Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikonloppu- ja lomayöt yhtä tuskaa aikuistuvien lasten kanssa

Vierailija
01.07.2023 |

Miten jaksatte viikonloppuyöt te, jotka asutte saman katon alla aikuistuvien nuorten kanssa? Saatteko nukuttua? Millaiset "säännöt" teillä on?

Meillä on kaksi lukioikäistä lasta. Toisella alkaa abivuosi ja toisella lukion toinen vuosi. Viikonloppujen ja lomapäivien yöt ovat rankkoja, kun menevät kavereidensa kanssa (toinen siis jo täysi-ikäinen, eli baarissa myös luhnuaa) ja tulevat kotiin miten sattuu. Viime yönäkin toinen tuli kahden maissa ja juuri kun sain taas unen päästä kiinni, niin kolmen aikaan tuli toinen. Eivät siis mitenkään erityisesti melua tullessaan, mutta herkkäunisena herään vessanpöntön ääneen, leivän tekemiseen tms. Onneksi molemmat ovat kesätöissä, niin edes ne yöt saadaan kaikki nukkua. Mutta koko ajan ajattelen, että tämä tilanne jatkuu vielä 1-2 vuotta, ennen kuin molemmat ovat muuttaneet pois. Miten jaksan, kun viikonloppuna en saa levättyä kunnolla?

Hienoa, että heillä on kavereita ja menoja, mutta miten tämä keski-ikäinen äiti jaksaisi? Korvatulpat sattuvat korviini, niitäkin olen kokeillut useampaa sorttia.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten nuoret jumittavat vielä mamman helmoissa? Ainakin täysi-ikäinen omaan asuntoon ja äkkiä!

Vierailija
2/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten nuoret jumittavat vielä mamman helmoissa? Ainakin täysi-ikäinen omaan asuntoon ja äkkiä!

Eiköhän nuo lukion jälkeen lähde, kun lähtevät opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mitään ongelmaa. Muistin itse nuoruudesta, miten äiti jaksoi valittaa, jos kävin yöllä vessassa, joten pidin suuni kiinni. Jos heräsin, jatkoin unia.

Vierailija
4/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät valmiiksi ennen bileisiin lähtöä, siis nuori tekee itse. Yöpissaa ei tarvitse vetää, vessakäynti on sitten hiljaisempi.

Vierailija
5/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti? Eikö teillä saa normaalisti yöllä käydä vessassa tai laittaa leipää? Itse nukun ihan keittiön ja vessan vieressä (vessa toisen seinän takana, keittiö toisen), eikä kyllä haittaa öiset vessanvedot tai muut kolinat. Jatkat vaan unia, kyllä ne saa leipänsä tehtyä ilman sinun stressaamistakin.

Vierailija
6/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulpat korviin tai sitten on voivoi.

Vierailija
7/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meillä sama ja alkoi jo 16 veenä ensimmäisen kohdalla. Mopoilee pitkin yötä ja kavereineen hengailevat meidän autotallissa. Yöllä just heräilen vessassa käyntiin, mikrotteluun, mopon pärinään... 😀 Välillä rähjään aiheesta mutta enimmäkseen annan olla, ovat nuoria vain hetken ja kohta muuttavat omilleen ja sitten ikävöin. Ymmärtävät kyllä asian ja yrittävät olla hissukseen mutta elämisen ääniä tulee silti. Nukun sitten myöhemmin 😀

Vierailija
8/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat yliherkältä.. ei tuo vaihe kauaa kestä. Tai sitten vaan omiin asuntoihin?

Vierailija
9/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin sillon miehen kanssa mökillä ja talo jäi nuorten haltuun. Kaikki sai elää ja mennä mielensä mukaan. Tietyt säännöt oli kuitenkin ja niitä noudatettiin.

Vierailija
10/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omassa nuoruudessa meni niin, että alle 18veenä en saanut olla yötä myöten myöhään ulkona

(Kotiin viim 24)

ja 18v täytettyäni aloin juosta baareissa mutta vanhemmat sanoivat etteivät jaksa katsella joka viikkoista baareissa riekuntaa ja yöjuoksuja joten kävin n. 2 krt/kk ja 19 v täytettyäni muutin pois kotia.

18-vuotiaana en esim perjantai-iltoisin luuhannut missään joten vanhemmille jäi kestettävää sen pari krt kk.

Itsekään en katselisi tuollaista että lapset riekkuvat yötä myöten. Alaikäisen lapsen ei kuulu tulla kotiin jatkuvasti esim 2-3 yöllä. Luo säännöt heille ja kotiintuloajat

Vierailija
11/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen kirjoitti:

Kokeile oikeaa kohtaamista.

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Sä oot hullu, joka jokaiseen ketjuun tunget tota kopiotekstiäsi.

Yritä ymmärtää, ettei ne sun lääkkeet auta, jos et ota niitä!

Vierailija
12/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota päiväunia, jos suinkin mahdollista?

Mutta kuten itsekin sanoit, kyseessä nuorten - ja sinunkin - elämänvaihe. Muistelepa omaa nuoruuttasi, sama tilanne omilla vanhemmillasi? Ja kohta nuoresi ovat poissa, elävöt omillaan. Silloin saatat hiljaisessa kodissasi kaivata, ikävöidäkin sitä yöllistä elämää?

Itse elän parhaillani tuota tilannetta. Nuoret kulkevat omissa aikataulussaan, hoitavat kyllä velvollisuutensa. Ehkä olen siedättynyt lyhyisiin yöuniin? Tiedän kuitenkin, että tämäkin häipyy historiaan ajan kanssa, jota muistella lämmöllä ja rakkaudella.

Vierailija
13/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä sama ja alkoi jo 16 veenä ensimmäisen kohdalla. Mopoilee pitkin yötä ja kavereineen hengailevat meidän autotallissa. Yöllä just heräilen vessassa käyntiin, mikrotteluun, mopon pärinään... 😀 Välillä rähjään aiheesta mutta enimmäkseen annan olla, ovat nuoria vain hetken ja kohta muuttavat omilleen ja sitten ikävöin. Ymmärtävät kyllä asian ja yrittävät olla hissukseen mutta elämisen ääniä tulee silti. Nukun sitten myöhemmin 😀

Ja naapurit kiittää kun pentujen annetaan mopoilla kaikki yöt. Oikeasti pistäkää niille mukuloillenne kuri ja säännöt. 15-16 vuotiaiden ei kuulu mopoilla ja häiritä ihmisiä yötä myöden mopoilla.

Vierailija
14/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin erityisen herkkäuninen, jos wc:n vetäminenkin häiritsee? Eikö teillä käydä koskaan muutoin vessassa öisin? Pikemminkin vaikutat siltä että haluat asioiden olevan presiis kuin sinä itse haluat, ja muiden pitäisi sopeutua vaatimukseesi "täydellisestä yörauhasta". Ne ovat sinun omia muksujasi kuitenkin, eivät soluasunnon kämppäkavereita tai häirikkönaapureita. 

Vierailija
15/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tottunut hälinään ympärilläni kun nukun, niin en useinkaan herää. Nukun olohuoneessa ja nuoriso menee näin kesäisin nukkumaan 4-5 aikaan. Ei koskaan mitään tietoa, kun yöllä ovat käyneet vessassa tai syöneet. Pieni rivari, joten tapahtuu ihan vieressä.

Vierailija
16/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen myötätunnolla omaa nuoruutta. Meillä se oli isä, joka huolehti ja valvoi.

Vierailija
17/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika kohtuuton, jos ei saisi edes käydä vessassa tai käyttää keittiötä hissuksiin muulloin kuin aamu-ilta välillä. 

Vierailija
18/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin erityisen herkkäuninen, jos wc:n vetäminenkin häiritsee? Eikö teillä käydä koskaan muutoin vessassa öisin? Pikemminkin vaikutat siltä että haluat asioiden olevan presiis kuin sinä itse haluat, ja muiden pitäisi sopeutua vaatimukseesi "täydellisestä yörauhasta". Ne ovat sinun omia muksujasi kuitenkin, eivät soluasunnon kämppäkavereita tai häirikkönaapureita. 

Iän myötä herkkäunisuus kasvaa ja sitä herää helposti pikkurisahduksiin. Verrokina teini, joka nukkuu niin syvää unta, että kännykän herätyskään tai herätyskello ei kunnolla herätä.

-ohis

Vierailija
19/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. Silikonikorvatulpat korviin, jos heräilet öisin. Ja nuorille sanot että koittavat vaan parhaansa mukaan tulla hissuksiin kotiin. Kohtahan ne jo lähtevät maailmalle ja sitten on varmaan usein liiankin hiljaista.

Vierailija
20/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tottunut hälinään ympärilläni kun nukun, niin en useinkaan herää. Nukun olohuoneessa ja nuoriso menee näin kesäisin nukkumaan 4-5 aikaan. Ei koskaan mitään tietoa, kun yöllä ovat käyneet vessassa tai syöneet. Pieni rivari, joten tapahtuu ihan vieressä.

En ikimaailmassa suostuisi tuohon että mennään 4-5 aikaan nukkumaan. Joka iltako? Eikö niillä oo kesätöitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi