Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikonloppu- ja lomayöt yhtä tuskaa aikuistuvien lasten kanssa

Vierailija
01.07.2023 |

Miten jaksatte viikonloppuyöt te, jotka asutte saman katon alla aikuistuvien nuorten kanssa? Saatteko nukuttua? Millaiset "säännöt" teillä on?

Meillä on kaksi lukioikäistä lasta. Toisella alkaa abivuosi ja toisella lukion toinen vuosi. Viikonloppujen ja lomapäivien yöt ovat rankkoja, kun menevät kavereidensa kanssa (toinen siis jo täysi-ikäinen, eli baarissa myös luhnuaa) ja tulevat kotiin miten sattuu. Viime yönäkin toinen tuli kahden maissa ja juuri kun sain taas unen päästä kiinni, niin kolmen aikaan tuli toinen. Eivät siis mitenkään erityisesti melua tullessaan, mutta herkkäunisena herään vessanpöntön ääneen, leivän tekemiseen tms. Onneksi molemmat ovat kesätöissä, niin edes ne yöt saadaan kaikki nukkua. Mutta koko ajan ajattelen, että tämä tilanne jatkuu vielä 1-2 vuotta, ennen kuin molemmat ovat muuttaneet pois. Miten jaksan, kun viikonloppuna en saa levättyä kunnolla?

Hienoa, että heillä on kavereita ja menoja, mutta miten tämä keski-ikäinen äiti jaksaisi? Korvatulpat sattuvat korviini, niitäkin olen kokeillut useampaa sorttia.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin erityisen herkkäuninen, jos wc:n vetäminenkin häiritsee? Eikö teillä käydä koskaan muutoin vessassa öisin? Pikemminkin vaikutat siltä että haluat asioiden olevan presiis kuin sinä itse haluat, ja muiden pitäisi sopeutua vaatimukseesi "täydellisestä yörauhasta". Ne ovat sinun omia muksujasi kuitenkin, eivät soluasunnon kämppäkavereita tai häirikkönaapureita. 

Iän myötä herkkäunisuus kasvaa ja sitä herää helposti pikkurisahduksiin. Verrokina teini, joka nukkuu niin syvää unta, että kännykän herätyskään tai herätyskello ei kunnolla herätä.

-ohis

Se talo/asunto on myös näiden teinien koti, ei pelkästään äidin. Eikä nuorisolta voi odottaa keski-ikäistä elämäntyyliä. 

Vierailija
22/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko jos vaihtaisitte huonetta? Meillä vanhempien makkari oli talon toisessa päädyssä, omani eteisen vieressä. En häirinnyt ketään kun pysyin "omassa päädyssä" taloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tottunut hälinään ympärilläni kun nukun, niin en useinkaan herää. Nukun olohuoneessa ja nuoriso menee näin kesäisin nukkumaan 4-5 aikaan. Ei koskaan mitään tietoa, kun yöllä ovat käyneet vessassa tai syöneet. Pieni rivari, joten tapahtuu ihan vieressä.

En ikimaailmassa suostuisi tuohon että mennään 4-5 aikaan nukkumaan. Joka iltako? Eikö niillä oo kesätöitä?

Ei heillä ole kesätöitä. Ei haittaa, kun ei se häiritse minun yöunia. Heräilevät iltapäivällä, joten mulla on pitkästi omaa rauhaa päivisin. :D

Vierailija
24/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin erityisen herkkäuninen, jos wc:n vetäminenkin häiritsee? Eikö teillä käydä koskaan muutoin vessassa öisin? Pikemminkin vaikutat siltä että haluat asioiden olevan presiis kuin sinä itse haluat, ja muiden pitäisi sopeutua vaatimukseesi "täydellisestä yörauhasta". Ne ovat sinun omia muksujasi kuitenkin, eivät soluasunnon kämppäkavereita tai häirikkönaapureita. 

Iän myötä herkkäunisuus kasvaa ja sitä herää helposti pikkurisahduksiin. Verrokina teini, joka nukkuu niin syvää unta, että kännykän herätyskään tai herätyskello ei kunnolla herätä.

-ohis

Se talo/asunto on myös näiden teinien koti, ei pelkästään äidin. Eikä nuorisolta voi odottaa keski-ikäistä elämäntyyliä. 

Huomioidaan toinen toisiamme. Teini ei meinannut ymmärtää miten etätyöpäivä voi alkaa klo 8. Häiritsee teini unta 😌

Vierailija
25/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti? Eikö teillä saa normaalisti yöllä käydä vessassa tai laittaa leipää? Itse nukun ihan keittiön ja vessan vieressä (vessa toisen seinän takana, keittiö toisen), eikä kyllä haittaa öiset vessanvedot tai muut kolinat. Jatkat vaan unia, kyllä ne saa leipänsä tehtyä ilman sinun stressaamistakin.

Niin, kun sinua ei haittaa kolinat niin ei voi ketään muutakaan haitata? Toiset vaan sattuu olemaan huonounisia ilman häiriöitäkin.

Vierailija
26/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä oikeasti kestämistä. Kokemuksesta tiedän. Mä aloin yhteen aikaan - kun olivat vielä ihan pieniä - hokea ittelleni että kyllä tämä tästä vielä ohi menee. Isompina hoin samaa, mutta lisäsin että muutama vuosi vielä niin sitten! Kävivät intin kumnatkin vielä kotoa käsin huhhuh. Sitten muuttivat.

Huokaisu.

Vierailija
27/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tottunut hälinään ympärilläni kun nukun, niin en useinkaan herää. Nukun olohuoneessa ja nuoriso menee näin kesäisin nukkumaan 4-5 aikaan. Ei koskaan mitään tietoa, kun yöllä ovat käyneet vessassa tai syöneet. Pieni rivari, joten tapahtuu ihan vieressä.

En ikimaailmassa suostuisi tuohon että mennään 4-5 aikaan nukkumaan. Joka iltako? Eikö niillä oo kesätöitä?

Mikä konkreettinen ongelma tässä muodostuu?

eri

Vierailija
28/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne siinä enää kauaa ole. Itse valvoin eilen klo 4 kun ei ollut tullut vielä kotiin.

Vierailija
29/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yötyöstä kuullut?

Vierailija
30/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä oikeasti kestämistä. Kokemuksesta tiedän. Mä aloin yhteen aikaan - kun olivat vielä ihan pieniä - hokea ittelleni että kyllä tämä tästä vielä ohi menee. Isompina hoin samaa, mutta lisäsin että muutama vuosi vielä niin sitten! Kävivät intin kumnatkin vielä kotoa käsin huhhuh. Sitten muuttivat.

Huokaisu.

Intin kotoa käsin?

Vierailija
31/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole pidetty kunnolla rajoja? Kotona on kodin säännöt, ja nuorten tulee niitä noudattaa.

Vierailija
32/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa täälläkin ollaan. Jaksetaan jaksetaan ja kiva kuitenkin kun tulevat kotiin. Yleensä valvon kotiin tulot ja jatkan unia mutta joskus kun oonkin nukahtanut niin paniikissa aamulla katsomaan että ovat kotona

Vierailija
33/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä sama ja alkoi jo 16 veenä ensimmäisen kohdalla. Mopoilee pitkin yötä ja kavereineen hengailevat meidän autotallissa. Yöllä just heräilen vessassa käyntiin, mikrotteluun, mopon pärinään... 😀 Välillä rähjään aiheesta mutta enimmäkseen annan olla, ovat nuoria vain hetken ja kohta muuttavat omilleen ja sitten ikävöin. Ymmärtävät kyllä asian ja yrittävät olla hissukseen mutta elämisen ääniä tulee silti. Nukun sitten myöhemmin 😀

Ja naapurit kiittää kun pentujen annetaan mopoilla kaikki yöt. Oikeasti pistäkää niille mukuloillenne kuri ja säännöt. 15-16 vuotiaiden ei kuulu mopoilla ja häiritä ihmisiä yötä myöden mopoilla.

Eikös 15-16 vuotiaiden just nimenomaan kuulu mopoilla 😀 outoa se olisi jos mä aikuisena lähtisin mopoilemaan. Naapureiden kanssa meillä on kaikki sujut. Onneksi täällä ei asu tuollaisia ahdasmielisiä tyyppejä, ketkä ei anna nuorten olla nuoria.

Vierailija
34/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menen itse yleensä viimeisenä nukkumaan, juurikin kolmen ja neljän välillä. Ja ihan töissäkäyvä ihminen olen, en edes kesälomaa ole pitänyt kuin viikon koko kesänä.

t. eri

Vierailija
35/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti? Eikö teillä saa normaalisti yöllä käydä vessassa tai laittaa leipää? Itse nukun ihan keittiön ja vessan vieressä (vessa toisen seinän takana, keittiö toisen), eikä kyllä haittaa öiset vessanvedot tai muut kolinat. Jatkat vaan unia, kyllä ne saa leipänsä tehtyä ilman sinun stressaamistakin.

Niin, kun sinua ei haittaa kolinat niin ei voi ketään muutakaan haitata? Toiset vaan sattuu olemaan huonounisia ilman häiriöitäkin.

Tietenkin näin on, mutta eikö herkkäunisen kannattaisi mieluummin hoitaa se herkkäunisuus kuntoon kuin vaatia, että kaikki muut ihmiset hissuttelee omassa kotonaan 22-7 niin kuin jossain laitoksessa.

Vierailija
36/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kokenut ongelmaksi. Mutta ehkä se johtuu siitä, ettei aina ole ollut samalla tavalla kavereita, ja on niin ihanaa, että lukiossa on. Vaikka se tietää ilta-/yömenoja. Meillä mies vieläpä käy hakemassa nuoret kotiin (ajaa usein kavereitakin), jos ovat jossain, mistä ei julkisilla hyvin pääse.

Vierailija
37/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Keski-ikäistä elämäntyyliä? Mitä hittoa sinä selität?

Vierailija
38/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkäuninen olen minäkin. En kuitenkaan nuoren leiväntekoon ja elokuvan katseluun herää. Katsoo tietysti kuulokkeilla tai lähes äänettömällä. Yöjuoksuista ei ole kiinnostunut, joten siitä en osaa sanoa, paitsi kouluaikana on varmaan viikonloppunakin hyvä olla kotiintuloaika.

Saat sentään nukuttua välillä. Monta tuttavaa sanoo, etteivät osaa nukkua ollenkaan ennen kuin tietävät teinien olevan kotona turvassa.

Vierailija
39/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin näin on, mutta eikö herkkäunisen kannattaisi mieluummin hoitaa se herkkäunisuus kuntoon kuin vaatia, että kaikki muut ihmiset hissuttelee omassa kotonaan 22-7 niin kuin jossain laitoksessa.

Miten se herkkäunisuus hoidetaan kuntoon?

Vierailija
40/75 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä sama ja alkoi jo 16 veenä ensimmäisen kohdalla. Mopoilee pitkin yötä ja kavereineen hengailevat meidän autotallissa. Yöllä just heräilen vessassa käyntiin, mikrotteluun, mopon pärinään... 😀 Välillä rähjään aiheesta mutta enimmäkseen annan olla, ovat nuoria vain hetken ja kohta muuttavat omilleen ja sitten ikävöin. Ymmärtävät kyllä asian ja yrittävät olla hissukseen mutta elämisen ääniä tulee silti. Nukun sitten myöhemmin 😀

Ja naapurit kiittää kun pentujen annetaan mopoilla kaikki yöt. Oikeasti pistäkää niille mukuloillenne kuri ja säännöt. 15-16 vuotiaiden ei kuulu mopoilla ja häiritä ihmisiä yötä myöden mopoilla.

Eikös 15-16 vuotiaiden just nimenomaan kuulu mopoilla 😀 outoa se olisi jos mä aikuisena lähtisin mopoilemaan. Naapureiden kanssa meillä on kaikki sujut. Onneksi täällä ei asu tuollaisia ahdasmielisiä tyyppejä, ketkä ei anna nuorten olla nuoria.

Varsinainen kauhunaapuri siinä. Olettaa, että kaikkien muidenkin mielestä ne omat nuoret ovat niiiin ihania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi