pulautuksi, hikkojaja vauvaa ei saa oikein nukahtamaan.

Tietty niinkun oliko se talvisalama kaikki on yksilöllisiä niin maidontulo ja vauvakin. Sit taas oon senkin huomannu et jos kovin paljon pulauttaa saattaapi tulla nälkä uudestaankin.

Yöt menee meillä hyvin. Ponkasen yleensä ensimmäisestä ähkäsystä ylös imettään ettei vauva ehdi kunnolla herään ja nukahataa sit takaisin.

Kyselin neuvolantädiltä yökakasta kun tuntuu et meillä on koko ajan kakat housussa, niin sanoi ette äidinmaitokakka ärsytä vauvan ihoa ollenkaan et pelkkä vaippakin ärsyttää enemmän ettei ole tarvista vaihtaa jos vauva hyvin nukkuu.

Tuttia syö miedän vauva melko mukavasti. Mutta ei syötön jälkeen, koska imemisen tarve on tyydytetty. Eli nukahtamisongelmaan on ollu hyvä, sisarukset kovasti antaa tuttia.

Saapi nähdä kuinka alkaa väännöt meillä, yleensä ne 2 viikosesta on alkanu kitinät, mut toistaseks on rauhottunut syliin, kun vaan aina ehtis ottaan.

Voimia kaikille!